וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשר המכות: 10 הנוקאאוטים הגדולים בתולדות האגרוף

הסנסציה הכי גדולה, אירוע הספורט הכי גדול, הנמר המובס והנאצי המושפל. ביקשנו מאורן יוסיפוביץ כתבה שתתאים לאימרת החג המוכרת והכותרת הכי שחוקה שיש, והאמת שיצא לו משהו מאוד מקורי: מעלי ועד מרציאנו. מטייסון ועד פאקיאו

המתאגרף מוחמד עלי בקרב נגד ג'ורג' פורמן, 30 באוקטובר 1974.. AP
רגע היסטורי. הנוקאאוט של עלי לפורמן, 1974/AP

10. מארקס-פאקיאו, 2012, משקל מעורב, סיבוב 6

קרב השנה של 2012 הוליד את נוקאאוט השנה של 2012. זה היה המפגש הרביעי בין מני פאקיאו, שניסה ללא הצלחה להיכנס לאותה הזירה עם פלויד מייוות'ר - לחואן מנואל מארקס בן ה-37. הראשון הסתיים בשוויון, שני האחרים בניצחון לטובת הפיליפיני. ב-MGM הצופים קיבלו קלאסיקה, כשעד לסיבוב השישי כל לוחם נפל פעם אחת. ואז, שנייה לפני שהקו הגיע לנקודת החצי, פאקיאו הפגין חוסר סבלנות וניסה להלום במקסיקני; הטיל של מארקס שיתק את פאקיאו למשך דקות ארוכות. ההפסד המהדהד בקריירה של האגדה מהפיליפינים, אחד הקרבות המדוברים בעשור האחרון.

9. לואיס-שמלינג, 1938, על האליפות במשקל כבד, סיבוב 1

ב-1936 נערך הקרב הראשון בין המועמד מספר 1 לתואר, ג'ו לואיס המושלם (0-27), לנציג גרמניה הנאצית מקס שמלינג. האחרון הפתיע את הכישרון הגדול הבא של הענף וניצח אותו, בקרב שתרם עוד יותר לאמונת הנאצים בעליונות הגזע הארי. שנתיים לאחר מכן נערך הגומלין, ותחשבו על הזמנים ההם ועל כך שב-1938 את אמריקה ייצג שחור ועוד מול איש הרייך השלישי. היחצ"ן של הגרמני הבטיח שאדם שחור לא יכול לנצח ארי, וששמלינג בטוח בניצחונו ושמכספי הזכייה הוא יסייע בהרכבת טנקים. 70 אלף איש נדחסו ליאנקי סטאדיום בברונקס, וכבר לאחר שתי דקות - בהן שלח שמלינג רק שתי מכות - לואיס פירק את הנמסיס וגמל לו על ההפסד המביש שנתיים קודם לכן.

8. ג'פרסון-האריס, 1999, משקל כבד, סיבוב 6

רוב הנוקאאוטים שנבחרו כאן היו יותר מנוקאאוט - בחשיבות, ביוקרה, במעמד. היה משהו מעבר. כאן פחות לב ויותר עיניים, פחות חשיבות היסטורית ויותר מגן שיניים. כשדריק ג'פרסון סידר מחדש את מוריס האריס.

7. ג'ונסון—קטצ'ל, 1909, על אליפות המשקל הכבד, סיבוב 12

זה לא היה נראה כוחות, ועד הרגע האחרון זה היה אמור להיות קרב ראווה, שהאוהדים שהתקבצו לאיצטדיון בקולמה, קליפורניה, חששו מקרב מכור. ואכן, ג'ונסון האדיר לא הבריק, וחברו קטצ'ל - פורסם שהם יוצאים יחד לקזינואים ובתי בושת - הרשה לעצמו לשלוח אגרוף לפנים ואת ג'ונסון למזרן. הדם עלה למוח ואחד המתאגרפים החשובים בהיסטוריה קם, זינק ושלח סנוקרת שפירקה לקטצ'ל את הלסת. ובזמן שקטצ'ל התעלף ולא קם אחרי ספירת 10 וגם לא ספירת 100, ג'ונסון היה עסוק להוציא שיניים מהכפפה.

6. מרטינס-ווליאמס, 2010, על אליפות המשקל הבינוני, סיבוב 2

הקרב הראשון ביניהם היה מרתק ונגמר בניצחון של האמריקאי בהחלטת שופטים. שנה לאחר מכן, שוב באטלנטיק סיטי, נערך הגומלין - והארגנטינאי כבר אלוף העולם לאחר שלקח את החגורות מקלי פאבליק. זה היה, אם-כן, קרב נקמה, ומרטינס אכן התייחס אליו כך. וזה נגמר מהר מאוד וחזק מאוד.

5. רובינסון-פולמר, 1957, על האליפות במשקל בינוני, סיבוב 5

בעיני רבים שוגר ריי רובינסון נחשב למתאגרף הכי טוב שאי פעם נכנס לאיזושהי זירה, באיזשהי תקופה, באיזשהו משקל. בקריירה העשירה שלו הספיק שוגר ריי להשתתף ב-200 קרבות, 91 רצופים מתוכם הסתיימו בניצחון. הוא עבר בין יריבים ובין משקלים, וחילק 108 נוקאאוטים בקריירה. זה, כנראה, הוא הגדול מכולם - בקרב השני (מתוך ארבעה) נגד ג'ין פולמר - שעד אותו ערב באילינוי לא ידע מה זה לחטוף נוקאאוט. אז שוגר ריי לימד.

4. טייסון-דגלאס, 1990, על האליפות במשקל כבד, סיבוב 10

הסנסציות הכי טובות מוגשות בצורת נוקאאוט, וזו עדיין אחת מסנסציות הספורט הגדולות בכל הזמנים. איירון מייק טייסון, האלוף הבלתי מנוצח, היה פייבוריט עצום והסוכנויות שכן הסכימו בכלל לקחת כסף על הקרב החד-צדדי-על-הנייר הזה, קבעו את היחס על 42 ל-1. דגלאס האנדרדוג נאלץ להתמודד עם מות אמו, מחלת כליות של אם ילדיו והוא עצמו נלחם חולה. אבל הבחור הכי רע בתעשייה, מחלק הנוקאאוטים האולטימטיבי, חטף אחד בעצמו - ואף אחד בעולם לא האמין למה שהוא רואה. וכן, זה לא ממש פייר לבחור את אחד הקילרים הגדולים בכל הזמנים דווקא כשהוא מהצד הלא נכון של הנוקאאוט. אז הנה פרס ניחומים:

3. הרנס-דוראן, 1984, על האליפות במשקל בינוני, סיבוב 2

מדהים לחשוב שהקריירה המפוארת של דוראן 16 שנים לפני הקרב הזה, ועוד יותר מדהים לקלוט שהיא הסתיימה 17 שנים אחריו. אבל הערב היה שייך להרנס, שבאותו קרב יצר שני תקדימים שנוגעים לדוראן: הלוחם מפנמה הופל פעמיים בסיבוב הראשון, ובהפסקה בין הסיבובים הלך לפינה הלא נכונה - עד כדי כך היה מזועזע ממהלומות הרנס; ובסיבוב השני, כשהמכה הזו הגיעה, דוראן חוסל בנוקאאוט לראשונה בקריירה - וזה היה הקרב ה-84 שלו.

2. עלי-פורמן, 1974, על האליפות במשקל כבד, סיבוב 8

קינשאסה, זאיר, "ראמבל אין דה ג'אנגל", במה שהוגדר כאירוע הספורט הגדול של ה-120. עשרות אלפי מאמיני עלי ביציעים, ומולם אויב אחד - האלוף המושלם ג'ורג' פורמן (0-40) שריסק את ג'ו פרייז'ר ואף קרב משמונת הקרבות האחרונים שלו לא עבר את הסיבוב השני. הקרב נערך ב-4 בבוקר, והשניים הוציאו האחד לשני את כל הרוח מהגוף. עלי הבטיח הפתעה, ואכן סיפק: החל מהסיבוב השני השתמש בשיטה שלימים נקראה "רופ-א-דופ" - הוא פשוט נשען על החבלים, נתן לפורמן לבזבז אנרגיה ולא ספג פגיעות מיותרות. בסיבוב השמיני הטקטיקה השתלמה, כשסדרת פיצוצים קטלנית ומדויקת של הגדול מכולם הפילה את פורמן למזרן, לראשונה אי פעם.

1. מרציאנו-וולקוט, 1952, על האליפות במשקל כבד, סיבוב 13

הקרב היה בפילדלפיה, העיר של רוקי שטרם נולד על ידי סטאלון, אבל אז רוקי היה מרציאנו האגדי, וזה היה קרב האליפות הראשון שלו - מול ג'רזי ג'ו וולקוט בן ה-38. היריב הוותיק הפיל את מרציאנו בסיבוב הראשון וכשהקרב ספר 13 סיבובים. ג'רזי ג'ו הוליך בבטחה בכל רשימות השופטים. אבל אז הגיע אחר הרגעים הכי מפורסמים בתולדות הענף. איזה בום, אלוף עולם חדש.

נוקאאוט בונוס: ג'ושוע-קליצ'קו, 2017, על האליפות במשקל כבד, סיבוב 11

ובגזרת האקטואליה, כמתאבן לקראת שבת (23:45, ספורט1) - כשאנטוני ג'ושוע יפגוש את הניו-זילנדי ג'וזף פרקר בוויילס - להלן קרב הפרישה של גיבור הדור האוקראיני, הבוס של המשקל הכבד בשנים האחרונות. ולדימיר קליצ'קו למד הרבה על עצמו מקרב זה - בעיקר שאת מה שהוא איבד יש צעירים מוכשרים שמצאו. ג'ושוע ניצח את כל קרובתיו בנוקאאוט, והאוקראיני, עם 64 ניצחונות בקריירה מופלאה, פינה את הבמה עם הנוקאאוט הזה.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully