וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון הוד בראיון: "משה קשטן היה מחשב אנושי. מאיר איינשטיין היה הכי גדול"

הבעיטה של לו סילבר, המתדלק באיטליה שהביא לו את הרעיון לתכנית "שירים ושערים", החרדים שהאזינו לתכנית מתחת לכרית. גדעון הוד הגיע להתארח בפודקאסט "הפודיום" וחשף כמה סיפורים נהדרים, כולל על הסטטיסטיקאי המיתולוגי שהלך השבוע לעולמו

צילום מסך

גדעון הוד היה צריך לתדלק. איטליה, 1966, והוד ביקש מהבחור שיבוא וישרת אותו. אבל המתדלק לא זז - עם טרנזיסטור באוזן "הסתכל כמו קוף" על הוד ועמד במקום. איש הרדיו הכבר-אז-ותיק וכיום בן 83 ניגש אליו אבל לא היה עם מי לדבר. הוא היה מרותק, ובאוזן צווח איזה שדר על איזה גול שהרגע נכבש. אחרי כמה בירורים הבין שמדובר בתוכנית לייב של משחקי הליגה האיטלקית. "או-וואה! איזה רעיון", חשב לעצמו, חזר לארץ, ניסה לשכנע את הגורמים בארץ עד שלבסוף, כמה שנים לאחר מכן - השתכנעו. בישיבה אחת קצת לפני הסבנטיז משה חובב ז"ל הגה - "שירים ושערים". וכך קראו לזה מאז.

בפרק החדש של פודקאסט "הפודיום" אירח אורן יוסיפוביץ, בצוותא עם אביעד פוהורילס מ"ישראל היום", את הממציא, היוזם והמגיש המיתולוגי של "שירים ושערים", גדעון הוד.

להאזנה לפרק המלא:

לו"ז האזנה

אורן יוסיפוביץ איש וואלה! ספורט מארח, בסיוע אביעד פוהורילס ("ישראל היום") את גדעון הוד - הממציא, היוזם והמגיש המיתולוגי של שירים ושערים המיתולוגית - על משה קשטן ז"ל (03:00), איך התחילו עם "שירים ושערים" (12:00), האם הכדורגל אז היה גדול כמו שתיארו לנו שהוא? (18:30), הנבחרת אז והיום (23:00), מתי הרגיש שהוא סלב? (28:00), כך הבאתי את מאיר איינשטיין (33:00), השידורים הבלתי נשכחים של מכבי סל ונבחרת ישראל סל (37:00), איזו תקשורת הוא צורך היום - מוסיקה מעל ספורט (44:00), המכות בין ארל וויליאמס ללו סילבר - בין חברות לאתיקה (47:00), הגיה נכונה של שמות (51:00), נרדם בזמן שידור משחק ברוממה (54:00), מחמאות ליורם ארבל, עמיחי שפיגלר ולערן זהבי (56:00)

גדעון הוד. ראובן קסטרו
כשהטלוויזיה התחילה לשדר היית צריך להיות הרבה יותר מדויק". גדעון הוד/ראובן קסטרו

ציטוטים נבחרים:

על איש הסטטיסטיקה, משה קשטן ז"ל: "בהגדרה מדויקת - משה היה האיש מאחורי 'שירים ושערים'. באיסוף חומר ובהקניית מידע על מחזורים קודמים, ועל קבוצות ועל שחקנים, ועל מאמנים. הוא ניהל את הסיפור הזה בדפים, היה לו זיכרון יוצא מן הכלל. הוא התחיל בתוכנית "מגרש הספורט" בסוף שנות ה-50', איש מקובל צנוע מאוד ועם ידע יוצא מן הכלל ועם זיכרון פנומנלי. הוא היה מכניס לנו פתקים לשידור ואני הייתי סומך עליו. היום מחשב עושה את רוב העבודה - פעם, משה קשטן היה מחשב אנושי...".

על ההיקף העצום של "שירים ושערים": "פעם הייתי בחתונה בבני ברק וניגשו חבר'ה ומספרים שבשבתות כששידרו את שירים ושערים הם היו עם טרנזיסטור מתחת לכרית. בני ברק, שירים ושערים!! זה נתן גם בוסט אדיר לסיפור שלך, כי כשדר הכירו אותך לפי הקול. הייתי מצלצל לאיזה מקום, והיו שואלים אותי 'אתה לא מ...' והייתי עונה: 'כן, כן'".

האם פעם היה פה כדורגל טוב יותר או ששדרי הרדיו עשו את זה רומנטי יותר ממה שזה באמת: "כשהטלוויזיה התחילה לשדר היית צריך להיות הרבה יותר מדויק. זה היה אחד הקשיים שלי. פעם הכדורגל והכדורסל הישראלי ריתקו הרבה מאוד חובבי ספורט. היום יש לך משחקים של ריאל מדריד וברצלונה ובאיירן בהישג יד, והן מבחינת הרמה, העניין והמתח מכסות את הליגה שלנו".

מי שרד הרדיו הכי גדול שהיה פה מבחינת ספורט?

"אני חושב שאיינשטיין. אני הבאתי אותו מלונדון והוא קלט את העניין בצורה טובה מאוד. הוא היה עיתונאי מצוין שידע לתחקר, לראיין, להפיק את כל מה שצריך מראיון. הוא לא היה מוותר, שואל שאלה ואם אתה לא עונה הוא ממשיך הלאה עד שהיה מוציא את התשובה... בזמנו אח שלו עמי, שהיתה לו חנות לאביזרי רכב, פנה אליי: 'למה לא תיקח את אח שלי, מאיר? הוא נמצא בלונדון, לומד שם תקשורת, שמור איתו על קשר, הוא ייתן לך את הליגה האנגלית כל שבוע'. וכך מאיר התחיל לשדר. עד שאחרי כמה שיעורים נחמיה בן אברהם שאל אותי 'מי זה הבחורצ'יק שלך? הוא טוב!'. מאיר התקבל באהדה גדולה מאוד, אנשים התחילו לזהות ולהכיר, היה לו ידע גדול וקצב מצוין. כשחזר לארץ, באופן טבעי הצטרף לתוכנית".

למה הסתיים פרק שידור הספורט שלך?

"ירדתי מזה לא כי אני לא אוהב ספורט אלא כי אני עמוס עם המוסיקה שלי. יש לי שני שידורים בשבוע, אחד חידון מוסיקלי והשני 'פנינים לשבת', תוכנית שרצה כבר שלושים שנה".

גדעון הוד. ראובן קסטרו
"יורם ארבל מתייחס לשידורים כאל בידור ומבין שצריך לתת ערך מוסף". גדעון הוד/ראובן קסטרו

על שידורי מכבי סל ואתיקה:

"ביוגוסלביה ארל וויליאמס עצבן את לו סילבר, והוא הסתובב והכניס לו בעיטה. מיד הפרידו ביניהם והם השלימו אבל אני הייתי היחיד שראה את זה - כלי התקשורת היחיד בשטח. מי שלא הכיר את מכבי אז, אז היו מרביצים הרבה באימונים אבל כלום לא היה יוצא. ועכשיו אני ראיתי, ואני חייב לדווח, וחשבתי לעצמי 'איך אני יוצא מזה?' הרי אחר כך יבוא שמעון מזרחי ויגיד לי 'אדוני, לא ראית שום דבר'? אצלי אין דבר כזה - הייתי חייב לדווח. תוך חמש דקות כל עיתונאי ישראל התקשרו אליי לשאול מה קרה".

שדרים שהוא אוהב כיום: "אני יכול לתת מחמאה לעמיחי שפיגלר. הוא נמצא במקום הנכון, עושה שידור טוב, מתקדם די מהר מבחינת היגוי, ניתוח, עושה את הדברים טוב - כנראה ירש את זה מאבא שלו. מוטל'ה, בכל זאת, יודע לדבר. גם יורם ארבל ממשיך הלאה ואני אוהב את השידורים שלו. הוא מתייחס לשידורים כאל בידור ומבין שצריך לתת ערך מוסף. טעויות? זה קורה לכל אחד, השאלה כמה מהר אתה יוצא מזה. יכול להיות שיש קנאה כלפיו אבל אני לא יודע - אני שומע את יורם ועדיין מאוד נהנה".

על ערן זהבי: "הוא נפלא, יוצא מן הכלל, יש לו ראש טוב לא רק בשביל לנגוח אלא בניהול העניינים. לגבי סרט הקפטן - צריך לחשוב מה הייתי עושה במקומו, וכנראה הייתי עושה את אותו הדבר. מפני שלדעתי הקנטות הקהל עברו את הגבול, זה היה נוראי. את מי הוא מזכיר לי? הוא כמו גיורא שפיגל, רק מהיר יותר".

מצב הכדורגל הישראלי ונבחרת ישראל:

"יש כאן התנהלות רשלנית מאוד, וככה היה גם בעבר. התנהלות חובבנית. איפה אנחנו מדורגים היום, 80-90?"

orenjos@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • גדעון הוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully