וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלו יקוב: החיבור המוצלח של יקוב סילבסטר ובית"ר ירושלים

3.3.2018 / 6:30

מכבי חיפה לא התלהבה, טביב נדלק אחרי צפייה של שעתיים ורק עצירת ביניים בדנמרק דחתה את השידוך בשנה. אחרי שהצית את הדמיון בגרמניה וכבה בדנמרק, יקוב סילבסטר נהנה מהחום הישראלי ומופתע מהפרגון של שכטר. הבינגו של בית"ר בינואר?

ספורט 1

בווידאו: יקוב סילבסטר כובש ב-1:1 של בית"ר ירושלים בבאר שבע

יקוב סילבסטר החזיק את עצמו בדקה ה-60 בטרנר. את השער הראשון שלו בכדורגל הישראלי כבש במשחק ללא קהל נגד בני יהודה, אבל שבוע לאחר מכן כבר עשה את זה במגרשה של האלופה - במשחק צמרת שהבהיר סופית כי בית"ר ירושלים מועמדת לגיטימית לזכייה בתואר ולעיני אצטדיון מלא. "אחרי השער רצתי לעבר הקהל ופשוט רציתי לקפוץ לתוך היציע", הודה בסיום. "הרגשתי כל כך טוב להבקיע במשחק כזה אחרי תקופה לא טובה יחסית שהייתה לי בדנמרק. הייתי זקוק לאווירה כזו. הייתי צריך לבוא לכאן בינואר שעבר, זה היה עושה טוב לקריירה שלי".

השידוך הזה אכן אמור היה לצאת לפועל עוד בשנה שעברה. "אלי טביב נדלק עליו אחרי צפייה של שעתיים בינואר שעבר", מעיד סוכנו שחר גרינברג. "יש לו יכולת לקלוט מהר מאוד אם מדובר בשחקן איכותי או לא, וללכת על זה בכל הכוח". טביב הציע כ-25 אלף יורו לחודש, בחוזה לשנה וחצי - הסכום הגבוה ביותר שהיה מוכן לשלם לזר מאז הפך לבעלים של בית"ר. במועדון התלהבו מהרכש הצפוי, אך ברגע האחרון העדיף סילבסטר לחתום באולבורג הדנית.

ההחלטה הזו התבררה בדיעבד כשגויה, אבל הנזק לא היה גדול. שנה אחרי, ברגע האחרון של החלון, החלוץ הסלובקי בן ה-29 נחת בבית וגן ומצא מבחינתו מקום מושלם להחיות בו את הקריירה. גם אבי הכלה הרוויח מהעיכוב בשידוך ונדרש לשלם פחות: 16 אלף יורו לחודש בחוזה עד תום העונה, עם אופציה לעונה נוספת בשדרוג של 20 אחוזים. כך התאפשרה החתונה המאוחרת של בית"ר וסילבסטר.

יקוב סילבסטר שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
"הייתי צריך להגיע בינואר שעבר". יקוב סילבסטר/ברני ארדוב

תחילת הדרך של סילבסטר בישראל מזכירה את ימיו הראשונים בדנמרק. בתפקיד טביב: אלן גארדה. "אם יעביר הרצאות למנהלים אחרים על התנהלות חכמה בחלון ההעברות, גארדה יוכל לבקש סכומים של ביל קלינטון. הוא גאון", כתב עליו תומאס לונד האנסן לאחר שמכר את כריסטיאן באסוגוג הקמרוני ב-6 מיליון יורו לסין וצירף בינואר את סילבסטר בהעברה חופשית. המחמאות ניתנו מפני שסילבסטר כבש שער בבכורה והוסיף שלושער תוך חצי שעה במשחקו השני. "איך השחקן הזה הגיע לפה בכלל?", שאלו אז בדנמרק.

ההתלהבות הייתה גדולה וגם גארדה התגאה: "התאהבנו בו. חשבנו שייקח לו זמן להסיר חלודה, אבל הוא הראה מיד את החדות שלו והתחיל בצורה יוצאת מן הכלל. הוא מהיר, טכני ומגוון. חלוץ שיכול לכבוש בשתי הרגליים ועובד קשה". המאמן מורטן ויגהורסט הוסיף: "הוא מאוד מקצועי בגישה שלו, חשוב עכשיו שנאפשר לו להיטמע כראוי בקבוצה. רק סילבסטר ביקש להרגיע: "בעוד שבוע אף אחד לא יזכור את השלושער שלי".

הסברה שלו הייתה מדויקת. מאז הבקעת השלושער, החלוץ הסלובקי הוסיף למאזנו רק עוד שער אחד ב-24 המשחקים הבאים במדי אולבורג, כשבעונה הנוכחית שימש בעיקר כמחליף, הופיע רק פעם אחת בהרכב וכבר לא תופקד שוב כחלוץ מרכזי אלא שיחק יותר באגף. את שעריו היחידים ב-2017/18 הבקיע בליגת המילואים והחלום לשוב לכדורגל הגרמני דרך הליגה הדנית נגוז.

"ההתחלה הייתה טובה וכבשתי הרבה שערים, אבל אחר כך זה לא הלך וזו תהיה טעות מצדי לטעון אחרת", הודה בראיון לאחר שחרורו מאולבורג. "אין דרך טובה יותר לפתוח קריירה בקבוצה חדשה, השערים נתנו לי ביטחון רב. לצערי, לא הצלחתי להמשיך באותה צורה. לא שיחקתי הרבה בתקופה האחרונה ואני יכול להאשים רק את עצמי. כי אם הייתי מספק שערים, גם הייתי משחק. זה עצוב, אבל זה המצב. המספרים הם שקובעים עבור חלוץ".

יקוב סילבסטר במדי נירנברג. GettyImages
בנעליו/GettyImages

הבעיה היא שמספרים לא היו הצד החזק של סילבסטר במהלך הקריירה. אחרת היו לו יותר משש הופעות במדי נבחרת סלובקיה, אשר בסגל שלה נכלל לאחרונה בהפסד הביתי לאנגליה בספטמבר 2016. הוא גדל בפודלאביצה, הגיע בגיל 16 לביסטריצה, זכה באליפות עם סלובן ברטיסלבה ושיחק קצת כמושאל במדי פטרז'לקה, לפני שנמכר תמורת 1.5 מיליון יורו ב-2010 לדינמו זאגרב כשחקן מבטיח של נבחרת סלובקיה הצעירה. בקרואטיה תרם בסך הכול שני שערים, אך המשיך להוסיף תארים לרזומה עם שני דאבלים. רק בתחנה הבאה שלו, ארצגבירגה אווה הצנועה מהליגה הגרמנית השנייה, התחיל גם למצוא את הרשת באופן תדיר.

למרות מאזן השערים הדל, שטפן היידריך, המנהל הספורטיבי של אווה, התלהב מהפוטנציאל של סילבסטר וראה בעיני רוחו את מארק מינטל: "חלוצים סלובקים כבר הציתו את הדמיון בגרמניה, וקיווינו שגם יקוב יתפתח באותה צורה". במשחקו השלישי כבש צמד ב-0:2 על קלן וסיים עונה ראשונה עם שמונה שערים וחמישה בישולים שסייעו לקבוצה להימנע ממשחקי המבחן רק בזכות הפרש שערים עדיף על זה של דינמו דרזדן. את שני שעריו האחרונים באותה עונה כבר כבש תחת הדרכתו של המאמן החדש פלקו גוץ, כאיתות לקראת העתיד לבוא. בעונה המלאה שלהם יחד, סילבסטר הפיק את המקסימום מה-4-4-2 של גוץ, בא לידי ביטוי בהסתמכות על התקפות מתפרצות וכבר הפך למלך שערי הבונדסליגה השנייה עם 15 כיבושים ושישה בישולים, כך שהיה מעורב במחצית משערי קבוצתו.

"אני רוצה לחוות את הבונדסליגה הראשונה", אמר אז סילבסטר. הוא כבש נגד קלן והרטה ברלין וגם ר.ב. לייפציג רצתה אותו, אך שתי הראשונות עלו ליגה והוא נשאר בליגת המשנה עם סעיף שחרור שגדל מחצי מיליון ל-1.7 מיליון יורו. מי שהייתה מוכנה לשלם את הסכום הזה היא נירנברג, שבדיוק ירדה לבונדסליגה השנייה ושמה מבטחה במינטל, מלך השערים שלה לשעבר, שסייע במהלך לצירופו של סילבסטר. "הוא סלובקי, כובש שערים ולובש את החולצה מספר 11", התלהבו בנירנברג. "אנחנו כבר לא ב-2003 עם מארק מינטל אלא ב-2014 עם יקוב סילבסטר".

לצערו, סילבסטר הגיע לנירנברג בתקופת מעבר וכשם הבכיר היחיד שהוחתם. התקווה להגיע יחד עם נירנברג לליגה הבכירה, התחלפה בייאוש של דשדוש באמצע הטבלה. הוא הבקיע תשעה שערים בעונת הבכורה ולמרות זאת הפך לשחקן סגל שולי בעונה השנייה. "לא קרה כלום עם המאמן רנה ויילר, אני באמת לא מבין מה השתנה", תהה אז בראיון בסלובקיה. "שיחקתי בקביעות בעונה הקודמת, כבשתי שבעה שערים עד הפגרה ולאחריה הוספתי עוד שניים. המשכתי לשחק, פרט לשניים-שלושה המחזורים האחרונים, ואז הייתה פגרה. באמת שלא היה שום קונפליקט בינינו". השינוי הזה גרם לסילבסטר לצאת להשאלה לא מוצלחת בפאדרבורן בינואר 2016, ולאחר מכן שב לכמה משחקים בנירנברג, כבש שער אחד ונפרד מהכדורגל הגרמני.

יקוב סילבסטר בית"ר ירושלים עם אריק סאבו. יחצ,
התייעץ עם החבר ונתן את הסכמתו שלוש שעות לפני מועד הטיסה. יקוב סילבסטר, שני מימין, עם סוכנו שחר גרינברג ואריק סאבו/יחצ

עוד לפני המעבר לאולבורג בינואר אשתקד, סילבסטר הוצע למכבי חיפה. הירוקים העדיפו אז את פיטים עזמי וגם בקיץ האחרון בחרו לוותר על אופציית סילבסטר לטובת הבאתו של קלאוס. בית"ר, לעומת זאת, חזרה לתמונה לקראת סיום החלון האחרון. "בית"ר חיפשה בלם, ורק ברגע שהאופציות נפלו לה היא שבה למסלול של שחקן התקפה", מסביר הסוכן גרינברג. "יומיים לפני סיום החלון הצעתי את סילבסטר, בית"ר רצתה ומה שנותר זה לשכנע את השחקן. זה לא היה פשוט. הוא כל הזמן חשב איך לחזור לבונדסליגה הראשונה וחשש שאם יתרחק מאירופה אז לא יסתכלו עליו. למזלה של בית"ר, העונה בדנמרק הייתה פחות מוצלחת והוא הפך שוב לאקטואלי עבורה. הוא התייעץ גם עם אריק סאבו ובסופו של דבר הסכים להגיע ממש שלוש שעות לפני הטיסה לארץ".

ההתאקלמות של סילבסטר הייתה מהירה וטובה מזו של חברו סאבו. בניגוד לקשר שנחשב לעוף מוזר, סילבסטר התחבר מיד לאווירה המבודחת בחדר ההלבשה ולמשפחתיות של בית"ר. הוא נהנה מהחום של האנשים וגם מהאקלים, במיוחד אחרי התקופה בדנמרק. הוא גר בבת ים, קרוב לים ולסאבו, שותפו לנסיעות שבעצמו העלה רמה מאז קיבל חיזוק סלובקי בקבוצה. "כולם מחזיקים מסילבסטר, מהרגע הראשון אפשר היה לראות שהוא שחקן", העיד אחד מחבריו לקבוצה. "הוא משחק זריז ופשוט, רץ לשטחים מתים ויודע לנוע לעומק".

הקליק המיידי נוצר למרות שסילבסטר הגיע לישראל חלוד, אחרי שלושה חודשים שלא שיחק וחודשיים בהם כלל לא היה במסגרת. בקבוצה ידעו להכניס אותו לעניינים בהדרגה והוא מצדו, כמו בדנמרק, הסיר את החלודה מהר מהצפוי וכבר הספיק לסחוט פנדל ולכבוש פעמיים. ככה זה בקבוצה שמתבססת על התקפות מהירות ומייצרת מצבים רבים. בסיום המשחק בטרנר, ניגש סילבסטר לאיתי שכטר כדי להודות לו על הבישול. "חלוצים במצבים האלה לא מפרגנים ככה", הופתע הסלובקי. אם יופתע מהבישולים של שכטר גם בפלייאוף והתרומה שלו תימשך מעבר לחודש הראשון, בניגוד למה שקרה בקבוצתו הקודמת, בית"ר תוכל להתגאות בבינגו אמיתי של ינואר.

שחקני בית"ר ירושלים, יקוב סילבסטר, איתי שכטר. קובי אליהו
לא רגיל לחלוצים שמפרגנים. יקוב סילבסטר עם איתי שכטר/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully