וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי תובאן שיש: פלוריאן תובאן זוהר במארסיי וחולם על ניצחון בפריס

25.2.2018 / 14:00

הוא הוגדר בזמנו כפרחח רודף בצע ונטול שכל, אבל פלוריאן תובאן שינה את תדמיתו ב-180 מעלות בזכות שיתוף הפעולה עם רודי גרסיה, מעורב העונה בשער למשחק בממוצע, וסוחט מחמאות גם מפירס וקבאני. הערב הוא מוכן לסגור פברואר חלומי בקלאסיק הצרפתי

one

"פלוריאן תובאן הוא שחקן שאני אוהב במיוחד. יש לו טכניקה מצוינת ואיכויות רבות. כיף לצפות בביצועיו". כה אמר אדינסון קבאני לפני הקרב הקלאסי באיצטדיונה של מארסיי באוקטובר. והוא ראה את תובאן במלוא הדרו, מבקיע את שער היתרון הסנסציוני לרשת פריס סן ז'רמן בדקה ה-78 אחרי עבודה פנומנלית של קלינטון אנז'י באגף. הכיבוש הזה אפילו גרם לאחד מאוהדי מארסיי, אשר הפך למרואיין מבוקש בהמשך, לקפוץ ולשבור את הרגל מרוב אושר, והוא לא ראה את ניימאר מורחק ואת קבאני משווה ל-2:2 עמוק בזמן פציעות.

זה היה קצת מתסכל, ותובאן נותר ללא הניצחון הראשון על הפריסאים בקריירה, אבל לקלאסיק החדש הערב הוא מגיע בכושר טוב יותר מניימאר וקבאני גם יחד, כי חודש פברואר היה חלומי עבורו בכל קנה מידה. זה התחיל עם שלושער ובישול ב-3:6 על מץ, המשיך עם שער ב-2:2 מול סנט אטיין, ואז שער כמחליף ב-0:3 על בראגה בליגה האירופית. תובאן נפגע בהתמודדות מול הפורטוגלים ולא התאמן באופן סדיר לקראת המפגש הטעון מול בורדו, אבל עלה בהרכב בכל זאת ונגח את שער הניצחון. ואם תובאן מתחיל להבקיע אפילו בראשו, זה כבר תסריט שמזכיר מדע בדיוני.

העונה שעברה היתה פנטסטית מבחינתו, עם 15 שערים ושמונה בישולים בליגה. הוא נבחר לשחקן העונה ב-2016/17 על ידי האוהדים ברוב עצום של 74 אחוזים, אחרי שהיה שחקן החודש באוגוסט, ספטמבר, אוקטובר, דצמבר, מרץ ואפריל, אבל המאמן רודי גרסיה קבע: "הוא עוד לא הגיע לשיאו". ואכן, העונה הנוכחית טובה הרבה יותר. כבר עכשיו יש לתובאן 15 שערי ליגה, והוא מדורג חמישי אחרי קבאני, רדאמל פלקאו, ניימאר ונביל פקיר. יש לו גם 10 אסיסטים, והוא שני בפרמטר זה רק לניימאר. בסך הכל, עם מעורבות ישירה ב-25 שערים ב-26 משחקים, הוא אחראי על כמחצית מהכיבושים של מארסיי, וזה לא דבר של מה בכך בקבוצה עשירה בכשרונות התקפיים. "אין ספק שזו העונה של תובאן", הצהיר גרסיה אחרי המופע בבורדו.

עוד בנושא

תובאן סידר למארסיי 0:1 מרשים על בורדו הלוהטת
מונאקו איבדה יתרון 1:3 בטולוז, יאיא סאנוגו קבע 3.3

פלוריאן תובאן שחקן מארסיי. AP
מתעלה על השיאים של העונה שעברה. פלוריאן תובאן/AP

כיכב עם פוגבה במונדיאל עד גיל 20

המאמן הוא דמות מפתח בעלילה, וזה המקום להזכיר שהוא היה האיש שהחתים את תובאן בליל בינואר 2013. הקיצוני הצעיר היה אז אחד הלהיטים הגדולים במדי באסטיה, והמועדון הצפוני היה גאה לצרף אותו במחיר מציאה של 3.5 מיליון יורו בלבד. תובאן נשאר בקורסיקה עד לסיום העונה, ואז היה אמור להתחיל לעבוד עם גרסיה - אלא שהבוס המיועד עזב וחתם ברומא. ההמשך היה סוער. תובאן סירב להתאמן עם קבוצתו החדשה, דרש להימכר באופן מיידי ונסע עם פול פוגבה למונדיאל עד גיל 20 כשהוא מודיע כי אין בכוונתו ללבוש את מדי ליל. כאשר חזר עם מדליית זהב, הוא אכן כופף את ידו של הנשיא מישל סיידו, ואילץ אותו לאפשר את המעבר למארסיי תמורת 12 מיליון.

ליל עשתה רווח נאה מבחינה כלכלית, אך הרגישה מקופחת ומתוסכלת, והאשימה את תובאן בחמדנות. כל צרפת ביקרה את הילד הרע והסורר שראה לכאורה רק כסף לנגד עיניו. ואכן, שכרו במארסיי היה גבוה פי שלושה בהשוואה לליל, והתנהלותו בדרך להגשמת השאיפה היתה שערורייתית בלשון המעטה, אבל צריך לעצור ולשאול - האם רק המזומנים היוו אז שיקול מבחינתו. המרד החל כאשר נודע לתובאן שלא יוכל לעבוד עם גרסיה אשר שיכנע אותו לבוא לליל מלכתחילה. מחליפו, רנה ז'יראר, הוא איש מקצוע עם השקפת עולם שונה בתכלית - מאמן מהזן הישר ששם דגש על משמעת ודוגל בכדורגל הגנתי. אם הנער שהיה אז בן 20 הרגיש שלא יצליח למצות את הפוטנציאל במציאות החדשה, אפשר להבין אותו. זה לא אומר שצריך לשבור את הכלים, אך כאשר מסתכלים על סיפור חייו בדיעבד אפשר לומר דבר אחד בוודאות - רק גרסיה מפיק ממנו את המיטב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פלוריאן תובאן שחקן מארסיי. AP
חזרו עם הזהב. תובאן עם פוגבה במונדיאל עד גיל 20/AP

ביילסה תיסכל אותו, שירר לעג לו

כי הקדנציה הראשונה שלו במארסיי הפכה לכשלון מהדהד. עונת ההתאקלמות היתה פושרת, והעונה השניה ב-2014/15 בהדרכתו של מרסלו ביילסה כבר היוותה פיאסקו אמיתי. "הייתי צריך לרוץ המון, ולא באתי לידי ביטוי מבחינה התקפית", נזכר בדיעבד תובאן. האוהדים, שציפו כי יהפוך לפרנק ריברי החדש כפי שהגדירה אותו התקשורת, היו מאוכזבים ושמחו כאשר ניוקאסל שמה על השולחן צ'ק שמן כדי לקחת אותו מעבר לתעלה. ושם, בקבוצת תחתית בפרמיירליג שירדה ליגה בסופו של דבר, חווה הצרפתי סיוט גדול אפילו יותר. הוא בקושי ראה דשא, אלן שירר עשה ממנו צחוק בגלל שהגיע למשחק עם טוקסידו, וזה בערך הזכרון היחיד שהותיר בממלכה. אחרי חצי עונה הזויה, עם שלוש משחקים בהרכב ואפס שערים, הוא שב בהשאלה למארסיי - וספג כרטיס אדום 10 דקות אחרי שדרך על הדשא בהופעת הבכורה המחודשת.

זה כבר היה שפל לכל דבר, והצרפתים שמו פס על תובאן. על פניו, זה היה הסיפור הקלאסי של כישרון טבעי גדול שהתרסק בגלל אופי מחפיר והתנהגות אומללה. זו היתה הדוגמא הקלאסית לכדורגלן נטול שכל שזרק קריירה מבטיחה לפח בגלל שהשתן עלה לו לראש אחרי כמה משחקים טובים. צרפת כבר ראתה שחקנים כמוהו, ודי להזכיר את ז'רמי מנז. תובאן נחשב לפרחח רודף בצע, ולכן היה קל ונוח לשמוח לאידו. ההרחקה חסרת האחריות רק הדגישה זאת. בחלוף חודש, אוהדי מארסיי זרקו לעברו בקבוקים וחפצים אחרים כאשר הקבוצה הובסה 5:2 במשחק ביתי מול ראן. אלא שהסתכלות חד מימדית זו לא תמיד נכונה. לא מומלץ לשפוט אדם מוקדם מדי, והמקרה של תובאן מוכיח כי יד מכוונת ועצה טובה יכולות להציל צעירים בעייתיים ולהפוך אותם לכוכבים אמיתיים.

פלוריאן תובאן. AP
נחשב לפרחח רודף בצע באנגליה. פלוריאן תובאן בניוקאסל/AP

"הבנתי עד כמה אני בר מזל"

היד היא ידו של רודי גרסיה. לא היה בעולם כולו אדם מאושר יותר מכך שהמאמן עזב את רומא באוקטובר 2016 מאשר תובאן. האיחוד המחודש עם האיש שהיה אמור להדריך אותו בליל היה מרגש עבור שניהם, ומאז השתנו חייו של תובאן ב-180 מעלות. בתקופה שחלפה מאז הוא כבש ובישל יותר מאשר בכל הקריירה קודם לכן, והתרומה הקבוצתית שלו השתפרה ללא היכר. משחקן אנוכי שמאבד את עצמו עם כדרורים חסרי תכלית, הוא השתדרג לכוכב חכם עם ראיית משחק משובחת אשר נהנה למסור לא פחות מלבעוט. האוהדים באיצטדיון ולודרום מאוהבים בו, והוא זוהר מעל דימיטרי פאייה, אשר החתמתו מווסטהאם היתה מתוקשרת הרבה יותר. המועדון ניצל, כמובן, את האופציה לרכוש את כרטיסו באופן מלא מניוקאסל בקיץ האחרון, ורפא בניטס יכול רק להצטער על כך שקודמיו לא ידעו לזהות את הפוטנציאל מתחת לטוקסידו.

למעשה, החודשים הקשים באנגליה סייעו לתובאן לשנות את הגישה לחיים. "חשבתי רבות על הסיבות לכך שזה לא עבד. הבנתי כמה מזל יש לי כשאני במארסיי, וזה הוסיף לי נחישות ושאפתנות. אני אדם בוגר יותר עכשיו. תחילת הקדנציה השניה במארסיי לא היתה פשוטה, כי באנגליה עבדתי על פיתוח מאסת השריר, והמשקל עלה, ובצרפת הייתי צריך להוריד אותו. עכשיו אני מרגיש מצוין, וגם החיים האישיים שלי יציבים מחוץ למגרש", הוא הסביר בשנה שעברה. המערך 1-3-2-4 של גרסיה מתאים באופן מושלם לאיכויותיו באגף הימני, וכך הוא יכול לנסות ולחקות את האליל שלו - ולא מדובר בריברי, אלא דווקא בחברו הטוב לבאיירן מינכן.

מאמן מארסיי, רודי גרסיה. רויטרס
היחיד שהפיק מתובאן את המיטב. רודי גרסיה/רויטרס

המודל לחיקוי - אריאן רובן

"אריאן רובן מעניק לי השראה. הוא שמאלי כמוני ומשחק בעמדה שלי, ואני משתדל ללמוד ממנו", אומר תובאן. הוא לא היחיד שמזהה את הדמיון. "פלוריאן מוציא את היריבים משיווי משקל ומזכיר לי את רובן. גם להולנדי היו בעיות בתחילת הקריירה, והוא סבל מפציעות רבות", אומר פרנק פאסי שעבד כעוזר מאמן מארסיי בשנים האחרונות. רובר פירס, כוכב עבר במארסיי בזכות עצמו, קובע: "תובאן משחק כמו רובן. יש לו בעיטות מסובבות, אבל הוא יודע גם למסור לכל הטווחים וניחן במהירות מסחררת עם הכדור. קשה לשמור עליו, כי הוא מסוגל לחתוך למרכז, אבל גם לפרוץ באגף ולהגביה בימין. ההתקדמות שלו תחת גרסיה מזהירה".

מאמן מארסיי לא מהסס לקבוע: "פלוריאן הוא אחד השחקנים הצרפתים הטובים ביותר". ואם זה המצב, אולי כדאי לדידייה דשאן לחשוב בכיוונו לקראת המונדיאל? למאמן הלאומי צפוי כאב ראש גדול בקביעת הסגל לנסיעה לרוסיה, והאופציות ההתקפיות שלו מגוונות מאוד, אך יהיה קשה להתעלם מתובאן בכושרו הנוכחי. בינתיים, ישב כוכב מארסיי על הספסל בארבעה משחקי מוקדמות וערך שתי הופעות קצרות כמחליף במשחקי ידידות ב-2017. ייתכן שהגיע הזמן לשדרוג מעמדו, ואין במה טובה יותר להצהיר על כך מאשר משחק החוץ מול פ.ס.ז' הערב. קבאני יוכל להנות שוב מקרוב מכישוריו של השחקן האהוב שלו, ואולי הפעם המזל יאיר פנים לתובאן בדרך לניצחון ראשון בקלאסיק.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

פלוריאן תובאן שחקן מארסיי. AP
הגיע הזמן לשדרוג? פלוריאן תובאן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully