וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמי קוב: חידת רמי גרשון - מה מפריע לחיבור עם מכבי חיפה?

19.1.2018 / 17:00

סרט הקפטן הגיע מהר מדי, המעבר בין השיטות בלבל, וההתאקלמות סחררה. רמי גרשון לא מתחבר למכבי חיפה. מי אשם? תשאלו את אלי גוטמן שמפנה אצבע לכיוון המועדון: "ההגנה לא בנויה נכון. גרשון ודוס סנטוס לא יודעים לנהל משחק מאחור". "הוא צריך מנהיג לצדו". הבלוג של יצחקי

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בווידאו: התגובות לאחר הפסדה של מכבי חיפה למכבי תל אביב

בתחילת העונה שוחח אלי גוטמן עם גיא לוזון בנוגע לתוכניות שלו לעונה הקרובה. גוטמן שמע מלוזון כי הוא מתכנן להחתים את רמי גרשון לצד אליסון דוס סנטוס, והזהיר. "כשאתה משחק עם גרשון ודוס סנטוס, אתה משחק עם אותו שחקן", אמר לו גוטמן. אבל לוזון התעקש. גרשון הגיע על תקן הבלם שאמור להוביל את מרכז ההגנה של מכבי חיפה, וללוזון זה לא הספיק. הוא גם נתן לו את סרט הקפטן.

אם במכבי חיפה עדיין לא מבינים למה החיבור עם גרשון לא עובד, אולי כדאי שיחשבו מי טעה כשעשה את הבחירה הזאת בקיץ. נכון, היכולת של גרשון עד כה טעונת שיפור, אבל זה ממש לא מנקה את מכבי חיפה מאחריות על הבחירה שלה. כפי שתשמעו מיד מאלי גוטמן, משחקנים ואנשים שליוו אותו, יכול להיות שהמועדון אשם במצב שנוצר לא פחות מגרשון עצמו. או כפי שגוטמן מגדיר זאת היטב: "מבחינת משחק ההגנה, מכבי חיפה לא בנויה נכון".

רמי גרשון, מכבי חיפה. ברני ארדוב
המועדון אשם לא פחות. רמי גרשון/ברני ארדוב
בועז גורן: "רמי גרשון מזכיר לי את שרן ייני מבחינת האופי שלו. לאחרונה ביקרתי בסלטיק, שמעתי מה אנשים חושבים. מתברר שהוא מצליח לגעת בכולם. זו הסיבה שבגללה מונה לקפטן מכבי חיפה"

רמי גרשון לא ממש רגיל לתופעה של החלפת מאמן. היין ואנהאזברוק, האיש שאימן אותו בקורטרייק, הביא אותו לגנט בקיץ 2014 כשחקן הרכש הראשון שלו. מתוך 202 המשחקים של גרשון בקריירה, 147 היו תחת ואנהאזברוק. לכן, עזיבת גיא לוזון היא תופעה שגרשון כמעט לא הכיר בשנים האחרונות, לפחות לא בבלגיה. אבל זו רק דוגמא קטנה לשינוי שגרשון חווה בישראל. הוא היה הליגיונר הכי ותיק של הכדורגל הישראלי עם חזרתו לארץ, אחרי שמונה שנים באירופה, מתוכן שלוש בגנט (101 משחקים), שם היה שותף בכיר לאליפות ההיסטורית ב-2015. בבלגיה הגדירו אותו בסיום הקדנציה כ"רכש זול ומוצלח שסבל מיותר מדי פציעות ומדעיכה ביכולת בעונה האחרונה". כל הנתונים הללו, מעידים עוד יותר על התמיהה שחשים לא מעט אנשים במועדון לנוכח ההחתמה הכביכול נוצצת הזאת. גרשון עדיין לא התרגל לישראל מסיבות רבות ומגוונות, אבל הפך תוך זמן קצר מהליגיונר השקט מגנט שנע בין אפרוריות, במובן החיובי שלה, לקפטן של מכבי חיפה הרועשת והלחוצה.

העונה הראשונה בגנט הייתה הטובה ביותר בקריירה של גרשון: 38 משחקי ליגה (מתוך 40 - החמיץ רק משחק ביום כיפור ואת המחזור האחרון חסר החשיבות) ואליפות היסטורית, כולל בישול במשחק ההכרעה. בעונה השנייה סבל מפציעה קשה בברך ושיחק רק 12 משחקים. בעונה הקודמת, השלישית והאחרונה שלו, הוא רשם 29 משחקי ליגה, מתוכם 26 בהרכב, אבל חווה משבר יחד עם כל ההגנה (בעיקר טראומות בליגה האירופית בשני המשחקים מול שחטאר דונייצק, שם ביצע טעויות והקבוצה חטפה שתי חמישיות). אחרי ה-5:0 באוקראינה הגיע גם הפסד 3:2 לאופן וגרשון הודה אז: "זה השבוע הכי קשה שלי מאז שהגעתי לגנט. כל הקבוצה פחות בכושר, זו לא רק ההגנה. איבוד כדור של שחקן הגנה נובע גם ממחסור באופציות מסירה". גרשון בילה כמעט חודשיים על הספסל. הוא הרוויח מחדש את המקום בהרכב, אבל הופעה לא טובה בפלייאוף נגד אוסטנד גרמה לו שוב לאבד את המקום ולמאמן להבין כי עליו לרענן את ההגנה. הוא חזר להופעת פרידה במחזור הסיום, אך לקראת העונה הזו חלה נסיגה במעמדו, בין היתר בגלל פציעה נוספת. וזה היה הזמן לחזור ארצה. למכבי חיפה.

קבלת סרט הקפטן, מספרים שחקנים בקבוצה, הפתיעה מאוד גם את השחקן עצמו. הוא לא ציפה להיכנס כל כך מהר למשבצת של הסמל דקל קינן, ובטח לא להיות האיש שייקח את הסרט מגל אלברמן. "זה כנראה הדבר האחרון שתצטרך לעסוק בו בכתבה שלך, משום שיש עוד לא מעט סיבות לשאלה למה רמי עדיין לא השחקן שציפינו לקבל. אבל אם כבר נגעת בנקודה הזאת, אז כן, יכול להיות שזה הוסיף לו קצת עומס, עוד כמה לבנים על הגב. לדעתי זה בהחלט השפיע", סבור אחד העובדים הוותיקים במועדון. "סרט הקפטן הוא לא רק אחריות שאתה מקבל כשחקן, אלא גם הרבה מעבר. פה יש 30 אלף איש במשחק, והלחץ הוא לא אותו לחץ. הוא נשפט כאן על כל נגיעה שלו בכדור, על כל טעות. כאן אתה תאבד מהר יותר את שיקול הדעת. הוא יודע שהוא הגיע לכאן ומסתכלים עליו בזכוכית מגדלת, שופטים אותו אחרי כל משחק". שאלתי איך זה קשור לעניין הסרט. "צריך לזכור שמי שנתן לו אותו היה גיא לוזון, בתקופה הכי לחוצה של מכבי חיפה. כל הפוקוס היה עליו, זה היה המשחק הרביעי שלו בליגת העל. רביעי, אתה קולט? זאת הייתה מעמסה. מצד שני, איך זה היה נראה אם פתאום היו לוקחים לו אותו?", הוא ענה, מבלי להזכיר את מקרה אלברמן.

"רמי גרשון מזכיר לי את שרן ייני מבחינת האופי שלו. לאחרונה ביקרתי בסלטיק, שמעתי מה אנשים חושבים. מתברר שהוא מצליח לגעת בכולם. זו הסיבה שבגללה מונה לקפטן מכבי חיפה", מספר בועז גורן, סוכן שחקנים שייצג בעבר את הבלם. "יש כמה סוגים של קפטנים, גרשון וייני הם מסוג הקפטנים שהמשדרים חיוביות, רצינות ומערכתיות. זה ממש הוא. בישראל אולי אוהבים יותר 'ערן לויים' כאלה. אבל יש גם סוגים אחרים. אני אוהב את המנהיגות השקטה, כזאת שמגיעה דרך אופי. התרגשתי כשראיתי את גרשון ומליקסון עונדים את סרט הקפטן במשחק בין הקבוצות".

שחקן מכבי חיפה, רמי גרשון, מול שחקן עירוני קרית שמונה, שובל גוזלן. סוכנות ג'יני
"זה היה המשחק הרביעי שלו בליגת העל. רביעי, אתה קולט?". רמי גרשון עם סרט הקפטן בקרית שמונה/סוכנות ג'יני
אלי גוטמן: "גרשון ודוס סנטוס לא טובים בניהול משחק מאחור, אף אחד לא ישכנע אותי אחרת. הם לא יכולים להעיף כדורים למעלה. אז בואו, תעזרו להם, שימו עוד בלם. שימו את בן הרוש באמצע שמאל, את דוס סנטוס באמצע ימין, ואותו באמצע"

סוגיית הקפטן, יש לציין, היא לא האירוע המרכזי שבגללו גרשון עדיין לא מצליח לשחזר את היכולת שאנחנו זוכרים היטב מבלגיה: מההצלחה שהגיעה להרכב נבחרת העונה, לשער מהמשחק ההיסטורי של ישראל מול פורטוגל. ב-85 אחוז מהמשחקים בהם שיחק גרשון בגנט, הציב המאמן מערך של שלושה בלמים – וזה כנראה הסיפור המרכזי של גרשון, ששיחק כבלם המרכזי או השמאלי בשלישייה הזאת. "לדעתי, זאת ההשפעה הכי גדולה על היכולת של רמי בקבוצה", אמר לנו אחד מחבריו. "בגנט רמי יכול היה לעשות פה ושם מסירות לא טובות, שם ההשפעה לא הייתה קריטית ולא השפיעה באופן מיידי על מה שקורה בחלק האחורי. היו לו עוד שני בלמים מאחוריו, ואצלנו כל טעות היא קריטית". כשהגיע למכבי חיפה, גרשון סיכם עם דוס סנטוס על חלוקת השמירה בהתאם למיקום של החלוץ. כשהחלוץ בצד שמאל, גרשון הולך אחורה ולוחץ; כשהחלוץ בא מימין, דוס סנטוס לוקח את האחריות והוא מחפה. "עם הקריסה של הקבוצה, הגיעה גם הדעיכה של דוס סנטוס. הם לא התאימו אחד לשני, זה לא הסתדר. לקח להם זמן ללמוד איפה כל אחד עומד ומה המאמן דורש. לרמי לקח בעיקר זמן להבין שאין מסביבו כבר שני בלמים. הוא צריך לקחת יותר אחריות, ויש לי הרגשה שהוא עדיין מעכל את זה".

אחרי שהשתכנענו שהמעבר למערך שונה הקשה על גרשון, שמענו את אלי גוטמן וחשבנו שוב. גוטמן סבור כי שינוי המערך הוא כאין וכאפס לעומת הבעיה האמיתית – קבלת ההחלטות של מכבי חיפה. "רמי גרשון הוא ספורטאי בכל רמ"ח אבריו, מתאמן ברמה שצריך ללמוד מזה. מבחינה מקצועית. הוא אישיות. הבעיה היא שמבחינת משחק ההגנה, מכבי חיפה לא בנויה נכון", מסביר מאמן הנבחרת לשעבר. "זה נכון שאמרתי את הדברים האלה לגיא לוזון בקיץ. כי כשאתה משחק עם דוס סנטוס ורמי גרשון, אתה משחק עם אותו שחקן. שניהם שחקנים טובים, אבל שניהם צריכים מנהיג לידם. תראה מה עבר עליהם לפני שהגיעו לכאן - לדוס סנטוס היה את קרלוס קוויאר בפתח תקוה, לרמי גרשון לכל אורך הדרך היו שחקנים מהסוג הזה. בנבחרת היה לו את טל בן חיים - שחקנים שיודעים לנהל משחק מאחור. למכבי חיפה אין כאלה".

שאלתי את גוטמן, מדוע מכבי חיפה זקוקה למנהיגים, הרי גרשון משמש כקפטן שלה. "גרשון צריך מנהיג לידו, שחקן שינהל את המשחק, שיארגן אותו. הוא החייל הטוב. שים אותו ליד תמאש מהפועל חיפה, ותראה מה תקבל", הוא מסביר. "שלושה בלמים? עזוב. בנבחרת, נגד פורטוגל, שיחקנו עם שניים, ראית אותו? גרשון ודוס סנטוס לא טובים בניהול משחק מאחור, אף אחד לא ישכנע אותי אחרת. הם לא יכולים להעיף כדורים למעלה. אז בואו, תעזרו להם, שימו עוד בלם. שימו את בן הרוש באמצע שמאל, את דוס סנטוס באמצע ימין, ואותו באמצע. מאבוקה בכנף ימין, סלליך או רוקאביציה יכולים לשחק בשמאל".

כדי לבחון עד כמה עניין שלושת הבלמים מפריע לגרשון עצמו, התייעצנו שוב עם גורן. "רמי התחיל במערך רגיל בגנט, אבל מאוחר יותר עבר לשחק בתוך שלישיית בלמים שעזרה למועדון הזה לפרוץ", הוא מנתח. "רמי התחיל כבלם אמצע, ואז עבר לאמצע שמאל. באיזשהו מקום זה תפקיד ניהולי ממש. התפקיד שהוא עושה במכבי חיפה שונה מאוד. יש כאן עניין של הסתגלות. מצד שני, רמי גרשון התמודד עם שחקנים טובים בהרבה מאשר בכדורגל הישראלי – בליגה הבלגית, באלופות, בליגה הבלגית. הוא לקח כדור ראשון בראש. בשלושה בלמים זה עוזר ליכולות ההתקפיות. גם דוס סנטוס וגם הוא - הנעת הכדור זה משהו שהם פחות עושים. אחד מהם צריך להיות כזה. בארץ, איתן טיבי ושיר צדק הם שחקנים שמשדרים שקט עם הכדור. רמי לא יעשה את זה. הוא ייתן את הפסים הנכונים, הוא מאוד קשוב למאמן. בגנט זה להעיף קדימה ולרוץ, פה דורשים משהו אחר. הוא שחקן מצוין, שהדברים מסביב אולי גורמים לו להיראות פחות טוב".

רמי גרשון שחקן גנט מול אנדרה שורלה וולפסבורג. AP
התמודד עם שחקנים טובים בהרבה במהלך השנים שלו בגנט. רמי גרשון מתקל את אנדרה שורלה ב-2016/AP
"לזר לוקח שנה להתאקלם? אפשר לומר שרמי הגיע לכאן על תקן זר", המשיך אחד השחקנים. "רמת האגרסיביות כאן שונה, הקצב שונה, הדרישות שונות מבלגיה"

נושא נוסף עליו מדברים במועדון, הוא ההתאקלמות של גרשון בתוך הקבוצה. להבדיל מחדר ההלבשה, בו הוא נחשב לשחקן אהוד, אדם אינטליגנט שנחשב למודל לחיקוי, על המגרש הקבוצה מקבלת תוצר אחר. במכבי חיפה בטוחים שגרשון עדיין לא התאקלם מבחינה מקצועית. "לזר לוקח שנה להתאקלם? אפשר לומר שרמי הגיע לכאן על תקן זר", המשיך אחד השחקנים. "רמת האגרסיביות כאן שונה, הקצב שונה, הדרישות שונות מבלגיה".

גרשון נלקח לא פעם, אך לא בשונה משחקנים אחרים, לשיחה עם הפסיכולוג אלעד אשכנזי. חיפה קיבלה אדם יציב מאוד מחוץ למגרש, אבל התחושה היא שהוא סובל מלא מעט עליות וירידות בתוך המשחק, ואת זה רוצים לשנות. לצד דקות טובות, הוא רושם לעיתים איבודי כדור שטותיים, שלדעת השחקנים קשורים לחוסר ריכוז, ולא מעט פעמים הוא פשוט לא נמצא בעמדה שלו. אז מדוע לוזון, ובהמשך גם מאס ומרדכי, החליטו לתת לו קרדיט? "בעיקר בגלל דקל. גיא ידע שהוא אמור לעזוב, לא היה טעם לשתף אותו ולהוריד לרמי את הביטחון. לומר לך שאולי הוא היה צריך להשתלב בצורה יותר הדרגתית? בדיעבד, אתה צודק. יכול להיות שלא לקחו בחשבון שייקח לו קצת זמן להתרגל לשיטה, להתאקלם".

לסיום, בחיפה מזכירים את הרקורד של מאור מליקסון בעונה הראשונה אחרי החזרה מוולנסיין, את חצי העונה הראשונה של ערן זהבי אחרי החזרה מפאלרמו, ומבקשים שתיתנו לו עוד צ'אנס. גרשון ימשיך לקבל קרדיט העונה, אבל נראה שכדי להצליח איתו בעונה הבאה מכבי חיפה תצטרך להמציא את עצמה מחדש – להביא לכאן בלם נוסף שגרשון יוכל לשחק לצדו או פשוט לשנות שיטה.

מישהו אמר מכבי תל אביב?

שחקן מכבי חיפה רמי גרשון מאוכזב. יוסי ציפקיס
גם במקרה שלו, במכבי חיפה מבקשים עוד קצת זמן. רמי גרשון/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully