וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערב בו כולם הבינו שחיפה אדומה: שחזור הדרבי החיפאי ב-1997

"אני זוכר את הכתישה", אומר גוטמן. "הרגנו אותם", נזכר גרייב. "הם היו עם פחד בעיניים", מתאר רוסו. לקראת הדרבי החיפאי אורן יוסיפוביץ חזר לניצחון האדום הענק מלפני 20 שנה, ניצחון שרמז על השורה התחתונה והנדירה שבאה אחר כך: הפועל חיפה מסיימת מעל מכבי חיפה בטבלה

עריכת וידאו: מתן חדד

כמה ימים לפני כן חגג רן בן שמעון יום הולדת 27, ועד אז, כך סיפר, לא שתה אלכוהול מימיו. גם בארוחות שישי, במקסימום, היה טועם יין עם האצבע. אבל בלילה שבין 6 ל-7 בדצמבר, 1997, בפאב כרמלי ששמו כבר מזמן התאייד מהזיכרון, רב"ש דפק את הראש בפעם הראשונה. ובזמן ששאר חבריו לקבוצה המשיכו להרביץ דרינקים, בתוך השירותים ערכו בן שמעון ועופר טלקר תחרות השתנה באלכסונים. "לא הרגשתי כך כל ימי חיי - זה השיא שלי ככדורגלן", אמר הבלם כמה שעות וכוסות קודם לכן, בקרית אליעזר. "הרבה זמן אני לא זוכר כזו שמחה". וטלקר אמר לוואלה! ספורט השבוע: "אם עבור הפועל חיפה לקחת אליפות זו אורגזמה, אז לסיים מעל מכבי חיפה בטבלה זו הכנה לאורגזמה".

אבל רגע - אנחנו רק בדצמבר, כיום וגם דאז. ובכל זאת: הכול החל להתבהר כבר בלילה ההוא ב-1997 - כשהפועל חיפה פירקה את מכבי חיפה 2:4, הניצחון הכי מוחץ של האדומים בדרבי זה 36 שנה.

ובסיום אותה העונה, החליל אכן רקד לפי תשוקותיו של מר טלקר, כשהכרישים מקרית חיים סוף סוף גמרו מעל יריבתם המושבעת בטבלה.

עוד בנושא

הערב: הפועל חיפה - מכבי חיפה (21:00, ספורט 5)
במכבי חיפה מאמינים: "ניצחון יחזיר את הקומץ אלינו"
דמארי: "הפועל אף פעם לא מגיעה לדרבי כפייבוריטית"

עופר טלקר מול אדורם קייסי. מכבי חיפה, אתר רשמי
"לסיים מעל מכבי חיפה בטבלה זו הכנה לאורגזמה". עופר טלקר מול אדורם קייסי/אתר רשמי, מכבי חיפה
רוסו: "פתאום יש לך אווירה בכל העיר, ואוהדים באים לאימון, ולא מעניין את אף אחד שום דבר אחר. אנשים אמרו לי 'אתה יכול להפסיד את כל המשחקים, רק תנצח את זה'"

הפועל חיפה מסיימת מעל מכבי? לפעמים לא קולטים עד כמה זה נדיר, אז להלן תקציר: בקיץ 1976 אלי לוונטל ואבי ליפשיץ עשו 1:2 אדום בדרבי, ובטבלה של 1976/77 הפועל הופיעה מעל מכבי, ומאז, ובמשך כעשרים שנה, פשוט כי לרוב שתיהן לא היו באותה הליגה, זה לא קרה וזה לא קרה. ב-1993 שתיהן שוב בלאומית הבכירה, ומכבי מעל הפועל הפך לעניין שבשגרה. בדרבי הראשון של 1995/96, תחת אברם גרנט, האדומים סוף סוף חדלו את הרצף הירוק - שעמד אז על 14 דרבים ו-19 שנים בלי הפסד - עם פנדל ובישול של ראובן עטר, ו-1:2 של עמיר תורג'מן. ועדיין, מבחינת הטבלה, הירוק שוב היה למעלה.

עד שהגיע קיץ 97', ובקרית חיים נחתו גוטמן, רוסו, ביצ'ניץ', אוליאנוב, צ'ולקוביץ' ובסיס, וכשהשוער הקבוע אבי פרץ נפצע אחרי שני משחקים, האפודה הוענקה לילד דודו אוואט. במחזור ה-13 עוד דרבי, אליו הגיעה הפועל חיפה מהמקום הרביעי, מקום אחד מעל ונקודה אחת מעל מכבי. הירוקים של שפיגל הגיעו אחרי הפסד לבית"ר ירושלים, אך יותר כאב ההפסד של סרגיי קנדאורוב, שספג צהוב שלישי והושעה.

זו היתה העונה השלישית של בן שמעון בהפועל חיפה - שני קיצים קודם לכן שבר שיא העברות ישראלי - והוא זוכר את הדרבי הזה כראשון אליו הגיע בראש מורם. "זו הפעם הראשונה שהרגשנו פייבוריטים באמת", טוען מאמן נבחרת קפריסין כיום, "לא גישת 'ננסה לנצח' אלא 'אנחנו קבוצה טובה יותר ואנחנו ננצח'". ג'ובאני רוסו היגר לקרית חיים רגע אחרי הגביע עם באר שבע, ובכלל לא ידע מה זה דרבי ישראלי. "ופתאום יש לך אווירה בכל העיר, ואוהדים באים לאימון, ולא מעניין את אף אחד שום דבר אחר", הוא אומר. "אנשים אמרו לי 'אתה יכול להפסיד את כל המשחקים, רק תנצח את זה'. וגוטמן עשה לנו יופי של פסיכולוגיה באותו השבוע".

בצהרי המשחק, במלון על חוף הכרמל, כינס המאמן את השחקנים לקפה ועוגה. "לא הייתי צריך לדבר יותר מדי", הוא אומר שני עשורים לאחר מכן, "הרגשנו כל כך חזקים, הרגשנו את העוצמות של הקבוצה".

"אני זוכר את האוטובוס נכנס דרך השער הראשי", משחזר המגן השמאלי נג'ואן גרייב. "שעה וחצי לפני המשחק קרית אליעזר מפוצץ, 15 אלף איש". זה היה דרבי של מכבי, לפני המשחק קיבל שחקן נבחרת הנערים יניב קטן תשורה, והרוב המובהק היה ירוק כמובן, אבל "בשערים 13-14, באדום, סיכה לא היה אפשר להכניס", משלים גוטמן. "עלינו בטירוף על הדשא", נזכר החלוץ לירון בסיס. ואז, כפי שמתאר נכון ג'ובאני רוסו:

"קונצרט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
עוד טעות אחת וזהו, לשפיגל הספיק, והוא שלף את ז'אנו האומלל החוצה והכניס במקומו את מרקו בלבול. "ז'אנו היה חלש מאוד, הוא שיחק מבוהל", קונן גיורא בסיום. גם הבוס יעקב שחר לא חסך: "שתי טעויות של אותו שחקן קבעו 2:0"

"אני זוכר את הכתישה", אומר גוטמן, ואכן כך היה. כבר בדקה החמישית אבישי ז'אנו הכשיל את אוליאנוב ברחבה. יותר מעשרים שנה שיחק ז'אנו כדורגל, וזה היה אחד הערבים המסויטים בחייו. את הפנדל תקע רוסו ברשת, ו-0:1 אדום. "הוא היה קטסטרופה", אומר דון ג'ובאני על ז'אנו, וייאמר לזכותו של הקרואטי-ישראלי שהוא שם לב לזה בזמן אמת. בדקה ה-18 דהר ושחרר את הכדור לגרייב, למען ימשיך את החגיגה באגף הנגוע. "ידענו שצד ימין שלהם בעייתי", אומר המגן, "נתתי ספרינט וידעתי שג'ובאני ימסור לי לשטח - אמרתי לכולם שאני לא אוהב כדור לרגל, אני אוהב לרוץ". ומז'אנו נג'ואן עשה פורפרה, העביר לצ'ולקוביץ', ו-0:2 מהמם. "כל המתפרצת היתה משהו כמו שמונה שניות", מודד גרייב.

עוד טעות אחת וזהו, לשפיגל הספיק, והוא שלף את ז'אנו האומלל החוצה והכניס במקומו את מרקו בלבול. "ז'אנו היה חלש מאוד, הוא שיחק מבוהל", קונן גיורא בסיום. גם הבוס יעקב שחר לא חסך: "שתי טעויות של אותו שחקן קבעו 2:0".

לפני המשחק וגם לאחריו עוד עפו שמועות על טרייד גולן דרעי-עופר טלקר, טרייד אותו הבוס הירוק מיהר להכחיש. באותו לילה טלקר רתח ואמר למעריב: "אני כועס בעיקר על הפועל חיפה, שלא דאגו לספר לי על העסקה. כרגע זה מעניין את התחת שלי".

"זו תגובה שרק אני יכולתי להוציא", טלקר משוויץ כיום, "שנאתי את התגובות הבנאליות הרגילות, תמיד רציתי לחדש, לתת לצופים להרגיש כאילו אני איתם בסלון". ועל הכמעט-טרייד של אז הוא אומר היום: "מכבי חיפה היתה דלוקה עליי ארבע שנים, וההתחלה שלי עם גוטמן לא היתה טובה, אבל זה היה מצחיק. כאילו אמרו לי 'תקשיב, טלקר, אתה לא טוב, אז אנחנו מעבירים אותך לקבוצה הכי טובה בארץ'. רק חסר היה שאשאל 'יאללה, מתי עושים את זה, מחר בבוקר?'".

אבישי ז'אנו מול ג'ובאני רוסו. מכבי חיפה, אתר רשמי
"ז'אנו היה חלש מאוד, הוא שיחק מבוהל". ג'ובאני רוסו מול אבישי ז'אנו/אתר רשמי, מכבי חיפה
בבוקר שאחרי המשחק, דווקא אחרי הניצחון הגדול ביותר של האדומים בדרבי מאז הסיקסטיז, הכותרת של גוטמן היתה: "לשחקנים שלי אין מספיק אופי"

אבל הערב ההוא היה כולו אדום וכך היה גם טלקר. "זה באמת היה אחד המשחקים הראשונים בהם ראית שמכבי חיפה חוששת מהפועל. בגול הראשון המהיר ראית איך מכבי נלחצת, ואנחנו ידענו - ידענו שאנחנו מנצחים את המשחק הזה". "אנחנו באטרף, והם עם פחד בעיניים", מסכים רוסו, "ופתאום נכנס בתמונה המשוגע הזה - לירון בסיס".

ג'ובאני זוכר נכון: דקה 35, בלבול בקושי שלוש דקות על הדשא, דוידוביץ' בהופעה חלשה לא אומד נכון את המרחק מהכדור, גם מרקו לא, ובסיס כן. גול, ריצה ליציע והפרחת נשיקה לזוגתו דאז, הדוגמנית הצעירה מירי בוהדנה, בקושי בת 20. "ירדנו למחצית ב-0:3", משחזר הכובש, "והאמת - גם אנחנו היינו בהלם". גם הבוס הירוק שחר, שנכנס לחדר ההלבשה ופקד על שחקניו: "הפסדתם את המחצית הראשונה, עכשיו תנצחו את השנייה".

אבל קודם רג'יב בראנסי נכנס ומהר יצא עקב פציעה בברך, והלילה המסויט של הירוקים נמשך כשבסיס תקע את הרביעי אחרי דאבל פס עם צ'ולקוביץ' בדקה ה-60. "צמד נגד קבוצה בה גדלת? זו הרגשה אלוהית", הוא אומר, "היסטוריה שהולכת איתך לאורך כל הדרך". הוא בכלל היה יכול להיות במדים הירוקים באותו המשחק, אבל מכבי ויתרה על שירותיו והשאר אכן היסטוריה. את המשחק אז סיכם בכנות: "חשבתי שיהיה הרבה יותר קשה".

התוצאה 0:4. אורן זיתוני רץ לעבר בן שמעון והכריז: "זיינו אותם!". "ידענו שהרגנו אותם, ידענו שמזה הם לא יכולים לקום", טוען גרייב. ב-1961 האדומים הרביצו בירוקים 1:4, אבל 0:4? מדע בדיוני. "חשבתי שיהיה 6 או 7", אומר רוסו, "הם היו על הפנים". אבל האופוריה שטפה את החבר'ה. רב"ש סובב ראש ולא האמין למה שראה. "הכול עבר לאט, בסלומושן, כמו בסרט - הרגשנו שאנחנו כבר בתוך החגיגות", הוא אומר. "לא רצינו 5 ולא 6, התחבקנו בכל אאוט, התנשקנו ברחבה בזמן קרן, איבדנו קשר למשחק". אלון מזרחי וחזי שירזי אמרו תודה וצמצמו ל-4:2, וגוטמן כמובן רתח. "לא יכולתי לסבול את זה", הוא אומר. "השתגעתי על הספסל. באמת - דאגתי".

אבל ככה זה גם נגמר, 2:4 אדום, "רק בגלל השטויות שעשינו", טוען רוסו. "חבל", מוסיף גרייב, "בכל זאת - 2:4 זה לא 0:4". ובמעריב, בבוקר שאחרי המשחק, דווקא אחרי הניצחון הגדול ביותר של האדומים בדרבי מאז הסיקסטיז, הכותרת של גוטמן היתה: "לשחקנים שלי אין מספיק אופי". גוטמניזם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גוטמן עשה בית ספר לשפיגל". השער של מעריב בבוקר שאחרי/מערכת וואלה!, צילום מסך
רוסו: "כל המכוניות בעיר תמיד היו עם סמלים של מכבי. אבל אחרי המשחק הזה פתאום אתה רואה את כל הכרמל אדום. זה היה כאילו חתונה של הפועל חיפה. רק אז הבנתי מה כמה זה היה חשוב לאוהדים"

"גוטמן עשה בית ספר לשפיגל", נכתב במעריב, ומנג'ר מכבי חיפה למד על בשרו קהל קשוח מהו כשלווה מהאיצטדיון על ידי שוטרים. "מה הוא אשם שהיה חסר לנו מזל?", צוטט הבוס שחר. "שפיגל לא אשם, והאוהדים לא יכולים להכתיב לי מה לעשות!". שפיגל פוטר שלושה חודשים לאחר מכן.

רובי שפירא ורוסו עשו גליצ'ים על הדשא, ובחדר ההלבשה חגגו אנשי הפועל כמו שלא חגגו עשורים. "זכינו ביוקרה ובכבוד בחיפה", אמר אז בסיס; "הוכחנו מי הקבוצה הטובה בעיר", זרח גרייב; והגדילה לעשות הדוגמנית בוהדנה, שהניפה אצבע משולשת לעבר האוהדים הירוקים.

"העיר חיפה חיה כדורגל הרבה יותר מתל אביב", קובע בן הזוג לשעבר בסיס, "ובשביל חיפאי, זה שהקבוצה שלו תסיים לפני הקבוצה השנייה בעיר - אין עוד הרגשה כזו".

"כל המכוניות בעיר תמיד היו עם סמלים של מכבי", מספר רוסו, "אבל אחרי המשחק הזה פתאום אתה רואה את כל הכרמל אדום. זה היה כאילו חתונה של הפועל חיפה. רק אז הבנתי מה כמה זה היה חשוב לאוהדים". "קבוצה קשה, קבוצה אדומה, קבוצה של פועלים לא רק שמנצחת את מכבי חיפה אלא מפרקת אותה בתוצאה קטלנית", אומר טלקר. "אני מתרגש אפילו לדבר על התקופה הזו. הניצחון הזה היה מסר - בא לשכונה בחור חדש".

הפועל חיפה הפסידה את הדרבי השני של העונה, אבל הטבלה הסופית הראתה שהאדומים במקום השלישי והירוקים רק ברביעי. ולראשונה מאז 1977, מהפך!

"עוד יבואו ימים שנדבר על אליפות", ניבא נכון גוטמן אחרי ה-2:4, ובמחזור הסיום של אותה העונה לקח רב"ש את המיקרופון והצהיר: "בעונה הבאה הצלחת תנחת כאן". הם צדקו, והיסודות הונחו בדצמבר ההוא בקרית אליעזר. אבל איך אומר גרייב - "זה היה כאילו לקחנו אליפות כבר אז". כי עבור אנשי הפועל, מסורתית - אליפות העיר חיפה חשובה כמעט כמו אליפות המדינה ישראל, וגם נדירה כמוהה.

אז הם עשו את זה אחרי יותר מ-20 שנה, ומאז 1999 ועד היום - לא ייאמן - זה שוב לא קרה. למעשה, ב-40 שנות כדורגל, רק פעמיים הסתכלה הפועל חיפה על מכבי מלמעלה באותה הטבלה, וזה נתון משוגע.

והערב שוב דרבי, וכרגע הפועל מעל מכבי. וגרייב מנבא, אבל בזהירות אין קץ: "אולי זה יקרה גם העונה…".

orenjos@walla.co.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העיר היתה בטירוף. דימיטרי אוליאנוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully