וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כל אחת היא מריה שראפובה: סיפור נפילתה של מישל לרשר דה בריטו

6.12.2017 / 14:45

היא שברה את השיא של שראפובה בגיל 12, סומנה בגיל 14 כדבר הגדול הבא, אבל בגיל 24 הודיעה על הפוגה מהטניס. שילוב של יותר מדי פציעות ויותר מדי גניחות, הובילו את הכוכבת הצעירה שקיבלה קמפיינים פרסומיים אל התואר: החמצה ענקית. האם זה הסוף או שהיא תשוב?

מישל לארשר דה בריטו טניסאית פורטוגלית. AP
דה בריטו חוגגת אחרי הניצחון מול שראפובה/AP
מישל לרשר דה בריטו היא לא עוד טניסאית בסבב, או לפחות לא הייתה אמורה להיות כזו. הפורטוגלית תמיד הושוותה למריה שראפובה. דה בריטו, ממש כמו הרוסייה, זכתה בטורניר אד הר עד גיל 16 ועשתה את זה כבר בגיל 12 כשהיא שוברת את השיא של שראפובה שהייתה עד אותו שלב הטניסאי

מישל לרשר דה בריטו החליטה על הפסקה מטניס. הפורטוגלית בת ה-24, שמדורגת היום במקום ה-354 בעולם, עדיין לא החליטה אם תחזור לשחק ומתי. היא לא התחרתה בכלל מאז יולי, אז הפסידה 6:3, 6:4 כבר בסיבוב הראשון של טורניר ITF בקנדה לאלן פרז האוסטרלית. על פי הדיווח ב"רקורד" הפורטוגלי, דה בריטו (1.65 מטר) לא מעוניינת בכלל לדבר עם התקשורת הפורטוגלית או בכלל כרגע, אבל היא לא סובלת מפציעה נכון לעכשיו. היא מתאמנת בצורה רגילה כבר כמה חודשים, אבל מסרבת להשתתף בטורנירים מבחירה שלה.

לרשר דה בריטו, הטניסאית הפורטוגלית הכי מצליחה בכל הזמנים מבין הנשים, דורגה בשיאה במקום ה-76 בעולם. זה קרה כבר ב-2009 כשהייתה ילדה בת 16. מאז, הקריירה שלה דשדשה והיא סבלה מפציעות רבות שמנעו ממנה לעשות את הפריצה שכולם חיכו לה. נכון לעכשיו, דה בריטו נמצאת בפלורידה ופתחה מלון לבעלי חיים שם היא מצליחה להביא לידי ביטוי את האהבה הגדולה בחיים שלה והיא בעלי חיים. יש לפורטוגלית בת ה-24 יותר מעשרה כלבים והיא מרבה ליצור יוזמות תמיכה ותרומות לבעלי חיים. כנראה שזה מה שגורם לה לאושר כשהדברים לא הולכים באהבה השנייה שלה, טניס.

ולמה בעצם החלטנו לציין את העובדה שטניסאית שדורגה בסך הכול במקום ה-76 בעולם בשיאה, וגם זה לפני שמונה שנים, החליטה לקחת פסק זמן? כי מישל לרשר דה בריטו היא לא עוד טניסאית בסבב, או לפחות לא הייתה אמורה להיות כזו. הפורטוגלית תמיד הושוותה למריה שראפובה. דה בריטו, ממש כמו הרוסייה, זכתה בטורניר אד הר עד גיל 16 ועשתה את זה כבר בגיל 12 כשהיא שוברת את השיא של שראפובה שהייתה עד אותו שלב הטניסאית הצעירה ביותר אי פעם שזכתה בטורניר. כמו שראפובה, גם לרשר דה בריטו הגיעה מאירופה בגיל צעיר מאוד - כבר כשהייתה בת תשע - לאקדמיה של ניק בוליטרי בברדנטון, פלורידה.

ניק בוליטיירי מאמן טניס. GettyImages
האמין שדה בריטו תגיע ליותר עד עכשיו. בוליטיירי/GettyImages

בניגוד לשראפובה, שהגיעה עם אביה ועם 400 דולר מרוסיה בלי לדעת מילה באנגלית ובלי מקום לישון בו או מקום מובטח באקדמיה כלשהי, דה בריטו עברה לארצות הברית בגיל תשע ובמצב שונה לחלוטין. הפורטוגלית, שהתחילה לשחק טניס כבר בגיל חמש בעקבות שני האחים התאומים שלה, שמבוגרים ממנה בארבע שנים, הרשימה את גבריאל ג'ראמילו שקיים השתלמויות בפורטוגל. הוא היה מאמן באקדמיה של בוליטרי והמליץ להחתים את הילדה הכישרונית ולהעניק לה מלגה מלאה לאקדמיה היוקרתית. דה בריטו עברה בגיל תשע לפלורידה עם הוריה, שני אחיה והכלב שלה כשהם מבוססים כלכלית ויכולים להרשות לעצמם להעתיק את מקום מגוריהם לארצות הברית, מרחק עשר דקות נסיעה בלבד מהאקדמיה של הכישרון הצעיר.

הכול הלך חלק מאוד לדה בריטו, שכבר בגיל 14 רשמה הופעות בכורה בטורנירי WTA. כטניסאית באקדמיה של בוליטרי, דה בריטו הוחתמה כמובן בסוכנות IMG שעובדת צמוד עם האקדמיה. לכן, בגיל 14 קיבלה כרטיס חופשי לטורניר היוקרתי והחשוב במיאמי, טורניר שתמיד היה בבעלות של IMG. דה בריטו הצליחה לנצח בסיבוב הראשון 6:3, 2:6, 6:7 (3) את מייגן שונהסי האמריקאית, שדורגה אז במקום ה-43 בעולם, ובגיל 14, חודש ושלושה ימים הפכה לטניסאית השביעית הכי צעירה שמנצחת במשחק בסבב הבוגרות אי פעם.

יש לקחת בחשבון שהרבה חוקים השתנו במהלך השנים על מנת להגן על הילדים הצעירים ולכן גם מגבילים את ההשתתפות שלהם בטורנירים, קבלת כרטיסים חופשיים וכיוצא בכך בגילאים צעירים. לכן מה שניתן היה לעשות בעבר בגיל צעיר מאוד, היה קשה מאוד עד בלתי אפשרי בעידן של דה בריטו. בסיבוב השני הפורטוגלית כבר עלתה אל המגרש המרכזי במיאמי, שהיה מלא ב-13,900 צופים, ושיחקה שם מול דניאלה האנטוחובה הסלובקית שדורגה אז 12 בעולם. דה בריטו עוד נתנה פייט במערכה הראשונה לפני שהתרסקה בשנייה והפסידה 7:5, 6:0.

מישל לארשר דה בריטו טניסאית פורטוגלית עם הכלב שלה ארמני. GettyImages
דה בריטו עם הכלב שלה כשהייתה בת 14. דה בריטו/GettyImages
"היא יכולה לעשות קריירת טניס גדולה. אם אני מתכוון לטופ 100? 50? לא, אני מאמין שהרבה יותר משמעותי מזה. היא שחקנית אגרסיבית מאוד, אתלטית נהדרת ובוגרת מאוד. אני מאמין שהיא תהיה אחת השחקניות הכי טובות שהיו אצלי". ואת זה אמר מי שגידל טניסאיות כמו מריה שראפובה,

הטורניר הזה גרם לעניין הולך וגובר בילדה הכישרונית וגם במדינה ממנה הגיעה, פורטוגל, החלו להתלהב. דה בריטו קיבלה קמפיינים וכיכבה בפרסומות, דבר נדיר מאוד עבור טניסאים במדינה בה הענפים הכי פופולאריים הם כדורגל, כדורגל, כדורגל וכדורגל. כתב הטניס של רקורד הפורטוגלי ז'וזה מורגאדו מסביר לוואלה! ספורט: "היא תמיד רצתה שרק אבא שלה יאמן אותה, וזו הייתה הבעיה הכי גדולה שלה. היא אף פעם לא רצתה לשמוע על מאמן אחר. הייתה לה השפעה גדולה ופופולאריות גדולה מאוד בפורטוגל - גם מבחינת ספונסרים - ב-2007, 2008 ו-2009, אבל ברגע שהחלה הנסיגה שלה היא איבדה בערך כל חוזה שהיה לה. היא הייתה צריכה להתחיל הכול מאפס ואף פעם לא חזרה".

ואכן, דה בריטו הגיעה לפיק כבר כשהייתה בת 16. מי שהתלהב ממנה באותם ימים היה ניק בוליטרי עצמו. האיש שגידל כמה מהטניסאים והטניסאיות הגדולים והגדולות בהיסטוריה ראה בדה בריטו הכוכבת הגדולה הבאה בטניס ואמר בכתבה עליה עוד כשהייתה בת 14: "היא יכולה לעשות קריירת טניס גדולה. אם אני מתכוון לטופ 100? 50? לא, אני מאמין שהרבה יותר משמעותי מזה. היא שחקנית אגרסיבית מאוד, אתלטית נהדרת ובוגרת מאוד. אני מאמין שהיא תהיה אחת השחקניות הכי טובות שהיו אצלי". ואת זה אמר מי שגידל טניסאיות כמו מריה שראפובה, מוניקה סלש, אנה קורניקובה ועבד עם אחרות כמו האחיות וויליאמס, מרטינה הינגיס, מארי פירס ואחרות.

"היא שולטת במהירות של המשחק וההגשה שלה משתפרת", המשיך והתייחס בזמנו בוליטרי לשחקנית שלו, "ככל שהיא משחקת יותר וככל שהיא מנצחת יותר, היא צוברת יותר ביטחון. התנועה שלה היא בלתי תיאמן וכשהיא צריכה לזוז, שווי המשקל שלה וכל התנועה, הכול נופל למקום הנכון. אם היא יכולה להגיע רחוק? כן, היא יכולה להגיע הכי רחוק שאפשר. יש לה צוות רציני מאחוריה עם ההורים שלה, המאמנים פה ואני. אף פעם אי אפשר לחזות אם מישהו יהיה אלוף גדול, אבל הייתי אומר שיש לה חתיכת סיכוי להגיע הכי גבוה שאפשר".

מישל לארשר דה בריטו טניסאית פורטוגלית. GettyImages
מתוך תמונות לכתבות שנערכו איתה כשהייתה בת 14. דה בריטו/GettyImages

אלא שמאז עברו הרבה מים באגם מנאטי שבפלורידה והשנים האחרונות של דה בריטו בסבב היו די אומללות כשהיא משחקת בעיקר בטורנירי ITF וגם שם רחוקה מלהבריק. הכי רחוק שיש מהחלום להיות מריה שראפובה ב'. דה בריטו הושוותה לשראפובה במובן מסוים ופחות מחמיא וזה כמובן בגניחות. כמו שראפובה ואף כמו סלש לפניה, דה בריטו שברה שיאי עוצמות בגניחות שלה, דבר שהרגיז מאוד טניסאיות בסבב. בסיבוב השלישי ברולאן גארוס 2009 ניגשה ארבאן רזאי הצרפתייה לשופט והתלוננה שהגניחות של דה בריטו מפריעות לה. זה גרם לקהל הצרפתי להתייצב מאחורי הטניסאית המקומית ולקרוא קריאות בוז לדה בריטו, שהייתה עדיין ילדה לא מחוספסת ונפגעה מאוד. "אני חושבת שזו הייתה טקטיקה שהיא נקטה כדי להפריע לי בקצב של המשחק. זה חלק טבעי מהמשחק שלי. אני לא יכולה להפסיק לגנוח.

"אני אדם אגרסיבי מאוד, וזה מה שיוצא ממני על המגרש", היא המשיכה, "תמיד עשיתי את זה ולכן זה הרגיש לי קצת מוזר ואפילו פוגע. אני יודעת שאני עדיין צעירה, אבל שיחקתי כבר נגד רוב השחקניות מהטופ העולמי, כולן מסרינה וויליאמס ומטה ואף אחת לא התלוננה. פתאום אני בצרפת, משחקת נגד יריבה צרפתייה, הדברים לא הולכים לכיוון שלה ואז פתאום היא רוצה לגרום לקהל לצאת נגדי. זה מעייף אותי. מעולם לא ראיתי בגניחות שלי בעיה עד שהגיעה אליפות צרפת הזו והיא בחרה לעשות מזה עניין גדול".

אלא שאז, כשהיה נראה שהילדה הכישרונית והרעשנית בדרך הבטוחה למעלה, עם סגנון משחק שובה עין, חבטות עוצמתיות מאוד למרות שהיא רק 1.65 מטר וסרב חלש ובעייתי, התחילו הבעיות. ב-2011 דה בריטו עברה פציעה קשה בברך, שתקעה את ההתקדמות שלה. היא הצליחה לחזור ואפילו עשתה שני טורנירים נהדרים בווימבלדון כשהגיעה שנתיים ברציפות עד לסיבוב השלישי: ב-2013 היא עשתה את הדרך מהמוקדמות וגם ניצחה בסיבוב השני את מריה שראפובה. אחרי הניצחון הזה היה טירוף מוחלט בפורטוגל ודה בריטו אפילו זכתה בשערים בעיתונים הגדולים במדינה ובשיחה מהנשיא. "זה היום המאושר ביותר בהיסטוריה של הטניס הפורטוגלי", נכתב אז בא בולה, בעוד באו ז'וגו נכתב: "בשבילנו הפורטוגלים, לגרנד סלאם המפורסם ביותר כבר יש מנצחת: מישל לארשר דה בריטו". ברקורד נכתב אז: "במדינה שנאבקת במשבר כלכלי כשאיגודי הספורט סובלים מקיצוצים בתקציב, הניצחון של הילדה הנהדרת הזו עשויה לפתוח הרבה דלתות לאנשים במדינה".

מישל לארשר דה בריטו טניסאית פורטוגלית עם מריה שראפובה. GettyImages
לא כל אחת היא שראפובה. דה בריטו עם שראפובה אחרי שהפתיעה אותה ב-2013/GettyImages

אלא שאחרי ההייפ האדיר הזה הגיעה נפילה נוספת. הפעם דה בריטו סבלה מפציעה בפרק כף היד במהלך ווימבלדון 2015 ושוב הקריירה נתקעה והלכה אחורה. הפורטוגלית לא ממש התאוששה מהפציעה הזו ולא מימשה כלום מהתחזיות של בוליטרי ושל כל מומחי הטניס האחרים שהתלהבו ממנה כשעוד הייתה ילדה. האם העצירה הזמנית תהיה גם קבועה? לא אם שואלים את מוגראדו, שאומר: "אני חושב שהיא תחזור לשחק טניס, אבל לא במחצית השנה הראשונה של 2018, לא נראה לי".

השאלה אם תחזור היא איך תחזור וכמה זמן תוכל עוד להחזיק כטניסאית מקצוענית אם לא תתחיל ליהנות מהקצפת של הענף ותישאר במקומות זניחים. מצד שני, יש גם הרבה סיפורים על טניסאיות כישרוניות שכשלו בגיל צעיר ופרצו בגיל מאוחר יותר. מוסר ההשכל הוא שלא כל אחת היא מריה שראפובה. יש כאלה שמסומנות ככוכבות על בגיל צעיר, מקבלות חוזי פרסום ענקיים והסכמי חסות עם חברות גדולות ובסופו של דבר הופכות לטניסאיות בינוניות. דה בריטו תנסה למצוא את המוטיבציה שתגרום לה לא להיכנס למשבצת הזו למרות הכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully