וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאיו כל הקיצין? בעיות החיבור בין קאיו לבין מכבי חיפה

24.11.2017 / 16:30

"מה חשבו, שיעשה ספרינטים? ווינגר? הוא ההפך הגמור". מכבי חיפה הימרה על קאיו בתור הזר המרכזי, אבל נדמה שהיא לא באמת ידעה איזה סוג שחקן היא מביאה. הבלוג של יצחקי על השחקן שלוזון צעק לו "יא עייף", אבל מי שמכיר אותו סבור: יש דרך אחרת לקבל את הכוכב שהיה בשוויץ

אתר רשמי

משהו בדרך שבה קאיו אלבס הגיע למכבי חיפה נראה מעט תמוה בעיני חלק מהשחקנים ואנשי המקצוע שראו אותו אחרי כמה משחקים. גיא לוזון חיפש בקיץ שחקן כנף שמסוגל להכריע משחקים, וקאיו היה נראה מבחינתו כמי שמתאים כמו כפפה ליד. בשיחות עם יעקב שחר, לוזון התעקש על שחקנה של גראסהופרס, ולא במקרה: הוא הרגיש שזאת העמדה שהכי זקוקה לחיזוק.

בסופו של דבר, שחר שם את הכסף, ודווקא מכאן התפתחה הנקודה המעניינת ביותר בכל הסיפור הזה – מדוע לוזון היה צריך להביא קשר שמאלי עוד בתקופה בה לא ידע שאלירן עטר יעזוב את מכבי חיפה? ואם הוא חיפש שחקן שונה בתכליתו מעטר, ששותף פחות למשחק ההגנה, מדוע הוא התעקש על עוד קשר שמאלי שלא ממש יודע מה זה לרוץ אחרי שחקן?

חלק מהשאלות שהעלינו בכתבה נותרו פתוחות, בעיקר משום שרוב שחקני מכבי חיפה וגם אנשי המקצוע בתוך המועדון מגדירים את קאיו כתעלומה שרב הנסתר על הגלוי בה. לפי הניתוח שלהם, אפשר לומר שקאיו הוא אולי כישלון, אבל לא שחקן רע. משהו בחיבור עם מכבי חיפה, הם מספרים, הוא זה שמכתיר את הברזילאי, ביחס לציפיות וההשקעה הכלכלית בו כמובן, לשחקן הרכש המאכזב ביותר עד כה.

עוד בנושא:
גיא לוזון: "אני נהנה מהעבודה עם מו אלאך, לא פה כדי לתת לו ציונים"
קפטן ויטסה: "אלאך תמיד תומך בשחקנים שלנו, הדלת שלו פתוחה לכולם"
מכבי חיפה תמשיך מול מכבי נתניה עם המערך שניצח את בני סכנין לפני הפגרה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השקעה גדולה, תמונה עם הנשיא והרבה ציפיות שלא מתממשות. קאיו עם יעקב שחר/מערכת וואלה!, צילום מסך
"יכול להיות שהוא צריך עוד זמן כדי להתאקלם, ויכול להיות שהוא לא יתאקלם כל עוד הוא לא יקבל את המעמד שקיבל בשוויץ. ואם אתה שואל אותי, אני לא בטוח שזה יקרה"

כדי לבחון מה הבעיות שמונעות מקאיו להצליח, בדקנו קודם כל את ההשתלבות החברתית שלו. קאיו הוא בחור מופנם. שני השחקנים הקרובים אליו בקבוצה הם סטפנוס אתנסיאדיס, שנחשב לחבר הטוב ביותר שלו, ואליסון דוס סנטוס. הוא עדיין לא התחבר לשחקנים הישראלים, למרות שהספיק לבלות איתם כמה פעמים בפאבים מקומיים ומסעדות בעיר. קאיו אוהב לבלות, אבל הוא לא מהטיפוסים הבולטים בחדר ההלבשה. בשיחות שמנהלים השחקנים הוא בעיקר מקשיב, לא נוהג להתערב ובעיקר מנהל שיחות עם קלאוס – הרבה פעמים בנפרד משאר החברים במתחם חדר ההלבשה.

לאחרונה מנסה מאור בוזגלו לקרב אותו יותר אליו, כפי שעשה עד כה עם שחקנים כמו ניקיטה רוקאביציה ודוס סנטוס. באחד האימונים השבוע בוזגלו ארגן טורניר "פינג-פונג רגל" ופנה לקאיו כדי שישתף איתו פעולה. שחקנים סיפרו שקאיו שמח מאוד על ההצעה, ובוזגלו הזמין את עומר דמארי וסינטאיהו סלליך לשחק מולם. אחרי המשחק הוא פרגן לחברו הברזילאי, שניצח מספר משחקונים בעזרת טאצ' נכון ומשחק ראש משובח, ולראשונה זה זמן מה שחקנים העידו כי ראו אותו בהתפרצות רגשות.

"הוא אדם נחמד בסך הכול. הבנתי שבשוויץ הוא נחשב לכוכב גדול, יכול להיות ששם הכול התנהל סביבו", סיפר אחד השחקנים שצפה בטורניר שהופץ כסרטון בין השחקנים. "כאן הכול חדש לו. הוא הגיע למועדון גדול, אבל הוא עדיין עוד שחקן בקבוצה ולא שחקן שכולם מדברים עליו. יכול להיות שהוא צריך עוד זמן כדי להתאקלם, ויכול להיות שהוא לא יתאקלם כל עוד הוא לא יקבל את המעמד שקיבל בשוויץ. ואם אתה שואל אותי, אני לא בטוח שזה יקרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קאיו (מימין), סטפנוס אתנסיאדיס, סינטאיהו סלליך שחקני מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
מנהל שיחות בעיקר עם קלאוס. קאיו לצד סטפנוס אתנסיאדיס/אדריאן הרבשטיין
"תשאל בשוויץ ויגידו לך שהוא כוכב, גם במדורי הספורט אהבו אותו. באזל, יאנג בויז, ציריך, סיון. לכולם הוא עשה צרות, וכולם פחדו ממנו. גם בליגה האירופית הוא הביא מספרים"

על מנת לעמוד על ההבדלים בין התקופה בה שיחק בשוויץ לזו בישראל, שוחחנו עם שני אנשים שמכירים את קאיו מהתקופה בה שיחק שם. הראשון הוא לוטם זינו, שחקנה של תון בעבר, ששיחק מול קאיו וקרא לא מעט את הביקורות בתקשורת השוויצרית בשנתיים בהם בילה בקבוצתו לשעבר. "אני יכול להמחיש לך מי היה קאיו דרך אסיפות הקבוצה. זה היה מתחיל תמיד בקאיו, ונגמר בדאבור. אבל רוב האסיפה עסקה בקאיו", מסביר זינו. "קאיו הפך בתודעה לאחד השחקנים החשובים והטובים ששיחקו בגרהאסופרס".

זינו מסביר: "המאמן תמיד היה מדגיש שקאיו מבקיע 50 אחוז מהמצבים הטובים שאליהם הוא מגיע, וזה די מעניין. בכל אסיפה הוא היה מבקש שני דברים: לא לאפשר לקאיו לבעוט מרחוק, ולא להכשיל אף שחקן באזור ה-16, כי בעיטה חופשית של קאיו זה חצי גול. הוא ודאבור היו צמד חמד, הרבה שערים ובישולים יחד. הוא היה כוכב גדול, ולכן זה היה שוק בשבילם שהוא עזב לקבוצה מישראל. הוא היה קפטן, שחקן עם שם גדול, קשה לי להסביר מה בדיוק קורה במכבי חיפה".

זינו שיחק נגד קאיו גם בישראל. זה קרה בהופעת הבכורה של הישראלי במדי הפועל עכו, במשחק בו נרשם שפל חדש במכבי חיפה – הפסד חוץ קשה מאוד שגם הגביר את הביקורות כלפי גיא לוזון. "קאיו תמיד שיחק בצד שמאל, אולי יש משהו בהתאקלמות שמפריע לו. הרי ברור לכולם שהוא שחקן טוב. תשאל בשוויץ ויגידו לך שהוא כוכב, גם במדורי הספורט אהבו אותו. באזל, יאנג בויז, ציריך, סיון. לכולם הוא עשה צרות, וכולם פחדו ממנו. גם בליגה האירופית הוא הביא מספרים. קאיו זה כן שחקן שמסוגל לקחת את המשחק עליו".

קאיו במדי גראסהופרס. AP
"הפך בתודעה לאחד השחקנים החשובים והטובים ששיחקו בגרהאסופרס". קאיו/AP
"ציפינו שיגיע לכאן 'ווינגר' ברמה שגיא חיפש, אבל באימונים הראשונים שמנו לב שזה לא מסוג השחקנים שגיא מתחבר אליהם"

הדברים של זינו רק מגבירים עוד יותר את סימן השאלה שמרחף מעל הברזילאי. לאחרונה, בשיחות פנימיות שנערכו בתוך המועדון, המנהל הטכני החדש מוחמד אלאך ביקש לתת לו עוד קצת זמן, לפני שהחלון ייפתח. לא כולם במכבי חיפה בטוחים שכדאי לשחרר אותו, אבל אם תשאלו את השחקנים – יכול להיות שקאיו הוא שחקן גדול שפשוט לא מתחבר למקום החדש שאליו הוא הגיע, ולכן זה לא יעבוד גם בעתיד. חלק מהשחקנים הביע פליאה מהמהלך של לוזון, וטען כבר אחרי האימונים הראשונים שהוא פשוט לא מתאים.

"גיא טען כל הזמן שעטר וגילי ורמוט הם שחקנים שלא עושים מספיק הגנה בתור שחקני אגף, ופתאום אתה קולט שהוא הביא שחקן שלא זז בכלל. כשקאיו הגיע עדיין לא ראינו מה הוא עשה בשוויץ. ציפינו שיגיע לכאן 'ווינגר' ברמה שגיא חיפש, אבל באימונים הראשונים שמנו לב שזה לא מסוג השחקנים שגיא מתחבר אליהם", אמר אחד השחקנים. שחקן אחר הוסיף: "קאיו הוא שחקן טוב, רואים שיש לו נגיעה טובה בכדור ובעיטות טובות, אבל זה לא מתחבר כרגע. קח את אורלנדו סה. ראית מה הוא עשה במכבי תל אביב. כלום. היום הוא נחשב לאחד החלוצים הטובים בליגה הבלגית. לפעמים זה פשוט לא מתחבר. לא תמיד יש הסברים לכל דבר, אבל במקרה הזה יכול להיות שגיא פעל קצת מתוך לחץ. הוא הביא שחקן טוב שלא מתאים לסגנון של מכבי חיפה. אדריאן סילבה הפך משחקן לא רצוי כאן לקפטן ספורטינג ושחקן מוביל בנבחרת פורטוגל. מה הפתרון? להתאים את הקבוצה אליו, או לחפש לחפש שחקן אחר".

אחרי דריבל לא מוצלח, באחד האימונים האחרונים פנה לוזון בציניות לשחקן ואמר לו: "קאיו, יא עייף", מה שגרם לגיחוך מסוים אצל חלק מהשחקנים. בכלל, עושה רושם שההערות של לוזון לקאיו במהלך האימונים מלוות בטון אחר מאשר כלפי שחקנים אחרים בקבוצה. שם מסבירים כי המאמן עדיין נותן סיכוי שהרומן עם הברזילאי יצליח, אם כי לאחרונה גם הוא מבין שהמחיר שהוא משלם גדול מדי. במהלך האימונים השבוע בחר לוזון לתרגל את ניקיטה רוקאביציה בצד שמאל, והאוסטרלי נראה חד הרבה יותר. "בניגוד לקלאוס וקוסטדינוב, שגם הם הגיעו לכאן עם רקורד לא רע, מקאיו ציפו גם למספרים. וכשאתה מסתכל על הלוח ורואה 'אפס שערים' בליגה, אתה שואל את עצמך על מה השקיעו סכומים אדירים כאלה".

מאמן מכבי חיפה גיא לוזון עם אלירן עטר. ברני ארדוב
"טען שעטר לא עושה הגנה והביא שחקן שלא זז בכלל". גיא לוזון עם אלירן עטר/ברני ארדוב
"קראתי שכתבו שקאיו הוא ווינגר. הוא ההפך הגמור מווינגר, ההפך הגמור מטל בן חיים. הוא קשר שמשחק בצד, לא שחקן כנף. אפילו לא בוזגלו. אם מכבי חיפה רוצה להרוויח אותו, היא צריכה לשחק בשבילו"

שתי השאלות המרכזיות שחזרו בשיחות עם אנשי מקצוע היו קשורות לסגנון המשחק של מכבי חיפה. הראשונה היא האם גיא לוזון הוא המאמן המתאים עבור שחקן כמו קאיו. התשובה הייתה כמעט חד משמעית: לא. לוזון מאמן שחושב הגנה, והביא שחקן שלא ממש מתאים לסגנון שלו. "קאיו לא יעשה הגנה, כי זה לא באופי שלו. אי אפשר לקחת שחקן בן 31 ופתאום לשנות אותו. הוא שחקן בסגנון שונה, וגיא היה צריך לקחת בחשבון כשהביא אותו מה הוא יקבל", אמרו.

הנקודה השנייה קשורה להשפעה של הקבוצה על השחקן. סוכן השחקנים מאיר ריפמן, שהחתים את אבי ריקן בשוויץ, מכיר מקרוב את הברזילאי. "קאיו הוא שחקן שצריך שמכבי חיפה תעבוד בשבילו, ולא הוא יעבוד בשביל עצמו. בשוויץ הוא היה הכוכב. אני חייב להודות כשלא ממש התלהבתי כשחתם בגראסהופרס. בהתחלה אמרתי 'וואו, זה לא ביג סטאר ברמה שלהם'. לא השתגעתי על זה, אבל שם הקבוצה שיחקה בשבילו. מה חשבו במכבי חיפה, שהוא יעשה להם ספרינטים? הוא לא שחקן בסגנון הזה. הוא יכול לעשות דריבל? אחד על אחד? הוא שחקן שצריך ספייס. כשהמשחק צפוף, קשה לו לבוא לידי ביטוי. צריכים לפתוח לו שטחים ואז לנצל את הבעיטה שלו. קראתי שכתבו שקאיו הוא ווינגר. הוא ההפך הגמור מווינגר, ההפך הגמור מטל בן חיים. הוא קשר שמשחק בצד, לא שחקן כנף. אפילו לא בוזגלו. אם מכבי חיפה רוצה להרוויח אותו, היא צריכה לשחק בשבילו".

ריפמן מודע לביקורות סביב השחקן בישראל וטוען שחלקן מגוחכות. "מישהו אמר שהוא נראה כבד מאז שהגיע לכאן. יש לי חדשות בשבילך, הגוף שלו היה אותו דבר גם בשוויץ. הבעיה בכדורגל הישראלי היא שהשיפוט שלנו הוא מחמיר. אלי כהן זרק את מיחה מבליה מסכנין לפני שנתיים וחצי, אז דינמו בוקרשט קנתה, הוא עבר לרוסטוב ומהקיץ הוא עבר לזניט בעסקת ענק. את דינו אנדלובו, היום בצ'מפיונס, הכתירו כזר הגרוע ביותר שנחת כאן. צריך לתת לקאיו זמן".

שחקן מכבי חיפה קאיו בועט. ברני ארדוב
"השיפוט בכדורגל הישראלי הוא מחמיר". קאיו/ברני ארדוב

במכבי חיפה הודו השבוע שקאיו עדיין לא הסתגל. "כשנחת כאן הוא התלונן על מזג האוויר. היה לו חם, חם מדי", סיפר אחד מחבריו. "עד שהוא התרגל, פתאום הוא קלט שהוא לא השחקן היחיד שרוצה את הכדור לרגל. בשוויץ הכול היה סביבו. כאן ורמוט, קהת וכמעט כל שחקן התקפה למעט רוקאביציה שאוהב לרוץ לשטח אוהב את הכדור, והמסה מתחלקת בין מספר שחקנים". השחקנים מדווחים גם על הבדלי רמות גבוהים מאוד בין האימונים והמשחקים. "הוא מבקיע די הרבה באימון, טכניקת הבעיטה שלו טובה. כשהגיע לכאן, אופיר מזרחי סיפר לכל מי שרצה לשמוע שהוא שחקן שעושה מה שהוא רוצה במגרש, אבל שהוא חייב לקבל את המפתחות. הוא הגיע לקבוצה עם סגל רחב, פעם בהרכב ופעם בספסל, הוא לא רגיל לזה. זה מזג האוויר, זה המאמן שדורש הגנה, זה גם העובדה שהתרגל כאן למעמד חדש. הכול יחד", הסביר אחד השחקנים.

"אתה שואל אותי מה צריך לעשות כדי שיצליח?", הוא סיכם בציניות. "או לתת לו את המפתחות והכרה במעמד של כוכב, או לחכות קצת ולהחתים את דאבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully