וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעל אברבוך: "לאמריקאים יש תרבות ווינרית. אם יש ניצחונות, הם בעניין"

מתן בכור

21.11.2017 / 14:00

שחקנית נבחרת ארצות הברית בראיון בלעדי לוואלה! ספורט על כדורגל נשים, יהדות, ושער מדהים מחצי מגרש שהפך אותה למפורסמת: "כילדה הסתכלתי על הנבחרת בהערצה, לא בטוחה שזה קורה בישראל. לא חשבתי שהכדור ייכנס, זו הייתה הפתעה נעימה"

שחקנית נבחרת ארצות הברית יעל אברבוך. אתר רשמי יעל אברבוך, אתר רשמי
אחת מהשחקניות המוערכות ביותר בארצות הברית. יעל אברבוך/אתר רשמי, אתר רשמי יעל אברבוך

לא רבים הם הספורטאים היהודיים המסתובבים בעולם ומשחקים ברמות הגבוהות ביותר. בכלל, אם מדברים על כדורגל, מספרם הופך מועט עוד יותר ויש יגידו שניתן לספור את כל מי שעשו זאת על כף יד אחת בלבד. לכן, מעט תמוה שיעל אברבוך, קשרית נבחרת הנשים של ארצות הברית בכדורגל וקנזס סיטי המקומית היא שם זר לרבים בישראל. זה לא סוד שכדורגל נשים אינו ספורט פופולרי בישראל כמו שהוא באמריקה, גרמניה, צרפת, אנגליה או ברזיל, והסיקור סביבו אפילו לא מתקרב לסיקור הפסיכי שמקבל הענף בגרסתו הגברית. כדי לנסות להבין מדוע כך הדבר, מה גורם לילדה אמריקאית לרדוף אחר חלום שכל כך מרוחק מילדות בגילה בישראל ואיך הזהות היהודית משפיעה עליה, החלטתי לשוחח עם אחת מכוכבות הכדורגל הגדולות בארצות הברית כיום.

אברבוך (31) נולדה בניו יורק למשפחה יהודית. היא התחילה לשחק כדורגל בגיל 9, ובמכללה שיחקה במכללת צפון קרוליינה שנחשבת לטובה והאיכותית ביותר בכל הקשור לכדורגל נשים. היא זכתה להכרה ארצית כשכבשה מיד אחרי בעיטת הפתיחה את השער המהיר ביותר בתולדות כדורגל המכללות בארצות הברית. בקריירה המקצוענית שלה היא שיחקה במספר מועדונים בארצות הברית, שבדיה, רוסיה, ובעונה האחרונה בקנזס סיטי מה-NWSL, ליגת הנשים האמריקאית, איתה היא זכתה באליפות ב-2015 (למרות שהמועדון נכנס להליך פירוק וצפוי לעבור לסולט לייק סיטי בעונה הבאה). היא שיחקה בכל נבחרות ארצות הברית הצעירות ובשנת 2007 זכתה לזימון בכורה לנבחרת הבוגרת, אלופת העולם הנוכחית, הופיעה במדיה 26 פעמים וכבשה שער אחד, בנוסף ללא מעט פרסים אישיים שקטפה במהלך הקריירה.

שחקנית נבחרת ארצות הברית יעל אברבוך. אתר רשמי יעל אברבוך, אתר רשמי
אברבוך במדי נבחרת הנשים של ארצות הברית/אתר רשמי, אתר רשמי יעל אברבוך

מתי התחלת לשחק כדורגל? מתי הבנת שאת מספיק טובה כדי להיות מקצוענית?

"התחלתי לשחק בבית הספר, כל החברים שלי שיחקו, כך שלא הייתה באמת ברירה. כדורגל נשים הוא גם ספורט מאוד מסוקר, אז התחברתי לזה בקלות. הבנתי די מהר שאני מאוד טובה, ובערך בגיל 9 קיבלתי החלטה שאני רוצה להיות שחקנית כשאהיה גדולה, למרות שלא הבנתי באמת את המשמעות של זה. בגיל 12 התחלתי להתאמן המון והפכתי לבת היחידה בקבוצה שכללה רק בנים. באותו רגע התשוקה למשחק רק גדלה ואני הבנתי שלא קיבלתי את ההחלטה בגיל 9 לחינם. זה באמת הדבר שהכי רציתי לעשות והתשוקה שלי בחיים. לשמחתי, המשכתי לעבוד קשה והגשמתי את החלום שלי".

26 הופעות בנבחרת ארצות הברית, אלופת העולם הנוכחית. ספרי לי על התחושה ועל שאר החוויות מהקריירה.

"כשחקנית צעירה זה היה החלום הגדול ביותר שלי. בגלל כמות השחקניות הטובות העצומה שיש בארצות הברית, מדובר גם בנבחרת שהכי קשה לקבל אליה זימון, כך שזה היה כבוד עצום ללבוש את המדים בידיעה שמתחרות איתי עוד כל כך הרבה שחקניות ברמה עולמית. אני עד היום זוכרת כל רגע מהפעם הראשונה בה לבשתי את המדים: איך זה נשמע, איך הריח חדר ההלבשה, פשוט כל פרט קטן. שיחקתי גם מעבר לים, בשבדיה וברוסיה. עשיתי זאת כשהליגה האמריקאית הייתה בפגרה. לשמחתי, הכדורגל נתן לי ההזדמנות לטייל בעולם. פגשתי אנשים מדהימים ולמדתי איך רואים את המשחק בתרבויות שונות. האפשרות לגלות מקומות חדשים באמצעות הקריירה שלי מדהימה".

שחקנית נבחרת ארצות הברית יעל אברבוך מחלקת חתימות. אתר רשמי יעל אברבוך, אתר רשמי
"הסיקור במדיות השונות עצום". אברבוך חותמת בסיום משחק/אתר רשמי, אתר רשמי יעל אברבוך

כדורגל הוא הספורט הפופולרי בישראל, אבל כדורגל נשים לא זוכה לסיקור כמעט כלל. תנסי להסביר לי למה?

"אני לא יודעת לגבי ישראל, אבל אני מניחה שדרך התשובה שלי על ארצות הברית הדברים יתבהרו גם לגבי ישראל. ראשית, יש לנו בנבחרת ותמיד היו נשים מעניינות ומפורסמות. כשהנבחרת משחקת ואנשים יודעים ששחקניות כמו הופ סולו, אלכס מורגן וקרלי לויד משחקות, הם יכולים להתחבר מיד כי מדובר בדמויות מוכרות בלי שום קשר להיותן כדורגלניות. כשגדלתי הסתכלתי על נבחרת הנשים בהערצה, דבר שאני לא בטוחה שקורה בישראל. שנית, הסיקור במדיות השונות לכדורגל נשים הוא עצום. המדיות מאוד פתוחות, האימונים מצולמים, כל התהליך של להיות שחקנית מקצוענית מתועד מקרוב. זה מזמין את האוהדים לענף, גורם להם להרגיש חלק מזה. זה דבר שהתפתח עם השנים, ואם אתה חובב כדורגל וחי באמריקה קשה להתעלם מזה. כמו כן, לאמריקאים יש תרבות של ווינרים. נבחרת הנשים האמריקאית היא הטובה בעולם. היא מנצחת המון, ולאמריקאים מסוימים יש גישה שאומרת שכל עוד יש ניצחונות, הם בעניין".

את מפורסמת בארצות הברית בשל יהדותך. ספרי לי על הזהות היהודית שלך ואיך היא באה לידי ביטוי.

"לא גדלתי בסביבה יהודית קלאסית. הוריי יהודים והמורשת היהודית שלי היא חלק חשוב ממי שאני. אין יותר מדי ספורטאים יהודיים, במיוחד לא בארצות הברית, אז אני תמיד מנסה לחבק את החלק הזה בזהות שלי ולשמש כמודל לחיקוי עבור ספורטאים יהודיים אחרים. אמא שלי גרה בישראל מספר שנים אחרי שסיימה את לימודיה במכללה ונדלקה על שמות ישראלים: יעל ושירה. אני קיבלתי את יעל, אחותי את שירה. טיילנו בישראל בילדותי מספר פעמים אבל אשמח לחזור לבקר בקרוב כאישה בוגרת".

שחקנית נבחרת ארצות הברית יעל אברבוך חותמת. אתר רשמי יעל אברבוך, אתר רשמי
"מוכרחים להבין את המשמעות האמיתית של הגשמת חלומות". יעל אברבוך/אתר רשמי, אתר רשמי יעל אברבוך

תחביבים ומחשבות לעתיד? עצה שתרצי לתת לנער או נערה שקוראים את הראיון?

"אני רוצה להמשיך להשתפר כשחקנית, להפוך לדמות מובילה בקבוצה שלי. התחלתי עסק חדש ומרגש בשם 'טכנו פוטבול', שזאת בעצם אפליקציית אימוני כדורגל שבועית שכל אחד יכול להשתמש בה והיא הראשונה מסוגה. אני כותבת בלוג כדורגל שבו אני משתפת איך זה להיות שחקנית מקצוענית עם הקוראים. בזמני הפנוי אני לרוב צופה בכדורגל, נרגעת משגרת האימונים עם חברים ומשפחה ושומרת על עצמי. העצה הכי טובה היא להיות כנה ואמיתי עם עצמך. להרבה אנשים יש חלומות, בין אם זה כדורגל או דבר אחר, אבל הם מוכרחים להבין מה המשמעות האמיתית של להגשים אותם. אם באמת רוצים להצליח במשהו, זקוקים להבנה עמוקה של כל הדברים שצריך לעשות ולהקריב ולהיות בעלי מחויבות שלמה לעניין. אם עושים את זה, על פי הגישה שלי השמיים הם הגבול".

נסיים עם רגע שהפך אותך לדמות מפורסמת כששיחקת במכללת צפון קרוליינה. כבשת שער מדהים מהחצי בשריקת הפתיחה שהפך לשער המהיר ביותר בתולדות כדורגל המכללות. מה זה היה?!

"זה היה רגע משעשע. המאמן שלי אמר לי במשחק הקודם לבדוק אם השוערת עומדת מחוץ לקו השער מדי פעם, כדי שאולי אתפוס אותה לא מוכנה. אחרי שהיא עשתה זאת, הוא צעק עליי שהייתי מוכרחה לבעוט. במשחק הבא הוא אמר לי שזה יכול לקרות פעם נוספת, אז החלטתי שאם תהיה הזדמנות אלך על זה. גם כשזה קרה לא חשבתי שאני אכבוש, זו הייתה הפתעה נעימה!"

צפו בשער המדהים של יעל אברבוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully