וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פידור יאמליאננקו מגיע לישראל: "סמבו היא אומנות הלחימה הכי אפקטיבית ל-MMA"

רומן רייב ואיתי ליבוביץ'

6.11.2017 / 12:35

אחת הדמויות האגדיות בהיסטוריה של ה-MMA מגיע לישראל לאירוע ביד אליהו, ומנתח את המיומנויות הנדרשות מלוחם מודרני, מספר על המפגש המרגש עם פוטין ומודה: "שמח מאוד להגיע למדינתכם"

פידור אמליינקו. AP
מראה שרברבי, יכולת על. יאמליאננקו/AP

פידור יאמליאננקו הוא דמות אגדית בהיסטוריה הקצרה של ענף ה-MMA. הקרבות שערך בליגת פרייד (ז"ל) נגד לוחמים כמו מירקו קרו קופ, מינוטארו נוגיירה, קווין רנדלמן, קולמן ומארק האנט הפכו את הקיסר האחרון בעיני רבים ללוחם הטוב בכל הזמנים. המראה השרברבי, יחד עם כרס הבירה והמבט המשועמם רק עזרו לאוהד הממוצע להתחבר אליו ולאהוב אותו יותר. הוא גרם לרבים להרגיש ולהאמין שהוא נציג האדם הממוצע. לא שיש משהו ממוצע באדם שניצח 36 קרבות בקריירה, מהם סיים 10 קרבות בנוקאאוט ו-17 בהכנעה, אבל קל יותר להתחבר לכרס בירה מאשר לספורטאים על אנושיים. כי אם מישהו שנראה כמו פידור יכול להיות הטוב בכל הזמנים, אז בטח גם אני יכול להיות לוחם טוב, לא? אז זהו, שלא. אמליאננקו היה לוחם נדיר.

עם זאת, לצד אוהדיו השרופים של פידור ישנם גם מבקריו הקשים, אלו שטוענים שהוא מעולם לא בחן את עצמו ב-UFC ולכן המורשת שלו ומעמדו כגדול אי פעם מוטלים בספק. שורת ההפסדים שספג בליגת סטרייקפורס פגעה פגיעה אנושה במעמדו. מלוחם בלתי מנוצח הפך פידור ללוחם שמסיימים עם שלושה הפסדים רצופים בהכנעה ושני נוקאאוטים טכניים.

פידור אמליינקו. ויקיפדיה, אתר רשמי
כבוד. יאמליאננקו בדרך לישראל/אתר רשמי, ויקיפדיה
פידור אמליינקו לצד ולדימיר פוטין. AP
מקדם את הענף ברוסיה. פוטין/AP

לאחר פרישה זמנית ב-2012, חזר יאמליאננקו להילחם ב-2015, מאז ניצח בקרב אחד. ב-2016 השיג פידור ניצחון שנוי במחלוקת (בלשון המעטה) על פביו מלדונאדו, וב-2017 ערך את קרב הבכורה שלו בליגת בלאטור, אותו הפסיד למאט מטריון בנוקאאוט בסיבוב הראשון.

תעריכו אותו או שלא, אבל אמליאננקו, 41, הוא דמות מיתולוגית בסצינת ה-MMA ולוחם שתמיד מעורר עניין. בחודש הבא יגיע פידור לישראל כחלק מפמליית בלאטור, כשהוא מלווה את בן קבוצתו אנטולי טוקוב לאירוע שיתקיים בהיכל מנורה מבטחים ב-16 בנובמבר. "לצערי עוד לא ביקרתי בישראל, כך שאני שמח לבקר בקרוב במדינתכם", אמר בראיון לוואלה! ספורט, "אני בהחלט נרגש שייצא לי להגיע לפה".

פידור אמליינקו, לוחם MMA. AP
גדולה שנויה במחלוקת. פידור/AP

- פיודור, למה קיבלת את השם "הקיסר האחרון" בעולם ה-MMA, לדעתך?

"אני מזמן אמרתי שהקיסר האחרון היה הצאר הרוסי, ניקולאי השני. אני לוחם ואני עולה לזירה כדי להגן על הכבוד של רוסיה ואני מייצג אותה בזירות בין לאומיות".

- מה ההבדל בין ה-MMA בזמן שהתחלת את הקריירה ל-MMA היום?

"היום MMA מתפתח מאוד בעולם. כשאני התחלתי את הקריירה, MMA היה פופולרי רק בארה"ב ויפן. ברוסיה אז הענף היה ידוע בשם 'קרבות ללא חוקים', והיה קשה להסביר לממסד הרוסי שבהחלט יש חוקים ב-MMA. ב-2012 MMA התקבלה באופן פורמלי ברוסיה כספורט. היום יש לנו תחרויות רשמיות, אנחנו מגדלים את לוחמי העתיד בתחום ומתפתחים".

- באחד הקרבות שלך, מול הלוחם האמריקאי, ג'ף מונסון, היה נוכח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זה השפיע עליך במהלך הקרב?

"אני מאוד גאה בעובדה שהנשיא פוטין הגיע לצפות בי. הוא גם עוסק בספורט ועוזר לפתח את הענף (נשיא רוסיה בעל דרגה בסמבו, אומנות לחימה רוסית) ובעל חגורה שחורה בג'ודו וספורט באופן כללי במדינה שלי. זה חשוב ש-MMA מגובה על ידי דמות כזו ברוסיה. הרבה ילדים הולכים לג'ודו ושאר אומנויות לחימה בגלל פוטין וזה מצוין".

לוחם ה-MMA פידור אמליאננקו. Paul Beatty, AP
לוחם ה-MMA פידור אמליאננקו/AP, Paul Beatty

- ולשאלה הקלאסית: איזו אומנות לחימה הכי אפקטיבית ל-MMA? רבים טוענים שג'יו ג'יטסו הברזילאי, מה דעתך?

"לדעתי, סמבו (אומנות לחימה רוסית המשלבת היאבקות, ג'ודו, אגרוף וקרטה, ר"ר) היא אומנות הלחימה הכי אפקטיבית ל-MMA. היום לוחם MMA הוא לוחם אוניברסלי. הוא צריך להיות טוב גם בשיטות היאבקות וגם בעמידה, ויש מכל זה בסמבו. היום הכל אחרת, כל לוחם צריך להיות מקצועי בכל הסגנונות".

- הרבה טוענים שענף ה-MMA הוא אך ורק אלימות ולא קשור לספורט ובגלל זה מתנגדים בתוקף לענף. מה דעתך על זה?

"היום הענף הזה מתפתח במהירות רבה מאוד. זה ספורט לכל דבר, עם חוקים וכל מה שנגזר מזה. היום אני רואה איך בכל העולם יש יותר ויותר אנשים שנרשמים לאימוני MMA. אני רואה את הגידול הזה בכל המועדונים בעולם ואני ממש שמח על כך".

פוטין מברך את פידור אחרי "הקרב האחרון"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully