וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאיבי שכמותך: הכדורגל ההרפתקני של פטר בוס מסבך אותו בדורטמונד

4.11.2017 / 7:00

האוהדים עצבניים, המנהלים רומזים, הקולגות מבקרים, אבל הוא מסרב לשחק כדורגל אחר. למרות התחלה מצוינת, פטר בוס מאבד גובה בבורוסיה דורטמונד. הפסד לבאיירן ישלח אותו הביתה?

פטר בוס מאמן בורוסיה דורטמונד. GettyImages
עוד הפסד והוא בצרות. בוס/GettyImages
כל הלחץ והאשמה נופלת על בוס. מספיק לכתוב את שמו בשורות החיפוש של טוויטר או פייסבוק כדי להבין מה האוהדים של בורוסיה דורטמונד חושבים עליו. תמצאו שם בעיקר הרבה קללות ואיחולי פיטורים. הרבה פרשנים ואוהדים חושבים שהעסק הזה גדול עליו, שהוא מקובע מדי, שהכדורגל של

"מה שפטר בוס עושה הוא מסוכן. לפני ארבעה שבועות היה לנו מפגש של מאמנים בהולנד ופטר העניק הרצאה. הוא אמר שהוא מתכוון להמשיך ולדבוק בדרך שלו ולא ישנה את הדרך בה הוא חושב על כדורגל. הוא משוכנע ברעיונות שלו ב-100%. זה מה שהוא חושב והוא לא ישנה את דעתו. צריך לזכור שגם באייאקס היו לו הרבה בעיות עד שהוא הצליח להנחיל את השיטה שלו לשחקנים". זה מה שאמר הוב סטיבנס על עמיתו ההולנדי, מאמן בורוסיה דורטמונד פטר בוס, כשנשאל לגבי הביקורות שסופג האחרון בעקבות התוצאות הרעות בשבועות האחרונים. בוס הגיע ל-BVB בקיץ אחרי עונה טובה והגעה לגמר הליגה האירופית עם אייאקס ובגיל 53 עשה קפיצת מדרגה כשלראשונה קיבל מועדון ענק מבחינת קהל, סגל שחקנים וכמובן גם מבחינת לחץ וציפיות. אם אייאקס כבר שנים לא נחשבת קבוצה שבאמת מסוגלת לאיים על הגדולות באירופה, הרי שדורטמונד אמורה בהחלט לפחות לזנב בצמרת האירופית. בינתיים זה ממש לא קורה.

הקדנציה של בוס התחילה בצורה חלומית. בורוסיה דורטמונד שלו ניצחה בשישה משבעת משחקי הליגה הראשונים כשהיא סופגת שער אחד בלבד. אם זה לא מספיק, הרי שבאיירן מינכן נראתה רע, פיטרה את קרלו אנצ'לוטי ואחרי 2:2 מאכזב מאוד מול הרטה ברלין בחוץ הייתה כבר בפער של חמש נקודות מתחת לצהובים-שחורים. אלא שבשלושת משחקי הליגה האחרונים, מאז מונה יופ היינקס למאמן הבווארים אגב, דורטמונד נראתה רע מאוד והוציאה נקודה אחת בלבד. אם ההפסד הביתי 3:2 מול ר.ב. לייפציג עוד היה איכשהו ניתן לבליעה, הגיעו 2:2 בחוץ מול איינטרכט פרנקפורט והפסד 4:2 מביש להאנובר במשחק שהיה יכול להיגמר הרבה יותר גרוע מבחינת הקבוצה של פטר בוס, וזעזעו את הכול.

לאלה צריך להוסיף הפסדים לטוטנהאם בחוץ וריאל מדריד בבית בליגת האלופות ופעמיים 1:1 מול אפואל ניקוסיה ואפשר לראות שכל מה שנראה ורוד אך לפני שבועות בודדים, הפך להיות שחור מאוד כרגע. דורטמונד לא תהיה בשלב הבא של ליגת האלופות וסוחבת כבר שישה משחקים ללא ניצחון במפעל וגם שני המפעלים האחרים בסכנה גדולה מבחינתה. בגביע היא קיבלה את ההגרלה האכזרית ביותר שאפשר לקבל ותפגוש את באיירן מינכן בחוץ. בליגה, מחכה לה באיירן מינכן המתאוששת כבר בשבת. הפסד ביתי והפער מהבווארים יעמוד כבר על שש נקודות. כל הלחץ והאשמה נופלת על בוס. מספיק לכתוב את שמו בשורות החיפוש של טוויטר או פייסבוק כדי להבין מה האוהדים של בורוסיה דורטמונד חושבים עליו. תמצאו שם בעיקר הרבה קללות ואיחולי פיטורים. הרבה פרשנים ואוהדים חושבים שהעסק הזה גדול עליו, שהוא מקובע מדי, שהכדורגל שלו נאיבי ולא חכם טקטית וזה לא מתאים לקבוצה שמתחרה מול הטובות ביותר בעולם.

כריסטיאן פוליסיץ' שחקן בורוסיה דורטמונד. רויטרס
פוליסיץ' בתמונה שמשקפת את כל התקופה האחרונה בדורטמונד/רויטרס
לחובתו של בוס ייאמר שהוא לא הצליח למצוא שום יציבות והמשכיות בקבוצה ומשנה את השחקנים בקישור כמעט בכל משחק. כמו כן, אי אפשר לראות שום התקדמות של שחקנים בינתיים. מריו גצה חזר סוף סוף לשחק כדורגל ונראה מצוין בתחילת העונה, אפילו שהוצב בעמדה זרה לו כקשר שמשחק י

סטיבנס בן ה-63, שמכיר מצוין את הבונדסליגה ואימן את שאלקה בשתי קדנציות שונות, את הרטה ברלין, פ.צ. קלן, המבורג, שטוטגרט והופנהיים, המשיך ודיבר על בן ארצו ואמר: "הדעה שלי היא שאם תכנית א' לא עובדת, אז המאמן חייב להכין תכנית ב'. אבל פטר לא מוכן לנטוש את תכנית א' שלו ואני מקווה שזה לא מה שישלח אותו הביתה. בקבוצת כדורגל אתה חייב לספק לשחקנים משהו ולהציע להם ביטחון, אחרת אתה מאבד אותם. הוא חייב לחזור לספק להם את תחושת הניצחון כדי שהם ירגישו שוב טוב עם עצמם. מה שהוא צריך לעשות עכשיו זה לגרום לשחקנים שלו להאמין בו ובשיטה שלו. הוא אדם עקשן מאוד והוא צריך להבין שהוא עשה שלושה או ארבעה צעדים קדימה בקיץ וצריך אולי לשנות קצת את דרך העבודה שלו".

מי שדווקא נחלץ לגונן על פטר בוס היה לא אחר מאשר מאמן הנבחרת יואכים לב, שאמר: "כרגע, האיזון בין ההתקפה להגנה הוא לא טוב במיוחד. אבל צריך לזכור שלפעמים הדברים האלה לא עובדים בלחיצת כפתור. מאמן חדש צריך זמן כדי להנחיל את הרעיונות שלו לשחקנים. פטר בוס הוא מאמן שעשה עבודה טובה באייאקס ודורטמונד היא קבוצה שאוהבת לשחק התקפי ויש לה שחקנים התקפיים מצוינים. הבעיה זה לא שההגנה עומדת גבוה מדי, אלא שלפעמים הם מאבדים את הכדור בקלות בזמן היציאה קדימה. הקישור לפעמים לא מצליח להחזיק בכדור ואז כמובן שזה מסוכן. ברור שאתה יכול לבקר את הגישה של המאמן - אתה תמיד מחפש אחרי הרעיון הנכון ביותר. צריך גם גמישות מחשבתית ובמצבים מסוימים לדעת לקחת צעד לאחור. יש בדורטמונד חלק קדמי מצוין, אבל קשה למצוא כרגע את הפתרונות למשחק ההגנתי".

לזכותו של בוס ייאמר שהוא נאלץ להסתדר כמובן ללא מרקו רויס הפצוע, עוסמאן דמבלה עזב, רפאל גריירו המצוין היה פצוע ורק עכשיו חזר ורומן בורקי עשה יותר מדי טעויות שלא מאפיינות אותו. גם פייר אמריק אובמיאנג נקלע לכמה משחקים פחות טובים לאחרונה ואפשר גם לומר שדורטמונד חסרת מזל ומחמיצה בלי סוף. לחובתו של בוס ייאמר שהוא לא הצליח למצוא שום יציבות והמשכיות בקבוצה ומשנה את השחקנים בקישור כמעט בכל משחק. כמו כן, אי אפשר לראות שום התקדמות של שחקנים בינתיים. מריו גצה חזר סוף סוף לשחק כדורגל ונראה מצוין בתחילת העונה, אפילו שהוצב בעמדה זרה לו כקשר שמשחק יותר מאחור, אבל במשחקים האחרונים הוא די נעלם. שינג'י קגאווה יוצא ונכנס מההרכב, כריסטיאן פוליסיץ' הוא כישרון אדיר אבל צעיר ולכן יש הרבה עליות וירידות, גם מקסימיליאן פיליפ ואנדריי ירמולנקו עדיין רחוקים מאיזושהי יציבות. הם יכולים לשחק כדורגל נהדר ושובה עין ויכולים להיעלם. אנדרה שורלה חזר מפציעה ובוס לא נראה כמי שממש סופר אותו.

הנס יואכים ואצקה יושב ראש בורוסיה דורטמונד. GettyImages
ואצקה/GettyImages

הבעיה הכי גדולה אצל בוס היא ההגנה. אולי לא ההגנה כמו המשחק ההגנתי כולו. אין כמעט ויכוח שסוקרטיס הוא בלם טוב ששירת והנהיג את מרכז ההגנה של דורטמונד בשנים האחרונות. גם בנבחרת יוון הוא העוגן ההגנתי במרכז והאחראי המרכזי לכך שהנבחרת ספגה רק שישה שערים בעשרה משחקים במוקדמות למרות שהייתה באותו בית עם בלגיה, הנבחרת ההתקפית הכי טובה במוקדמות האירופיות לצד גרמניה. מארק בארטרה הוא בלם טוב והראה יציבות ומשחקים טובים בעונה שעברה. עומר טופראק, שהגיע מבאייר לברקוזן, הוא האכזבה הכי גדולה עד כה. אבל גם כך ההגנה של דורטמונד נראית לפרקים כאילו גם אם היו שם שני הבלמים הכי גדולים בהיסטוריה של המשחק, היא הייתה בבעיה כי משחק ההגנה במשחקים רבים הוא הפקרות אחת גדולה. הטענות נגד בוס מדברות על כך שהקבוצה משחקת עם קו הגנה גבוה מאוד, עד כדי כך גבוה שלפעמים המתפרצות של היריבות נולדות ממצבים שהחלוצים שלהם לא נמצאים בנבדל כי הם עוד במחצית המגרש שלהם.

למרות כל הביקורות אחרי ההפסד והיכולת האומללה, בעיקר הגנתית, מול האנובר, בוס התראיין לבילד והגן על שיטת המשחק שלו: "ממש לא נחנה את האוטובוס ליד השער שלנו מול באיירן. זה לא סגנון המשחק שלנו". על הביקורת שהוא עצמו סופג, אמר ההולנדי: "הוצאנו נקודה אחת בלבד משלושת משחקי הליגה האחרונים. אני מבין מאיפה מגיעה הביקורת, אבל כבר אחרי ההפסד הראשון שלנו העונה מול לייפציג החלו דיבורים על משבר. זה קצת הפתיע אותי". הוא המשיך ואמר: "כל שיטה היא פגיעה אם אתה לא מבצע אותה בצורה מושלמת ועושה טעויות בעצמך. אנחנו צריכים להשתפר כדי לתקן את המערכת שלנו. אנחנו צריכים להיות הרבה יותר אגרסיביים בקישור כדי שהשיטה שלנו תצליח. גם אחרי שפתחנו את העונה טוב ידעתי שאנחנו זקוקים לזמן כדי להתרגל לשיטה. מההתחלה דיברנו וידענו שיהיו ירידות ביכולת ותוצאות פחות טובות.

"המטרה שלנו העונה מההתחלה הייתה ונשארה לעלות לליגת האלופות אוטומטית דרך הליגה. כמובן שאני שאפתן ורוצה לנצח בכל משחק ולזכות בכל תואר, אבל זה לא יהיה קל. גם אני רוצה לחגוג תארים בכיכר המרכזית של העיר (בורזישפלאץ), אבל אני לא יכול לתת בטוחות. מה שאני יכול להבטיח זה שאעשה הכול כדי שזה יקרה". עם כל הכבוד למילים היפות ולרעיונות היפים של בוס, אם הקבוצה שלו תמשיך להיראות כמו שהיא נראית, הפילוסופיה והשיטה שלו לא יוטמעו לעולם בקבוצה כי הוא לא יישאר שם. "אני חסר מילים לגבי ההופעה שלנו", אמר המנהל הספורטיבי של דורטמונד מיכאל צורק אחרי ההפסד בהאנובר, "היינו כל כך חלשים ונינוחים. אי אפשר לנצח במשחקי בונדסליגה בצורה הזאת".

לזה אפשר להוסיף את הפרצופים העצבניים והנבוכים של יושב הראש הנס יואכים ואצקה במהלך ה-1:1 מול ניקוסיה ואסיפת שחקנים באוטובוס חזרה מהאנובר ולהבין שהעניינים מתחילים לבעבע לא רק אצל האוהדים. מצד שני, צורק רק לאחרונה אמר שהדיבורים על בוס נגועים ב"סכיזופרניה". לא פחות. חשוב לציין שבורוסיה דורטמונד לא נוהגת לפטר מאמנים. את תומאס טוכל ההנהלה (וכנראה שגם חלק מהשחקנים) כבר לא יכלו לראות שם ובכל זאת נתנו לו לסיים את העונה שעברה ואפילו לזכות בגביע. גם יורגן קלופ עזב בשעתו ולא הועזב למרות תוצאות רעות במיוחד בעונה האחרונה שלו. כמו כן צריך לזכור שבאיירן מינכן תמיד הייתה קבוצה סבלנית מאוד עם מאמנים. ספרו את זה לקרלו אנצ'לוטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully