וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכסף מדבר: החשיבה העסקית מאחורי הפה הגדול של הכדורסל האמריקאי

תומר תלמי

11.10.2017 / 16:17

בהתחלה הוא נראה כמו דמות נלעגת, אבל ככל שהזמן עבר, התברר שלוואר בול הפרובוקטיבי הופך בערמומיות לאיש שאמריקה לא רוצה להפסיק לדבר עליו. אחרי שהוכיח פעם נוספת שאין פרסום שלילי, הוא ובניו צוחקים כל הדרך לבנק. האם זה יימשך?

לונזו בול מול ג'ף טיג. רויטרס
זוהי רק ההתחלה. לונזו בול/רויטרס

מאז הדראפט ההיסטורי של 2003 לא היתה המולה כזו סביב שחקן שטרם דרך על פרקט ב-NBA במשחק רשמי. לונזו בול, הבחירה של הלייקרס ומג'יק ג'ונסון כבר הפך את ליגת הקיץ בלאס וגאס מאירוע חולף בשיא עונת המלפפונים לחלק אינטגרלי מעונת ה-NBA. את העניין סביב בול ניתן לייחס באופן חלקי לראיית המשחק והיצירתיות של הצעיר מקליפורניה, אך אולי יותר מכל לשלל העניינים אשר סובבים את הרכז, כאשר הבולט שבהם הוא אביו לוואר אשר מגלם את דמות יעקב בוזגלו האמריקאי בצורה מופתית למדי.

הרעיון של הורים שתלטנים אשר מנהלים את קריירת ילדם אינו זר לאמריקאים וכמובן שלא לנו הישראלים, אך לוואר בול לקח את התחום לאפיקים חדשים. האב בן ה-48 אשר קריירת הכדורסל שלו תמה לאחר עונה אחת במכללה שולית בקליפורניה, זוכה לכותרות יומיות בתקשורת האמריקאית. לאחר סיום עונת המכללות הכריז בגאווה על כך שבנו הוא היורש של מג'יק ג'ונסון הגדול ושהוא בעצמו יכול היה להביס את מייקל ג'ורדן במשחק אחד על אחד כאשר השניים היו בצעירותם. בנוסף, לוואר הודיע לשאר הליגה כי שני בניו הקטנים יותר, ליאנג'לו ולאמלו גם הם בדרך לליגה הגדולה. שלל ההצהרות הללו טרם עמדו במבחן התוצאה, ולמרות זאת הבאז סביב משפחת בול הוא כזה שלא נראה מאז כניסתו של לברון ג'יימס לליגה ב-2003. ניתן כמובן להבליג על ההצהרות הגרנדיוזיות של לוואר, אך מאחוריהם עומדת תוכנית עסקית גאונית אשר עשויה להניב פרי בצורת מאות מיליוני דולרים עבור משפחת בול.

בעידן שבו חסויות מהוות את עיקר הכנסתם של כוכבי הספורט הגדולים, חברות ההנעלה והלבוש מנסות מדי שנה למצוא "מציאות" בשוק הרוקיז של ה-NBA שאותן ניתן להחתים על חוזה צנוע עם פוטנציאל לרווחים גדולים לאחר שנים ספורות. החברות הללו אשר כוללות את נייקי, ג'ורדן ואדידס הענקיות עם תחרות מאנדר ארמור ולי-נינג הסינית יצרו למעשה ליגה משל עצמן. הסגלים השונים של השחקנים החתומים תחת כל חברה מופיעים אף במשחקי וידאו וזוכים לעניין רב בקרב המעריצים ברשתות החברתיות. לברון ג'יימס פרץ דרך בתחום כאשר ב-2003 חתם על חוזה של 90 מיליון דולר עם נייקי עוד לפני שהופיע לראשונה במדי קליבלנד. חוזהו האחרון של ג'יימס עם נייקי אשר נחתם ב-2016 עומד על כמיליארד דולר לפי פרסומים. החוזה של ג'יימס, בליווי חוזים אחרים בעלי תשע ספרות שחתמו כוכבי הליגה ממחישים את עוצמת תעשיית ההנעלה בכדורסל אשר מכניסה יותר מעשרה מיליארד דולרים בכל שנה לחברות הגדולות.

לברון ג'יימס קליבלנד קאבלירס. AP
עוד המחשה לכוח של מותגי ההנעלה. לברון/AP

עוד טרם בחירתו בדראפט, השמועות סביב חוזה הנעלה של לונזו בול שיבצו אותו בכל אחת מחברות ההנעלה הגדולות, כאשר אביו הציב תג מחיר אסטרונומי של מיליארד דולר לחוזה של 10 שנים עבור שירותיו של בנו. מנכ"ל נייקי, פיל נייט אמר בתקשורת שחברתו מעוניינת בשירותיו של בול אך חוששת מהנזק התדמיתי שעלול להיגרם לרכז עקב הפה הגדול של אביו. במאי, לאחר מספר שבועות בהם בול לא חתם על חוזה, השיקה משפחת בול חברת הנעלה וביגוד ספורטיבי בשם "Big Baller Brand" אשר תעמוד לרשותו של לונזו בעונתו הראשונה ב-NBA. את הנעל הראשונה מאת החברה המשפחתית, השיקו במחיר בלתי סביר של 495 דולר אשר גרר גל של תגובות זועמות ברשת ובתקשורת. ההשקה היתה כישלון גורף כאשר מספר הזוגות שנמכרו עד כה עומד על מאות בודדים בכל ארה"ב.

אחד הדברים המדהימים בסיפור הזה הוא הקונטרסט המדהים בין האב לבנו, כאשר הרכז הצעיר מצטייר כצנוע ואף ביישן בתקשורת. בראיונות שנערכו לאורך הקיץ נדמה כי לונזו הוא מאלה שאומרים את הדברים הנכונים ושומרים את הכותרות לביצועים על הפרקט. על פניו, סגנון המשחק הייחודי של לונזו מקרין המון ביטחון וגאווה ביכולתו. אך למען האמת, נדמה כי בול הוא דמות משעממת ואפורה ובצדק רב העביר את המושכות של הפן השיווקי לאביו. על אף הדיבורים הרבים, בראיונות שצולמו בבית משפחת בול בלוס אנג'לס, לוואר בול הראה את כישרונות הבישול שלו ואת מחוייבתו כאיש משפחה המטפח את בניו גם מעבר לאולם הכדורסל.

במהלך ליגת הקיץ, אשר שוחקה ביולי, בול הרשים ביותר וזכה ב-MVP של הטורניר הקצר אך לא שכח גם להכניס טוויסט עסקי נוסף למשוואה. כשחקן עצמאי החתום למותג של משפחתו, בול רשאי לנעול נעליים גם מחברות מתחרות בניגוד לשאר עמיתיו אשר חתומים לחוזה אקסקלוסיבי עם נותנת החסות. עקב כך, בול בחר לנעול נעל של חברה שונה בכל אחד מהמשחקים, כאשר המעריצים ברשת ניסו בכל ערב לנחש את בחירתו הבאה. ההופעות של בול מינפו את הרייטינג של משחקי ליגת הקיץ במאות אחוזים ובול הפתיע כל יום מחדש עם הופעות מרהיבות על הפרקט כאשר על רגליו דגם אחר בכל משחק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השערוריה האחרונה של לוואר בול: למה הבן הצעיר לאמלו עבר לחינוך ביתי?

שבוע לאחר מכן, הוואן של משפחת בול, ואיתו גם ניידות השידור והמצלמות חזרו לווגאס לתצוגה נוספת. הפעם זה היה משחק של האח הצעיר, לאמלו, בין ה-16. קבוצתו של לאמלו המשחקת בליגת ה-AAU, התמודדה מול קבוצתו של כוכב פוטנציאלי נוסף בשם זיון וייליאמסון. משחקים כאלה בדרך כלל זוכים לסיקור של פסקה קצרה במקומונים, אך הפעם משפחת בול היתה מעורבת והעניין שבר שיאים. מעריצים מכל וגאס הגיעו לאולם במטרה לרכוש כרטיסים כאשר אלפים נותרו מחוץ לאולם המפוצץ. כ-70,000 נוספים צפו במשחק שהועבר בשידור ישיר ברשת ומיליונים נוספים צפו בתקצירים וסרטונים מהמשחק ששודרו במהדורות הספורט וברשתות החברתיות.

עדות נוספת לעוצמת השיווק של לונזו בול נראתה בשבוע שעבר, לאור פרסום לוח המשחקים של ה-NBA לעונת 2017-2018. 35 מהמשחקים של הלייקרס בעונה הקרובה ישודרו ברשתות הלאומיות לעומת 15 משחקים בלבד בעונה שעברה. ההתלהבות סביב בול והסיקור התקשורתי של המשפחה כולה לא פסחו מפני עיניהם של חברות ההנעלה והביגוד, וכעת נותר לראות האם משפחת בול תסכים לוותר בעתיד על המיזם העסקי שלה עבור הזדמנות לשבור את תעשיית ההנעלה עם חוזה שיא שיצדיק את ההצהרות של האב הגאה. בינתיים, נראה שהפעולות שלו – מכוונות או לא – הופכות אותו לסלב גדול לא פחות מבנו המוכשר. במשחק קדם העונה האחרון של הלייקרס הופתעו העיתונאים האמריקאים לראות את התור הארוך שמשתרך ביציע, שבסופו ניצב לוואר, שחילק חתימות והצטלם עם מעריצים. ואם את האמריקאי הפשוט הוא כבר קנה, נראה שזה אך ורק עניין של זמן עד שחברות ענק "יקנו" את הפרויקט היומרני שלו ושל בניו.

לוואר בול. GettyImages
הפך מדמות נלעגת לדמות נערצת. לוואר בול/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully