וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טדסקו חריף: דומניקו טדסקו הצעיר יצליח נגד הסיכויים בשאלקה?

19.9.2017 / 14:00

רק לפני שבוע הוא חגג 32 וכבר קיבל את אחד התפקידים המלחיצים בכדורגל הגרמני. הוא הצליח להחזיר את קונופליאנקה הכועס לחיים, צלח משוכה גבוהה בפרשת הובדס וינסה להצליח יותר מהמנטור

דומניקו טדסקו מאמן שאלקה. רויטרס
מינוי מפתיע, שמצליח בינתיים. טדסקו/רויטרס

מי היה מאמין שיוליאן נאגלסמן כבר יכול לקרוא לעצמו מנטור? מאמן הופנהיים, שחגג את יום הולדתו ה-30 רק ב-23 ביולי השנה, רשאי בהחלט להגיד שהוא היה מי שהשפיע והיה מורו ורבו של מאמן שאלקה הנוכחי. דומניקו טדסקו, בעצמו חגג 32 לפני שבוע, היה עוזרו של מאמן הופנהיים הנוכחי בקבוצת הנוער של הקבוצה מזינסהיים. מאז, נאגלסמן מונה למאמן הקבוצה הבוגרת של הופנהיים בפברואר 2016, הציל אותה מירידה וסיים איתה במקום הרביעי בעונה שלאחר מכן. אצל טדסקו הדברים הלכו קצת יותר לאט, אבל גם הוא הצליח להגיע לפסגה מהר ומוקדם.

טדסקו היה זקוק לעונה נוספת והתחיל נמוך יותר כשב-8 במרץ השנה הוא מונה למאמן ארצגיברה אווה, שהייתה אחרונה בבונדסליגה השנייה ובמצב רע אחרי ניצחון אחד ב-14 משחקי הליגה שקדמו לכך. טדסקו הצליח להוביל את קבוצתו החדשה להשיג 20 נקודות ב-11 המחזורים בהם אימן אותה והצליח להשאיר אותה בליגה. ההצלחה הזו לא נעלמה מעיניהם של ראשי שאלקה, שהחליטו בצעד מפתיע מאוד למנות אותו למאמן הקבוצה אחרי הכישלון בעונה שעברה עם מרקוס ויינצירל. מיד עם החתמתו המפתיעה, נערכו השוואות בין המאמן החדש של שאלקה לנאגלסמן.

עם כל הכבוד לנאגלסמן, ויש הרבה כזה, לאמן את הופנהיים זה לא לאמן את שאלקה. בהופנהיים אין קהל מלחיץ או גדול מדי, אין לחץ של תקשורת, בעוד הרויאל בלוז הם סיר לחץ של מאות אלפי אוהדים (יותר מ-9,500 מהם הגיעו לאימון הבכורה של טדסקו) ותקשורת שמסקרת כל פיפס בקבוצה. לא זו בלבד, אלא שגם הדרישה היא להשיג תוצאות מצוינות, אבל גם לשלב שחקנים צעירים ממחלקת הנוער הנהדרת של המועדון שגידלה לאורך השנים את מנואל נוייר, מסוט אוזיל, ג'ואל מאטיפ, יוליאן דראקסלר, רלף פהרמאן, יינס להמאן, בנדיקט הובדס, לירוי סאנה, סיאד קולשינאץ ואחרים. כשנשאל על ההשוואות למנטור שלו, אמר טדסקו: "אני לא מודאג מכך. שנינו צעירים, שנינו מהופנהיים ושנינו עברנו את אותו מסלול באימון עד כה. אני אוהב מאוד את יוליאן והכול בסדר".

דומניקו טדסקו מאמן שאלקה עם בנדיקט הובדס. GettyImages
טדסקו עם הובדס/GettyImages

ראש המחלקה הספורטיבית בשאלקה כריסטיאן היידל, שהחליט על חילוף המאמנים בקיץ, הסביר את ההחלטה המפתיעה שקיבלה שאלקה: "יכולנו להיכנס לעונה החדשה עם אותו צוות, זה היה הרבה יותר קל, אבל אני מעדיף לשים את הלחץ עליי. לא היינו משוכנעים בדרך בה הלכנו והיינו זקוקים לבצע שינויים. זה לא קשור אליי, מה שחשוב זה רק שאלקה". מי שעוד חווה את דעתו בנושא היה מאמן נבחרת גרמניה יואכים לב, שאמר: "זו לא עבודה קלה בשאלקה כי הציפיות הן תמיד גבוהות מאוד ויש לחץ גדול. אני לא מכיר את טדסקו באופן אישי ואני לא יודע איך הוא יתמודד עם זה, אבל הוא עשה עבודה יפה מאוד והשיג הרבה נקודות במעט זמן באווה. זה לזכותו".

אחת הפעולות הראשונות של טדסקו בשאלקה הייתה מעשה גווארדיולה ברונאלדיניו, דקו וסמואל אטו, רק בפרופורציות אחרות כמובן. המאמן הצעיר עשה מהלך מסוכן מאוד כשלקח את סרט הקפטן מאליל האוהדים בנדיקט הובדס והעביר אותו לרלף פהרמאן. הובדס, שגם סופסל על ידי טדסקו, נמצא בשאלקה מאז 2001, שם שיחק שש שנים במחלקת הנוער ועשר בקבוצה הבוגרת. למרות הכול, טדסקו עצמו טען שהוא לא היה זה שהראה להובדס את הדרך החוצה ושרצה לראות אותו ממשיך בקבוצה ולא עוזב ליובנטוס. "לא עשיתי שום דבר חוץ מלהיות כן עם בנדיקט", אמר טדסקו לאחר עזיבתו של בלם נבחרת גרמניה לאלופת איטליה, "רציתי שהוא יישאר וגם אמרתי לו את זה. הקיץ, בנדיקט התאמן איתנו רק שלושה שבועות כי הוא היה צריך להתאושש מניתוח קטן שעבר בירך. לכן, הוא היה בפיגור מאחורי חבריו לקבוצה.

"כשהוא שאל אותי אם הוא הולך להיות שחקן פותח, הייתי חייב להגיד שלא. באותו זמן הוא לא היה שחקן פותח. עדיין רציתי שיישאר כי הוא מנוסה מאוד, הוא זכה בהרבה דברים והוא חזק והיה יכול לעזור לשחקנים הצעירים שלנו. הוא היה יכול להיות שחקן חשוב בשבילנו על המגרש ומחוצה לו. הוא דרש לדעת שהוא שחקן הרכב ב-100%, אבל לא יכולתי להבטיח לו את זה. אני אף פעם לא משקר לשחקנים שלי. הייתי כן ואמרתי לו שהוא צריך כמה שבועות של סבלנות, להשתפר אתלטית ואז הסיכויים שלו היו גדלים".

דומניקו טדסקו מאמן שאלקה מחבק את יבגני קונופליאנקה. רויטרס
קונופליאנקה וטדסקו/רויטרס
יותר מכך, טדסקו אפילו מדבר עם כל שחקן ושחקן ומנסה להבין ממנו מה הוא חושב שנכון עבורו מבחינת התפקוד במגרש ואיך הקבוצה צריכה לשחק

פרט לכך, טדסקו הודיע מהשנייה הראשונה שמונה כי הוא לא מגיע עם דעות קדומות על אף שחקן וייתן לכולם הזדמנות להוכיח את עצמם. מי שנראה אבוד בעונה שעברה גם מקצועית וגם מבחינת היחסים שלו עם המאמן הקודם הוא יבגני קונופליאנקה. האוקראיני, שעלה לשאלקה 12.5 מיליון יורו בעונה שעברה כשנרכש מסביליה, אמר בקיץ על ויינצירל: "הוא פחדן. הוא גם לא יישאר המאמן של שאלקה כי אם הוא יישאר, שאלקה תרד ליגה. הוא אמר לי שאני צריך לחפש מועדון חדש ואני אמרתי לו: 'תקשיב, אתה מאמין שתישאר כאן יותר זמן ממני?'". את העונה פתח האוקראיני הבינלאומי טוב מאוד כשהוא כובש צמד במשחק הגביע ושער נוסף במחזור הפתיחה מול ר.ב. לייפציג. על היכולות המקצועיות של קונופליאנקה בן ה-27 אין ויכוח כיוון שמדובר בשחקן מצוין.

כשטדסקו הגיע לשאלקה, הוא מיהר לקיים שיחה עם האוקראיני ולהבהיר לו שהם מתחילים עם דף חלק. "הדבר הכי חשוב מבחינתי היה שקונו הבהיר לי בשיחה הראשונה שלנו שהוא רוצה מאוד לשחק בשאלקה ומוכן לעשות בשביל זה הכול", אמר טדסקו. באופן כללי, זו המדיניות של טדסקו. הרבה מאוד שיחות עם השחקנים. כשמגיע מאמן צעיר כזה למועדון גדול ולחוץ כמו שאלקה, בו עדיין משחקים הרבה כוכבים יקרים שמרוויחים הרבה מאוד כסף, הוא יכול לפעמים לנקוט במדיניות של נוקשות יתר כדי להראות שהוא בעל הבית ושלא ינסו אותו למרות שהוא צעיר. המדיניות של טדסקו היא שונה ב-180 מעלות. הוא בעצמו מספר בראיונות שהדלת שלו תמיד פתוחה בפני כל שחקן שחושב שיש לו השגה לגבי הרעיונות של המשחק שלו.

יותר מכך, טדסקו אפילו מדבר עם כל שחקן ושחקן ומנסה להבין ממנו מה הוא חושב שנכון עבורו מבחינת התפקוד במגרש ואיך הקבוצה צריכה לשחק. הוא אומר שהוא יכול ללמוד מכל שחקן או מכל עצה שפיזיותרפיסט מעניק לו ולכן הדלת שלו תמיד פתוחה. הוא מדבר חמש שפות: איטלקית, גרמנית, ספרדית, אנגלית וצרפתית ולכן הוא תמיד מקפיד לשוחח עם כל שחקן ושחקן בשפת האם שלו, מה שעוזר לו להתקרב עוד אל השחקנים. "ברור לי ששחקן שלא משחק יהיה מאוכזב", אמר ויינצירל בראיון ל-DER WESTEN, "זה טבע המשחק. אבל אצלי הדבר הכי חשוב הוא שקיפות בריאה. באווה תמיד הסברתי לכל שחקן ושחקן שלא עלה בהרכב למה החלטתי לא לפתוח איתו, כנות זה הדבר הכי חשוב מבחינתי". נשיא אווה הלגה לאונרדט אמר בראיון לאתר הבונדסליגה: "היו לנו יחסים כמו של אב ובן, אמון עיוור. הוא מדבר עם השחקנים, הוא מראה להם את כל הליקויים שלהם בקטעי וידאו ומראה להם את הטעויות שלהם מיד והם מוצאים פתרונות יחד. אין לי שום ספק שהוא שייך לבונדסליגה".

יוליאן נאגלסמן מאמן הופנהיים עם דומניקו טדסקו מאמן שאלקה. GettyImages
טדסקו ונאגלסמן בסיום קורס מאמנים/GettyImages

טדסקו - שבאופן די משעשע התרגום של זה באיטלקית זה "גרמני" - נולד ברוסאנו שבאיטליה ב-1985. הוא עבר עם משפחתו לגרמניה כשהיה בן שנתיים בלבד. הוא ניסה את מזלו בכדורגל, אבל פשוט לא היה מספיק טוב. יש לו תואר ראשון בהנדסה עסקית ותואר שני בניהול חדשנות. לאחר מכן הוא למד בקורס מאמנים של התאחדות הכדורגל הגרמנית באותו מחזור יחד עם נאגלסמן ואפילו קיבל ציונים גבוהים מאלה של חברו. הוא המאמן הכי צעיר של שאלקה אי פעם כיוון שמונה לתפקיד כשהיה בן 31 בלבד. ב-1967 אימן את הקבוצה קרל היינץ מרוצקה שהיה בן 32 וב-1970 אימן סלובודן צנדיק, אז בן 33. הוא נשוי ויש לו ילדה אחת בת כמה חודשים.

בנוסף להכול, טדסקו הוא מאמן שמנתח ממש באופן אובססיבי יריבות ובודק לעומק כל ליקוי וליקוי שלהן במטרה לחשוף אותם במהלך המשחקים. השחקנים של שאלקה הופתעו אחרי המשחק מול ורדר ברמן כשבאוטובוס בחזרה לגלזנקירשן (כשלוש שעות נסיעה), הוקרן להם סרטון עומק על באיירן מינכן לקראת המשחק הגדול הערב. טדסקו פתח את העונה עד כה טוב מאוד כששאלקה עם תשע נקודות מ-12 אפשריות ומשחקת כדורגל טוב. הבעיה היא שמאמן שאלקה זה לא תפקיד שאנשים מחזיקים בו לאורך זמן בדרך כלל, כשמחמשת קודמיו רק יינס קלר שרד יותר משנה וחצי בג'וב וגם זה בקושי. גם הטיפול בפרשת הובדס הראתה מעט על חוסר ניסיון, אבל אם שאלקה תמשיך לנצח ולהיראות טוב, אז כנראה שגם את זה ישכחו לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully