וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאומים על פרשת דרכים

רונן דורפן

17.11.2002 / 11:29

פירנצה


"הקהל לא בא לכאן, המדינה (הוא מתכוון לרשויות) לא מעוניינת בהופעה שלנו כאן, אנחנו מפסידים מזה כסף, אז בשביל מה אנחנו משחקים?", חזר משה תאומים מספר פעמים בפני העיתונות, גם ערב ההפסד 1:4 ללידס וגם אחריו. הוא רוצה שהתקשורת תעזור לו כי המאבק שלו ברשויות הוא לדעתו מאבק הקיום של הכדורגל הישראלי.

האפשרויות של הפועל תל אביב להכנסות מדלדלות. את השיפוץ באיצטדיון בלומפילד ביצעה עיריית תל אביב בכספים שקיבלו הפועל ומכבי תל אביב מוועדת המתקנים. אחרי השיפוץ העלתה העירייה את מחירי השימוש באצטדיון בצורה דרמטית. בערך פי עשרה מאשר בתקופה שמוטי אורנשטיין ניהל את האיצטדיון בעצמו. "והם גם קובעים כמה הזמנות הם יקבלו ואיפה", מתלונן אורנשטיין, "הם קיבלו חוות דעת משפטית שאסור להם לקחת כרטיסי חינם, אז הם קבעו מחיר סמלי לכרטיסים האלו".

הכבלים השלטוניים החונקים לא מסתיימים בעירייה. יש גם את הוצאות השיטור. "ואחרי שהם קובעים כמה שוטרים יהיו, ואיפה הם יהיו, ומגדילים את הוצאות השיטור בגלל החגורה המגודרת סביב האיצטדיון, אוהד זורק חזיז ואני חוטף קנס", אומר תאומים, "תגיד לי, אם חברה פרטית היתה עושה את העבודה ובכל שבוע היו חזיזים מישהו היה ממשיך לעבוד איתם?".

תאומים אומר שהיחס הזה מביא אותו ואת קבוצת הניהול "לפרשת דרכים". למרות מומחיותו ביחסי ציבור פרשת הדרכים היא כנראה אמיתית. תאומים לא מדבר על רמת התמיכה של משפחת סגול וחברת "כתר" בהפועל תל אביב, אבל חלק מהמשקיעים מעוניינים להפחית מעורבותם בקבוצה.

הוא היה רוצה שעיתונות הספורט "שמרוויחה יפה מהכדורגל" תעזור במאבק בשלטון ויחסו לאוהד הכדורגל. אבל לטענתו עיתונות הספורט מבליטה תופעות שליליות, כמו התנהגות קבוצות אוהדים קיצוניות. ולכן הכוח הפוליטי של הכדורגל בארץ הוא אפסי. ומכאן התמיכות העלובות במתקנים ובניהול קבוצות נוער. הוא אומר שדווקא העובדה שהוא ולוני הרציקוביץ' פועלים בתל אביב היא לרעתם. כי לתל אביב אין עיתונות מקומית חזקה.

אולי התקשורת לא עוזרת לך כי אתה נתפש אצלה כחזק?

"למה? אנשים צריכים להבין שעם כל הביקורת שיש עלי או על לוני הרציקוביץ' או על פניג'ל, בלעדינו העסק הזה לא יוכל להמשיך להתקיים".

מדכא באיטליה

איטליה ופירנצה נותנות סיבות לפסימיות ואופטימיות בהקשר זה. גם כאן קבוצות הכדורגל הבכירות בנויות על מודל תמיכה של בעלי בית עשירים. גם באיטליה המשבר הכלכלי גובה מחיר. פיורנטינה של איל הקולנוע צ'קי גורי למעשה פשטה רגל ויישות משפטית אחרת ירשה את מקומה והחלה לשחק בליגה הרביעית. גם לאציו רומא, בבעלות ענק הסופרמרקטים סרג'יו קראניוטי, עלולה להגיע למצב דומה. למרות שלקבוצה יש יותר נכסים נדל"ניים לממש.

אז איפה האופטימיות? בניגוד לסדקים בתדמית הבוטחת תמיד של תאומים, במשרדי קבוצת פיורנטינה החדשה, "פלורנצה", הפקידים והעובדים מלאים אופטימיות. מכירות הכרטיסים מצוינות, 20,000 למשחק, כי ארגוני האוהדים בעצם העבירו את אהדת פיורנטינה המפורסמת לקבוצה החדשה. הם הדפיסו ספר חדש על ההיסטוריה של הקבוצה שנמכר יפה ב-50 יורו לעותק. כרגיל לפני משחקי כדורגל בפירנצה, גם לפני המשחק של הפועל - לידס צעדו הדגלנים עם דגלי משחק הקאלצ'יו העתיק. האווירה היא של התגייסות. בעל הבית התמוטט, אבל הכלכלה הקפיטליסטית לא תכתיב האם לפירנצה תהיה קבוצת כדורגל בכירה. אז יעברו 6-7 עונות בשממת הליגות הנמוכות, אבל הסגול הגדול יחזור.

לפירנצה הגיעו לא יותר מ-500 אוהדי הפועל תל אביב שהתאחדו ביציע עם ציבור מרוחק מהם מאוד בתפישות פוליטיות ויהודיות. סטודנטים יהודים, הרבה מהם חובשי כיפות וימנים בדיעותיהם, עם רפרטואר אהדה זר מאוד לאוהדי הפועל. למשל קריאות "ישראל, ישראל" או הנפת דגל ישראל או שימוש בחזיזים כחולים ולמרבה הצער אפילו כמה נהמות גזעניות כלפי לוקאס רדבה, הבלם הדרום אפריקאי של לידס שזכה בעבר בפרס השנתי של פיפ"א לתרומה חברתית. הברית המוזרה הזו פעלה כל עוד הפועל היתה במשחק. אך כשהתוצאה הגיעה לממדי תבוסה פנו הצעירים היהודים האירופים לענייניהם, ואוהדי הפועל המשיכו בשירה.

תופעת אהדת הפועל תל אביב ההמונית היתה לא טבעית להעדפות הטבעיות של מרבית החברה הישראלית, ונדמה שהציבור בארץ שמח להעביר את אהדתו הבינלאומית למכבי חיפה - קבוצה עם אופי מתאים בהרבה למעמד "הקבוצה של המדינה". לא יעזור, בג'ובאני רוסו השטוטניק החצוף יש משהו הרבה יותר ישראלי מבשביט אלימלך הפדנט והמסוגר.

נדמה גם שאוהדי הפועל תל אביב שמחים קצת לסיום ההיסטריה הלאומית סביב קבוצתם וחזרה לחיים הנעימים והאינטימיים. ממש כמו הכוח הפוליטי הדועך אותו מייצגת מבחינה היסטורית קבוצתם. כל ועדת משמעת שתדון בעתיד בשירי הקטיושות או שירי הנאצה נגד שמעון מזרחי, צריכה לקחת בחשבון את המשמעויות הפסיכיאטריות של השיר ששרו אוהדי הפועל ברבע השעה האחרונה של המשחק - על פי הלחן הברסלבי הידוע של "כל העולם כולו שונא את הפועל, שונא את הפועל ורק אני אוהב!".


על ההבדל בין קשטן לונבלס

דרור קשטן לקח אליפויות וגביעים עבור מועצות פועלים, חברת ניהול פושטת רגל, קואליציה של דדש ואוחנה, קבוצת הניהול של תאומים, ומן הסתם יהיה בסביבה גם אם תרבות הנשיאים תקרוס. דווקא תאומים ואוחנה, שני הדברנים הרהוטים ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי, ידעו לוותר על כפיפות המאמן לדמותם הדומיננטית, כשהבינו שיש כאן מישהו שמביא מדליות.

העקרונות נוקשים כתמיד. האם יש החלשות במשחק ההגנה לעומת השנה שעברה? שואל אותו עיתונאי. "אתה בודאי לא מצפה שאני אחרוג ממנהגי ואעביר ביקורת ספציפית על שחקן".

"אולי", מנסה עיתונאי אחר, "יש ירידה בעבודה ההגנתית של הקבוצה כולה, אולי פחות אגרסיביות?". "אתה בטח יודע", הוא כמעט נוזף, "שאנשים הם לא מכונות".

קשטן, כמו מאמנים אחרים, יושב עם עיתונאים בלובי המלון ומדבר על כדורגל. הדברים מעניינים, אך גם בהם הוא אינו חורג לעולם מהכלל לפיו אין התייחסויות אישיות. אין גם מסרים עקיפים שלא לציטוט. הכל, לבקשתו, "לא בשביל הכתבה". הוא מבין, לדבריו, את תפקיד התקשורת בקידום משחק הכדורגל, אבל פשוט לא רוצה להתראיין. מתוך כל הדברים שאינם לציטוט, נדליף כאן שהוא גם לא חושב כרגע שיום אחד יפרסם את חוויותיו כמאמן בספר.

הפער מטרי ונבלס, למשל, עצום. בחיוך הנוכל המקסים הוא יורה בהפועל המנוצחת חיצים: "אני מבין שהם מתלוננים שלא היתה להם ביתיות". למרות שהאיש שניהל מועדון לילה במקביל לניהול נבחרת אנגליה, והשתמש בשחקנים ליחסי ציבור, פחות יהיר מבעבר. אומרים שחזר לאימון בגלל קשיים כספיים.

הוא לא נעדר הומור עצמי. על גיבור הרגע אלן סמית' הוא אומר: "הוא מסוגל לקחת את כל מה שאני אומר לו, ולברור מתוך זה את הדברים המועילים". הוא חי מיום ליום. גם הוא יודע שמרטין אוניל כרגע לא מאריך את חוזהו בסלטיק ועלול להגיע ללידס. ונבלס סיפר למשל שלוקאס רדבה לא היה צריך לשחק בגלל פציעה: "אבל אתם מכירים את לוקאס. נחבוש אותו, נקשור הכל ביחד, והוא ישחק גם במשחק הבא".

קשטן לעומתו נשאל האם פיני בלילי לא פתח כהחלטה מקצועית או בגלל פציעה. "פיני עשה אימון וחצי בשבוע האחרון", היה ההסבר לאי שיתופו של החלוץ שכל כך הטריד את האנגלים בלידס.

במסע הקבוצה היה גם שמואל חנין, האחראי על המחלקות הצעירות בהפועל תל אביב. חנין נחשב לאחראי המרכזי בטיפוח דור הצעירים המוכשרים שהתקדמו לאחרונה במכבי תל אביב. ביוזמת קשטן הוא הובא להפועל, בה מאמן בנו של קשטן את קבוצת הנוער. ביוזמת חנין עברו עכשיו כל קבוצות הגילאים של הפועל תל אביב לשחק בשיטת משחק זהה, בכדי להקל על המעבר דרך קבוצות הגיל ולהכין אותם לצורת המשחק של הקבוצה הבוגרת. ינהל אותה מי שינהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully