וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת בכורות: סיפורו של חוסה רודריגס, הקשר החדש של מכבי תל אביב

5.9.2017 / 11:50

הוא כבש מבישול של בנזמה בבכורה בריאל מדריד, קיבל שבחים מפליגים ממוריניו ונחשב לעילוי, אבל ההמשך היה נוצץ פחות, והבכורה המזעזעת במיינץ לפני שנה איימה לרסק לו את הקריירה. האם יתאושש בישראל?

בווידאו: חוסה רודריגס עם הצטרפותו למכבי תל אביב ב-2017/צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

אין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשון. האם האמירה הזו תקפה לכדורגלנים? האם להופעות בכורה יש משקל מהותי? ברוב המקרים התשובה שלילית, אבל עבור חוסה רודריגס, שתי הופעות הבכורה היו גורליות. הן הגדירו את הקריירה של הקשר שמגיע כעת למכבי תל אביב בגיל 22 בלבד בתקווה להשתקם. אחת היתה פנומנלית – חלום שהתגשם במלוא מובן המילה. השניה היתה קטסטרופלית – סיוט שגרם להתרסקות מהדהדת.

מאיזו אתם רוצים להתחיל להכיר את רודריגס? ומאיזו כדאי לי, כעיתונאי, להתחיל את הסיפור על מנת למשוך את תשומת ליבכם? אוהדים אוהבים לקרוא אגדות על ילדי פלא, אבל גם עבירות אידיוטיות ופציעות קשות מביאות המון רייטינג. אז זה פשוט עניין של טעם, ולמען השחקן נלך על הבכורה הסנסציונית בגיל 17 שהקפיצה את הציפיות של אוהדי ריאל מדריד לשמיים והפכה אותו לשחקן מדובר מאוד בבירת ספרד בשלהי 2012.

עוד בנושא:

מכבי תל אביב: חוסה רודריגס נחת, חודשו השיחות לגבי אדי גוטליב
מכבי תל אביב במשא ומתן מתקדם עם הקשר הספרדי חוסה רודריגס
יונתן כהן האריך חוזהו והושאל לבני יהודה: "יוצא לשנת התחשלות"

שחקן ריאל מדריד חוסה רודריגס. GettyImages
פתיחה מבטיחה בריאל מדריד. רודריגס/GettyImages

"פוטנציאל להיות שחקן משמעותי בריאל"

ז'וזה מוריניו שלח אותו לקרב במחצית המשחק מול אלקויאנו הקטנה בגביע הספרדי ביום האחרון של אוקטובר. הוא נכנס כמחליף בהפסקה על מנת לנווט את משחק הקבוצה במרכז המגרש, במשבצת של צ'אבי אלונסו, ועשה זאת במיומנות לקול תשואות האוהדים. התוצאה היתה ברורה עוד קודם לכן, כי ריאל הובילה 0:2 במחצית הראשונה, ולכן ההתמקדות היתה בעיקר בו. בדקה ה-67, הסיט לעברו קארים בנזמה את הכדור, ורודריגס הכניע את השוער בבעיטה מסובבת מרהיבה לפינה הרחוקה. קאקה, ריקארדו קרבאליו, לוקה מודריץ' ואלברו מוראטה הצעיר באו לחבק ולברך אותו. הנער היה ברקיע השביעי – הוא היה השחקן הראשון מתחת לגיל 18 שהבקיע עבור ריאל מאז ראול.

מוריניו לא מרבה לשבח צעירים אחרי 45 דקות ראשונות, אבל רודריגס קיבל ממנו מחמאות נדירות. "כולנו אהבנו את המשחק שלו. יש לו פוטנציאל להתקדם, לתקוע יתד בסגל הבכיר ולהפוך לשחקן משמעותי. אשקול לתת לו יותר הזדמנויות כבר עכשיו", אמר הפורטוגלי. וכך היה. בנובמבר השלים רודריגס 90 דקות בגומלין מול אלקויאנו. מיד לאחר מכן, הוא קיבל טעימה מהליגה הספרדית כאשר נכנס במקום בנזמה בזמן פציעות בדרבי מול אתלטיקו. עוד מספר ימים חלפו, והקשר התכבד להפוך לשחקן הצעיר ביותר בתולדות המועדון בליגת האלופות כאשר שולב כמחליף במשחק חסר חשיבות מול אייאקס.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
כריסטיאנו רונאלדו, ז'וזה מוריניו בריאל מדריד. AP
אפילו מוריניו זיהה את הפוטנציאל/AP

ארוחה עם ונגר ופברגאס

זה הרגיש כמו היסטוריה בהתהוות, ורודריגס היה אז מאושר מאוד על כך שדחה את ההצעה של ארסנל בגיל 16. הסקאוטים של ארסן ונגר איתרו אותו ב-2011 באקדמיה של ריאל, והמנג'ר הזמין את הנער ללונדון במטרה להפוך אותו לססק פברגאס החדש. חוזה לחמש שנים הונח לפניו, ופברגאס בכבודו ובעצמו הצטרף לארוחת הצהריים על מנת לספר על התוכניות. השחקן הוקסם ולא היה רחוק מלהסכים, אבל – בניגוד למקרה ססק בברצלונה – ריאל הצליחה לטרפד את המהלך. היא הבטיחה לרודריגס מסלול מהיר לבוגרים, והעבר של אביו השפיע אף הוא.

חואקין רודריגס היה פעם כדורגלן בליגה השלישית וחלם על ריאל, אבל לא הצליח להגשים את השאיפות והתפרנס כמוכר בגדים בשוק. בניו היו אמורים לעשות זאת עבורו, והנסיקה של חוסה גרמה אושר למשפחה, ולכל תושבי עיירת החוף ויאחויוסה, בה הוגדר הילד כעילוי מגיל ארבע. וגם העדה הצוענית בספרד התלהבה מהאפשרות כי יהיה לה כוכב בריאל. "בספרד יש הרבה דעות קדומות, בין היתר נגד צוענים כמונו, אבל אני גאה במי שאני. העולם חייב להיות סובלני יותר", הצהיר רודריגס. כאשר מאמן הנוער שאל אותו בזמנו אם הכינוי "צועני" מפי חבריו מפריע לו, הוא נענה בלאו מוחלט.

שחקן ריאל מדריד חוסה רודריגס. AP
ריאל מדריד הבטיחה, והוא נשאר. רודריגס/AP

סירוב לאינטר ולמונאקו

האם היום, כשהוא מסתכל לאחור, מצטער רודריגס על הסירוב לתותחנים? יהיה מעניין לבדוק איתו, כי רגעי התהילה תבררו בדיעבד כקצרים. העזיבה של מוריניו בקיץ 2013 הרסה את התוכניות. קרלו אנצ'לוטי לא הסתכל לעברו של הנער ששב להרכב קבוצת המילואים בליגה השניה. בחלוף שנה, הוא נאלץ לבחור אם להמשיך לדרוך במקום או לנסות להתקדם. החשש לעזוב את המקום המוכר במדריד היה עצום, ולכן הנטיה היתה לנסות להוכיח את עצמו. רודריגס דחה הצעות של מונאקו ואינטר, אבל אז חיבר אותו אלברו ארבלואה ללה קורוניה. המאמן ויקטור פרננדס התקשר בעצמו ושיכנע אותו. היתה זו עונת השאלה סבירה, בקבוצה שנלחמה על חייה בתחתית וניצלה. הקשר זכה לא פעם לביקורות טובות, אבל הבטחון העצמי שאיפיין אותו נעלם, וריאל כבר ממש לא היתה מעוניינת בו.

על מנת להקל על החניך המצטיין לשעבר, הסכימה ריאל לשחררו ללא תמורה. רודריגס עבר בקיץ 2015 לגלאטסראיי ששמחה לקלוט בוגר אקדמיה כה מפוארת לארבע שנים בשכר של 800 אלף יורו. על מנת למנוע חרטה גדולה, דאג המועדון המלכותי להכניס סעיף קניה חזרה תמורת 10 מיליון יורו. במקרה של מוראטה ביובנטוס, סעיף מסוג זה היה שימושי ביותר לפני שנה. אצל רודריגס, הוא לא היה רלוונטי, על אף שהטורקים הציבו אותו ברשימת ההעברות.

במידה מסוימת, יכול השחקן להאשים לא רק את עצמו אלא גם את המזל, בגלל תחלופת המאמנים הגבוהה באיסטנבול. רודריגס שיחק בקביעות אצל חמזה חמזאוילו, אך מעמדו נפגע אצל מוסטפה דניזלי, בעוד היחסים עם הבוס השלישי, יאן אולדה ריקרינק ההולנדי, עלו במהרה על שרטון. הספרדי איחר לאחד האימונים הראשונים בהדרכתו, נענש בהדחה מהסגל, ובסוף העונה כלל אותו ריקרינק ברשימה השחורה של שחקנים שלא מתאימים לרמתו של המועדון. הנהלת גלאטסראיי חיפשה דרך להיפטר מהסחורה, והיתה מאושרת למצוא את מיינץ.

שחקן גלאטסראיי חוסה רודריגס. GettyImages
גם החיבור הזה לא ממש עבד. רודריגס במדי גלאטסראיי/GettyImages

"איזה זבל הוא!"

הגרמנים שילמו תמורתו 2.2 מיליון יורו (מחציתם עברו לחשבונה של ריאל), ומבחינתם מדובר בהון משמעותי מאוד גם בתנאי השוק הנוכחיים. המחירים בבונדסליגה שפויים הרבה יותר בהשוואה לאנגליה וספרד, והחתמת רודריגס היוותה הצהרת כוונות משמעותית של המועדון כלפי האוהדים. הספרדי התרשם מהאתגר החדש, חתם גם הפעם לארבע שנים והצהיר: "אני רוצה להפוך כאן לשחקן טוב יותר". כאשר נשאל על תכונותיו הבולטות כשחקן רחבה לרחבה, הוא השיב: "אני אגרסיבי, ויש לי חוכמת משחק".

וכאן אנחנו מגיעים לבכורה הגורלית השניה שלו, בבונדסליגה. במחזור השלישי, בספטמבר 2016, הובילה מיינץ 1:3 באאוגסבורג כאשר המאמן מרטין שמידט שלח את רודריגס לדשא בדקה ה-85 כדי לעבות את הקישור ולהבטיח את שלוש הנקודות. בזמן פציעות, כאשר כל הספקות לגבי התוצאה הוסרו, תיקל הספרדי בפראות את דומיניק קור אחרי שהיריב כבר שיחרר את הכדור. היתה זו עבירה ברוטלית באופן קיצוני, והעובדה כי בוצעה ללא הצדקה מינימלית רק העמיקה את הזעזוע. האמירה של רודריגס לגבי עצמו הוכחה כנכונה חלקית מבחינת קבוצתו. אגרסיבי? בוודאי. חכם? נו באמת.

ברגעים הראשונים, נדמה היה כי הקריירה של קור נמצאת בסכנה. בדיעבד, התברר כי מדובר "רק" בפצע קרוע עד העצם, הרקמות החשובות לא נפגעו, והוא חזר למגרשים תוך חודש, אך זה לא הקטין כמובן את הזעם כלפי רודריגס, קל וחומר בזמן אמת. אנשי מיינץ והשופט עשו מאמצים גדולים למנוע קטטה המונית, הכרטיס האדום נשלף במהרה, ואנשי אאוגסבורג לא חסכו במילים קשות. "איזה זבל הוא!" צרח נשיא המארחת קאלוס הופמן באוזניו של עמיתו ממיינץ, והקבוצה אכן פעלה נגד העבריין. "זה היה מעשה חמור ביותר, ואני מתנצל בפני אאוגסבורג ודומיניק קור. זו לא דרכה של מיינץ, ואנחנו לא מוכנים להיות קבוצה מלוכלכת. נעניש את השחקן", אמר המאמן שמידט.

שחקן מיינץ חוסה רודריגס. GettyImages
אגרסיבי - בהחלט. חכם? לא בטוח. רודריגס במיינץ/GettyImages

הבן מצטלם עם ראמוס

רודריגס פרסם התנצלות בעצמו, אבל זה לא עזר, והוא הושעה מחמישה משחקים. מאז, הוא היה מחוק לחלוטין מבחינת שמידט וצוותו, ולא שותף עוד – למעט הופעה אחת בגביע ואחת בליגה האירופית. "חצי השנה במיינץ היו התקופה הכי גרועה בקריירה שלי", אמר הקשר, "הם שילמו עבורי הרבה כסף, אבל לא שיחקתי ולא קיבלתי הזדמנויות. המאמן לא הסביר את עצמו. הוא אפילו לא שאל לשלומי". הצורך לברוח היה ברור, ומלאגה קיבלה אותו בינואר בהשאלה עד לסיום העונה, עם אופציה לרכישת תמורת 3 מיליון יורו, על מנת להחליף את זדרבקו קוזמאנוביץ' הפצוע.

במאי כבר היה ברור שהאופציה הזו לא תמומש. חילופי המאמנים פגעו ברודריגס גם באנדלוסיה – הוא אמנם מצא שפה משותפת עם מרסלו רומרו, אך לא עם מיצ'ל שהחליף אותו בתחילת מרץ. באופן ביזארי, דווקא אחד הסמלים של ריאל לשעבר לא ראה תועלת מבוגר האקדמיה של ריאל. "אחרי כמה משחקים חלשים, רודריגס לא נלקח יותר בחשבון, ובסיום העונה היה אפילו קשה לשפוט אותו על סמך שש הופעות בלבד. הוא השתוקק להישאר כאן, כי אישתו באה מסביליה, והוא רצה להיות קרוב למשפחתה, אבל זה לא התאפשר. המועדון ממש לא רצה לשלם תמורתו", אומר לוואלה! ספורט העיתונאי המקומי מאנו פוגה. את התמונה למזכרת הוא קיבל במחזור האחרון כאשר סרחיו ראמוס הצטצלם עם בנו הקטן אחרי המשחק במלאגה. רודריגס בירך את חבריו לשעבר על הזכיה באליפות ואיחל להם הצלחה בגמר ליגת האלופות. כמה שהוא היה רוצה להיות שם איתם!

חוסה רודריגס קשר ספרדי מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
מגיע ארצה כדי להציל את הקריירה. חוסה רודריגס/יוסי ציפקיס

קריירה גמורה בגיל 22?

חלומות לחוד ומציאות לחוד. רודריגס חזר למיינץ וגילה כי הוא לא נמצא בתוכניותיה, על אף ששמידט עזב. הקשר עם מחליפו, סנדרו שוורץ, היה טוב הרבה יותר, אולם המנהל רובן שרודר קבע חד משמעית: "אין לחוסה סיכוי לשחק, ולכן הוא יעזוב אותנו. הוא מתאמן קשה ומשתדל, אבל התחרות על המקום בהרכב גדולה מדי מבחינתו". דובר אז על אופציות בספרד, וגם ניס הביעה לכאורה עניין, אבל הכל היה באוויר. בפועל, כאשר נסגר חלון ההעברות באירופה, רודריגס עדיין היה במיינץ, וכל הצדדים חיפשו נואשות את הדרך לפתור את המשבר. מכבי תל אביב העניקה להם את הפתרון.

על הנייר, אם כך, מדובר בהחלטה חסרת סיכון מבחינת הצהובים. הם מקבלים ללא תמורה שחקן שנחשב לפני מספר שנים לאחד הכשרונות העולים הגדולים בספרד, קפטן הנבחרת עד גיל 19. הוא זכה לשבחים על מסירות לטווחים שונים, ראיית משחק, סיבולת גבוהה, מחוייבות ויכולת לכסות שטחים נרחבים – קשר רב גוני קלאסי עם חוש לא רע לכיבוש. מאידך, בגיל 22 הקריירה שלו נראית הרוסה, והשנתיים האחרונות היוו סיוט מתמשך בשלוש קבוצות שונות.

האם ימצא מוטיבציה מחודשת ויחזיר את הבטחון העצמי בישראל? אם כך יהיה, הוא עשוי להיות כוכב על במונחים המקומיים. מצד שני, זו גם עלולה להיות תחנה נוספת בדרך להתרסקות מוחלטת. לאיזה כיוון זה ילך? ייתכן שנקבל אינדיקציה ברורה כבר במשחק הבכורה שלו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully