וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב נופל: הספרינט האחרון של בייל?

דור רומנו

20.8.2017 / 10:00

הוולשי פותח את עונתו החמישית בריאל מדריד כשהברנבאו כבר מאבד סבלנות. בגיל 28, הזמן בו כדורגלן אמור להיות בשיאו– הוא מתקשה לבוא לידי ביטוי ומתמודד לא רק עם פציעות חוזרות – אלא גם עם העלייה המטאורית של איסקו ואסנסיו

אימג'בנק GettyImages

פלורנטינו פרס חרט על דגלה של ריאל מדריד את מדיניות הגלאקטיקוס. הוא רכש את פיגו (2000), את זידאן (2001) את רונאלדו (2002) ובקהאם (2003); הברק היכה פעמיים עם הפרויקט השני ב 2009 בהשקעה של רבע מיליארד יורו, כשבזה אחר זה הגיעו קאקא, כריסטיאנו ואחרים. אולם צירופו של בייל בקיץ 2013 היה הקשה מכולם. טוטנהאם הפעילה שרירים עד שריאל מדריד הפכה את בייל לשחקן היקר ביותר בעולם. רק ב-1 בספטמבר הושלמה העסקה סופית. פלורנטיני פרס יכול היה לסמן עוד V. הוא הצליח לצרף את יורשו של כריסטיאנו רונאלדו, חשב.

צלמים ואנשי תקשורת רבים בולדבבאס, מתחם האימונים של ריאל מדריד, הם עניין שבשגרה. אלא שב-13 בספטמבר ההתקהלות הייתה גבוה יותר. כולם חיכו לראות את בייל פוגש את כריסטיאנו לראשונה, נותן צ'אפחה ומאחל בהצלחה. תמונה שתעטר את שערי העיתונים למחרת. בייל פתח בהרכב נגד ויאריאל ואפילו כבש בבכורה שלו, וגם עונתו הראשונה בריאל מדריד הייתה מוצלחת עם השערים בגמר גביע המלך וגמר ליגת האלופות.

אלא שכעת אחרי ארבע שנים בריאל מדריד אף-אחד לא בטוח שבייל עמד בהבטחה. רחוק מכך. סקר אוהדים ב'-דיילי-מייל' הראה ש-83% מהאוהדים חושבים שדווקא מרקו אסנסיו הוא היורש האמיתי של כריסטיאנו רונאלדו. בעוד בייל ממשיך את הבצורת הארוכה שלו מהעונה שעברה ולא כבש אפילו במשחקי ההכנה בפרה-טמפורדה – הילד הספרדי לוהט. נראה שהדבר הכי טוב שקרה לבייל, וזה אבסורד – זו ההשעייה של כריסטיאנו רונאלדו. ההיפוך הגמור בין מרקו אסנסיו, ילד צעיר שעלה גרושים – פחות מ-4 מיליון יורו, לעומת בייל, השחקן היקר ביותר בעולם דאז, מראה את התנהלות הרכש של ריאל מדריד: מצד אחד שחקנים שהגיעו במיליוני יורו כמו בייל, חאמס או אפילו דנילו – לא השתלבו בקבוצה מספיק טוב, בעוד שחקנים צעירים אחרים שנרכשו או חזרו הביתה כמו דני קרבחאל, לוקאס ואסקס, קאסמירו, רפאל ואראן ומרקו אסנסיו – הפכו לשחקנים חשובים בסגל של הקבוצה.

שחקן ברצלונה סמואל אומטיטי, שחקן ריאל מדריד גארת' בייל. רויטרס
בדרך החוצה? גארת' בייל/רויטרס

זכרונות מבארטרה

גארת' בייל הגיע לריאל מדריד כשחקן העונה בפריימרליג. בעונתו האחרונה בטוטנהאם רשם 44 הופעות עם 26 שערים. מצד שני, היה ברור בעוד בטוטנהאם הוא שחקן חופשי – בריאל מדריד הוא ייאלץ להסתגל לכנף ימין, אך זו לא הייתה משימה קשה מדי. בתחילת הדרך בייל ודי-מאריה נאבקו על מקום אחד בהרכב אולם שבועיים אחרי ההצגה הראשונה נגד סביליה בברנבאו במהלכה כבש בייל צמד נהדר – הגיע המפנה. אנצ'לוטי בחר בשיטה חדשה עם די-מאריה כקשר קדמי יותר לאלונסו ומודריץ' – וכך כולם מרוצים.

עונת הבכורה של בייל הייתה מבטיחה. הוא כידרר לאורך הקו ובישל שערים מימין, הוא הבקיע בכדורים חופשיים וגם ניצל את ההזדמנות כשחקן עם רגל הפוכה וחתך לאמצע וכבש בבעיטות האדירות ברגל שמאל, בדיוק כמו שהורגלנו בטוטנהאם. בייל הוכיח את יכולתו כגולר וכבש במשחקים הקשים, כמו נגד יובנטוס בשלב הבתים, בשמינית הגמר נגד שאלקה וברבע הגמר נגד דורטמונד. אולם בחצי הגמר הגיעה 'ההתפרצות' לה כל ריאל מדריד חיכתה.

אחרי ניצחון שברירי של 1:0 במשחק הראשון בחצי גמר הצ'מפיונס בברנבאו, ריאל יצאה למינכן לגומלין נגד הטרבליסטית הגאה של גוארדיולה. ריאל התגוננה עם קישור חזק והגנת ברזל ויצאה מהר למתפרצות. ראמוס כבש צמד נדיר בנגיחות תוך ארבע דקות. ואז הגיעה הדקה ה-34. קרן לבאיירן מינכן הפכה למתפרצת מהירה של ריאל מדריד. די-מאריה מסר לבנזמה שהיה בכנף ימין ובייל נכנס מעולה לשטח המת וניצל את הדלילות של באיירן. הוולשי היה כמובן הרבה יותר מהיר מבואטנג ומסר הצידה לכריסטיאנו שכבש את השלישי. התקפה מתפרצת לתפארת, כמו בימי ז'וזה מוריניו. 'ריאל השמידה את באיירן', כתבו בתקשורת בספרד לאחר המשחק כשהתמונה של שני הכוכבים שהציגו שיתוף פעולה נהדר – מרוחה על שער העיתון. בייל היה נראה תפור לסגנון המשחק של ריאל של אנצ'לוטי.

ומה נגיד על השער הגדול ביותר שלו? עוד קודם לכן שיחקה ריאל מדריד נגד בארסה בגמר גביע המלך. כריסטיאנו רונאלדו הפצוע ישב ביציע על אזרחי, אבל גם הוא לא היה יכול לעצור את הטירוף אחרי שגארת' בייל קיבל את הכדור ממחצית המגרש ויצא לריצת 'אה-לה-'בולט' על חשבונו של בארטרה המסכן. בייל כבש שער יוצא דופן בספרינט של 60 מטר כדי לכבוש את שער הניצחון. הוא ניצל את ההיעדרות של כריסטיאנו כדי להיות הכוכב הראשי בהצגה. 'גארת' בולט', כתבו אוהדי הכדורגל בטוויטר. 'מירוץ לכל החיים', כתבו במארקה, ומדדו מהירות של 27 קמ"ש – מטורף.

ריאל מדריד החמיצה את אליפות ספרד אבל הגיעה לגמר ליגת האלופות נגד אתלטיקו מדריד. ראמוס כבש אמנם את השער האל-מותי אבל גארת' בייל, שחקן ההתקפה הפעיל ביותר של ריאל מדריד באותו ערב, זה שלקח על עצמו ולא עמד 'ליד', והחמיץ שוב ושוב – כבש את שער הנגיחה החשוב לרשת של קורטואה עמוק בהארכה. "בדיוק בשביל זה הגעתי לריאל מדריד, כדי לזכות בתארים", אמר בייל המחויך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

המסר לאנצ'לוטי

הליגה הספרדית קיבלה כוכב נוצץ נוסף בדיוק כשבייל הצטרף לריאל מדריד – קוראים לו ניימאר. לאורך העונה עסקו הכתבים בהשוואות גדולות בין השניים. בעוד עונת הבכורה של ניימאר הייתה מאכזבת – בייל הותיר טעם של עוד. אלא שמאזני הכוחות השתנו. הציפייה הייתה שעונתו השנייה בלבן תהיה אפילו טובה יותר, אלא שבייל הלך ודעך וספג שריקות בוז מהברנבאו. ניימאר כבש כמות שערים מטורפת והציג טריו מושלם יחד עם מסי וסוארס, ובארסה זכתה בטרבל.

את הכדורגל הטוב ביותר שלה באותה עונה שיחקה ריאל מדריד ללא בייל ועם איסקו וחאמס יחד עם מודריץ' וקרוס, כלומר ב-4-4-2 טהור. בייל נפצע לקראת המשחק של ריאל מדריד באנפילד במהלכו ניצחה הקבוצה 3:0 והיא המשיכה לניצחון 3:1 גדול על ברצלונה. זו הייתה ריאל מדריד שמניעה כדור ומשחקת יפה, לא עוד הקבוצה שטסה קדימה. ריאל אפילו הפכה פיגור לניצחון מול בארסה, דבר שלא קרה מאז שנות ה-80.

בייל כבר חזר מפציעה אבל ריאל מדריד המשיכה את רצף הנצחונות גם בלעדיו. 22 נצ' רצופים רשמה החבורה של אנצ'לוטי בכל המסגרות. הרצף נקטע לאחר פגרת החורף, כשריאל מדריד הובילה במאסטייה נגד ולנסיה אבל הפסידה 2:1. באותו משחק זכורה במיוחד החלטה גרועה של בייל שהיה חייב למסור רוחב לכריסטיאנו אבל החליט ללכת לבד והחמיץ. כריסטיאנו לא נותר חייב וארשת הפנים שלו הייתה ברורה.

באותה שנה, כך יתברר בהמשך, בייל פיתח מניירות של כוכב. באוטוביוגרפיה שלו פירסם קרלו אנצ'לוטי שיום אחד הוא קיבל שיחת טלפון מהנשיא פרס שדרש לשוחח איתו בסיום האימון. אמנם פרס ידוע כבעלים שמתערב, אך דבר כזה היה וודאי לא שכיח. פרס סיפר שסוכנו של בייל דורש שהוולשי ישחק במרכז ושהוא לא מצליח לבוא לידי ביטוי באגף. "הנשיא שאל אותי 'מה אני מתכוון לעשות' ואמרתי לו 'שום דבר'", סיפר אנצ'לוטי. "הופתעתי שבייל חשב שהסוכן או הנשיא יכולים לעזור לו יותר ממני והתעמתתי איתו באימון". ריאל מדריד סיימה את העונה בידיים ריקות אולם בעוד כריסטיאנו שמר על קצב כיבושים מטורף – זו הייתה עונה חלשה מאוד של בייל.

שחקן ריאל מדריד גארת' בייל. AP
יותר מדי פציעות. גארת' בייל/AP

אוי הסולאוס

למורת רוחם ואכזבתם של שחקני ריאל, אנצ'לוטי פוטר בסיום העונה. נראה שרק גארת' בייל לא היה עצוב במיוחד. בקיץ זכורה בעיקר תמונה של בניטס מגיע לשדה התעופה ומקבל את בייל בזרועות פתוחות. במחזור השני של העונה בייל כבש צמד נגד בטיס ונראה יוצא מן הכלל, אבל ההמשך היה רע. ריאל של בניטס התבזתה בקלאסיקו נגד בארסה והקהל בברנבאו הוציא את המטפחות הלבנות. גם רביעייה של בייל וניצחון 10:2 הזוי על ראיו וייקאנו לא שיכנע את הקהל. היה נראה שעוד עונה הולכת לשום מקום.

עם זידאן על הקווים הייתה לריאל מדריד עדנה מחודשת. בייל כבש שלושער בהופעת הבכורה של המאמן על הקווים (5:0 על דפור) וכבש שער נוסף מול ספורטינג גיחון. המאמן זידאן תמך ב-B-B-C בצורה עיוורת ואמר שכל עוד הם כשירים ובריאים – הם ישחקו. הבעייה שבייל לא היה כשיר מספיק. הוא סיים את העונה בכושר טוב כמוציא לפועל העיקרי של ריאל מדריד במחזורי הסיום(צמד נגד ראיו וייקאנו ושער ניצחון מול סוסיאדד) ואף כבש את השער בחצי הגמר נגד סיטי אותו אופ"א החליטה לרשום כעצמי – אבל נעדר לפרק זמן ארוך מדי.

בחודש ינואר במארקה פירסמו את גרף הפציעות של בייל. שש מהן היו בשריר התאומים והסולאוס. הוא החמיץ את הדרבי של מדריד כמובן והיעד היה משחק שמינית הגמר נגד רומא. בייל שיחק 31 משחקים בלבד – מתוך 53. הוא הגיע לגמר ליגת האלופות כשהוא סוחב רגל וכמעט קורס בהארכה אך לפחות כבש בדו-קרב הפנדלים. בלעדיו רשמה ריאל מדריד הפסד אחד בלבד.

סיום העונה החגיגי של ריאל מדריד השכיח את רכבת ההרים שעברה עליה, סוף טוב – הכל טוב. ניצחון בקאמפ-נואו כשבייל מבשל את שער הניצחון לרונאלדו וריאל מתחילה מאבק צמוד על האליפות וכמובן עוד גביע אירופה לאוסף. בעוד שחקנים כמו אריאן רובן ורונאלדו הברזילאי ראו את הדלת החוצה בגלל פציעות – גארת' בייל קיבל צ'אנס נוסף ובהמשך אפילו האריך את חוזהו בקבוצה עד 2022. הבעת אמון בצורה כזו מצד המועדון היא לא שיגרתית, אבל ריאל מדריד המשיכה לחכות לבייל.

seperator

האוהד מקארדיף

אחרי יורו מצוין במהלכו היה כמעט כל משחק ההתקפה של נבחרת ווילס והצעיד אותה לחצי גמר היורו, ולאור הפציעה של כריסטיאנו רונאלדו – בריאל מדריד סמכו על בייל שיקח את המושכות. בייל היה בכושר מצוין בפתיחת העונה וכבש צמד במשחק החוץ נגד סוסיאדד. 7 שערים ב-15 המשחקים הראשונים היו אות לפתיחת עונה גדולה. בייל כבש נגד לגיה ורשה בבעיטה מדהימה לחיבורים אחרי דקה וכשבישל לרונאלדו את השער השלישי בדרבי הוא הזכיר שוב את המהירות המסחררת שלו.

ואז הגיעה פציעה לא פשוטה נגד ספורטינג ליסבון בליגת האלופות. בייל שוב נעדר מהמגרשים וחזר רק בפברואר. בתקשורת מיהרו לחגוג את 'הרכש של החורף', אבל בייל לא הצליח לשמור על המומנטום מהמשחקים נגד אספניול ו-ויאריאל. הוא ספג אדום שטותי נגד לאס-פלמאס כשאיבד את העשתונות.

בייל פתח בהרכב במשחק נגד באיירן באליאנץ' ארנה והוחלף במרקו אסנסיו בשל פציעה. הילד הספרדי בישל את שער הניצחון לכריסטיאנו רונאלדו וריאל מדריד החלה לרוץ. הפציעה של בייל, שחזרה על עצמה בקלאסיקו, הייתה הדבר הטוב ביותר שקרה לריאל מדריד. עם איסקו בעונה הגדולה בקריירה שלו, כשהפעם מעבר ללהטוטי הכדור והטכניקה העילאית מתווספים גם מספרים – ריאל מדריד הייתה מאוזנת ומגוונת יתר. היא ניצחה ב-10 מ-11 משחקיה האחרונים באותה עונה כשההפסד היחיד היה נגד אתלטיקו מדריד בגומלין חצי הגמר.

ריאל מדריד זכתה באליפות בזכות הסגל הרחב שלה. 'קבוצהA' ו-'קבוצהB' הן שני ביטויים שבריאל מדריד אמנם לא אהבו לשמוע, אבל התקשורת האדירה שוב ושוב את העומק על הספסל. שחקנים כמו חאמס, לוקאס ואסקס ומוראטה עשו עבודה מצוינת. בייל חיכה בשקט ובסבלנות לגמר ליגת האלופות שנערך בקארדיף, מולדתו, ועבד ימים כלילות כדי להגיע כשיר. החשש של אוהדי ריאל מדריד היה שזידאן 'יפול בפח' ויחשוב רומנטית במקום מקצועית, אבל בייל נותר על הספסל.

בדקה ה-77 זידאן החליט לצ'פר אותו ולהעלות אותו מהספסל כשהמשחק כבר היה גמור, אבל דווקא ילד הפלא מרקו אסנסיו שנכנס אף הוא חמש דקות אחריו – המשיך את עונת הבכורה המדהימה שלו בקבוצה הבוגרת והספיק לכבוש שער שקבע: ריאל מדריד לא מנצחת את יובנטוס, אלא משפילה אותה 4:1. הקבוצה של זידאן עשתה היסטוריה וזכתה בדאבל ראשון מזה 58 שנה, ומעבר לכך הייתה הקבוצה הראשונה שזוכה פעמיים בליגת האלופות במתכונת הנוכחית. גם בייל עצמו יודע: הוא שיחק תפקיד שולי בגמר ובעצם גם בכל העונה שלו בריאל מדריד. עם שער כל 233 דקות קשה להגיד שזו הייתה עונה גדולה שלו.

זינדין זידאן מאמן ריאל מדריד. רויטרס
לא בונה על בייל? זינדין זידאן/רויטרס

מרגיש את הלחץ

הפרה-טמפורדה, קדם העונה של ריאל מדריד, היה הזמן הנכון ביותר בשביל בייל להשתחרר ממועקות העבר. הוא היה צריך את זה. הפעם בייל הגיע לקדם העונה כשהוא בריא במאת האחוזים, ובראיון נרחב למארקה סיפר שכל-כך רצה לעזור לחבריו בעונה שעברה עד שמיהר מדי ופגע בבריאותו – וללא יורו או מונדיאל. בו בזמן כשמרקו אסנסיו למשל הצטרף למשחקי ההכנה באיחור בעקבות אליפות אירופהU21.

אלא שבייל שוב היה נראה חיוור. הוא לא כבש אף שער במשחקי ההכנה והצליח למצוא רק את המשקוף של מנצ'סטר יונייטד. הוא אמנם בישל לאיסקו את השער השני באותו ערב אך זה כלל לא מספיק, בטח כשאסנסיו מדביק פעמיים את הכדור לחיבור של ברצלונה. את התמונה של הנשיא פרס קם מכיסאו וחוגג בהפגנתיות את השער של אסנסיו בקאמפ-נואו – קשה היה שלא לפספס. בייל הגיע לריאל מדריד כשחקן אתלט יוצא דופן עם פוטנציאל גדול. היום, אחרי שעבר פציעות רבות, העלה ככל הנראה במסת השריר במידה ניכרת ולכן מהירותו נפגעה – הוא נראה חסר ביטחון ודי שקוף מבחינת שחקני היריבה, ובטח שאינו שקט למעמדו.

עם מערך היהלום נראה שהזרקור בריאל מדריד עבר מחוליית ההתקפה ל-'ארבעת הפנטסטיים' בקישור – קאסמירו, קרוס, מודריץ' ואיסקו, כפי שאמר מוריניו. בהתקפה של ריאל מדריד יש מקום אחד פחות. "אסנסיו מאיים על בייל", נכתב במארקה ותוהים עוד כמה זמן זידאן יבחר לתת לו את המפתחות כשמחכה יהלום גדול על הספסל. זידאן טוען שוב ושוב שיש עונה ארוכה וכולם ישחקו, ומצד שני כלל לא בטוח שבייל אהב את סיפסולו בגומלין בברנבאו.

"מעולם לא חשבתי לעזוב את ריאל מדריד. הבעייה הכי גדולה שלי היא הפציעות. אני רוצה להתרכז בכדורגל ולא ברפואה", אמר בייל שטען שברוב הזמן הוא שיחק מצוין. עם 67 שערים ו-51 בישולים ב-152 משחקים ניתן לראות שיש לו קייס מבחינת המספרים, אבל הכדורגל הוא מעבר לסטטיסטיקה, ומעבר לתארים. "אני רוצה שהקבוצה תמשיך את ההצלחות שלה והפעם אהיה שותף בכיר לכך". בינתיים בייל יכול ליהנות מהספק. כריסטייאנו רונאלדו מושעה ומקומו בהרכב מובטח. אבל גם הוא יודע ששעון החול הולך ואוזל. הערב מחכה לו דפורטיבו בריאזור. בייל צריך להוכיח שנשאר בו מהקסם שנראה פג. שהוא יכול להכריע משחקים. שבירת הבצורת הערב תהיה טיימינג אידיאלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully