וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפשיר ברגע האמת? ז'ונתן קאפו, כוכב לודוגורץ, הוא האיום הגדול על הפועל באר שבע

25.7.2017 / 14:00

לפני שנה כבש ז'ונתן קאפו שערים מרהיבים והצעיד את אלופת בולגריה לשלב הבתים בליגת האלופות. מאז הוא איבד את המוטיבציה, והמאמן מפחד ממנו. אבל האיש שהתגבר על ילדות קשה ואכזבות רבות עשוי לספק הצגה בנסיון לעבור לקבוצה גדולה

AP

בשבועות האחרונים, נפוצו בבולגריה הדיווחים לפיהם שוקל קיריל דומושצ'ייב, הבעלים של לודוגורץ, לנסות למנות את מירצ'ה לוצ'סקו למאמן. קשה מאוד להאמין שהרומני בן ה-72, אשר מתאושש מקדנציה קצרה וכושלת בזניט ממנה פוטר לפני חודשיים, יסכים להצעה אם וכאשר תגיע, אבל יש הגיון מאחורי הכוונה. כי הרי לוצ'סקו, שחולל פלאים בשחטאר דונצק, הוא המומחה המוביל באירופה לטיפול בשחקנים ברזילאים, ובסגל לודוגורץ ניתן למצוא לא פחות מ-10 כאלה. המושבה הגדולה הזו גורמת, כך נראה, לתופעת מחנאות, ויש הסבורים כי המאמן הנוכחי גאורגי דרמנדז'ייב איבד את השליטה.

"לפי השמועות, דרמנדז'ייב לא ממש קובע בחדר ההלבשה. הוא מאמן נהדר מבחינה טקטית, ויש לו ידע עצום, אבל הוא רך מדי עבור סגל מסוג זה", מספר לוואלה! ספורט העיתונאי הבולגרי קונסטנטין סימיצד'יסקי, "יש יותר מדי זרים, ולא קל לנהל אותם. הברזילאים הם קבוצה בפני עצמה, ונדרש כשרון מיוחד על מנת להשתלט עליהם ולגרום להם להיות מרוצים.

דרמנדז'ייב נחמד כלפיהם, אבל הם כנראה לא מכבדים אותו יותר, והוא חושש להתעמת איתם. במשחק מול ז'לגיריס במוקדמות הליגה האירופית, הפגין ז'ונתן קאפו יכולת ירודה, אבל המאמן פשוט פחד להחליף אותו. בקצב הזה, המאמן עצמו יוחלף במהרה".

ז'ונתן קאפו שחקן לודוגורץ. Gettyimages, GettyImages
המאמן פחד להחליף אותו. קאפו/GettyImages, Gettyimages

סלאלומים בסגנון מסי

"הוא הפך לכוכב בצ'מפיונס-ליג והגשים את הפנטזיה עליה הכריז שנתיים קודם לכן במקומון צנוע בעיר הולדתו פיראסיקבה"

קאפו אכן איכזב מאוד בצמד המשחקים מול הליטאים, אך להפועל באר שבע כדאי מאוד לשים לב לתחבולן הזה, כי הרי יש סיבה למעמדו המיוחד שגורם למאמן לפחד להוריד אותו מהמגרש. שנה בדיוק לפני הביקור באיצטדיון טרנר, ב-26 ביולי 2016, כבש קאפו בן ה-26 שער מרהיב מול הכוכב האדום בלגראד במוקדמות ליגת האלופות, כאשר עבר חצי קבוצה בכדרור סטייל ליאו מסי, עקף גם את השוער וגילגל פנימה. המשחק הביתי הסתיים בתיקו 2:2, והסרבים הרגישו פייבוריטים, במיוחד אחרי שעלו ליתרון בגומלין, אבל קאפו היכה שוב.

הוא חלף על פני חמישה שחקנים בסלאלום במהירות מסחררת ושיחרר טיל אדיר לחיבורים הקרובים. בסופו של דבר, אלופת בולגריה ניצחה 2:4 בהארכה, והמשיכה לפלייאוף שם הפתיעה את ויקטוריה פלזן הצ'כית.

היא העפילה לשלב הבתים בפעם השניה בתולדותיה, וגם שם להט קאפו ותפס את הכותרות. הברזילאי הצנום הבקיע שער נאה בתיקו 1:1 בבאזל, והדהים את ארסנל עם שער ובישול תוך רבע שעה באיצטדיון בסופיה. לודוגורץ שמטה יתרון 0:2 והפסידה 3:2, בעוד מסוט אוזיל מבקיע את השער המיתולוגי שלו, אבל הבולגרים היה זה בעיקר המופע של ז'ונתן קאפו. הוא הפך לכוכב בצ'מפיונס-ליג והגשים את הפנטזיה עליה הכריז שנתיים קודם לכן במקומון צנוע בעיר הולדתו פיראסיקבה. כאשר הצהיר שהוא רוצה לזהור על במה אחת עם הקבוצות הגדולות בעולם, איש לא לקח אותו ברצינות, אבל קאפו הראה כי כוח הרצון וההתמדה עשויים להשתלם, לעתים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ז'ונתן קאפו מלודוגורץ עושה הגנה. צילום: AP, AP
החלום להיות בליגה של הגדולים התגשם. קאפו עושה הגנה/AP, צילום: AP

אבא בגיל 16

את הכינוי שלו קיבל ז'ונתן רנאטו ברבוסה עוד כאשר היה פעוט. הוא נולד ב-1991, בדיוק כאשר קאפו, לימים קפטן אלופת העולם, עשה את צעדיו הראשונים בסאו פאולו ובנבחרת, ובן דודו של התינוק אהב אותו מאוד. זה התחיל כבדיחה משפחתית, אבל נדבק ונשאר – וז'ונתן מעולם לא התלונן, גם אם בכדורגל תמיד העדיף לשחק בחלק הקדמי ולא כמגן ימני. הבעיה היתה אחרת – מעטים ראו בו פוטנציאל להפוך לכדורגלן מקצועי, והדבר הובהר לו היטב, ובשפה בוטה מאוד, כאשר הוא נזרק בתום תקופה קצרה בת חצי שנה מהאקדמיה של סנטוס בגיל 16.

"הביקורת שלהם היתה כה אכזרית ששקלתי להפסיק לשחק כדורגל. למזלי, המשפחה תמכה בי. אמא והאחים אמרו לי להמשיך להאמין", סיפר לימים קאפו. והיתה זו משפחה קשת יום, במלוא מובן המילה. ז'ונתן הוא השביעי מבין שמונה אחים, שגדלו ללא אב. אמו, "לוחמת אמיתית" כהגדרתו, עבדה מסביב לשעון על מנת להאכיל ולהלביש את כולם, אך חינוך כבר היה מעבר להשגתם.

ז'ונתן הפך לאב טרי בעצמו עוד כאשר היה בן 16, והיה צריך לפרנס את הילד בעצמו. הוא חילק עלונים מדלת לדלת, והיה זקוק לעבור מרחקים גדולים בתוך העיר בריצה על מנת להספיק את הכל. זה סייע לו לפתח מהירות וסיבולת, ותכונות אלה קידמו את הקריירה שלו.

אלא שזה לא הלך חלק. ב-2009 זומן קאפו למבחנים בבראגה הפורטוגלית ונכשל. בחלוף שנה, הוא נסע לאיינדהובן, אבל גם ההולנדים לא התרשמו. בשלב זה, הדלתות נסגרו, ואפילו במולדתו אף מועדון משמעותי לא הביע בו עניין. קאפו נחשב לשחקן לא ממושמע, ובילה לא פעם כשחקן ספסל בליגה הרביעית. רק ב-2014 הגיעה התפנית המיוחלת, בזכות צמד לרשת פונטה פרטה בליגת פאוליסטה. נציגי הקבוצה מהליגה השניה התרשמו ופעלו במהירות להחתימו. כך זכה קאפו לעבוד עם המאמן גוטו פריירה – הראשון שסמך עליו.

שחקן העבר קאפו. GettyImages
שימש השראה לכינוי של כוכב לודוגורץ. קאפו/GettyImages

שיא ההעברות של לודוגורץ

"לאור הרזומה הדל של קאפו, העובדה כי לודוגורץ החליטה להפוך אותו לרכש היקר ביותר בתולדותיה, 2.2 מיליון יורו, היתה לא פחות ממדהימה"

"אני חייב לגוטו המון. הוא הסתכל בכיווני, נתן לי הזדמנות וסלל עבורי את הדרך לכדורגל מקצועני", אמר קאפו. ההצלחה בליגת המשנה היתה גדולה, בזכות הכדרור המיוחד והחוצפה החיובית, והמועדונים הבכירים שמו עליו עין. ז'ונתן אמנם אוהד קורינתיאנס שרוף, אבל היה מאושר עד הגג לעבור לסאו פאולו ב-2015. בליגה הראשונה הוא היה, באופן טבעי, שחקן ספסל, אבל אז קרה משהו בלתי צפוי. הסקאוטים של לודוגורץ החליטו שהוא האיש הנכון לחיזוק הסגל והחלו לחזר אחריו.

בהתחלה, רעיון המעבר לבולגריה לא משך במיוחד את קאפו, שרצה להוכיח את עצמו במולדתו ולעבור לליגה משמעותית יותר. ואולם, ההצעה השניה היתה טובה מדי כלכלית, הן מבחינת החלוץ עצמו והן מבחינת המועדון. אי אפשר היה לסרב לה. אז הוא ארז את החפצים ויצא לדרך.

לאור הרזומה הדל של קאפו, העובדה כי לודוגורץ החליטה להפוך אותו לרכש היקר ביותר בתולדותיה, 2.2 מיליון יורו, היתה לא פחות ממדהימה. הציפיות היו גבוהות בהתאם, אבל קאפו עמד בהם והצדיק את ההשקעה. הוא הפך לכוכב הגדול של הקבוצה כבר בעונתו הראשונה, הוכיח רב גוניות כחלוץ מרכזי ושחקן אגף ימני, וכבש שמונה שערי ליגה. בעונתו השניה אשתקד, העסק השתפר עוד יותר.

הכיבושים המטורפים מול הכוכב האדום בלגראד היו שווים הרבה מאוד כסף עבור לודוגורץ, והבעלים דומושצ'ייב יצא מגדרו. כאשר שמע על הצעות בסדר גודל של 5 מיליון יורו, הוא השיב בביטול: "הם יכולים לקבל תמונה של קאפו תמורת סכומים כאלה. הוא עולה יותר מ-10 מיליון".

ג'ונתן קאפו שחקן לודוגורץ. רויטרס
הרכש היקר בתולדות לודוגורץ. קאפו וחבריו/רויטרס

עדיין מעריץ את ניימאר

ייתכן שההערכה המוגזמת הזו היא הסיבה לירידת הכושר של קאפו. הקוסם הבקיע 14 שערים בכל המסגרות בעונה שעברה, אך רק שלושה מהם ב-2017. לדעת העיתונאים בבולגריה, המוטיבציה שלו ירדה כתוצאה מסירובה של לודוגורץ למכור אותו. אחרי ששרף שנים לא מעטות בליגות הנמוכות בברזיל, הוא מרגיש שהזמן אוזל לו.

קאפו רואה בניימאר מודל לחיקוי, אבל באופן ביזארי למדי הוא מבוגר בחצי שנה מכוכב ברצלונה. הוא ראה בלודוגורץ קרש קפיצה, וההצגות בצ'מפיונס-ליג היו אמורות לקדם אותו. במקום זאת, הוא עדיין תקוע במקום. לכן הוא לא תרם הרבה במפגשים מול ז'לגיריס, שנתפסה כיריבה נחותה מאוד בכל מקרה.

השאלה הגדולה היא כיצד יגיב קאפו לאתגר משמעותי יותר בדמות הפועל באר שבע. על מנת להרוויח מעבר לקבוצה גדולה יותר, הוא זקוק לחזור לתודעה, והוא זוכר את התגובות הנלהבות ברחבי היבשת לביצועים המרשימים מלפני שנה. לכן המוטיבציה צפויה לחזור, והברזילאי עלול להביך את הגנת אלופת ישראל עם סלאלומים בלתי צפויים. ברק בכר יודע זאת, אבל האם יש לו כלים להתמודד עם מחלק העלונים הזריז?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully