וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מברצלונה עד עומאן: 8 הזרים המסקרנים שהצטרפו עד כה לליגת העל בקיץ הנוכחי

30.6.2017 / 14:50

לא רק איסק קואנקה: הטאלנט שגדל עם קאסמירו ולוקאס, הפך ל"סולטן של עומאן" והתגלגל לסכנין, הדני הראשון בכדורגל הישראלי, הבלם שהסתבך עם אשתו של פאטו. מכות בחדר האוכל, שכרות, מעצרים, קשרים משפחתיים והבטחות שלא מומשו

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

בווידאו: איסק קואנקה לאחר נחיתתו בישראל

1. איסק קואנקה - הפועל באר שבע

ההפתעה הגדולה של הקיץ, לפחות עד כה. בזמן שכולם יודעים שהפועל באר שבע מתמקדת בחיפושיה אחר חלוץ זר ונתקלת לאורך כל הדרך במכשולים, הצליחה האלופה להשלים מהלך בזק לצירופו של איסק קואנקה. לא בכל יום נוחת בליגת העל שחקן שרשם הופעות ליגה במדי ברצלונה (לקואנקה היו 16 כאלה, קדם לו בליגת העל רק מהו קודרו ששיחק במכבי תל אביב). לא כל יום נוחת כאן שחקן שסיפק ארבעה שערים ו-12 בישולים בכל המסגרות במדי אחת הקבוצות הטובות בעולם, והפך מהמחליף של גיא אסולין בנערים לתגלית הגדולה של פפ גווארדיולה

אבל הימים היפים בברצלונה נראים כמו זיכרון רחוק. שלוש פציעות קשות שינו את מסלול הקריירה של שחקן הכנף בן ה-26. באייאקס בקושי שיחק, בדפורטיבו לה קורוניה תרומתו הייתה מינורית ובבורסאספור הטורקית לא התאקלם. גרנאדה אמורה הייתה להחיות לו את הקריירה, והוא סייע להישארותה עם צמד לרשת סביליה בעונת 2015/16, אך בעונה האחרונה שוב לא מצא את מקומו והיה שותף לירידת ליגה די מבישה. פציעות שריר מנעו ממנו ליצור רצף ומכות בחדר האוכל, דווקא עם החבר הטוב דויד בראל, הסיחו את דעתו להמשך. דווקא הגיוון בעמדות בעונה האחרונה, כשהוצב לא מעט פעמים כשחקן הקו (בימין או בשמאל) בשיטה של שלושה בלמים ונדרש גם למאמץ הגנתי רב, יכול לסייע מאוד לבאר שבע שהסתמכה על השיטה הזו במסגרת האירופית. אם יצליח להימנע מפציעות, אפשר לצפות לקצת ברק תוצרת ברצלונה ואולי להגשמת החלום המשותף של הגעה לליגת האלופות. על מספרים סטייל מאור בוזגלו קשה לבנות.

עוד בנושא:

אבק כוכבים: איסק קואנקה חתם לשנתיים בהפועל באר שבע עם אופציה לעונה נוספת
פעם פפ גווארדיולה היה מאוהב בו: סיפור הקריירה של איסק קואנקה
כדורגלן ועו"ד: הכירו את גיורגי קוסטדינוב, הבולגרי הראשון בתולדות מכבי חיפה

איסק קואנקה שחקן הפועל באר שבע. הפועל באר שבע, אתר רשמי
רוצה להחיות את הקריירה באמצעות חזרה לליגת האלופות. איסק קואנקה/אתר רשמי, הפועל באר שבע

2. פבריסיו - מ.ס. אשדוד

בניגוד לברזילאים רבים שמגיעים מהליגות המחוזיות בארצם, פבריסיו הוא שם מוכר גם בארץ הסמבה. בגיל 19 הוא כבר היה אלוף ברזיל עם פלמנגו, הגיע עם הנבחרת עד גיל 20 לגמר המונדיאליטו והספיק לשחק בבונדסליגה במדי הופנהיים. אלא שחצי השנה שלו בגרמניה הייתה סיוט. הבלם נחת בהופנהיים בדצמבר, סבל קשות מהקור והניכור, ורק חיכה לחזור הביתה. אחרי שטייל בכל הקבוצות הבכירות של ברזיל וגם חגג לא מעט, החליט לנסות שוב את מזלו באירופה. אחרי פרטיזן בלגרד ואסטרה ג'ורג'ו, פבריסיו הוצע לחמש קבוצות לפחות בליגת העל ולכמה נוספות בקפריסין (כולל אנורתוזיס של רוני לוי) ולבסוף נחת בחוף של אשדוד. קר בטח לא יהיה לו, והמושבה הברזילאית המתרחבת גם מונעת כל סיבה לתחושת ניכור.

אך האם מ.ס. אשדוד, הקבוצה ה-14 בקריירה של הבלם בן ה-27, תוכל להציע אתגר אמיתי? "פבריסיו צריך דרייב, משהו שיניע אותו", הסביר בעבר מאמנו בפלמנגו. בעונה שעברה, הבלם שאב אנרגיות מהקמפיין האירופי של אסטרה. הוא נתן הצגה נגד ווסטהאם במוקדמות הליגה האירופית וסייע לה להפוך לקבוצה הרומנית הראשונה שמנצחת יריבה אנגלית אחרי 66 שנה. בהמשך התרגש מהמפגש עם פרנצ'סקו טוטי בשלב הבתים עד כדי כך שהבקיע שער עצמי וירטואוזי בתבוסה ברומא, אבל בהמשך התעשת וסייע לקבוצתו להעפיל לשלב 32 האחרונות. "שיחקתי 39 משחקים בכל המסגרות ואספתי חוויות אדירות, הייתה לי עונה גדולה", אמר לאחרונה בראיון בברזיל. לעומת זאת, את הצמדת הראש לשופט בתבוסה מול דינמו בוקרשט שעלתה בהרחקה משישה משחקים, הוא יעדיף לשכוח.

פבריסיו במדי פלומיננזה ב-2014 מול מריו באלוטלי שחקן נבחרת איטליה. Claudio Villa, GettyImages
עבר בכל הקבוצות הגדולות של ברזיל. פבריסיו במדי פלומיננזה, במשחק אימון מול מריו באלוטלי מנבחרת איטליה לפני מונדיאל 2014/GettyImages, Claudio Villa

3. לוקאס גאושו - בני סכנין

ב-2010, כאשר קבוצת הנוער של סאו פאולו עם קאסמירו (ריאל מדריד) ולוקאס מורה (פריס סן ז'רמן) זכתה באליפות, הכוכב הגדול היה בכלל לוקאס אחר. לוקאס גאושו. החלוץ הבקיע תשעה שערים והוסיף עוד שניים בחמש הופעות בקבוצה הבוגרת. גם בנבחרת ברזיל עד גיל 20 הספיק להבקיע שבעה שערים, אך נחתך לפני אליפות דרום אמריקה ב-2011, בה ניימאר, אוסקר ופיליפה קוטיניו הובילו את הנבחרת לזכייה. התחלה מבטיחה ביותר, שנעצרה בגלל חיים לא ספורטיביים ורצף פציעות.

הוא אמנם הגיע לאספניול, אך השתייך לסגל המילואים ושותף רק במשחקי ידידות. משם התגלגל למחוזות נידחים. במקום קריירה בליגת האלופות כמו חבריו מסאו פאולו, לוקאס גאושו עשה סיבוב בווייטנאם, עומאן, ליטא (ניסיון חטוף עם ז'לגיריס במוקדמות ליגת האלופות) והליגה השנייה ביפן. "לא עשיתי משהו שלא עושה כל בחור צעיר בגילי", התייחס החלוץ בראיון ב-2015 לתדמית "הילד הרע" שדבקה בו בתחילת הקריירה. "לא חשבתי שזה ישפיע כך על הקריירה שלי, אבל בסופו של דבר למדתי מזה. הבנתי שצריך לאכול נכון ולשמור על הגוף". אחרי שהיה "הסולטן" של אל שבאב עם 16 שערים ב-25 משחקים בעומאן, אולי גם סכנין תאיר לו פנים.

לוקאש גאושו (משמאל) עם לוקאס מורה, ברונו אוביני, קאסמירו 2010. מתוך טוויטר, צילום מסך
הקריירה לא התנהלה כמצופה. לוקאס גאושו, משמאל, עם לוקאס מורה, ברונו אוביני וקאסמירו/צילום מסך, מתוך טוויטר

4. ז'והאן מרסיאל - מכבי פתח תקוה

ישאיר חותם כמו האח של סנטיאגו סולארי או יישכח במהרה כמו האח של פאבלו איימאר? ז'והאן מרסיאל, אחיו הגדול של אנתוני ממנצ'סטר יונייטד, ודאי האמין שבגיל 26 יהיה בקבוצה קצת יותר נחשבת ממכבי פתח תקוה. אולי לא במועדון פאר כמו אחיו הצעיר, אבל לפחות שחקן מבוסס בליגה הצרפתית הראשונה. הרי הוא בכל זאת היה שותף לזכייה של נבחרת צרפת עד גיל 19 באליפות אירופה ב-2010 לצד כוכבים כמו אנטואן גריזמן ואלכסנדר לקאזט, והיה במעקב של ארסנל.

עונת 2011/12 ביססה את מרסיאל כבלם לגיטימי בליג 1 עם 24 משחקים בהרכב של ברסט, אך ירידת הליגה עונה לאחר מכן ניתבה את מסלול הקריירה שלו בצורה שונה. דקות המשחק פחתו בליגה השנייה (גם בגלל פציעות, אבל לא רק) וההחלטה לעזוב הגיעה באיחור רב. אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם. טרואה סייעה למרסיאל להשיב לעצמו את הביטחון והוא אף תרם שלושה שערים לעלייה הדרמטית של הקבוצה. זה לא הספיק כדי לזכות בהארכת חוזה, והבלם הצרפתי הגיע למכבי פתח תקוה על תקן אליסון דוס סנטוס: בלם מהיר ואתלטי שצריך לצדו דמות בוגרת שתשאיר אותו ממוקד ותחפה עליו. עכשיו הוא רק צריך לקוות שאחד הבלמים המנוסים שמכבי פתח תקוה מביאה לארץ, גם יחתום בסופו של דבר על חוזה.

ז'והאן מרסיאל שחקן מכבי פתח תקוה. יוסי ציפקיס
צריך לצדו דמות מכוונת. ז'והאן מרסיאל/יוסי ציפקיס

5. נייג'ל האסלביינק - עירוני קרית שמונה

נשארים במשפחה, הפעם עם האחיין של ג'ימי פלויד. נייג'ל האסלביינק בן ה-26 מגיע לקרית שמונה אחרי עונת השיא בקריירה ולא מעט אירועים מעניינים. לפני החזרה לאקסלסיור, שיחק חמש שנים בסקוטלנד (פרט להבלחה בווריה היוונית) ושם התחספס. כבר באימון הראשון בהמילטון נתקל בקללות ("הם השתמשו במילה 'פאק' בכל משפט") ומכות שהפכו לשגרה יומיומית. במדי סט. ג'ונסטון, הספיק להוריד את סלטיק לקרקע אחרי הניצחון היוקרתי על ברצלונה בנובמבר 2012 עם שער שוויון מפתיע ועזר לה לסיים במקום השלישי, אך בסופו של דבר לא עמד בציפיות של חבריו, שהאמינו כי יוכל להיות טוב כמו הדוד המפורסם.

האסלביינק מחמיצן לא קטן כחלוץ מרכזי, ודווקא כקיצוני שמאלי סיפק תפוקה טובה יותר לאורך הקריירה. 10 שערי ליגה ושישה בישולים היו לו בעונה האחרונה במדי אקסלסיור, כשארבעה שערים הגיעו בחמשת מחזורי הסיום של העונה, בהם הוצב בכנף שמאל, כולל הצגה שדחתה את חגיגות האליפות של פיינורד. אחרי קללות באימונים בסקוטלנד וחפץ שפגע בראשו בהולנד, מעניין לראות איך הפסטורליה של קרית שמונה תשפיע על ההולנדי-סורינאמי.

נייג'ל האסלביינק. GettyImages
התחספס בסקוטלנד. נייג'ל האסבליינק/GettyImages

6. גבריאל תמאש - הפועל חיפה

ביום רביעי, בזמן שהוא מתארגן לקראת הגעתו לישראל, העלה הבלם הרומני תמונה לאינסטגרם, בה הציג את החולצות של קבוצותיו הקודמות והוסיף: "לכל הקנאים שלא יודעים איפה שיחקתי, אני מכבד ואוהב אתכם אפילו יותר". אכן, הרזומה של גבי תמאש מרשים. לצד 65 הופעות במדי נבחרת רומניה, נמצאות בין 13 התחנות הקודמות שלו קבוצות כמו גלאטסראיי, סלטה ויגו, אוקזר, ווסט ברומיץ' ועוד, אבל בשנים האחרונות הוא עלה לכותרות בעיקר בגלל הסתבכויות כאלה ואחרות.

הוא סולק מהנבחרת ב-2011 לאחר ששתה יחד עם אדריאן מוטו, נשפט לשמונה חודשי מאסר ב-2014 בגלל הפרעה לסדר הציבורי כשהשתכר ונזרק מסטיאווה בוקרשט בגלל מקרה נוסף, אך הוחזר רק לאחר שהתמסר לתכנית שיקומית. את הניסיון לשקם את התדמית יעשה תמאש בן ה-33 בהפועל חיפה, שהכניסה "סעיפי התנהגות" לחוזה, מחשש למעידות נוספות ולחזרה של מקרה מינדאוגאס קלונאס. האם אחד הסעיפים יופעל?

גבריאל תמאש במדי ווטפורד ב-2014. GettyImages
גבריאל תמאש/GettyImages

7. תומאס יול-נילסן - מכבי נתניה

בתחילת עונת 2008/09, הצטרף למכבי נתניה טומי מולר נילסן, הבן של ריצ'רד, מאמן נבחרת ישראל לשעבר ומי שהוביל את דנמרק לזכייה היסטורית באליפות אירופה לפני 25 שנה. הדני הגיע כמנהל ספורטיבי ושימש גם כסקאוט, אך לא הצליח למצוא זרים איכותיים ועזב בדצמבר. תשע שנים אחרי, למכבי נתניה יש עוד נילסן, הפעם על כר הדשא. הבלם תומאס יול-נילסן חתם לעונה אחת ויהיה הזר הראשון בתולדות ליגת העל שמגיע מדנמרק.

אחרי שנתיים בנורבגיה ועונה אחת רוויית הפסדים בפלקנברג השבדית, יול-נילסן בן ה-27 הוזעק בחודש מרץ האחרון לארצו כדי לעזור לארהוס, שסבלה ממכת פציעות בחלק האחורי והעניקה לו חוזה לחודשיים. התקופה הקצרה הייתה מוצלחת למדי, כשהבלם החסון (1.89 מ', 88 ק"ג) ייצב את הגנת הקבוצה, הוביל אותה לארבעה ניצחונות בשישה משחקים ואפילו כבש צמד תוך שמונה דקות מול אולבורג. בכלל, מדובר בשחקן המהווה נשק התקפי בכל מצב נייח ומבקיע לא מעט. למרות זאת, ארהוס נזכרה לנסות לחדש את חוזהו רק כאשר הגיעה ההצעה ממכבי נתניה. זה היה מאוחר מדי. אחרי לא מעט התלבטויות, יול-נילסן בחר לעשות היסטוריה בישראל וירכיב מרכז הגנה זר אצל העולה החדשה לצד ברנקו ורגוץ' הקרואטי, בתקווה להשאיר רושם חיובי יותר מהבלם הסקנדינבי הקודם ששיחק בישראל.

תומאס יול-נילסן במדי פלקנברג. GettyImages
היסטוריה דנית בנתניה. תומאס יול-נילסן/GettyImages

8. מרכוס דיניז - עירוני קרית שמונה

בעיקר בלמים זרים הגיעו בקיץ לליגת העל (אומר משהו על מה שחושבים המאמנים על הבלם הישראלי, לא?) והנה עוד אחד ברשימה שלנו. מרכוס דיניז חתם כבר בגיל 17 במילאן, אבל במשך שמונה השנים בהן השתייך למועדון הפאר האיטלקי, לא זכה ולו לדקה אחת בקבוצה הבוגרת. הוא נשלח להשאלות חוזרות ונשנות, ובשנתיים האחרונות, רק אחרי שנפרד סופית ממילאן, רשם את מספר ההופעות הגדול ביותר שלו והפגין עקביות. תחילה בפאדובה מהליגה האיטלקית השנייה ובעונה החולפת בלוזאן השוויצרית, במדיה כבש שני שערים ב-30 משחקי ליגה. בלוזאן הייתה שביעות רצון מהבלם הברזילאי בן ה-29, אבל הוא רצה לעזוב כבר בינואר. השוויצרים שכנעו אותו להישאר עד לסיום העונה כדי לעזור לקבוצה לשרוד, אך בקיץ כבר לא עמדו בדרכו.

ועדיין, הסיפור הכי מפורסם בקריירה של דיניז כלל לא קשור לנעשה על כר הדשא. במילאן, כאמור, הוא לא שיחק, אך מגזין איטלקי טען ב-2010 כי הבלם היה הגורם לפרידה של אלשנדרה פאטו מאשתו דאז, הדוגמנית והשחקנית סטפני בריטו. "אני רק יכולה להגיד שפאטו שייך לעבר ומרכוס הוא המתנה הגדולה והעתיד שלי", צוטטה כביכול הגברת בריטו. מרכוס הנשוי הכחיש מכל וכל, טען כי הוא לא מכיר את השניים ואיים לתבוע את מגזין "סטאדיו ספורט". גם סטפני הבהירה כי הראיון פוברק ורמזה להשמצות מצד פאטו כחלק ממאבק גירושים מכוער (שנמשך גם שנים לאחר מכן). דיניז היה בסך הכול נזק משני מבחינת הזוג המלכותי, אך הסיפור רדף אותו לאורך כל שנותיו באיטליה. שביל הבריחה הוביל לקרית שמונה.

מרכוס דיניז. GettyImages
נזק משני במאבק של הזוג המלכותי של ברזיל. מרכוס דיניז/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully