וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך חוזר לירושלים: ההונגרי שהפך לאחד מסמליה הגדולים של בית"ר

12.6.2017 / 8:11

הוא הגיע לבית"ר כשהייתה אחרונה בטבלה, ויחד עם אלי אוחנה הוביל אותה מהתחתית לצמד אליפויות שהפכו אותו ליקיר העיר. הכירו את סטפן שאלוי, אחד הזרים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, שידריך את נבחרת הונגריה בכדורגל אולמות במכביה ה-20

סטפן שאלוי במדי בית"ר ירושלים 1997. AP
סטפן שאלוי, אחד הזרים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי/AP

לא מעט שמות מסקרנים יגיע ארצה למכביה ה-20, שתצא לדרך בטקס פתיחה מרהיב באצטדיון טדי ב-6 ביולי, אך אחד המרגשים שבהם לבטח יהיה סטפן שאלוי, אחד הזרים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, שידריך את נבחרת הונגריה בכדורגל אולמות.

שאלוי, כדורגלן העבר של נבחרת הונגריה ומי שהיה שותף בכיר בשתי אליפויות עם הקבוצה הצהובה-שחורה בשנות התשעים, "התחבר" למכבי הונגריה, וכבר הדריך אותה בטורניר הקטרגל שנערך לפני כשנתיים במשחקי מכבי אירופה בברלין שבגרמניה. "לחזור לישראל זה תמיד מרגש עבורי, ובפרט החיבור - להגיע עם נבחרת הונגרית-יהודית, ולקחת חלק בטקס הפתיחה שייערך באצטדיון טדי, מגרש שבו ידעתי ימים יפים במדי בית"ר ירושלים - זה מיוחד עבורי", אמר שחקן העבר האהוב.

סמנכ"ל המכביה וראש אגף הספורט, רואי הסינג, הוסיף: "אנחנו נרגשים, ומצפים להגעתו של שאלוי וכמובן למשלחת הגדולה ביותר אי פעם מהונגריה. בהחלט יש למה לצפות בטורניר כדורגל אולמות, ובכלל בענפי הספורט הנוספים". המשלחת ההונגרית כולה תכלול 120 ספורטאים, כמות שיא, בתוכם שלוש קבוצות כדורמים - הספורט המוביל בהונגריה. ההונגרים יארחו את משחקי מכבי אירופה הבאים בעוד כשנתיים, אך עם כל הכבוד למשלחת הגדולה, רוב חובבי הספורט הישראלי יפנו, כאמור, את עיניהם אל עבר דמות אחת.

סטפן שאלוי. ברני ארדוב
שאלוי, כדורגלן העבר של נבחרת הונגריה ומי שהיה שותף בכיר בשתי אליפויות עם הקבוצה הצהובה-שחורה בשנות התשעים/ברני ארדוב

אישטוול "סטפן" שאלוי (50) נולד ב-26 בספטמבר באורוסזאלני שבהונגריה למשפחת כדורגל (אביו שיחק בליגה הראשונה, סבו שיחק ושפט בליגות הנמוכות) וגדל במחלקת הנוער של וידאוטון. לקבוצה הבוגרת עלה ב-1985 ושיחק בשורותיה עד 1993, עם 131 הופעות ו-43 שערים. בעונתו האחרונה נבחר לשחקן העונה בהונגריה ובמהלכה אף קיבל זימון בכורה לנבחרת הונגריה, בה רשם לאורך הקריירה 13 הופעות וכבש שער בודד.

בקיץ של 1993 עבר לבודפשט הונבד, בה בילה עונה אחת וסיפק תשעה שערים ב-22 הופעות. התחנה הבאה הייתה בית"ר ירושלים, אליה הצטרף קצת אחרי עונת 1994/95. החלוץ ההונגרי הגיע כשהקבוצה הייתה ממוקמת במקום האחרון, אחרי ארבעה מחזורים, ונתן תפוקה באופן מידי. במהלך ה-1:8 המהדהד על מכבי הרצליה כבש את צמד שערי הבכורה השלו, ואף שחלק את החלק ההתקפי עם אגדות כגון אלי אוחנה ורונן חרזי, כבש 11 שערים וסיים כסגן מלך שערי הקבוצה. אז גם קיבל את הכינוי "סטפן", משום ששחקני בית"ר התקשו לבטא את שמו הפרטי "אישטוון".

בתחילת עונת 1995/96 קיבל שאלוי חבר הונגרי חדש - אישטוון פישונט - וסיים הפעם עם 14 שערים - יותר מכל שחקן אחר בבית"ר ירושלים, שסיימה במקום השלישי. בעונה שלאחר מכן זכה בתואר ראשון בקריירת הבוגרים שלו, כשסייע לקבוצה מהבירה לזכות באליפות מרגשת ב-1996/97. החל מאותו קיץ זכה לשתף פעולה עם הונגרי שלישי - אישטוון האמר - וביחד, יצרו השלושה טריו מופלא ובלתי נשכח. 1997/98 אף הייתה עונת השיא של שאלוי במועדון, כשהוליך את בית"ר לאליפות שנייה ברציפות, עם 16 שערים.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
סטפן שאלוי. יותם רונן
במהלך ה-1:8 המהדהד על מכבי הרצליה כבש את צמד שערי הבכורה השלו/יותם רונן

עונת 1998/99 הייתה האחרונה של שאלוי בבית"ר ירושלים, והייתה פחות מוצלחת - גם מבחינה אישית (שבעה שערים), וגם מבחינה קבוצתית (מקום רביעי). כשהסתיימה עזב את המועדון הצהוב-שחור, אחרי 116 הופעות ו-59 שערים, וסיים את קריירת המשחק שלו במכבי הרצליה. בשרון אמנם כבש עשרה שערים וסיים כמלך שערי הקבוצה, אולם הרצליה ירדה לליגת המשנה, שם שיחק ההונגרי כחצי עונה, לפני ששב הביתה, למולדתו, ותלה את הנעליים.

מיד לאחר הפרישה מונה שחקן העבר לתפקיד המנהל הטכני של נבחרת הונגריה, בו כיהן עד 2002, אז עבר לשמש כמנכ"ל שיופוק מליגת המשנה. שאלוי סייע לקבוצתו החדשה לעלות לליגה הראשונה, שיופוק חוותה קשיים כלכליים, שחקן העבר נאלץ לבצע שינויים רבים בסגל, ובכל זאת הקבוצה הקטנה הפתיעה את כולם כשהוליכה את הטבלה למשך שבועות ארוכים. ההצלחה סידרה לו את תפקיד המנכ"ל באויפשט, אחת הקבוצות הגדולות בליגה, וב-2004 הוכתר כמנהל העונה. ב-2005, כשאויפשט החליפה בעלים, שאלוי התפטר, ומצא בית חדש בדיושגיור. שנתיים לאחר מכן שב לאויפשט, הפעם בתפקיד מנהל ספורטיבי, וב-2009 הפך לסקאוט של וולבס האנגלית במזרח אירופה. לכדורגל ההונגרי הוא שב ב-2011, כמנהלה הספורטיבי של קצ'קמטי, בה עבד עד 2015.

בזכות אופיו וסגנון משחקו היפה לעין, הפך שאלוי לאחד הזרים האהובים בתולדות בית"ר ירושלים, והחיבור שלו עם המועדון היה נראה טבעי. ב-2012 פתחו אוהדי הקבוצה עמותת אוהדים, וביולי של אותה שנה הצטרף אליה שחקן העבר ההונגרי. "בהצלחה חברים, יאללה בית"ר", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

שמוליק לוי, ששיתף עם שאלוי פעולה בקבוצות הגדולות של בית"ר באמצע שנות התשעים והיה חבר עמותה גם כן, סיפר ש"הייתה שיחה מרגשת מאוד. זה היה כאילו אנחנו עדיין חברים ועדיין בקשר כל הזמן. יש אהבה בינינו, כמו משפחות. הילדים שלו היו תינוקות כשהוא היה בבית"ר והיום הם כבר ילדים גדולים. הוא לא סתם תורם, הוא ממש התעניין בכל פרט ומבין שזה צעד מבורך. התגובה שהכי ריגשה אותי הייתה כשאמר לי: 'בית"ר נתנה לי כל כך הרבה בחיים וזאת ההזדמנות שלי להחזיר לה. אני בחיים לא אשכח את מה שהיא נתנה לי'".

ב-6 ביולי, כאמור, אחד השחקנים המלהיבים ביותר שידע אצטדיון טדי יסגור מעגל, וישתתף בטקס הפתיחה, ולאחריו גם במשחקי המכביה עצמם. אנחנו, כמו אוהדי בית"ר ירושלים, כבר לא יכולים לחכות.

שחקן בית"ר ירושלים לשעבר, שמוליק לוי. AP
שמוליק לוי, ששיתף עם שאלוי פעולה בקבוצות הגדולות של בית"ר באמצע שנות התשעים, סיפר ש"הייתה שיחה מרגשת מאוד. זה היה כאילו אנחנו עדיין חברים ועדיין בקשר כל הזמן"/AP
וואלה! NEWS בשיתוף המכביה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully