וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהנסיך יהפוך למלך: מה צריכה להיות התחנה הבאה של קיליאן אמבפה?

3.5.2017 / 14:00

בגיל 18, לכולם כבר ברור שקיליאן אמבפה לא יישאר במונאקו הרבה זמן. אחרי חצי עונת פריצה מדהימה בנסיכות, כמעט כל האימפריות של אירופה בעקבותיו וכעת, המשימה הגדולה שלו היא לבחור נכון: ריאל האהודה, יונייטד המלחיצה, ארסנל בעקבות תיירי הנרי או אולי בכלל טוטנהאם

שחקן מונאקו קיליאן אמבפה חוגג. רויטרס
כבש את אירופה בסערה. אמבפה/רויטרס
אחרי חצי עונת פריצה מטורפת, שהציבה את מונאקו מרחק נגיעה מאליפות ואולי גם מגמר ליגת האלופות, אף אחד כבר לא מדבר על הפוטנציאל של אמבפה. הכישרון שלו הוא מצב נתון

"אני זוכר את רונאלדו הברזילאי באולימפיאדת 1996. אמבפה ברמה שלו. עכשיו, האחריות היא עליו, לנהל את עצמו נכון. הוא צריך לבחור אם הוא רוצה להיות רונאלדו, או אנלקה". ריימונד דומנק

"כן, אמבפה יכול להיות כמוני, אחד החלוצים הטובים בעולם. או כמו רונאלדו, אגדה. או אולי כמו דומנק, ש-50 שנה לא עשה כלום בכדורגל". ניקולא אנלקה

מלחמת העקיצות בין מאמן נבחרת צרפת לשעבר לנמסיס שלו תפסה כותרות ברחבי העולם בשבוע שעבר, כי בימים אלה, כל דבר שקשור בקיליאן אמבפה תופס כותרות. אבל מאחורי ההקנטות ההדדיות המיותרות הללו הסתתר מסר הרבה יותר מעניין: אחרי חצי עונת פריצה מטורפת, שהציבה את מונאקו מרחק נגיעה מאליפות ואולי גם מגמר ליגת האלופות, אף אחד כבר לא מדבר על הפוטנציאל של אמבפה. הכישרון שלו הוא מצב נתון. עכשיו, עיני כל עולם הכדורגל נשואות קדימה עם שתי תהיות מרכזיות - כמה גדול הוא יכול להיות ולא פחות חשוב, מה המסלול הנכון עבורו, בו הוא יוכל להגשים את עצמו עד תום.

עוד בנושא

21:45: יובנטוס מארחת את מונאקו בחצי גמר ליגת האלופות
"מנצ'סטר יונייטד הציעה 85 מיליון יורו על אמבפה, מונאקו סירבה"
אמבפה: "יובנטוס יכולה לזכות, אך גם אנחנו יכולים לעלות לגמר
מעורר סערות: אנלקה ודומנק מחליפים עקיצות בגלל אמבפבה
שובר שיאים: המספרים ההיסטוריים של אמבפה ברבע הגמר

מאמן נבחרת צרפת, ריימונד דומנק, לצד שחקנו, ניקולא אנלקה. Francois Mori, AP
מי הוא ייבחר להיות? אנלקה ודומנק/AP, Francois Mori
כל הקבוצות הבכירות ביבשת ניסו לשים את ידן על היהלום הצעיר, אבל ההסתערות הגדולה הגיעה מכיוון הבלאנקוס. אמבפה הוטס למתחם האימונים, זכה להצטלם עם רונאלדו וישב לפגישה עם זידאן

קיליאן אמבפה נולד בדצמבר 1998, לפני 18 שנים וקצת. ג'יג'י בופון, שינסה לעצור את מכונת השערים הסנסציונית הזו בחצי גמר הצ'מפיונס, אמר השבוע: "כשהוא נולד, כבר הספקתי לשחק במונדיאל בצרפת. זה היופי בחיים". בגיל 13 נכנס אמבפה לאקדמיית הכדורגל המפורסמת קליירפונטיין ובראיון עמו ב"ליברסיון", הוא אמר אז: "החלום שלי הוא לשחק בריאל מדריד. הכי טוב זה לכוון לירח. ככה, אם אתה נכשל, אתה לפחות נופל לעננים".

כל הקבוצות הבכירות ביבשת ניסו לשים את ידן על היהלום הצעיר, אבל ההסתערות הגדולה הגיעה מכיוון הבלאנקוס. אמבפה הוטס למתחם האימונים, זכה להצטלם עם רונאלדו וישב לפגישה עם זידאן ("העיניים שלי היו פעורות כשראיתי אותו. הוא השחקן הגדול בתולדות צרפת", הוא נזכר). למרות הכל, הוא לא השתכנע: "לא חשבתי שזה יהיה רעיון טוב לעזוב את צרפת בגיל צעיר כל כך", הסביר את הבחירה המפתיעה במונאקו.

הבחירה הזו התגלתה כמוצלחת במיוחד. רק ב-2013 חזרה מונאקו מהליגה השניה ושנה לאחר מכן היא מינתה את לאונרדו ז'ארדים כמחליפו של קלאודיו ראניירי. לאט לאט, המאמן הפורטוגלי החל לתת אמון באמבפה וקצת לפני גיל 17 הוא העניק לו דקות ראשונות בליגה הצרפתית. חודשיים לאחר מכן, אמבפה גם כבש את שערו הראשון ובשני המקרים, הוא שבר שיאים שהיו שייכים לתיירי הנרי, חלוץ העל הכי מפורסם שפיתחה מונאקו עד היום.

גם התמונה עם רונאלדו לא שכנעה את אמבפה

נכון להיום, היציבות המדהימה של אמבפה, שכבש 18 שערים ב-18 המשחקים האחרונים, כולל שער אחד לפחות בכל ארבעת משחקי הנוקאאוט הראשונים שלו בליגת האלופות, היא מה שמפרידה אותו מכל מיני כוכבים צעירים אחרים באירופה

המסלול של אמפבה עד כה מזכיר מאוד את זה של הנרי, כולל המעבר בקליירפונטיין וההצטרפות לקבוצה מהנסיכות. בדיוק כמו הנרי, גם אמבפה הוביל את מונאקו לחצי גמר הצ'מפיונס. בדיוק כמו הנרי, גם אמבפה זכה למקום בנבחרת צרפת בגיל צעיר מאוד (אחרי שבקיץ הוביל את הנבחרת עד גיל 19 לזכייה ביורו). ואם המצב בצמרת הליגה הצרפתית לא ישתנה בארבעת מחזורי סיום העונה, הרי שבדיוק כמו הנרי, גם אמבפה ייקח את מונאקו לזכייה באליפות. "כל שחקן רוצה לכתוב את שמו בספרי ההיסטוריה. הנרי כתב את שלו באותיות זהב ואני מקווה לעשות קריירה לא פחות טובה ממנו", הוא אמר כאשר נשאל על ההשוואה.

כדי שזה יקרה, לכולם ברור שאמבפה יצטרך לעזוב את מונאקו בקרוב. כשהנרי עשה זאת, הצעד שלו התברר כשגוי מאוד. בינואר 1999, הנרי עבר ליובנטוס, שהעיפה את מונאקו חצי שנה קודם לכן בחצי גמר הצ'מפיונס ותנסה לעשות זאת שוב עכשיו. בחצי עונה בארץ המגף, הנרי רשם 19 הופעות די עגומות ורק שלושה שערים לפני ששני הצדדים הבינו שזה לא זה. למזלו הרב של הנרי, מאמנו בתחילת הדרך במונאקו, ארסן ונגר, הביא אותו לארסנל, הציל לו את הקריירה והפך אותו לסופרסטאר. בסביבתו של אמבפה מודעים היטב לסיפור הזה ולכן, שוקלים כל צעד בכובד ראש.

נכון להיום, היציבות המדהימה של אמבפה, שכבש 18 שערים ב-18 המשחקים האחרונים, כולל שער אחד לפחות בכל ארבעת משחקי הנוקאאוט הראשונים שלו בליגת האלופות, היא מה שמפרידה אותו מכל מיני כוכבים צעירים אחרים באירופה, שמתקשים לספק את הסחורה שבוע אחר שבוע. כדי שזה יימשך, אמבפה צריך למצוא את הבית הנכון עבורו.

ויש גם אחת עם הנרי. היורש הגיע?

"הוא צעיר ולא מפסיק לכבוש", אמר מייקל ראבלט, הסקאוט הראשי של אברטון, "הערכנו את השווי שלו ב-120 עד 140 מיליון יורו. זה נשמע דמיוני, אבל זה לא הרבה יותר ממה שיונייטד שילמה על פוגבה או בארסה על ניימאר"

לודוביק ז'ולי, שהיום עובד במונאקו, אמר לאחרונה כי הוא מאמין שאמבפה יישאר בקבוצה עד אחרי המונדיאל בקיץ הבא. נכון להיום, החוזה שלו הוא עד קיץ 2019 ובשלב מסוים, אין ספק שמונאקו תרצה לעשות את האקזיט. השאלה מבחינתה היא האם המחיר שהיא תוכל לדרוש עליו עוד ימשיך ויעלה. בתחילת העונה, אמבפה הוערך ב-10 מיליון יורו. כרגע, הסכום הזה גבוה פי עשרה, לפחות. "הוא צעיר ולא מפסיק לכבוש", אמר מייקל ראבלט, הסקאוט הראשי של אברטון, "הערכנו את השווי שלו ב-120 עד 140 מיליון יורו. זה נשמע דמיוני, אבל זה לא הרבה יותר ממה שיונייטד שילמה על פוגבה או בארסה על ניימאר". סוכן שחקנים צרפתי שנותר בעילום שם אמר ל"אס": "ההצגות שלו מול סיטי ודורטמונד הראו שהוא מוכן לרמות הכי גבוהות. הוא יהיה ההעברה היקרה אי פעם".

וכשאומרים העברות יקרות, אומרים קודם כל ריאל מדריד. מעבר לאהדה של אמבפה לקבוצה אותה הוא עשוי לפגוש בגמר הצ'מפיונס בעוד כחודש, הרי שאלופת אירופה הוכיחה בשלל מקרים בעבר שהיא לא מפחדת מעסקאות ענק. שש מתוך 17 ההעברות היקרות בתולדות הכדורגל שייכות לריאל והבחירות המתקרבות לנשיאות המועדון כבר גרמו לפלורנטינו פרס להבטיח "גלאקטיקו". ב-2000 הוא זכה בנשיאות אחרי שהדהים עם "תרגיל פיגו". ב-2004 הביא את אואן, ב-2009 את רונאלדו וב-2013 את בייל. כל פעם אותו תרגיל, רגע לפני הבחירות ועל פי הדיווחים, פלורנטינו כבר הודיע למונאקו שהוא ישים 101 מיליון יורו על אמבפה. "ריאל מדריד מוכנה להשתגע", נכתב ב"ל'אקיפ".

בריאל יש מי שחולם על החלפת צרפתי בצרפתי, כאשר קרים בנזמה, שלא פעם מתסכל את האוהדים, יאבד את מקומו. הבעיה היא שלבלאנקוס יש כבר היום כמה צעירים נהדרים שלא ממש זוכים לדקות. מרקו אסנסיו עוד מקבל איכשהו קרדיט מזידאן, אבל איסקו ואלברו מוראטה נאלצים להסתפק בפירורים, כמו גם חאמס רודריגס המתוסכל. לריאל יש כרגע את הספסל הטוב באירופה, אבל אמבפה, במצבו, לא צריך להיות שחקן ספסל, אלא חייב לקבל כמה שיותר דקות ולצבור ניסיון.

לואיס פיגו במדי ריאל מדריד 2003. Martin Rose, GettyImages
מה שעבד עם פיגו, אואן, רונאלדו ובייל יעבוד גם הפעם לפלורנטינו פרס?/GettyImages, Martin Rose
ונגר הצליח בעבר לפתות לא מעט מכוכבי הליגה הצרפתית, אך ניצב בפני שלוש בעיות בולטות

מעבר לכך, יש לא מעט מועדונים שמוכנים להילחם עם ריאל ברמה הכלכלית, כאשר הדברים אמורים בעיקר לגבי קבוצות הפרמיירליג העשירות. מנצ'סטר יונייטד לא היססה לשבור את השוק בשנים האחרונות בניסיון לחזור לימי התהילה. באנגליה טוענים כי תקציב הרכש של מוריניו לקיץ הקרוב יעמוד על לא פחות מ-170 מיליון ליש"ט וייתכן כי חצי מהסכום הזה יושקע באמבפה. גם ה"ברומנס" בין אמבפה למרקוס רשפורד, במסגרתו השניים החליפו לייקים ופרגונים הדדיים ברשתות החברתיות, מצית את הדימיון באולד טראפורד. יונייטד זקוקה ל"פנים" חדשות למועדון, מישהו שיוביל את הקבוצה בשנים הקרובות וימכור המון חולצות ואמבפה עשוי להיות מושלם לכך, אך צריך להיזהר מהעבר הבעייתי של מוריניו עם כוכבים צעירים (מי אמר קווין דה בראונה?).

בצד השני של העיר, מנצ'סטר סיטי, שטעמה את נחת זרועו של אמבפה בשמינית גמר הצ'מפיונס, הוזכרה כמועמדת אף היא אך כנראה שנבהלה מעט מתג המחיר ופנתה לכיוונים אחרים. צ'לסי, האלופה שבדרך, חוזרת לאירופה בעונה הבאה וחייבת לעבות את הסגל, אבל ההתקפה שלה צפופה וזה עשוי להרתיע את הילד. כך יוצא שהאופציה הבולטת השנייה בממלכה היא ארסנל. לא מזמן צץ צילום של אמבפה, בגיל צעיר מאוד, כשהוא לובש את מדי התותחנים. לארסנל יש, לפחות בינתיים, מנג'ר צרפתי, שעבר במונאקו וישמח לקבל שחקן שיכול לעזור לו להרגיע מעט את האוהדים ולשמור על תפקידו, בטח אם אלכסיס ו/או אוזיל יעזבו. ונגר הצליח בעבר לפתות לא מעט מכוכבי הליגה הצרפתית, אך ניצב בפני שלוש בעיות בולטות:

1) לא רבים מאותם כוכבי ליג 1 שהגיעו לארסנל גם הצליחו באצטדיון האמירויות.

2) ארסנל נראתה יותר מדי פעמים העונה כמו מועדון שבור ומבולגן והמעמד של ונגר מעורער מאוד. לא בטוח ששחקן צעיר שרוצה להתפתח יבחר להכניס ראש בריא למיטה חולה.

3) הרצון להמשיך בדרכו של הנרי וללכת לקבוצה בה כיכב עשוי להיות פיתוי גדול, אבל גם סכנה גדולה. במקרה כזה, כל מהלך של אמבפה יימדד בהשוואה להנרי, עוד יותר מהמצב הנוכחי.

ארסן ונגר מנג'ר ארסנל. GettyImages
ונגר ינסה לפתות, אבל לארסנל יש לא מעט בעיות/GettyImages

ואולי הבחירה הנכונה היא בכלל תחנת ביניים. טוטנהאם עשויה להיות כזו. התרנגולים נהנו בשנים האחרונות מהצלחה לא רעה בפרמיירליג ומכוונים כעת לשדרוג בתוצאות באירופה. הם מועדון פחות לחוץ משתי המנצ'סטריות, ארסנל או ריאל ומאוריסיו פוצ'טינו מוביל סגנון התקפי מרתק ושיפר משמעותית צעירים דוגמת כריסטיאן אריקסן, הארי קיין ודלה עלי. שאלת הכסף תהיה משמעותית כאן כמובן, שכן לטוטנהאם אין את הסכומים שיש לאחרות ועסקת השיא שלה עד היום הייתה 30 מיליון ליש"ט (אריק לאמלה ב-2013 ומוסא סיסוקו בתחילת העונה הנוכחית), אבל אם אמבפה ילחץ, ייתכן כי הספרס ומונאקו יצליחו למצוא את עמק השווה. גם דורטמונד, עוד קבוצה גדולה/חממה לגידול צעירים מוכשרים היא אופציה מתאימה.

זה אפילו לא נגמר שם. באיירן, שהציגה עונה קצת מאכזבת ביחס לסטנדרטים שהעמידה בשנים האחרונות (רק רבע גמר צ'מפיונס, הדחה ביתית בחצי גמר הגביע) רוצה לרענן את הסגל המזדקן ואילו היריבה הגדולה של מונאקו כרגע, פריס סן ז'רמן, נעזרת בסיטואציה כדי לייצר לחץ פסיכולוגי. אצל אלופת ארבע השנים האחרונות היו מי שטענו מצד אחד כי הם מעוניינים בשחקן ומצד שני, כי הוא "לא שווה יותר מ-40 מיליון יורו". בפריס רואים איך הקבוצה מהנסיכות לא רק עומדת לקחת מהם את האליפות, אלא גם הגיעה בפעם הרביעית בתולדותיה לחצי גמר הצ'מפיונס, הישג אחריו פ.ס.ז' רודפת שנים רבות ללא הצלחה. אם איכשהו הפריזאים יצליחו להעביר את אמבפה אליהם, זה יהיה מהלך שובר שוויון בצרפת, בסגנון באיירן-דורטמונד מהשנים האחרונות (גצה, לבנדובסקי, הומלס).

את זכות הסיכום נשאיר לבופון: "שיחקתי עם כאלה שנולדו בשנות ה-50' בתחילת הקריירה ועכשיו אני משחק עם כאלה שנולדו לקראת שנת 2000. אני מתמודד עכשיו מול מסי, רונאלדו וניימאר החדשים ובעוד 10 שנים, אחרי שאפרוש, אזכור את המפגשים מולם כשהם היו בתחילת הדרך שלהם. אמבפה הוא כישרון מדהים ונראה כמו ילד טוב. אני מקווה שתהיה לו קריירה מופלאה. ברור שהוא מזכיר מאוד את תיירי הנרי, עם הרוך, האלגנטיות והמהירות. למעשה, כרגע הוא יותר טוב מול השער ממה שהנרי היה באותו גיל. אני יודע כמה קשה להיות יציב בגיל צעיר כל כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully