וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאהוב, לאויב, למושיע? אביחי ידין מנסה להציל את הפועל תל אביב

"זו העונה הכי גדולה שלו מאז עונת הדאבל", אומרים בהפועל תל אביב על הקפטן. הזיכרון הקצר של הקהל ושל גוטמן, הסיכום עם קורצקי והמהפך בחדר ההלבשה. כך הפך אביחי ידין לנושא הדגל של מאבק ההישרדות האדום

צילום: קובי אליהו, עריכה: מתן חדד

בווידאו: מסיבת העיתונאים של הפועל תל אביב לקראת הפועל כפר סבא

אפילו מנחם קורצקי היה מופתע. כמה דקות לאחר פתיחת המחצית השנייה בדרבי הקטן בתחילת החודש בין הפועל תל אביב לבני יהודה, פנה המאמן האדום אל אביחי ידין שהיה על הדשא, ואמר לו: "תתכונן לחילוף".

כזכור, ידין שב להרכב מיד לאחר שהחלים מהליך ניתוחי בברכו שמנע ממנו להשתתף במפגש הקודם מול הכתומים וגם הצריך תקופת החלמה של שלושה שבועות. חשוב לציין, כי עוד לפני המשחק סיכמו המאמן והקפטן כי ידין ישחק כ-50 דקות במשחק ואז יוחלף. אלא שאת הקשר לא עניינו באותו רגע הסיכומים המוקדמים והבעיות הרפואיות. ידין לא התבלבל והשיב לאיש על הקווים: "מנחם, אני מרגיש בסדר, תן לי להרגיע פה את האנשים ולעשות סדר בקבוצה. ב-0:2 תוציא אותי מהמגרש".

כמה דקות אחרי אותה שיחה, ג'ון צ'יבויקה נעץ את המסמר השני ברשת של בני יהודה וידין עשה את דרכו לספסל כשהוא מחליף חיוכים עם קורצקי. בשיחות בין אנשי הקבוצה לאחר מכן, הודה המאמן: "לא רציתי לתרץ לפני, אבל החיסרון של ידין היה הכי משמעותי. הוא זה שאחראי לאיזון במשחק של הקבוצה. כשהוא על המגרש, כל השחקנים הרבה יותר רגועים".

עוד בנושא:

"משחק שאין ממנו דרך חזרה": הפועל תל אביב נגד הפועל כפר סבא (21:00, ספורט1)
מנחם קורצקי: "הלחץ הוא עלינו, סומך על השחקנים שלי"
אשקלון פנתה להתאחדות: העמידו לדין את הפועל תל אביב בגין פרשת העירוי
מינוס 9, הפרק השביעי: "המשחק הכי קריטי בתולדות הפועל תל אביב"

שחקני הפועל תל אביב אביחי ידין, עמית ביטון. ברני ארדוב
"תן לי להרגיע פה את האנשים ולעשות סדר בקבוצה". אביחי ידין/ברני ארדוב

לא מדובר פה באיזה סיפור קורע לב, אבל רק מי שמכיר את הקרביים של הפועל תל אביב, מבין למעשה עד כמה משמעותי אביחי ידין במאבק ההישרדות הנוכחי. כן, האיש שרק לפני ארבע שנים צוטט כאומר: "אתנהג כמו נאצי, אהרוס את הקבוצה", הפך להיות בעונה האחרונה לאיש הכי מזוהה עם האדומים וליקיר האוהדים.

סמלי אולי שידין, שהגיע מכפר סבא להפועל תל אביב, יכול לשלוח כמעט סופית הערב (שני, 21:00, ספורט1) את הירוקים לליגה הלאומית, אבל האם הקפטן האדום מסוגל להשאיר את הקבוצה שלו בליגה? זו כבר שאלה הרבה יותר מסובכת. מאהוב, לאויב, למושיע - האם זו העונה שתכניס שוב את ידין לספרי ההיסטוריה של האדומים?

seperator

את החותמת הרשמית כשחקן הכי משמעותי בקבוצה העונה, קיבל ידין עם רכישת המועדון על ידי קבוצת ניסנוב. אחרי שהבעלים החדשים התייעצו מעט עם קורצקי ואחרים במועדון, הם הבינו כי לקפטן אין ממש תחליף בסגל ואם הם רוצים סיכוי לשרוד, הוא הראשון שצריך לדאוג שיישאר בקבוצה. וכך היה. ידין למעשה היה הראשון שסגר את חוזהו בהפועל תל אביב אחרי הפירוק. גם לאחר מכן, קורצקי התבטא בעניינו ואמר: "כל פעם ששיחקתי מולו עם קבוצה אחרת ידעתי להעריך את התרומה שלו במגרש, אבל עכשיו כשאני רואה אותו מקרוב וכמה הוא משפיע, אני עוד יותר מעריך אותו. הוא קשר אחורי מהדור הישן, כאלה שקשה כבר למצוא".

אבל בשביל להבין איך ידין החזיר לעצמו את המניות באדום, לאחר תקופה ארוכה ועגומה במכבי חיפה, צריך לחזור קצת יותר משנה אחורה - לחלון ההעברות של ינואר 16. אלי גוטמן שהתמנה למנהל הספורטיבי של הפועל תל אביב, לחץ להחזיר את הקשר. "הוא מעבר לעוד שחקן, הוא יוסיף לנו גם מקצועית וגם חברתית", הסביר אז מאמן הנבחרת לשעבר. הסיבות לחזרתו היו ברורות. הפועל תל אביב הייתה רחוקה מאוד מהמקום שאליו כוונה, ולאחר הסתבכות בתחתית הוחלט להחזיר את ידין. המצב הגרוע והלחץ במועדון גרמו גם לאוהד אמיר כבירי להקשיב לגוטמן, ולסלוח לידין על הדרך בה סיים את הקדנציה שלו הקודמת באדום.

כזכור, כמו שחקנים רבים, גם הוא הואשם שסגר כבר חוזה אצל היריבה העירונית, וכפשרה הוחלט למכור אותו למכבי חיפה. בבוררות מול הפועל, האדומים טענו אז כי אמר : "אתנהג כמו נאצי ואהרוס את הקבוצה", כאמור, ועוד מספר התבטאויות בסגנון זה. אף על פי כן, ידין שהיה מתוסכל מאוד בחיפה רצה לחזור לוולפסון, והפועל תל אביב רצתה מאוד שחקנים מנוסים שמכירים את המועדון. המצב של שני הצדדים סלל את הדרך לשידוך מחדש. "את ידין תמיד אהבו במועדון", טוען רותם גרוסמן, דובר המועדון לשעבר. "הבעיות איתו תמיד היו על כסף. מבחינה מקצועית וחברתית תמיד העריכו אותו. העסקה הזו התאימה אז לכולם, וכל מה שהיה נשכח".

על אף הרצון לראות את ידין תורם משמעותית לקבוצה בעונה שעברה, הקשר עדיין היה רחוק מלהזכיר את היכולת שאפיינה אותו בקדנציה הראשונה באדום. התרומה המשמעותית שלו בעונה שעברה הייתה ערב קריוקי בלתי נשכח שארגן. וזהו בערך. כלומר, הקשר היה יותר משמעותי בחדר ההלבשה מאשר על המגרש.

אביחי ידין שחקן הפועל תל אביב. מתוך חשבון האינסטגרם של ישראל זגורי, צילום מסך
התרומה המרכזית בעונה שעברה: ארגון ערב קריוקי. אביחי ידין/צילום מסך, מתוך חשבון האינסטגרם של ישראל זגורי

נחזור למשחק האחרון מול בני יהודה. ב-59 דקות ידין רשם 22 חילוצי כדור, והיה אחד השחקנים הכי דומיננטיים על המגרש. ובכלל, מבחינת מדד חילוצי הכדור, הקשר הוביל לאורך כל העונה מבין השחקנים של הפועל תל אביב ודאג לכך שבצד הגנתי מדורגת הקבוצה שישית בליגה. חזר להיות משפיע.

אבל גם הדרך לחזרתו כקונצנזוס לא הייתה חלקה. גוטמן שהיה זה שהחזיר את ידין, בנה בקיץ בעיקר על נמניה ניקוליץ' וניקולאס גורובסוב כאלה שיובילו את הקישור. ידין אמנם היה בתכניות של גוטמן, אך בניגוד לקדנציה הקודמת, הוא היה אמור להיות שחקן סגל שיוסיף מהניסיון שלו ברגעים הלחוצים יותר. העובדה שהפועל תל אביב עברה לידיים של גיא לוזון תרמה מאוד לידין, שכמעט מיד קיבל את המפתחות להנהגת הקבוצה מהמאמן החדש. אט אט חזר להיות הקשר שכולם זכרו בהפועל. "צריך להבין שזו לא אותה קבוצה כשידין משחק", הודה אחד השחקנים. "כשהוא לא על המגרש יש פחות לחץ. הוא משרה רוגע על החלק האחורי ויודעים שיש על מי לסמוך. גם המשחק שלנו הרבה יותר מסודר. כשהוא נפצע, היה פה באמת חשש גדול, כי הוא המנהיג של הקבוצה ובלעדיו ידענו שזה יהיה סופר קשה".

אם ההנהלה והצוות המקצועי הקודם הביעו אמון בידין, אז קורצקי לקח את זה צעד קדימה. קשה למצוא הרבה שחקנים שמהווים חלק בלתי נפרד מהקבוצה גם במשחקים בהם הם פצועים. כשידין נפצע, הוא קיבל אישור מהמאמן לעשות כמעט כל מה שחשב שיהיה לנכון לקבוצה. במשחקים בהם נעדר היה יושב מעל הספסל ובמחצית היה נכנס לחדר ההלבשה, שם היה מדבר עם שחקנים ודואג לעודד אותם. במיוחד במשחקי ההפסד מול בית"ר ירושלים ובני יהודה הנוכחות שלו הורגשה, כשעבר בין כל השחקנים, עודד ודרבן אותם. לא שזה עזר.

מלבד זאת, ידין הפך יחד עם אריאל הרוש לדמות הכי משמעותית בחדר ההלבשה. שחקנים מספרים שאפילו כשהרגישו לא טוב במועדון או בתקופות פחות טובות שלהם, הוא זה שהיה שם ועודד. אפילו שלח להם הודעות אישיות. מעבר לזה, מספרים שהוא תמיד דואג לאווירה טובה בקבוצה. "גם ברגעים שהבנו שהכול עומד להתפרק, ידין כל הזמן שידר לכולם שאנחנו ביחד בעניין הזה", אומר אחד השחקנים. "שאסור לוותר, למרות שהכול מסביב מתפרק. הוא דאג לדבר עם כולם כל הזמן. קפטן אמתי".

- מאמן הפועל תל אביב, אלי גוטמן, עם אביחי ידין. ברני ארדוב
דווקא האיש שהביא אותו העדיף שחקנים אחרים. אלי גוטמן עם אביחי ידין/ברני ארדוב

בעונה בה ידעה הפועל תל אביב כל כך הרבה טלטלות, לא סתם השחקן הכי יציב ואולי גם הכי אפור של הפועל, מתבלט מעל כולם. אמנם זה לא אותו ידין של עונת הדאבל. הוא איבד קצת מהמהירות, סובל מפציעות לא פעם, אבל מחפה על זה בעזרת הרבה מאוד ניסיון. עם זאת, אין אחד בהפועל תל אביב שלא בטוח ש"זו העונה הכי גדולה שלו מאז אותה קבוצה גדולה של גוטמן", כפי שהדגיש אחד השחקנים. "אם נישאר בליגה זה יהיה הרבה מאוד בזכותו".

לשמחת הקשר, גם האוהדים באדום מבינים כי הקבוצה עדיין שומרת על הסיכויים שלה להישאר בליגה בעיקר בזכותו. את מה שהיה לפני ארבע שנים הם, בניגוד להרבה מקרים אחרים, כבר שכחו. "לטוב או לרע, ידין הוא האיש של קורצקי על המגרש", אמר גורם בכיר במועדון. "יש פה לחץ עצום במועדון, בטח במשחקים כמו הערב, ושחקנים כמו ידין הם אלה שיעשו את ההבדל אם נשרוד את זה ונישאר בליגה, או שבעונה הבאה נצטרך לשקם את המועדון מהלאומית".

שחקני הפועל תל אביב אביחי ידין עופר ורטה עם המאמן מנחם קורצקי. יוסי ציפקיס
"עכשיו כשאני רואה אותו מקרוב, אני מעריך אותו עוד יותר". מנחם קורצקי עם אביחי ידין/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully