וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביילסה משודרג: סוד ההצלחה של מאוריסיו פוצ'טינו בטוטנהאם

6.4.2017 / 10:00

מרסלו ביילסה הגיע בלילה כדי להחתים את מאוריסיו פוצ'טינו בן ה-13, ובזכותו הפך הארגנטינאי לאחד המאמנים המצליחים בדור החדש. הבלוג של יוכין על האיש שמיישם את כל היתרונות של המנטור, אבל מקפיד לא להיות משוגע כמוהו

דלה עלי שחקן טוטנהאם. GettyImages
לא הפעם הראשונה העונה שהם מבצעים קאמבק מרשים/GettyImages

טוטנהאם היא הקבוצה הראשונה בפרמיירליג שפיגרה בדקה ה-88 וניצחה בהפרש שני שערים. זה לא קרה במשך רבע מאה (מאז 1992, כי האנגלים החליטו משום מה שההיסטוריה הקודמת לא ממש רלוונטית), אבל אתמול התרנגולים עשו זאת בסוונסי. דלה עלי, סון האונג-מין וכריסטיאן אריקסן הפכו הפסד מסמתן לניצחון 1:3, והותירו את טוטנהאם כיריבה האחרונה של צ'לסי בקרב על האליפות. במחזור בו ליברפול, מנצ'סטר סיטי ומנצ'סטר יונייטד איבדו נקודות, התוצאה קירבה מאוד את החבורה של מאוריסיו פוצ'טינו להעפלה לליגת האלופות – רק קריסה מוחלטת בשמונה המחזורים האחרונים עם לוח משחקים נוח למדי תמנע זאת.

זו לא הפעם הראשונה בה טוטנהאם מבצעת קאמבק מרשים העונה. היא כבר פיגרה בנובמבר מול ווסטהאם בדקה ה-89, רק כדי לנצח 2:3 מצמד של הארי קיין. היא לא נכנעה כאשר מנצ'סטר סיטי הובילה 0:2 בינואר והישוותה ל-2:2. בדצמבר היא השיגה נצחונות על סאותהמפטון וברנלי על אף שספגה ראשונה. גם בעונה שעברה היא היתה שיאנית הליגה במספר הנקודות שהושגו מעמדות פיגור. בקיצור, לא נותר זכר מהתדמית הלוזרית והרכרוכית שליוותה את המועדון במשך עשורים. הקרדיט על כך מגיע בעיקר לבוס הארגנטינאי.
אורחים לא צפויים באמצע הלילה

פוצ'טינו הוא התלמיד המחונן והמצליח ביותר של מרסלו ביילסה, ואפשר לומר שהוא שיכלל ושיפר את שיטותיו של המורה על מנת להתאים אותן לכדורגל האירופי בכלל והאנגלי בפרט. את התורה הזו הוא למד בשקיקה כבר מגיל 13, כאשר גויס באופן ביזארי במיוחד לשורות ניואלס אולד בויס. היה זה מחטף לילי, תרתי משמע.

ביילסה, שעבד ב-1985 בצוות מחלקת הנוער של ניואלס, שמע על נער מוכשר שנמצא על הכוונת של היריבה העירונית הגדולה רוסאריו סנטרל. הוא לא יכול היה להרשות לעצמו לפספס את המציאה, ולכן יצא לדרך למרפי, העיירה הקטנה בה התגוררה משפחת פוצ'טינו, ביחד עם חברו חורחה גריפה. השניים התדפקו על הדלת בשעה שתיים אחרי חצות, וזו ממש לא הגזמה – הדבר אושר בדיעבד על ידי כל המעורבים. מאוריסיו כבר ישן, אבל המאמנים ביקשו מהוריו להראות להם את רגליו והתרשמו לטובה. בבוקר הוא כבר חתם בניואלס וזמן קצר מאוחר יותר עזב את הבית בו סייע מילדותו בעבודות חקלאות שונות על מנת להתרכז בחלום הגדול להפוך לכדורגלן.

בכל קבוצותיו כמאמן, מקדם פוצ'טינו שחקנים צעירים. לא לחינם נסק אצלו לוק שואו לגבהים בסאותהמפטון לפני ששעבר מנצ'סטר יונייטד, שם קורקע העונה על ידי ז'וזה מוריניו. לא לחינם הוא לקח את הארי קיין, שנדד בין השאלה להשאלה, והפך אותו לחלוץ האנגלי המצטיין בליגה. לא במקרה בחר דלה עלי להצטרף בקיץ 2015 דווקא לטוטנהאם. "עשיתי זאת כדי לעבוד עם פוצ'טינו", אמר הקשר שביסס את מעמדו ככוכב על תוך חודשים ספורים. את הגישה הזו הוא לקח מבייסלה, כי "המשוגע" שקודם למשרת המאמן הראשי בניואלס ב-1990 העניק אשראי בלתי מוגבל לצעירים, וביניהם פוצ'טינו בן ה-18.

עוד בנושא

קאמבק דרמטי לטוטנהאם בדרך ל-1:3 על סוונסי
קונטה מודאג: "טוטנהאם יכולה לנצח את 8 המשחקים שנותרו לה"

מאמן טוטנהאם, מאוריסיו פוצ'טינו. GettyImages
מקדם צעירים בכל קבוצותיו. מאוריסיו פוצ'טינו/GettyImages

נזיפה על כיבוש שער

ביחד, הם זכו באליפות כנגד כל הסיכויים ב-1991 והעפילו לגמר גביע ליברטדורס ב-1992. לצד פוצ'טינו, כיכבו שני מאמנים חשובים לעתיד, טאטה מרטינו ואדוארדו בריסו שמדריך כיום את סלטה ויגו. זה לא מפתיע, כי ביילסה הנחה את השחקנים להתכונן טקטית ביוזמתם. לקראת המשחקים, נדרש הבלם הצעיר פוצ'טינו לנתח בעצמו את התכונות החזקות והחלשות של חלוצי היריב ואז לדון עליהם עם צוות האימון. כך הוא גילה בשלב מוקדם מאוד בחייו את רצונו להפוך למאמן בבוא העת. "הוא היה מאמן כבר מתחילת דרכו כשחקן", אומר העיתונאי הארגנטינאי מרטין מזור. הדרישות הטקטיות של ביילסה הדהימו לפעמים גם את הבלם. השיא היה כאשר פוצ'טינו הבקיע שער בנגיחה נהדרת, אבל המאמן כעס עליו וטען שהיה צריך להיות במקום אחר לגמרי ברחבה. זה באמת היה טירוף, אבל הבלם השכיל רבות מהטירוף הזה.

כאשר סיים את הקריירה, במהלכה בלט במנהיגותו וענד את סרט הקפטן באספניול ובפריז סן ז'רמן, ידע פוצ'טינו את הצעדים הבאים, והוא מיישם בקפידה את השיעורים של ביילסה. כמו המורה הרוחני, הוא וורקהוליק, שמתחיל לעבוד מוקדם בבוקר, מסיים מאוחר בערב ורוצה לשלוט בכל פרט קטן במועדון. כמו ביילסה, הוא דוגל בלחץ גבוה מאוד על מובילי הכדור של היריבה, ושם דגש מיוחד על הכושר הפיזי של שחקניו לשם כך. הזכרונות מתחילת שנות ה-90' מלווים אותו עד היום. "כאשר הצלחנו בגביע ליברטדורס עם ניואלס, הסגל שלנו היה דומה לזה של טוטנהאם כיום", אמר הארגנטינאי לפני שנה.

ואולם, הוא היה עד גם לכשלונותיו של ביילסה. הקדנציה של "המשוגע" באספניול ב-1998 נמשכה שישה מחזורים בסיומם עזב בטונים צורמים ומונה למאמן ארגנטינה. ב-2002, היה פוצ'טינו אחראי בעקיפין להדחה הסנסציונית כבר בשלב הבתים של אלביסלסטה שנחשבו לפייבוריטים לזכיה במונדיאל – הוא היה זה שהכשיל את מייקל אואן ברחבה בהפסד 1:0 לאנגליה. ביילסה אמנם גאון, אבל האובססיביות שלו שואבת את כל הכוחות מהשחקנים, ובשלב מסוים עלולה להגיע ההתפרקות. לכן הוא לא תמיד תירגם את הידע וההשקעה להצלחות על הדשא, ויעידו על כך תקופותיו בבילבאו ובמארסיי שנעו בין אופוריה לדפרסיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מאוריסיו פוצ'טינו במדי נבחרת ארגנטינה ב-2002. AP
היה אחראי להדחת ביילסה מהמונדיאל. פוצ'טינו ב-2002/AP

שתלטן, אבל לא אובססיבי

האופי השונה של פוצ'טינו עוזר לו, כי הוא הרבה פחות אמוציונלי. הוא גם אנושי יותר, ויודע להעניק יחס אישי לשחקנים בכל מצב, בניגוד לביילסה שחי בעולם משלו. על דלה עלי אמר פוצ'טינו: "לפעמים צריך לגעור בו ולפעמים ללטף אותו". הוא אמנם שתלטן, אבל לא אובססיבי באופן קיצוני כמו אביו הרוחני. הוא מביא את התכונות הייחודיות שלו לתפקיד, אבל הבסיס הונח לפני שלושה עשורים, והמוטו היה מאז ומתמיד לא להיכנע בשום מצב. הבטחון העצמי של פוצ'טינו לא יודע גבול בזכות ביילסה, וזה מאפשר לו להגשים את השאיפות היומרניות ביותר.

זה איפשר לו, למשל, להתמנות למאמן אספניול אהובתו כבר בגיל 37. אביו של המאמן סיפר שלא האמין שמאוריסיו יעז לאמן באנגליה בלי לדעת את השפה. ואולם, פוצ'טינו קפץ על המציאה בסאותהמפטון, התגבר על קבלת פנים צוננת במיוחד מצד האוהדים שלא אהבו את פיטורי קודמו נייג'ל אדקינס, והוכיח את עצמו מעבר לכל ספק. "המנג'ר שינה לחלוטין את המשחק שלי", סיפר אדם ללאנה, אחד הכוכבים שחוו שיפור משמעותי ביכולתם בזכות הארגנטינאי לפני המעבר לליברפול. ואז, החליט דניאל לוי להמר על המאמן הצעיר בווייט הארט ליין. הוא לא מתחרט על כך.

מאוריסיו פוצ'טינו מאמן אספניול. Manu Fernandez, AP
התמנה למאמן קבוצתו האהובה כבר בגיל 37. מאוריסיו פוצ'טינו/AP, Manu Fernandez

בדרך לשפר את המאזנים מהעונה שעברה

התוצאות מדברות בעד עצמן, וטוטנהאם מגלה שיפור הדרגתי בעידן פוצ'טינו. בעונתו הראשונה, היא סיימה חמישית עם 64 נקודות, 58 שערי זכות ו-53 שערי חובה. בעונה שעברה כבר היו לתרנגולים 70 נקודות, 69 שערי זכות ו-35 שערי חובה – המאזן ההגנתי הטוב בליגה למרות תשע ספיגות בשלושה המחזורים האחרונים. היתה זו הפעם הראשונה מאז 1951 בה היתה לטוטנהאם ההגנה המצטיינת בליגה, והיא עשויה לשחזר את ההישג גם העונה. הפעם יש לה 65 נקודות, 60 שערי זכות ו-22 שערי חובה אחרי 30 מחזורים, כלומר צפוי שיפור בכל הפרמטרים בטבלה הסופית.

השדרוג הזה מתאפשר בזכות השיעורים של ביילסה – שיטת הלחץ, משחק יצירתי בהתקפה וממושמע מאוד בהגנה, ואמונה אמיתית שאפשר לנצח כל יריבה ובכל מצב. המודל הזה הפך את טוטנהאם לווינרית, ולכן היא גם היחידה (למעט קריסטל פאלאס) שניצחה את צ'לסי מאז תחילת אוקטובר. למעשה, פוצ'טינו חייב להאמין בסתר ליבו שהוא עדיין יכול להשיג את הכחולים ולהביא לטוטנהאם אליפות ראשונה מאז 1961. אם יעשה זאת – העונה או בהמשך הדרך – הוא יתעלה באופן מוחלט גם על המנטור.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully