וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיא לוי: "הזפזופ של מאמנים שעוברים להיות פרשנים לא רציני בעיני"

28.3.2017 / 13:00

"אצילי יצא לא מוכן. יחזקאל טעה כשהלך למכבי תל אביב. לוזון לא בא לטדי בגלל החלוצים. לא רואה כישרון בנבחרת. לא מבין למה מפחדים כאן ממדיטציה. בית"ר שלי לא היתה סכמטית. לא היה מכובד ששמו מישהו מעליי בהפועל תל אביב". גיא לוי מדבר על הכל: "אני בבית כי אני שונה"

ברני ארדוב

בווידאו: גיא לוי מדבר על יחסי העבודה עם אלי גוטמן, לפני שנה

בגיל 50 גיא לוי מרגיש שטוב לו. טוב לו בשקט של בית הספר לכדורגל שלו, למרות שהוא עוקב כל הזמן אחרי הקבוצות שאימן בעבר, כמו בית"ר ירושלים והפועל תל אביב. הגיל לא ניכר עליו. "כשלא עובדים כל הזמן בכדורגל, יש פחות לחצים", הוא מחייך. "לא שמעתי בקול אמא שלי להתעסק בדברים אחרים. היום אני אומר לילדים שהם צריכים להתעסק בעוד דברים חוץ מכדורגל. אני אוהב כדורגל, אבל זה לא נכון להתעסק רק בו עבור ילד. היום אני עובד עם ילדים וזה ברמה אחרת לגמרי, רמה אחרת של פעילות, חינוך וסבלנות וזה מאפשר להתפתח בכיוונים אחרים כמו עסקים. היו לי אפשרויות שהייתי צעיר להתעסק בעוד דברים, היו לי יכולות אך מיקדתי את עצמי רק בכדורגל. וזה פספוס".

סטית קצת לדברים אחרים כמו מדיטציה ונומרולוגיה ושילמת ביוקר כשחשפת זאת.

"הנומרולוגיה זה קשקוש, צריך לעשות הפרדה. מדיטציה זה משהו אחר. זה לא דבר שאני המצאתי. פיל ג'קסון עשה את זה למייקל ג'ורדן בשיקגו. אפשר להשוות את זה למילה ריכוז. המילה מדיטציה מפחידה. לא תמיד פתוחים לדברים חדשים. היום יש מאמנים מנטליים שעובדים על זה. מה זה דמיון מודרך? שחקן צריך להתרכז ולדמיין הצלחה מסויימת כדי לקבל ביטחון לפני משחק, זה סוג של מדיטציה. פשוט המילה הזאת מפחידה אנשים ואולי היה צריך להציג את זה במילים אחרות. לאט לאט יתפתחו".

מאמן הכדורגל גיא לוי עם ביתו. ברני ארדוב
מאושר, גם ללא קבוצה. גיא לוי/ברני ארדוב
"אצילי לא הגיע מוכן לספרד. הוא הגיע אחרי סערת רגשות בבית"ר. מקצועית, למרות שהפך להיות כוכב, הוא הלך אחורה. כשאני עזבתי אותו הוא היה על תקן קשר ובשנה שעברה הוא היה סוג של חלוץ. וכחלוץ אין לו מה לחפש בליגה הספרדית"

ישראל - ספרד, גם אתה מרגיש שאם ספרד הייתי צריכה 8 או 10 זה היה נגמר כך?

"אני לא מבין למה כולם מופתעים. זה מצחיק אותי. הסיכוי של נבחרת ישראל להוציא משהו מספרד בחוץ הוא קטן מאוד. ההבדלים מאוד משמעותיים. את השחקנים הספרדים גידלו נכון, שחקנים שלמים וטכניים שמבינים את המשחקן. ברמת הכישרון אני עוד שייך לדור שמכיר נבחרות שהיום צעירים לא מכירים. היו שחקנים מאוד מוכשרים בעבר. היום אני לא בטוח שיש כאלה. משה סיני, עודד מכנס, בני טבק, ויקי פרץ, אבי כהן ז"ל, אני לא יכול לראות בדור הנוכחי שחקנים ברמות האלה. אני גם לא רואה צעירים שפורצים. זאת הבעיה".

עומר אצילי היה בשנה שעברה הישראלי מספר 2 אחרי זהבי. הוא עבר לספרד ולא רואה דקה. זה מה שאנחנו שווים?

"הוא לא הגיע מוכן. הוא הלך גם לקבוצה בעייתית, לא יציבה ועם 20 שחקני רכש. הוא הגיע אחרי סערת רגשות בבית"ר. מקצועית, למרות שהפך להיות כוכב בשנה האחרונה בארץ, הוא הלך אחורה. כשאני עזבתי אותו הוא היה על תקן קשר שעושה עבודה מסויימת ושנה שעברה הוא היה סוג של חלוץ. וכחלוץ אין לו מה לחפש בליגה הספרדית".

איך אתה רואה אותו חוזר לארץ אחרי תקופה שלא שיחק?

"בארץ הוא יהיה כוכב. אין ספק, גם אחרי שנה שלא שיחק. אני ממליץ לו לא לחזור לארץ. כזה שחקן שמגיע מהליגה הספרדית יכול למצוא קבוצה באירופה. גם באירופה הוא יכול להיות שחקן מוביל. הוא פשוט הלך למקום הלא נכון".

עומר אצילי בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
משחק בעמדה הלא נכונה? אצילי/ברני ארדוב
"מה שקרה עם הנבחרת הצעירה זה ששחקנים חשבו באליפות אירופה יכולה לקדם אותם באופן אישי. ציפיתי שיותר שחקנים משם יהיו דומיננטיים בנבחרת"

מה אתה אומר על ההשעייה של תומר חמד ואריאל הרוש?

"לא מתרגש. בארץ כולם מדברים, לא צריך לקחת את זה יותר מדי כבד. ההחלטה של אלישע הגיונית לנוכח איך שהכדורגל מתנהל. זה היה נראה כחולשה אם הוא היה עובר על זה ככה. לגבי מרציאנו, הוא עשה החלטה על המקום. זה שיצא לו משחק פחות טוב זה יכול לקרות. את תומר חמד אני מבין יותר. אני חושב שחמד שחקן מצויין, גם בדקות שנכנס בספרד הנבחרת שיחקה יותר טוב. אבל אני חושב שאלישע היה מסיק את המסקנות לבד גם בלי ה"עזרה" של חמד. עדיף שידברו בתקשורת מאשר מאחורי הגב".

לפני 10 שנים עלית עם הנבחרת הצעירה לאליפות אירופה. יצאת לאליפות עם 22 שחקנים, היום הדור הזה הם בני 30-31, צריכים להיות מובילים בנבחרת הנוכחית. בפועל, פרט לרפאלוב אין עוד שחקן משמעותי. אולי ייני שעל הספסל.

"זה נכון. מה שקרה באליפות אירופה זה ששחקנים באופן אינדיבידואלי חשבו שהאליפות יכולה לקדם אותם באופן אישי, לא הצלחנו להגיע כנבחרת מגובשת כמו במוקדמות אלא כעניין אישי של מי יתקדם יותר. היו שחקנים טובים אבל כנראה שהחלטות לא נכונות ודברים מהסוג הזה הביאו למצב שהיום רק רפאלוב בהרכב הבוגרת. לא היו שם כוכבים כמו בניון, אך עדיין ציפיתי שיותר שחקנים יהיו דומיננטיים בנבחרת. זה חלק מהבעיות שלנו".

עומר רפאלוב עם אמיר טגה שחקני הנבחרת הצעירה של ישראל במהלך אימון. עמי שומן
רק הוא הפך לשחקן נבחרת. רפאלוב ואמייה טגה בימי הנבחרת הצעירה/עמי שומן
"הייתה לי בטן מלאה כשעזבתי את הפועל תל אביב. הרגשתי רע. אם היו באים ואומרים שרוצים מישהו אחר במקומי זה לגיטימי, אבל לשים מעליי מישהו זה לא מכובד. היו הרבה לחצים באותם ימים, גם כי להפועל תל אביב יש הרבה נציגים בתקשורת. זה סימפטום של אנשים חדשים בכדורגל"

למה גיא לוי לא מאמן היום?

"שאלה טובה. אני רואה את האימון כמשהו מאוד יצירתי ולא את המשחק הבא או הניצחון הבא. הגישה שלי שונה ממה שמקובל בארץ וזהו פחות או יותר. היו לי הצעות בקיץ ובמהלך השנה, אבל לא לקחתי. אני חושב שזה לא נכון להגיע למקום שאני לא יכול להתבטא בו. אני כבר לא נמצא בגיל שאני צריך את הפרסום או את המעמד. אני מחפש משהו שיש בו מהות"

וכלכלית? אתה מפרנס שישה ילדים.

"פיננסית כן. אני מבין את השיקולים האלה. גם לי היו בעבר שיקולים של פרנסה. כדורגל בישראל זה דבר לא יציב, לכן אם אתה מתבסס פיננסית על כדורגל אתה בבעיה. כי אם אתה נותן שנה טובה ואחרי זה לא עובד, אתה בבעיה".

אז אתה מבין את יעקב בוזגלו?

"מבין מאוד את יעקב בוזגלו. אגב, גם איתי היתה לו היה תקרית כשהייתי בנבחרת הצעירה. הוא רוצה את האינטרס של הילדים שלו וזה הגיוני. הוצאתי את מאור נגד גרמניה והכנסתי את חן עזריאל שהבקיע שער מול נוייר. בסוף המשחק היו תהיות לגבי זה ובוזגלו התבטא. קצת כעסנו, נפגשו וליבנו את הכל".

בוא נחזור להפועל תל אביב. אתה מצטער שלא הלכת ביום שגוטמן הגיע? יכולת לקבל את כל הכסף.

"לא. צריך לתת הזדמנות לכל בן אדם".

אתה לא תמים. אם היית שואל עשרה אנשים כשהוא הגיע היו אומרים לך בדיוק מה יהיה.

"אם היית שואל אותי, גם הייתי אומר אותו דבר. אבל, למרות הכל, צריך לתת הזדמנות. בא בן אדם ומצהיר שהוא רוצה להיות מנהל מקצועי, צריך לראות איך זה עובד. האמירות שלו היו דואליות. זה היה באמצע ואי אפשר היה להבין שזה הולך לכיוון הזה. גם בשיחות הראשונות נתתי צ'אנס עד שזה הגיע למצב שהוא ירד לדשא. אם היינו מנצחים בטווח הקצר הוא לא היה יורד לדשא. הייתה פאניקה מאוד גדולה".

מתי הבנת שהוא יורד לדשא?

"כשהוא אמר לי. היו ידיעות בתקשורת אבל זה לא עניין אותי. הוא בא ואמר לי שהוא אמור לרדת, הוא הסביר את זה במערכת הלחצים מסביב. האמנתי? זה מה שהוא אמר, זאת עובדה, לא משנה אם אני מאמין או לא. הבנתי שבמצב הזה אין לי הרבה מה להיות שם. זה נגמר באותו הרגע. מה, אני אשב ויסתכל עליו מעביר אימון? הייתה לי בטן מלאה כשעזבתי. הרגשתי רע. אם היו באים ואומרים שרוצים מישהו אחר במקומי זה לגיטימי, אבל לשים מעליי מישהו זה לא מכובד. היו הרבה לחצים באותם ימים, גם כי להפועל תל אביב יש הרבה נציגים בתקשורת. זה סימפטום של אנשים חדשים בכדורגל. דווקא עכשיו יש יותר יציבות שם, בעצם זה שהם עומדים בלחצים שיש על המאמן".

גיא לוי מאמן הפועל תל אביב. אדריאן הרבשטיין
הייתה פאניקה. בימי הפועל תל אביב, עם וואליד באדיר/אדריאן הרבשטיין
"שגיב יחזקאל שחקן מצוין, הוא צריך טיפול אישי ואני לא בטוח שמכבי תל אביב זה המקום האידיאלי בשבילו. מכבי זה מקום גדול שמתנהל יותר עניינית ופחות בנפש של הבן אדם. הוא צריך יותר יחס אישי. הוא צריך היה ללכת למאמן שיתמוך בו ויקדם אותו ברמה האישית"

מה עם גרושתך, חגגו עליך עם הפוסטים שלה?

"זה משהו שהתקשורת צריכה לעשות חשבון נפש עם עצמה. מה מותר ומה אסור, או מה ערכי ונכון. זה לא היה נעים, אבל שמרתי על שתיקה כי אני חושב שיש דברים יותר חשובים מכדורגל ומאיך שאיראה תקשורתית. יש ילדים באמצע. אני הרגעתי את זה גם בהפועל תל אביב. היה רצון להתעסק בזה משפטית ואני ביקשתי לתת לזה לעבור. מלבד שיחות עם אשתי לא נגעתי בזה. ובוא נגיד שגם בשיחות איתה לא היה ספק שההחלטה היא לא להגיב".

מאוד התלהבת משגיב יחזקאל בהפועל. הוא נעלם במכבי.

"הוא שחקן מצוין, הוא צריך טיפול אישי ואני לא בטוח שמכבי תל אביב זה המקום האידיאלי בשבילו. מכבי זה מקום גדול שמתנהל יותר עניינית ופחות בנפש של הבן אדם. הוא צריך יותר יחס אישי. הוא צריך היה ללכת למאמן שיתמוך בו ויקדם אותו ברמה האישית, שיאמין בו גם ברגעים הפחות טובים".

דיברנו על אצילי, קיבלת אותו בבית"ר במצב דומה.

"זה לא אותו דבר, עם אצילי היה לי ברור ברגע שהגעתי לבית"ר שהוא באנקר. ישחק יותר טוב או פחות טוב, הוא בהרכב. ככה מגדלים צעירים. אותו הדבר היה לי עם מלקיסון. הוא לא הצליח במכבי חיפה, ירד עם כפר סבא ואשדוד רצו לקבל אותו רק דרך מבחנים. הוא בא אליי לבאר שבע בלאומית, בהתחלה שיחק פעם כן פעם לא, עד שבא אליי המאמן כושר ואמר לי שאם אתה מאמין בו תלך איתו בטוב וברע. גם מליקסון זוכר את זה היטב. הוא בן אדם שמעריך ולא שוכח".

עוד אחד שפרח אצלך הוא לידור כהן, שבינואר ברח מרן בן שמעון.

"בבית"ר היה מי שהחליט שהוא לא מאמין בלידור ולא נתנו לו את הקרדיט עד הסוף. אני הייתי הולך עליו. הוא שווה לי 12-15 גולים בעונה ואני הולך איתו עד הסוף. לדעתי מכבי פתח תקוה עשתה עיסקה מעולה. לצאת מבית"ר זה מאוד קשה. אחרי שאתה חווה את העוצמה ואת הגודל זה סוג של טראומה לעזוב. ייקח לו זמן, אבל זאת היתה ההצעה הכי טובה שלו".

שחקן מכבי תל אביב שגיב יחזקאל. ברני ארדוב
לא המקום בשבילו? שגיב יחזקאל במדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב
"אני חושב שלוזון לא רצה ללכת לבית"ר בעיקרון כי הם נשארו ללא חלוצים. המחשבה המקצועית של גיא לוזון זה לשחק עם שני חלוצים בסיסטמה מאוד מסויימת על המגרש והמערכים של בית"ר זה פחות משהו שהתאים לו"

אגב, גיא לוזון אמר לא לבית"ר וכן למכבי חיפה. החליט נכון?

"שוחחתי איתו. אני חושב שהוא לא רצה ללכת לבית"ר בעיקרון כי הם נשארו ללא חלוצים. המחשבה המקצועית של גיא לוזון זה לשחק עם שני חלוצים בסיסטמה מאוד מסויימת על המגרש והמערכים של בית"ר זה פחות משהו שהתאים לו. אם הוא היה יכול לעשות שינויים ולצרף שחקנים אולי היה חושב אחרת, אבל היה פה שיקול מקצועי בהתאם למה שהוא מאמין בו".

גיא לוי טעה בהתנהלות מול אלי טביב?

"קשה לי לנתח. היה חוסר קומוניקציה רגעי שלא איפיין את היחסים בינינו. כבר שוחחנו מאז. הייתי באירוע שלו ובסך הכל ליבנו עניינים. בחודשים האחרונים לא היינו בקשר. בית"ר זה מקום שנהניתי בו ותמיד אשמח לחזור אליו תמיד. במחשבה לאחור האם הייתי עושה דברים אחרת? יכול להיות שכן".

האמת היא שהתקופה הזאת של בית"ר עם שרון מימר מזכירה את השינוי שהתחרש עם ההגעה שלך לבית"ר. אחד הזרים בבית"ר הגדיר זאת כך: "מישהו כאן פתח את החלון, היינו חנוקים".

"מישהו פתח את החלון זה מעניין. האמת, אי אפשר להשוות בין הקבוצות. הקבוצה שלנו הייתה מסוג אחר, לא דומה לזאת של היום. היה לחץ גדול מאוד בבית"ר בתחילת אותה העונה, היה יותר מדי מלל. שחקן לא יכול להיות לא מחוייב למועדון כשיש קהל כזה. דיבורים במקום כזה מביאים לחץ וזה דבר לא טוב. מימר פתח ת'חלון? לפתוח חלון זה מספיק שיהיה יותר טוב ביחס לקודם, השאלה האם בית"ר תצליח להתמודד מול מכבי תל אביב ובאר שבע, וגם במשחקים מול חיפה. בית"ר צריכה לעשות את השדרוג. לנצח את הפחות טובות זה מחייב. אצלי הקבוצה לא הייתה מבוססת על פיזיות וסחמטיות כמו היום. הקבוצה השלנו הייתה מבוססת יותר על לקחת סיכונים, על טכניקה, להמר על הכישרון. זה יותר מתחבר למה שצריך להיות בבית"ר לדעתי. מה שקרה זה שהמחשבה והרצון להידמות לבאר שבע ומכבי תל אביב שזוכות בתארים דרך העוצמה הפיזית גורמות לה להיות יותר דומה להן".

ראית את הקטע עם טל בנין וקלינגר, הביקורת על מאמן כדורגל שמשמש פרשן, איך אתה רואה את זה?

"היו תקופות שגם אצלי זה היה במקביל. בסופו של דבר קיבלתי החלטה שכל הזפזופ הזה הוא לא דבר רציני. הרבה הולכים להיות פרשנים כדי לקבל עבודה באימון. זה נראה לי לא נכון. כי אז אתה מחוייב להגיד דברים בצורה מסויימת כדי למצוא חן. לא ממש אובייקטיבי. השנה הזאת הייתה מבחינתי שנה של חופש. לא פוסל לחזור לפרשנות, אבל הזפזופ הזה הוא לא נכון".

מאמן הכדורגל גיא לוי. ברני ארדוב
לא רוצה לחזור לפרשנות. גיא לוי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully