וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם הסרבי: דושאן טאדיץ', אשף הבישולים של סרביה וסאות'המפטון

25.3.2017 / 15:35

יש לו מעורבות ישירה ב-11 מתוך 12 השערים של סרביה במוקדמות המונדיאל, והוא אחד המבשלים המצטיינים באירופה מאז 2010, אבל דושאן טאדיץ' עדיין אנדרייטד. הבלוג של יוכין על היורש האמיתי של איל ברקוביץ'

שחקני נבחרת סרביה דושאן טאדיץ', פיליפ קוסטיץ'. AP
פנומן. טאדיץ' אחרי עוד בישול, הפעם לקוסטיץ' מסרביה/AP

סרביה לא העפילה לאף טורניר גדול מאז מונדיאל 2010, אבל בקמפיין הנוכחי אוהדיה אופטימיים מתמיד, ונבחרתם עלתה לפסגת בית 4 בזכות ניצחון קשה 1:3 בגאורגיה בכיכובו של דושאן טאדיץ'. קשר סאות'המפטון כבש בפנדל שנבע ממהלך אותו הוא עצמו החל במסירת עומק מופלאה, ואחרי ההפסקה בישל באמנות את השערים של אלכסנדר מיטרוביץ' ומיאט גאצ'ינוביץ'. בכך שיפר את מאזנו במוקדמות גביע העולם ל-11 שערים בהם היתה לו מעורבות ישירה. סרביה כולה, לצורך העניין, כבשה 12.

זה החל עם אסיסט לפיליפ קוסטיץ' ופנדל ב-2:2 מול אירלנד, המשיך בבישולים לקוסטיץ' וברניסלאב איבאנוביץ' ושער משלו ב-0:3 במולדובה, ולשיאו הגיע הפנומן ב-2:3 על אוסטריה, כאשר בישל פעמיים למיטרוביץ' וכבש בעצמו את שער הניצחון הדרמטי. אחרי המופע בטביליסי, יש לו ארבעה שערים ושבעה בישולים בחמישה משחקים.

למעשה, רק פורטוגל, גרמניה, ספרד, איטליה ובלגיה כבשו יותר מהסרבים בקמפיין הנוכחי, וגם זה רק בגלל שפגשו נמושות דוגמת סן מרינו וגיברלטר. אם לא מחשיבים תוצאות חסרות ערך ספורטיבי, טאדיץ' לבדו נטל חלק במספר רב יותר של שערים מאשר כל נבחרת אחרת. זהו נתון הזוי, שמדגיש את כישרונו הנהדר של הפליימייקר האלגנטי.

עוד בנושא:

אמש במוקדמות המונדיאל: טאדיץ' כיכב ב-1:3 של סרביה על גאורגיה
עוד באותו בית: פציעה מחרידה לשיימוס קולמן מאירלנד, ויין רוני מזועזע

אלסעיד הוסאי נבחרת אלבניה מול דושאן טאדיץ' נבחרת סרביה. AP
עם המאמן הקודם זה פשוט לא עבד. טאדיץ' בקדנציה הקודמת/AP

כמעט נזרק מהנבחרת לפני שנה

רק במשחק אחד , ב-1:1 מול ויילס בנובמבר, לא הצליח טאדיץ' לכבוש או לבשל, אבל יש לכך תירוץ מוצדק. כבר בתחילת ההתמודדות נשבר אפו של הקשר בתיקול פראי של ניל טיילור – אותו טיילור שריסק אתמול את רגלו של שיימוס קולמן האירי בעבירה מזעזעת בגינה ראוי העבריין לעונש חמור במיוחד. טאדיץ' דימם אז ללא הפסקה, אך התעקש להשלים 90 דקות והפך לסוג של גיבור לאומי במולדתו. "הוא סירב להתחלף", הסביר המאמן סלאבוליוב מוסלין. לאחר מכן, הוא אף החמיץ מספר משחקים בפרמיירליג בגלל הפגיעה. "איבדתי המון דם ולכן חשתי חולשה פיזית", הוא הסביר, אך על הקרב במדי נבחרתו הוא לא הסכים לוותר.

ההערצה כלפיו לא יודעת גבול, המחויבות שלו למאמץ הלאומי אדירה, ומוזר לחשוב שרק לפני שנה הוא נזרק מהסגל על ידי המאמן הקודם, רדובאן צ'ורצ'יץ', שהאשים אותו בחוסר אכפתיות במהלך הקמפיין הכושל במוקדמות יורו 2016. טאדיץ' זעם ואיים בפרישה. "אני משחק בליגה הטובה בעולם, ואז מגלה בתקשורת שאינני טוב מספיק כדי לייצג את הנבחרת. מישהו יכול היה לפחות להתקשר אלי ולבשר על כך אישית. זה משפיל ומבזה. צ'ורצ'יץ' נהג כלפי בחוסר כבוד, ולכן לא אשחק עבור סרביה כל עוד הוא המאמן. הוא בכלל לא מתאים. אין לו סמכות וידע על מנת להצעיד אותנו להישגים".

האמירה גרמה לתגובה קשה מצד המנהל הטכני של ההתאחדות, סאבו מילושביץ'. "טאדיץ' טועה אם הוא חושב שמעמדו ישתפר בעקבות דבריו. הנבחרת לא זקוקה לאנשים כמוהו. הוא חושב שהוא מעל כולם, וזה רק מוכיח שצ'ורצ'יץ' צדק כאשר ניפה אותו. טאדיץ' דואג רק לעצמו", אמר חלוץ העבר. המשבר נראה חמור, והדלת כמעט נסגרה, אבל אז – כעבור חודש בלבד – פוטר צ'ורצ'יץ', וגם מילושביץ' סיים את תפקידו. הם עזבו עם תווית של לוזרים, ומוסלין הוזעק על מנת לשקם את ההריסות לקראת מוקדמות המונדיאל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מיראלם פיאניץ' שחקן נבחרת בוסניה. GettyImages
נמצא הרחק מאחור. פיאניץ'/GettyImages

התחיל כמו לואיס סוארס

הצעד הראשון של הבוס הוותיק היה להחזיר את טאדיץ', שרץ לזרועותיו בשמחה ומצא את הרשת במשחקי הידידות מול קפריסין וישראל במאי. מאז האידיליה פורחת, והשניים מנצלים על הזדמנות על מנת לשבח זה את זה. "הנבחרת עלתה על הגל הנכון בזכות מוסלין", הכריז הקשר, והמאמן טען אחרי ההופעות המרשימות בסתיו: "כדורגל הוא משחק קבוצתי, אבל כאשר שחקן אחד מעורב בכל השערים של הנבחרת, הרי שהוא איש המפתח. טאדיץ' הוא הכוכב החיוני ביותר של סרביה, לא רק בזכות כישוריו, אלא גם בזכות מנהיגותו. עצם העובדה כי שיחק שעה שלמה עם אף שבור אומרת המון. הוא עושה את ההבדל עבורנו".

אנשים שעוקבים אחרי הקריירה של טאדיץ' לא מופתעים, בוודאי לא מכך שהוא מוביל בפער גדול את דירוג המבשלים במוקדמות – סגנו, מיראלם פיאניץ', חילק "רק" ארבעה אסיסטים עבור בוסניה. עוד בקבוצת נעוריו ווייבודינה בלטה ראיית המשחק הפנומנלית של טאדיץ', ושם הוא אותר על ידי האנס ניילנד, המנהל הספורטיבי של כרונינגן, איש מקצוע מבריק אשר הביא לאירופה את לואיס סוארס.

כבר ב-2010/11, בעונתו הראשונה בהולנד, כיכב הסרבי כמלך הבישולים עם 17 בישולים בליגה ו-22 בכל המסגרות – המאזן השלישי בטיבו באירופה אחרי מסוט אוזיל וליאו מסי. טוונטה החתימה אותו ב-2012 תמורת 8 מיליון יורו, והוא היה שוב המבשל המצטיין בליגה עם 13 אסיסטים. רונאלד קומאן, בוגר כרונינגן בעצמו שאימן אז את פיינורד, רצה מאוד להחתימו, אבל למועדון מרוטרדאם לא היה מספיק כסף לשם כך. חלומו של המאמן התגשם בחלוף שנה, כאשר נדד לסאות'המפטון ושילם 11 מיליון יורו בלבד תמורת הקשר. במונחים של היום, זהו מחיר מציאה לכל דבר.

איל ברקוביץ' במדי סאות'המפטון. GettyImages
אחרי המון שנים, סוף סוף קם יורש אמיתי. ברקוביץ' במדי סאות'המפטון/GettyImages

היורש האמיתי של ברקוביץ'

בדרום אנגליה היה אמור טאדיץ' להחליף את אדם ללאנה שנמכר לליברפול, ובמהרה התברר כי בכל הקשור לניהול המשחק הוא אפילו עולה על קודמו. למעשה, מאז ימי איל ברקוביץ' ומתיו לה טיסייה לא היה לקדושים אשף כמוהו. טאדיץ' אפילו שחזר את הנתון הנדיר של הקוסם הישראלי – הוא בישל שלושה שערים בשני משחקים שונים בפרמיירליג – ב-0:8 על סנדרלנד באוקטובר 2014 וב-2:4 על מנצ'סטר סיטי במאי 2016. הוא השחקן הרביעי בלבד בתולדות המפעל שעושה זאת אחרי ברקוביץ', תיירי הנרי וססק פברגאס, והאזכור בנשימה אחת עם כוכב העבר הצרפתי החמיא לו במיוחד, כי הרי הוא העריץ את מלך ארסנל יותר מכולם כאשר צפה בשידורי הליגה האנגלית בנעוריו.

כעת הנערים במולדתו מעריצים אותו, ולא רק הם. כפי שאומר קומאן, "אנשים באים לאצטדיון כדי לראות שחקנים כמו טאדיץ'. הוא גורם להם הנאה". להולנדי היתה רק טענה אחת כלפי חניכו בשנתיים של עבודה משותפת – הוא סבר שאינו מאיים מספיק על השער. זה לא בהכרח מדויק, כי לטאדיץ' יש כבר יותר מ-100 שערים בקריירה, ויכולתו לבעוט בשתי הרגליים הופכת אותו למסוכן במיוחד. עם זאת, אין ספק שהוא מעדיף לבשל, והוא הראשון שמודה בכך. "אני משחק עם הראש למעלה, ואם יש שחקן בעמדה טובה יותר, אני מעביר לו את הכדור באופן אוטומטי". בעונה שעברה היו לו 12 בישולים בפרמיירליג, ושיתוף הפעולה עם סאדיו מאנה הפך את סאות'המפטון לקבוצה מהנה לצפייה.

גורלם של המבשלים הוא שהסטטיסטיקה שלהם לא תלויה רק בהם. העונה חלה ירידה משמעותית במספר הבישולים של הסרבי, אך זו לא היתה אשמתו – הוא ממשיך להיות בצמרת הליגה במספר ההזדמנויות שהוא מייצר. הפועל באר שבע יודעת זאת היטב, כי טאדיץ' בישל את השער של וירג'יל ואן דייק בליגה האירופית בדצמבר. חבריו פשוט לא השכילו לנצל אותן בליגה. לכן הגעתו של מאנולו גביאדיני האיטלקי בינואר שימחה אותו מאוד, והמשחק הקבוצתי של הקדושים השתפר מאז. טאדיץ' היה נהדר בגמר גביע הליגה, בו היתה ראויה סאות'המפטון לנצח את מנצ'סטר יונייטד, אבל הוחלף לקראת הסיום – ואז ספגה הקבוצה את השער המכריע והפסידה 3:2.

דושאן טאדיץ' עם מאנולו גביאדיני, סאות'המפטון. GettyImages
המצב השתפר כשהגיע חלוץ מטרה. טאדיץ' חוגג עם גביאדיני/GettyImages

המעבר הגדול בדרך?

ההחלטה הזו היתה מתסכלת, והיא שגרתית מאוד אצל המאמן קלוד פואל אשר החליף בקיץ את קומאן שעזב לאברטון. החיבור של הסרבי עם הצרפתי מוצלח פחות, וביום ראשון האחרון הגיע המצב לנקודת רתיחה אחרי שהוא הוחלף שוב בהפסד לטוטנהאם. "זה מדהים שהוחלפתי במשחק חמישי ברציפות. מבחינה סטטיסטית, אנחנו סופגים ומפסידים כאשר אני מוחלף. זה קורה המון מאז ששברתי את האף, ויש תחושה שהמאמן מחליט על החילופים האלה עוד לפני המשחק", אמר הסרבי.

אם הדברים לא ישתנו, הוא עלול לנסות למצוא קבוצה חדשה, על אף שהאריך את חוזהו עד 2020 בקיץ האחרון, ויש שיגידו כי הוא ראוי להזדמנות במועדון גדול יותר בגיל 28. טאדיץ' מעולם לא שיחק בקבוצה "אופנתית", וגם לא העפיל עם נבחרתו לטורנירים הגדולים, ולכן הוא אנדרייטד מאוד ביחס לכישוריו ולביצועיו. הוא ראוי להערכה גדולה הרבה יותר, ויש עוד זמן לשנות זאת. עליה למונדיאל בהחלט תסייע, והוא עושה הכל כדי שזה יקרה. מעורבות ב-11 מתוך 12 השערים של נבחרתו – הנתון הזה מדהים מספיק כדי לחזור עליו שוב. ביוני תהיה לו הזדמנות לשפר אותו מול ויילס ולנקום על האף השבור. חסרונו של טיילור המושעה בוודאי לא יעציב אותו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully