וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפי מנקו בראיון: "סימונה פיאניג'יאני לא סמך עליי. הרגשתי שהעונה מתבזבזת לי"

21.2.2017 / 16:00

"המאמן אמר לי שהוא רוצה לראות אותי נלחם, עשיתי מה שאמרו לי, עבדתי הכי קשה שאפשר. אבל שום דבר לא השתנה. אני בטוח שיכולתי לעזור העונה להפועל ירושלים". הפספוס של רפי מנקו וההצלחה שלו דווקא באילת מלמדת לא מעט על הבעיות בממלכת אורי אלון

one

בווידאו: רפי מנקו מככב במדי אילת מול הפועל ירושלים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כשרפי מנקו פשט את האימונית האדומה של הפועל ירושלים והחליף אותה בגופייה התכולה של הפועל אילת, גם הוא לא שיער איזה מהפך עומד להתחולל בליגת העל. בלעדיו עמדו האילתים (יחד עם מכבי קרית גת) על המאזן הגרוע ביותר - חמישה הפסדים בשבעה משחקים; אלא שמאז הצטרף יש להם את המאזן הטוב ביותר - תשעה ניצחונות ב-12 משחקים - והם כבר מדורגים ברביעייה הראשונה.

בתחילת השבוע, כשאילת גברה על הפועל חולון ורשמה את ניצחונה החמישי ברציפות, השווה מנקו את שיאו העונתי וקלע 14 נקודות. רק עוד פעם אחת הוא הגיע למספר הזה, וזה קרה, איך לא, בניצחון החוץ על ירושלים. מחר (רביעי) הוא יפגוש שוב את הקבוצה ממנה הושאל, זו שלא נתנה לו הזדמנות לפרוח ושעכשיו תקועה עם סגל מקומי דל ופצוע, ומשוועת לישראלים איכותיים.

"אני בטוח שיכולתי לעזור העונה להפועל ירושלים", אומר מנקו, שיהיה בן 23 בעוד שבועיים, בראיון לוואלה! ספורט. "ניסיתי לדבר עם המאמן, שאלתי אותו מה אני יכול לעשות כדי לקבל דקות. הוא אמר שהוא רוצה לראות אותי נלחם, שאשמור חזק בהגנה, שלא אכפה דברים בהתקפה, אתה יודע, כל הדברים שמצפים משחקן משלים לעשות. באתי לכל אימון כמו מקצוען, עשיתי מה שאמרו לי, עבדתי הכי קשה שאפשר. אבל שום דבר לא השתנה".

רפי מנקו הפועל ירושלים. ברני ארדוב
"בטוח שיכולתי לעזור העונה להפועל ירושלים". רפי מנקו/ברני ארדוב
"ברגע שעזבתי, עשיתי את הסוויץ' והחלטתי שאני לא נשאר עם המחשבות והרגשות שאולי היה ככה ואולי ככה. זה רק היה משאיר אותי עם עכבות. פיאניג'אני עושה מה שהוא חושב לנכון, ואין לי בעיה איתו. התוצאות מדברות בעד עצמן"

בעונה שעברה היית מחליף לגיטימי, קיבלת 13 דקות בערב, פגעת ב-46 אחוזים משלוש. מתי הבנת שזה לא עומד לקרות אצל סימונה פיאניג'אני?

"בטורניר ההכנה באיטליה קיבלתי דקות ואני חושב שעשיתי עבודה טובה. הנקודה הראשונה שגרמה לי לחשוב שמשהו משתבש הייתה בגביע ווינר. זו הייתה המסגרת הרשמית הראשונה, ובמשחקים של נוקאאוט ראיתי שהמאמן לא סומך עליי. זה הדליק לי נורה אדומה. נתתי לזה צ'אנס, ניסיתי לשנות, אבל אין ספק ששם זה התחיל".

ובכל זאת, היו לך שישה משחקים בליגה עם אפס סלי שדה, 0.3 נקודות בערב, פחות משמונה דקות. ביורוקאפ קיבלת דקה אחת. זה קיצוני.

"הייתה לי פגישה עם גיא הראל (מנכ"ל המועדון; א"ו), ואמרתי לו שאני מכבד את המאמן, שאני מבין שהוא הולך עם השחקנים שהוא מאמין בהם, ושאני חושב שיהיה הכי נכון בשבילי לעבור לקבוצה אחרת. גיא, וזה ייאמר לזכותו, נתן לי גב. הוא מייצג את האינטרס של הקבוצה, אבל הוא ראה גם את טובתי, רצה שאצליח. הוא ביקש שאתן לזה עוד צ'אנס, אבל באיזשהו שלב לא יכולתי למשוך את זה יותר. ראיתי איך העונה מתבזבזת לי".

כשאתה מביט מהצד ורואה את ירושלים מתחתיך בטבלה, מפסידה למכבי תל אביב בגמר גביע המדינה, ומצד שני עומדת לשחק ברבע גמר היורוקאפ - מה זה עושה לך?

"אני לא יכול להגיד שזה עושה לי משהו בבטן. ברגע שעזבתי, עשיתי את הסוויץ' והחלטתי שאני לא נשאר עם המחשבות והרגשות שאולי היה ככה ואולי ככה. זה רק היה משאיר אותי עם עכבות. פיאניג'אני עושה מה שהוא חושב לנכון, ואין לי בעיה איתו. התוצאות שלו מדברות בעד עצמן. הוא מוביל את הקבוצה לעונה מצוינת באירופה, וכולם יודעים שההצלחה בליגה לא נמדדת בפברואר, אלא במאי וביוני".

אבל אתה לא הראשון שזה קרה לו. גם אדם אריאל בקושי שיחק בעונת האליפות. זה אומר שבירושלים לא רוצים, או לא יודעים, לקדם צעירים?

"זה בטוח אומר משהו על המועדון. אם הוא לא יודע או לא רוצה לקדם צעירים? לאו דווקא. בוא לא נשכח שירושלים זה מקום עם המון לחץ, ובמצב כזה קשה לשים דגש על פיתוח צעירים. קיוויתי שאני אוכל להיות זה שמתפתח שם וגדל בתוך המערכת, אבל זה לא קרה. אני במקום אחר, במועדון שאני מאוד מעריך, והכי חשוב לי שאני מרגיש שאוהבים אותי פה".

בעונה הבאה, על פי החוזה שלך, אתה אמור לחזור לירושלים. תבקש שחרור?

"אני לא מתעסק במה יהיה בעונה הבאה. כשקיבלתי את ההחלטה לעבור לאילת, החלטתי גם להסתכל נטו על ההווה, לעזור לקבוצה הנוכחית שלי ולהשתפר בעצמי ככדורסלן. אני לא חושב איפה אהיה בעוד שנה או שנתיים".

רפי מנקו שחקן הפועל אילת. מגד גוזני
ברגע ששמעתי על אילת זאת אופציה שמאוד קרצה לי". רפי מנקו/מגד גוזני
"קטש כריזמטי בצורה בלתי רגילה. הצורה שהוא מעביר את הדברים גורמת לך לרצות ללמוד. יש מאמנים שמנסים להעביר את מה שהם רוצים להגיד באמצעות צעקות, וזה יוצר אנטי אצל השחקנים. אצל עודד זה ההפך המוחלט, הוא עושה הכל בצורה חיובית, בשקט"

זו העונה החמישית של מנקו בליגת העל, ומאז נחת באילת הוא עומד על ממוצעי שיא בקריירה הקצרה שלו: 8.1 נקודות ו-5.5 ריבאונדים (ב-25 דקות למשחק). "אני אשקר אם אגיד שהביטחון שלי לא נפגע אחרי מה שעברתי בירושלים", הוא מודה. "לא משנה כמה תהיה חזק וכמה תאמין בעצמך, כשאתה נמצא בקבוצה ואתה יודע שחושבים שאתה לא יכול לתרום, זה פוגע. אבל הביטחון חזר לי מהר מאוד, ואני שמח שההשתלבות שלי הייתה חלקה".

למה בחרת בהפועל אילת?

"כשירושלים הסכימה להשאיל אותי היו כמה קבוצות שהתעניינו, אבל ברגע ששמעתי על אילת זאת אופציה שמאוד קרצה לי. גם בגלל הריחוק הגיאוגרפי והאפשרות להתרכז רק בכדורסל, גם בגלל המועדון וגם בגלל המאמן. לא יצא לי לשחק אצל עודד קטש לפני העונה, הייתה בינינו היכרות בסיסית, ומאוד רציתי לעבוד איתו. היה לו משקל גדול מאוד בהחלטה שלי".

מה יש בו ששונה ממאמנים אחרים?

"הוא כריזמטי בצורה בלתי רגילה. הצורה שהוא מעביר את הדברים גורמת לך לרצות ללמוד. יש מאמנים שמנסים להעביר את מה שהם רוצים להגיד באמצעות צעקות, וזה יוצר אנטי אצל השחקנים. אצל עודד זה ההפך המוחלט, הוא עושה הכל בצורה חיובית, בשקט".

האמנת שתשתלב במהירות כזו?

"אני חייב להגיד שכן. האמנתי ביכולת שלי. ברור שהיו חששות, כי באתי אחרי תקופה שלא שיחקתי, וכושר המשחק לא היה בשמיים, אבל הסיטואציה הייתה נכונה מבחינתי, ידעתי שיש לי מה לתרום".

אחרי סיר הלחץ של ירושלים, קשה להתרגל לחיים הרחק מאור הזרקורים?

"קודם כל, אני אחד שאוהב את השקט שלו. זו אחת הסיבות שבחרתי באילת. יש עכשיו קטע שבקושי משדרים את הליגה. המשחקים של ירושלים ומכבי זוכים לכיסוי מלא, ואת שאר הקבוצות רואים רק בפריצות מדי פעם. זה לא עושה טוב לחשיפה של הליגה, ואני מקווה שזה ישתנה".

אתם כבר נלחמים על יתרון הביתיות בפלייאוף. אפשר להזכיר את המילה שאיש לא מעז לומר?

"פיינל פור?".

לא. לפיינל פור מגיעות שליש מקבוצות הליגה. אליפות.

"בשיטה הזו כל קבוצה יכולה לקחת אליפות, וכבר ראינו את זה קורה. יש בנו משהו מיוחד. ישראלים מגובשים מאוד, אחלה זרים. אנחנו בתקופה טובה, ואם נגיע לפיינל פור, הכל פתוח".

רפי מנקו שחקן הפועל אילת. לירון מולדובן
"תן לי כרגע רק להישאר בריא". רפי מנקו/לירון מולדובן

מנקו, סמול פורוורד, 1.98 מ', גדל במושב שריגים ליד בית שמש. "הייתי קם בלילות לצפות במשחקים של קובי בריאנט בלייקרס", הוא מספר, אבל בגופייה מספר 12 בחר בגלל מאיר טפירו. בגיל 18 כבר עבר את טבילת האש הראשונה שלו בבוגרים של הפועל ירושלים. לפני שנתיים וחצי כיכב במדי נבחרת העתודה באליפות אירופה, וכקפטן היה הקלע הבולט שלה עם 14.4 נקודות למשחק. היו לו 21 בניצחון על איטליה ו-17 בניצחון על רוסיה.

נחשבת, ואתה עדיין נחשב לתקווה גדולה, אבל בינתיים שומעים בעיקר על פורוורדים כמו כרם משעור, עוז בלייזר ואחרים.

"פעם היינו מעצמת גארדים, בשנים האחרונות גדל פה דור של פורוורדים, אולי יום אחד עוד נהיה מעצמת סנטרים. יש הרבה שחקנים על העמדות האלה שפרצו קדימה או שנמצאים עכשיו בפריצה. התחרות טובה לכדורסל הישראלי, טובה לנבחרת ישראל. אני לא מסתכל על זה מהפריזמה האישית שלי, אם עקפו אותי או לא. התחרות הזו גם אמורה לעשות טוב לכולנו ולהעלות את הרמה של כל אחד".

ב-2015 נכללת בסגל המורחב של נבחרת ישראל, אבל נופית לפני היורובאסקט. השנה, כשאליפות אירופה תיפתח בישראל, יש פנטזיות על הצעד הבא?

"ציפייה תמיד יש, אבל עזוב, זה עוד כל כך רחוק. אני רואה מה קורה בזמן האחרון בליגה, את הפציעות המחרידות ששחקנים עוברים, ותן לי כרגע רק להישאר בריא".

לא אשאל אותך מי תזכה העונה באליפות המדינה, כי אני יודע שתתחמק. אז מי תזכה ביורוקאפ?

"אני מאוד מקווה שהפועל ירושלים. עם כל הפציעות לא יהיה להם קל מול גראן קנאריה, אבל אם הם יעברו את זה, אז אין ספק שיש להם סיכוי טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully