וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דונארומה הצרפתי: אלבן לאפון, ילד הפלא של טולוז, מזכיר את שוער מילאן

20.2.2017 / 14:30

בנובמבר 2015 הפך לאפון לשוער הצעיר בתולדות הליגה הצרפתית, והנסיקה לא נעצרה מאז. אחרי ששמר על רשת נקיה מול פ.ס.ז' פעמיים, בצרפת מקווים שהוא יהיה אפילו יותר טוב מבן גילו האיטלקי. הבלוג של יוכין

אלבן לאפון שוער טולוז מול חאתם בן ארפה שחקן ניס. AP
יהיה אחראי לאובדן התואר של פ.ס.ז'? אלבן לאפון/AP

אחרי הרביעייה לרשת ברצלונה ביום שלישי, נדמה היה שזה השבוע האולטימטיבי של פריז סן ז'רמן כאשר מונאקו מעדה עם תיקו 1:1 בבאסטיה. ניצחון על טולוז אתמול בערב היה מאפשר לפריזאים לצמק את הפער מהמובילה לנקודה אחת, אבל אז התברר שהעסק הרבה יותר מורכב. אונאי אמרי עזב את האיצטדיון זועם ומתוסכל אחרי שחזה בהצגה נהדרת של אלבן לאפון בין הקורות בתיקו מאופס. זה לא חדש לו. גם בספטמבר לא ספגה טולוז מול האימפריה העשירה וניצחה אותה 0:2, בעוד לאפון מספק סדרת הצלות מרהיבות מרגלי אדינסון קבאני. אמש הוא הפך לשוער הראשון ששומר על רשת נקיה מול פ.ס.ז' פעמיים באותה עונה מאז גיז'רמו אוצ'ואה המקסיקני של אז'אקסיו ב-2012/13.

מפתה לומר כי לאפון יהיה אחראי לאובדן התואר של סן ז'רמן אם מונאקו תזכה, אבל זה ממש לא מדויק, כי הרי הוא עצר גם את חוליית ההתקפה הפוריה באירופה. באוקטובר הגיעה החבורה של לאונרדו ז'ארדים לטולוז ומצאה את הרשת פעם אחת בלבד בהפסד 3:1. במחזור שקדם לכך, היא הבקיעה שביעיה מול מץ. במחזור שלאחר מכן, היא הפציצה שישיה מול מונפלייה. את לאפון היה הרבה יותר קשה להכניע, ולא לחינם הוא נחשב לאחד השוערים הטובים בליגה הצרפתית. יש הטוענים שהוא הטוב מכולם, וזה לא פחות ממדהים כי הנער חגג רק בחודש שעבר את יום הולדתו ה-18.

קל להבין מדוע מכנים את לאפון "דונארומה הצרפתי", וזו ממש לא הגזמה. שוער טולוז מבוגר מכוכב מילאן בחודש אחד בלבד, והמאזן שלו העונה טוב יותר בהשוואה לאיטלקי. דונארומה ספג עד כה 29 שערים ב-25 משחקי ליגה, מתוכם שניים בלבד בפנדלים (אם כי הוא גם הדף שלוש בעיטות מהנקודה הלבנה). לאפון ספג 28 שערים ב-26 משחקים, מתוכם שבעה בפנדלים, כלומר הממוצע שלו נמוך משמעותית משער ל-90 דקות ממשחק פתוח. טולוז, קבוצה צנועה יחסית שניצלה בעור שיניה מירידה בעונה שעברה, נהנית מהמאזן ההגנתי החמישי בטיבו בצרפת אחרי פ.ס.ז', ניס, מונאקו וסנט אטיין. ההתלהבות מילד הפלא גדולה, והיא רק הולכת ומתעצמת.

עוד בנושא

אלבן לאפון עצר את פריס סן ז'רמן ב-0:0 הביתי מול טולוז
בברצלונה מודאגים: למה מסי לא חגג את שער הניצחון?
דרמה בגביע האנגלי: זלאטן ניצח את בלקבורן, צ'לסי מחכה לו

שוער מילאן ג'אנלואיג'י דונארומה. GettyImages
האומץ לשלב אותו חשף את שוער העתיד. ג'אנלואיג'י דונארומה/GettyImages

הבכורה – בהשראת מיכאילוביץ' ודונארומה

למעשה, לאפון צריך להודות לדונארומה וסינישה מיכאילוביץ' על ההזדמנות שקיבל. ב-25 באוקטובר 2015 העז המאמן הסרבי לשלוח נער בן 16 להרכב הפותח של האדומים-שחורים, וכך גילתה איטליה את שוער העתיד שלה. בדרום מערב צרפת, ראה זאת מאמן טולוז דומיניק אריבאז' והפיק את הלקחים. לאפון נחשב אז לשוער החמישי של הקבוצה ושיחק בליגת החובבים, אבל המשבר בעורף היה בלתי נסבל. טולוז היתה מתחת לקו האדום עם הגנה מחוררת שספגה 14 שערים ב-28 משחקים. עלי אחמדה עשה שטויות על בסיס שבועי, וגם מאורו גויקוצ'אה שהוחתם כדי להתחרות איתו איכזב בגדול. שני השוערים הנוספים של הקבוצה לא היו בשלים, ואריבאז' החליט על הימור פרוע במיוחד.

ב-28 בנובמבר 2015, חודש אחרי הבכורה של דונארומה, גילתה צרפת את לאפון, שהפך לשוער הצעיר ביותר בתולדות הליגה. בגיל 16 ו-10 חודשים, הוא שבר את שיאו של מיקאל לאנדרו האגדי, אשר שיחק לראשונה בין הקורות של נאנט בגיל 17. "זה ממש לא היה בתכנון. הרעיון המקורי היה להכשיר את אלבן בהדרגה, והוא לא היה אמור להצטרף לסגל הבכיר עוד זמן רב", סיפר מאמן השוערים דאז טדי רישר, אבל אחרי 90 דקות בלבד, בהן השיגה טולוז ניצחון 0:2 מפואר על ניס הלוהטת, היה ברור שהבעיה הבוערת נפתרה אחת ולתמיד. הסגולים מצאו שוער, והאוהדים התאהבו ממבט ראשון בקור הרוח שלו, שהזכיר מאוד את דונארומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מיקאל לאנדרו שוער ליל. Michel Spingler, AP
השיא נשבר. מיקאל לאנדרו/AP, Michel Spingler

שחיין, טניסאי, חלוץ, שוער

שלוש שנים קודם לכן, לאפון בכלל לא ידע שהוא שוער. בילדותו, שעברה בבורקינה פאסו, חשבו שיש לו עתיד בבריכה האולימפית, כי הוא למד לשחות בגיל שלוש. אחר כך הוא התמחה טניס, כי אביו הצטיין בתחום כשחקן חובב. אימו, שייצגה את הנבחרת הבורקינזית בכדוריד, סברה שהוא יכול ללכת בעקבותיה, אבל ההורים התגרשו כאשר אלבן היה בן תשע, והוא עבר עם אבא לצרפת שם גילה ברצינות את הכדורגל. בשנים הראשונות בקבוצת הילדים, הוא היה חלוץ, אבל ביקש לא פעם לתת לו הזדמנות גם בשער. כאשר השוער הראשון נפצע, קיבל לאפון את מבוקשו, והדף שני פנדלים כבר במשחקו הראשון. במשך תקופה מסוימת, הוא שיחק לסירוגין בחוד ובשער, עד שהמאמן החליט להכריע ונתן לו את הכפפות באופן קבוע. הנער היה אז בן 13. בגיל 16, הוא כבר שיחק בליגה הבכירה.

אם אתם מחפשים נקודות דמיון נוספות עם דונארומה, הרי ששני המאמנים שהימרו על השוערים הצעירים לא סיימו את העונה שעברה. מיכאילוביץ' פוטר בצעד שנוי מאוד במחלוקת על ידי סילביו ברלוסקוני, וגם אריבאז' בפברואר 2016, אם כי המקרה שלו היה מוצדק יותר – טולוז היתה במצב נואש, והבוס החדש הצליח להביא את המפנה. פסקל דופרה, מוטיבטור בחסד, הצליח להחדיר בשחקניו אמונה שאפשר לשרוד, והמשימה הושגה במחזור האחרון הדרמטי. לבטחון העצמי הפנומנלי של ילד הפלא בין הקורות היתה תרומה מכרעת לכך. דופרה סמך עליו בעיניים עצומות, וטולוז ספגה שמונה שערים בלבד ב-10 המחזורים האחרונים בדרך להינצלות.

פסקל דופרא מאמן טולוז לצד יאן בודיגר. רויטרס
סמך על לאפון בעיניים עצומות. פסקל דופרה/רויטרס

"שקט נפשי, מיקום נפלא"

המחמאות זרמו מכל עבר. לאנדרו הצהיר: "אני מעריץ את השקט הנפשי של לאפון. הוא מקבל את ההחלטות הנכונות למרות גילו הצעיר, והמיקום שלו נפלא". שוער עבר מפורסם נוסף, גרגורי קופה שהיה שותף לשושלת של ליון, קבע: "אלבן הוא שוער חכם שקורא את המשחק כמו שצריך. הוא מעניק תחושת בטחון להגנה ומנהיג אותה". שניהם, ופרשנים רבים אחרים, ניבאו לו עתיד ורוד, כולל הופעות רבות בנבחרת, וזו גם המטרה של לאפון עצמו. הוא יכול, כמובן, להעדיף גם את מולדתו בורקינה פאסו, שם משמשת אימו כחברת פרלמנט, אבל החלום נמצא באירופה. "תמיד רציתי לייצג את צרפת", הוא הכריז בהזדמנויות שונות, ואמא כבר הבטיחה לתמוך בו בכל מקרה.

דופרה היה מאושר עד הגג מביצועיו של חניכו, אבל דרש ממנו יותר לקראת העונה החדשה. "אלבן פנומנלי, אבל הוא עדיין צריך ללמוד המון", אמר המאמן, והשוער הסכים. "אני צריך לשמור על הריכוז במשך כל המשחק. לפעמים קורה שאני חולם לדקה או שתיים", קבע לאפון בקיץ, והוא תמיד ביקורתי כלפי עצמו. חבריו לקבוצה מציינים את ההשקעה וההתמדה, ואת הנכונות להישאר זמן רב אחרי האימונים כדי לשפר את הביצועים השונים. הפרסום הפתאומי והפיכתו של כוכב על במונחים מקומיים לא שינו כלל את אופיו של הנער. "ירשתי את הצניעות מאבא", הוא אומר. גם בכך הוא מזכיר מאוד את דונארומה.

ארסנל עוקבת?

ויש גם נקודות שוני. משחק הרגל של לאפון קצת יותר טוב מזה של דונארומה, בזכות עברו כחלוץ בקבוצות הילדים. הגנים שירש מאימו, ואימוני הכדוריד, גורמים לכך שהוא אוהב להתחיל התקפות בזריקות ארוכות. מאחר והוא משחק בקבוצה קטנה יותר בהשוואה למילאן, ללאפון יש יותר תעסוקה על בסיס שבועי, ואולי אפשר לומר שהוא מעט מנוסה יותר בהשוואה לעמיתו בשל כך. בקיצור, בצרפת מאמינים שהוא עשוי אפילו להתעלות על דונארומה בטווח הארוך, והתחזית הזו לא תלושה לחלוטין מהמציאות, גם אם יומרנית למדי.

דבר אחד בטוח – אלה שני השוערים הטובים בעולם שנולדו ב-1999. האיטלקי קיבל עד כה חשיפה גדולה הרבה יותר, אבל הסקאוטים עוקבים בדריכות כבר זמן רב גם אחרי הצרפתי. אתמול היו ביציעי הפארק דה פרנס הנציגים של ארסנל, ומעריכים שהם הגיעו על מנת לעקוב מקרוב אחרי לאפון. אם זה אכן המצב, הרי שארסן ונגר והנהלת התותחנים עשויים לקבל דוח מחמיא מאוד, שמצטרף לרשמים הקודמים. השוער הצעיר הוכיח שוב שהוא מתעלה במשחקים הגדולים, וזו תכונה חשובה מאוד לקראת המעבר למועדון פאר. האם היורש המיועד של הוגו לוריס בנבחרת יהיה גם יורשו של פטר צ'ך באיצטדיון האמירויות?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully