וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד יעבור זעם: סיפורו של אנטואן קונטה, הצרפתי החדש של בית"ר ירושלים

10.2.2017 / 17:00

בנוער השוו אותו לתוראם, אנצ'לוטי ניבא לו עתיד בנבחרת צרפת וההצעות מליג 1 זרמו גם בריימס. אבל רגע אחד של טירוף עם אלת בייסבול, שלח את אנטואן קונטה לגלות כפויה בירושלים. סיפורו של בלם בית"ר, כולל מונולוג כואב של המותקף: "תנו לו לשבת בכלא"

צילום וידאו: רוני כנפו, עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: מסיבת העיתונאים של בית"ר ירושלים לקראת הפועל רעננה

"זה היה ביצוע שהזכיר את ליליאן תוראם", התגאו בתקשורת הצרפתית ב-29 ביולי 2013 והרשו לעצמם להיתלות באילנות גבוהים. השחקן שזכה להשוואה המחמיאה וגם נבחר ל-MVP באותו יום, היה אנטואן קונטה. בשלבים הראשונים של חצי גמר היורו עד גיל 19 מול ספרד, הוא עוד היה על תקן הגיבור הטרגי, לאחר שאוראל גרינפלד שרק לפנדל על עבירה שביצע מחוץ לרחבה. אלא שבהמשך הנהיג קונטה את משחק ההגנה של נבחרת הנוער הצרפתית ולקינוח קבע 1:2 בדקה ה-105 של ההארכה, עם בעיטה מפתיעה ברגל שמאל ששלחה את נבחרתו לגמר וזיכתה אותו בשבחים מכל עבר.

עוד בנושא:

שבת, 20:30, ספורט1: הפועל רעננה - בית"ר ירושלים
אנטואן קונטה: "לא התאמנתי מאז התקרית, בית"ר הסכימה לתת לי צ'אנס"
למרות פרשת התקיפה, אנטואן קונטה חתם בבית"ר ירושלים עד תום העונה

אנטואן קונט שחקן נבחרת צרפת הצעירה. GettyImages
תקופה קסומה עם עתיד ורוד עוד יותר. אנטואן קונטה כקפטן נבחרת צרפת עד גיל 20/GettyImages

זו הייתה התקופה הקסומה בקריירה של קונטה. והעתיד נראה ורוד עוד יותר. חצי שנה קודם לכן הוא ערך את הופעת הבכורה במדי פריס סן ז'רמן, וחודשיים לפני היורו חתם לראשונה על חוזה מקצועני, אחרי שהיה חבר בסגל שהחזיר את האליפות לבירת צרפת. זלאטן, בקהאם וקונטה. הטורניר המוצלח בליטא, גם אם הסתיים בהפסד בגמר מול סרביה, מיצב את הבלם ממוצא גינאי כאחד משחקני העתיד של הכדורגל הצרפתי. בשורה אחת עם חבריו לנבחרת: אמריק לאפורט, אדריאן ראביו ואנתוני מרסיאל.

קרלו אנצ'לוטי היה האיש שהעניק לקונטה את ההזדמנות הראשונה בקבוצה הבוגרת של פ.ס.ז' כאשר אלכס וטיאגו סילבה הברזילאים היו פצועים. המאמן האיטלקי המוערך אמר עליו אז: "קונטה הוא כישרון גדול. מדובר באחד משחקני העתיד של פ.ס.ז' ואולי אפילו של נבחרת צרפת".

בטח לא של בית"ר ירושלים. ודאי שלא בגיל 23.

שחקן בית"ר ירושלים, אנטואן קונטה. מגד גוזני
נזרק מהמסלול. אנטואן קונטה על ספסל בית"ר ירושלים/מגד גוזני

המסלול של קונטה היה ברור לאורך כל הדרך. הילד מפרברי הבירה עבר בגיל 13 מקבוצת CO וינסן לאקדמיה של פריס סן ז'רמן ושם למד טוב יותר את רזי המשחק. הוא התקדם בהדרגה, קיבל הזדמנויות לשחק לפעמים גם בקישור וניסה לחקות את אלילו סטיבן ג'רארד. כבלם, היה שותף לדהירה של קבוצת הנערים שלא הפסידה במשך שנתיים ובכה כאשר הרצף נעצר. במקביל, שיחק בנבחרות הצעירות של צרפת (27 הופעות מגיל 16 ועד 21) וגרם לאוהדי פ.ס.ז' לעקוב בקפידה אחר ביצועיו כמי שעשוי להשתלב בהמשך בקבוצה הבוגרת.

כאמור, קרלו אנצ'לוטי היה המאמן שהקפיץ אותו לסגל הבוגר וגם העניק לו את דקות הבכורה כמחליף ב-0:4 בטולוז, שלושה ימים אחרי שקונטה חגג את יום הולדתו ה-19. ממאדו סאקו, האיש שפינה לקונטה את המקום על המגרש ומי שהיה קפטן פ.ס.ז' כבר בגיל 17 וחצי, ביקש לפרגן בסיום: "אני רוצה לברך את המחליף הצעיר של, אנטואן קונטה, לרגל הופעת הבכורה שלו. אני מקווה שזו הופעה אחת מני רבות". הוא לא יכול היה לטעות יותר. זו הייתה ההופעה היחידה.

דווקא לאחר היורו המוצלח במדי נבחרת הנוער, קונטה החליט בעצה אחת עם ראשי המועדון לצאת להשאלה. היעד הנבחר היה ריימס, קבוצה שייעדה לו את תפקיד הבלם הרביעי בהיררכיה. לא מעט מאוהדי פ.ס.ז' התאכזבו מההחלטה וסברו כי קונטה היה צריך ללכת למקום בו דקות המשחק שלו מובטחות, אחרת עדיף לו להישאר בקבוצת המילואים ולהתחשל שם. לפחות לגבי העונה הראשונה, הצדק היה איתם. קונטה רשם רק תשע הופעות, לא מצא את מקומו וסבל מפציעות חוזרות בקרסול ובשריר הירך האחורי. למרות זאת, לקראת סיום העונה הציג יכולת שאולי לא שכנעה את האלופה להחזירו, אבל גרמה לריימס לרכוש את כרטיסו לצמיתות. פ.ס.ז' לא התנגדה.

קרלו אנצ'לוטי, לאונרדו, פריס סן ז'רמן. רויטרס
הציב לקונטה את נבחרת צרפת כיעד. קרלו אנצ'לוטי חוגג אליפות בפריס סן ז'רמן/רויטרס

את 2014/15, העונה השנייה שלו בריימס, קונטה התחיל רע מאוד. הוא ספג ביקורות רבות על התפקוד שלו כבלם במהלך התבוסות של תחילת העונה, אך המשיך לקבל קרדיט ועם הזמן הפך לשחקן משמעותי בבריחה של הקבוצה מהתחתית. המהירות והיכולות האתלטיות שלו באו לידי ביטוי, ובהדרגה גם חל שיפור בקבלת ההחלטות ובקריאת המשחק. במחזור הסיום של אותה עונה, הוא גם הגשים חלום ילדות ועלה לשחק בפארק דה פראנס. "קיוותי שזה יהיה במדי פ.ס.ז', אבל גם כשחקן ריימס זה רגע גדול עבורי", אמר בהתרגשות.

עונה לאחר מכן, באותו אצטדיון ממש, ערך את הקאמבק שלו אחרי ניתוח בברך והיעדרות של חמישה חודשים. לאחר מכן שיחק עוד תשע פעמים, אך לא הצליח לסייע לריימס להימנע מירידה. בקיץ 2016, אנטואן קונטה המבטיח כבר היה שחקן ליגה שנייה. סנט אטיין ניסתה לצרפו וגם מונפלייה גיששה, אבל משא ומתן רציני לא היה וקונטה התמקד במאמצי העלייה של ריימס. כששיחק העונה כבלם, הקבוצה ספגה תבוסה 5:2 מלה האבר בגביע הליגה, הובסה 3:0 בידי נים וסיימה ב-1:1 מול לאנס. בשישה משחקים כמגן ימני, היה טוב יותר ושותף לשלושה ניצחונות ולעלייה של ריימס לפסגה. אפשרות של מעבר בינואר לליגה הראשונה שוב עמדה על הפרק.

ואז הגיע אותו יום חמישי מדובר, בו קונטה נזרק מהמסלול שלו. עד לישראל.

אנטואן קונט בלם ריימס מול אדינסון קבאני פריס סן ז'רמן. AP
הגשים חלום ושיחק לראשונה בפארק דה פראנס, אבל במדי ריימס. אנטואן קונטה מול אדינסון קבאני/AP

הנה הגרסה ממקור ראשון (אותה אישרה גם המשטרה) לאירועי ה-8 בדצמבר 2016, כפי שתיאר המותקף ליאם ז'אן בראיון ל-RMC בשבוע שעבר. "החלקתי בסקייטבורד בשכונה עם כמה חברים ופתאום שמעתי אישה בוכה וצורחת", החל לתאר הבחור בן ה-19. "שמעתי גם דלת נטרקת בעוצמה והחלטתי לגשת. ראיתי בחורה נדחפת מהבית שלה, ממש נזרקת החוצה ומועדת על הרצפה. הפגנתי נוכחות, כדי שיראו אותי ואולי יפסיקו. אז אותו אנטואן קונטה הסתובב ושאל: 'מה אתה מחפש כאן?'. הוא העליב וזרק כמה קללות. ראיתי שהוא עצבני והלכתי לכיוון החברים שלי, רציתי להתקשר למשטרה. לא הספקתי. קונטה יצא לפתע עם אלת בייסבול וגז מדמיע. עמדתי והוא התקדם לעברי. הוא נתן לי מכה אחת לרגל ואז לראש. נפלתי לקרקע. כשפתחתי את העיניים, הוא עמד מעליי וצעק: 'תזדיין מפה'. הצלחתי לקום, רצתי 50 או 100 מטרים ואז הרגשתי שהראש שלי מסתובב. חברים שלי סייעו לי להתרחק ואז הגיעה העזרה".

ז'אן פונה לבית החולים עם פגיעת ראש קשה ובשלבים מסוימים היה בקומה. באותו זמן, קונטה היה במעצר והספיק להביע חרטה בפני חוקריו. "הוא אמר שהוא נגעל מעצמו ורק רוצה לכפר על האירוע", גילו. דבר מעצרו הכה גלים בצרפת ואחד מבני משפחתו של קונטה אמר ליורופ 1: "אין שום הצדקה למעשה שלו. להתפרץ בצורה אלימה שכזו על בת הזוג שלך ועל בחור צעיר... זה מעשה טיפשי. הוא תמיד התנהג ללא דופי, על המגרש ומחוצה לו. זה רגע של טירוף, גם לנו קשה להסביר את זה". דברים דומים השמיע ז'אן פייר קאיו, נשיא ריימס, שאחרי הודעת הגינוי הנחרצת של המועדון, הוסיף: "מעולם לא הייתה לו בעיה אצלנו, אנחנו המומים. אין מילים לתאר את התחושה אם ההאשמות המיוחסות לו אכן נכונות".

בניגוד לגישת המשפחה ונשיא המועדון, במשטרת ריימס דווקא ידעו לספר על היתקלויות קודמות של קונטה עם השוטרים המקומיים, בעיקר כאשר נתפס על עבירות תנועה. כמו כן, דווח כי בת הזוג שלו הגישה תלונה אחת על אלימות באוגוסט האחרון, אך מיהרה לבטל אותה. לאחר מכן, בסביבתו כבר הסכימו להודות כי "הוא עבר תקופה קשה לאחרונה בחייו האישיים".

מכיוון שהחקירה הושלמה וכל העובדות בנוגע לתקיפה היו ידועות, קונטה שוחרר לאחר שימוע בערבות של 10 אלף יורו ובתנאים מגבילים. הוא לא הורשה לחזור לביתו וגם ריימס לא הסכימה לאפשר לו לשוב להתאמן. דווקא באסטיה מהליגה הבכירה שקלה להושיט יד, אבל ירדה מהר מאוד מהרעיון מפני שלא רצתה להיכנס לתסבוכת עם שחקן שיעמוד למשפט לקראת סיום השנה ועלול לספוג עונש של עד חמש שנות מאסר. קונטה הבין שהדלתות בצרפת סגורות בפניו עד לסיום ההליך המשפטי. האפשרות היחידה הייתה לצאת לגלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רוצה לראות אותו מאחורי סורג ובריח". ליאם ז'אן, הבחור שהותקף על ידי אנטואן קונטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רגע לפני סיום חלון ההעברות, גם בצרפת הופתעו לשמוע כי קונטה ברח עד לישראל כדי להמשיך לשחק כדורגל. ז'והאן אודל, שנשאר בסופו של דבר בקבוצה וגם סייע לבלם להיקלט, הסביר לאנשי בית"ר ירושלים: "הוא שחקן של ליגה ראשונה בצרפת, עבר את כל הנבחרות הצעירות וצמח בפריס סן ז'רמן. אם לא הבלגן שהיה לו, הוא בכלל לא היה חושב להגיע לכאן. גם בראש שלו הוא עדיין רואה את עצמו חוזר לרמות הגבוהות".

קונטה מחכה עד יעבור זעם. המשפט מתוכנן כאמור לסוף 2017, ובסביבתו מאמינים שכאשר העניין יסתיים הוא יוכל לחזור למקומו הטבעי בליג 1. מי שלא מוכן שזה יקרה הוא המותקף ז'אן. "בזמן האירוע לא זיהיתי אותו, אבל ברגע שהבנתי שהוא כדורגלן, תיארתי לעצמי שיחמוק מעונש כי הוא מפורסם", טען באותו ראיון ב-RMC, שנערך כמעט חודשיים אחרי התקיפה. "זה יהיה מאכזב, אבל אני לא יכול למנוע את זה. אני לא מסוגל להזיז חלק מהאצבעות שלי, התנועה שלי נפגמה, אין לי תחושה בשפה התחתונה ואני סובל מסחרחורות. עכשיו אני חוזר ללימודים אחרי חודשיים, אבל עדיין זקוק לפיזיותרפיה, בדיקות MRI וטיפולים אצל נוירולוג ופסיכולוג. על פי הרופאים, לפחות שנה עד שאחזור לעצמי. ההתנצלות שלו הייתה רק למען התדמית, כדי להציל את הקריירה. תנו לו לשבת בכלא ולשלם על מה שעשה. אני רואה לראות אותו מאחורי סורג ובריח. אומרים שהוא לא חשב באותו רגע, אבל היה לו זמן ללכת הביתה, להוציא את המחבט ולתקוף אותי".

יום אחרי הטענות הקשות של ז'אן, קונטה כבר פרסם התנצלות אישית בפייסבוק: "מעדתי. אין יום שעובר שבו אני לא חושב על מה שקרה. לא רק החיים שלו השתנו מקצה לקצה, אלא גם שלי. לא ראיתי את אשתי ואת בני מאז אותו יום, ולא הצלחתי להתאמן כמו שצריך מאז המקרה. הייתי עושה הכול כדי להחזיר את הגלגל לאחור, אבל יודע שזה לא אפשרי. אחד הדברים החשובים לי ביותר הוא לפגוש אותו פנים מול פנים ולהתנצל. אני אגיד זאת שוב: אני מצטער, ומקווה שהוא יסלח לי... אני מבקש מכל אלו שנפגעו ממני לתת לי הזדמנות לגאול את עצמי. אני מבקש שיסלחו לי ושיתנו לי הזדמנות להראות שאני אדם אחר".

הגאולה תתחיל בבית"ר ירושלים?

שחקן בית"ר ירושלים אנטואן קונט. ברני ארדוב
מאמין שיחזור לרמות הגבוהות אחרי שהבלגן יסתיים. אנטואן קונטה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully