וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם אביו של וידאר קיארטנסון: "אתה לא יכול לספסל את החלוץ הכי טוב שלך"

הוא ספר, שופט, ראש מועצה, יו"ר חוג אוהדי ארסנל באיסלנד לשעבר, אבל לפני הכל הוא אבא של וידאר קיארטנסון שקורא כל טוקבק על בנו ("הייתי מודאג ממה שכתבו"). הכעס על ארבלדזה, השינוי של קרויף, איך מכבי שכנעה אותו לבוא והקשיים בתחילת הדרך. ראיון חובה

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

קיארטן ביורנסון ביקש עוד עשרים דקות. הרגע יצא מהמספרה המשפחתית ורצה לנהל את השיחה בבית, באופן רגוע. אולי כדי להוכיח עד כמה רגוע, אולי כדי להתגרות, זו התמונה שהוא שלח כדי להראות שהוא מוכן.

חייו של וידאר קיארטנסון. באדיבות משפחת קיארטנסון, מערכת וואלה! NEWS
הנוף מחלונו של קיארטן ביורנסון/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות משפחת קיארטנסון

אז הנה הנוף מחלונו של אבא של וידאר קיארטנסון.

ואחרי שכולנו בדקנו כמה עולה טיסה לאיסלנד, אפשר להתחיל.

"הפודיום" - כל הטורים והפודקאסטים
למעקב אחר יוסיפון בפייסבוק
הערב: מכבי פתח תקוה - מכבי תל אביב (21:00, ספ' 5)

חייו של וידאר קיארטנסון. באדיבות משפחת קיארטנסון, מערכת וואלה! NEWS
קיארטן ביורנסון, וידאר קיארטנסון ויוסי בניון/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות משפחת קיארטנסון
"אמרתי לו - 'אל תתעניין בתקשורת'. אני חושב שהוא קרא קצת, אבל אני קורא הרבה. אני האבא שלו, ואני חייב. למכבי יש עמוד יפה בפייסבוק ואחרי כל פוסט אני מתרגם את התגובות. והייתי מודאג ממה שכתבו עליו. אני חושב שהיו שם תגובות ממש לא הוגנות על הבן שלי"

"זה טוב מאוד לחיות באיסלנד, הנוף כמו אמנות", ביורנסון מתמוגג בעצמו בזמן שאני מקנא, אבל הרי התכנסנו לדבר על מדינה אחרת.

"באוקטובר הייתי בישראל בפעם האחרונה", אבא של חלוץ מכבי תל אביב מספר. "וידאר לא כבש בכמה משחקים רצופים, וביקש שאני אבוא. 'אתה חייב לתמוך בי מקרוב'. גם בנורבגיה זה קרה לו, ובאתי, וגם בשבדיה, ובאתי. וגם הפעם, הוא התחיל לירות איך שהגעתי. היה עליו לחץ - גם מהתקשורת וגם מתוך המועדון, במיוחד מהאוהדים. אני מכיר אותו: משהיה בן 4 תמיד כבש הרבה גולים. כשהתחיל לשחק כדורגל כאן, בסלפוס, הוא לא רצה להיות שוער ולא מגן ולא קשר. רק חלוץ. הזכרתי לו שבנורבגיה הוא כבש 25 שערים ושבר שיאים, ושהיה סגן מלך השערים במאלמו למרות שלא שיחק את כל המשחקים. ביקשתי שיהיה מפוקס, שיתרכז בסיומת, והבטחתי שאבדוק אם אוכל להגיע. בתוך יומיים הייתי על טיסה מאיסלנד לישראל. לפני שהמראתי אמרתי לו 'אם אני בא מכל כך רחוק, אתה חייב לכבוש'".

"אנשי המועדון אספו אותי משדה התעופה, ביום המשחק בקרית שמונה", הוא ממשיך. "הגענו רק חמש דקות לפני שהתחיל, ובדרך אמרתי לשלומי [אברמוב, אחראי קשרי זרים וקהילה במכבי תל אביב] שאני בטוח שייגמר 1:2 ושווידאר יכבוש צמד. נשבע לך, הרגשתי את זה. אחרי המשחק נראה לי שאנשי מכבי הצטערו שהם לא הימרו על התוצאה הזו", הוא צוחק. "אני לא מהמר לעולם…".

הביקור המשיך בטיסה עם מכבי לפיטרסבורג, למשחק מול זניט. "האנשים במועדון כל כך נחמדים", הוא מודה על הטרמפ, "אבל ברוסיה לא הייתי מאושר כי ארבלדזה לא נתן לווידאר לשחק. הוא רצה שינוח, אבל אני לא שמעתי על דבר כזה - אתה חייב להשתמש בחלוץ הכי טוב שלך אם אתה רוצה לכבוש. אבל זו בחירה שלו", הוא עוצר את עצמו, "ואנחנו לא יכולים להתערב".

דיברת על לחץ מהתקשורת ומהקהל. המשחק בקרית שמונה היה משחק הליגה היחיד בו כבש וידאר בתקופה של שישה משחקים. תג המחיר גרם לאנשים רבים לבקר אותו ולחשוב שמדובר בפלופ. איך הוא הרגיש בתקופה הזו?

"כשקבוצה מפסידה וכשחלוץ מחמיץ כל מאמן אומר לשחקנים שלו 'אל תקשיבו לתקשורת ואל תקשיבו לאוהדים'. ארבלדזה אמר את זה לווידאר, וגם אני אמרתי לו - 'אל תתעניין בתקשורת'. אני חושב שהוא קרא קצת, אבל אני קורא הרבה. אני האבא שלו, ואני חייב. למכבי יש עמוד יפה בפייסבוק ואחרי כל פוסט אני מתרגם את התגובות. והייתי מודאג ממה שכתבו עליו. אני חושב שהיו שם תגובות ממש לא הוגנות על הבן שלי. אני מבין בכדורגל - אבא שלי היה יו"ר של הקבוצה בסלפוס במשך 15 שנה, ואחי ועוד קרובי משפחה שלי שיחקו בנבחרות איסלנד".

ובכל זאת, ההבדל הבולט בנוגע לבן שלך הוא בין ארבלדזה לקרויף. מאז שג'ורדי מאמן אותו, הוא עם תשעה שערים בשבעה משחקים.

"אני חושב שג'ורדי פשוט שינה את התוכנית של הקבוצה. אם כמאמן אתה מכיר את החלוץ שלך טוב ויודע איך הוא יבקיע, הוא יבקיע. במקרה של וידאר, אתה חייב לתת לו את הכדור מהכנפיים. אם לא תעשה את זה, כמו שמכבי לא עשתה בהתחלה, יהיה קשה. אבל בתחילת העונה נראה לי שבעיקר חשבו שם על הגנה, ואת התוכנית הזו ג'ורדי שינה. וידאר אהב את ארבלדזה וארבלדזה הוא זה שהביא אותו. הוא היה חלוץ בעצמו, איש נחמד מאוד, אבל זו היתה תקופה לא טובה לכולם. כשפגשנו את ג'ורדי בתל אביב הוא סיפר לי שהוא מכיר את הסגנון של וידאר, ושהוא צפה בו בווידאו פעמים רבות. כשג'ורדי לקח את הקבוצה הייתי בטוח שווידאר ירוויח. ג'ורדי הראה לכולם שהוא יודע מה הסגנון הכי טוב לקבוצה, מה הסגנון שהכי יתאים לווידאר - לספק לו כדורים מהכנפיים. שני הגולים שלו בחיפה - שניהם לגמרי 'Vidar goals'. הוא בורח למרווח בין שני שחקנים וכובש".

חייו של וידאר קיארטנסון. באדיבות משפחת קיארטנסון, מערכת וואלה! NEWS
?כבר בגיל 6-7 הוא אמר לי שהוא רוצה להיות כדורגלן מקצועי כשיהיה גדול?/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות משפחת קיארטנסון

ההרשתות האחרונות הביאו את קיארטנסון ל-11 שערי ליגה. בכך הגיע לדאבל-פיגרס בארבע ליגות אירופיות שונות ברציפות - שבדיה, נורבגיה, איסלנד וישראל. באיסלנד חגגו עם כתבה סטטיסטית על הישגי החלוץ.

איך הוא התאקלם חברתית, לפי מה שהוא מספר?

"הכול יותר טוב עכשיו. הוא סיפר לי שבתחילת השבוע הוא יצא להליכה עם אשתו והבן שלו, ועצרו אותו לפחות 25 פעמים בשביל תמונות וחתימות. הוא שמח עכשיו היה לו קשה בהתחלה, להגיע למדינה חדשה עם תינוק בן שלושה חודשים. הם בקושי ישנו בלילות".

ועכשיו זה שונה לגמרי?

"בוא נגיד שאני מדבר איתו כל יום, ואנחנו מדברים על החיים ועל כדורגל. עד לפני שבועיים שמעתי בקולו שהוא לפעמים שמח ולפעמים לא. בשבועיים האחרונים? שמח, שמח, שמח, שמח, שמח. הבן שלי שמח, שוב".

וידאר קיארטנסון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"הכול יותר טוב עכשיו". וידאר קיארטנסון/ברני ארדוב

רגע של תורת השמות האיסלנדית. כפי שכבר הספיקו לחפור לכם על כך ביורו 2016, שם המשפחה שם לקוח משם האב, עם התוספת סון. וכך קיארטן ביורנסון הוא אבא של וידאר קיארטנסון, שהוא אבא של התינוק הנינג וידארסון. שמו האמצעי של וידאר הוא "אורן", נשר בלשון המקור. ואכן, כשווידאר-אורן גדל בסלפוס, הוא זה שהחליט לפרוש כנף ולעוף מהעסק המשפחתי.

אבא קיארטן עובד כספר, במקביל למשרתו כנשיא מועצת העיר סלפוס. סבא שלו פתח מספרה ב-1948. אבא שלו נכנס לעסק ב-1968. קיארטן החל מוקדם, ב-1982. "וכיום אנחנו עובדים ביחד בעסקה המשפחתי - אבא שלי, אני ואחי", הוא מספר. "לפני עשר שנים שאלתי את וידאר אם הוא מוכן להיכנס לעסק. 'לא, לא, לא!', הוא התעקש, 'אבא, אני רוצה להיות כדורגלן".

כספר - מה אתה חושב על השיער שלו?

"הו, יש לו שיער אדיר! יותר מלי, לי אין שיער בכלל. הוא מסתפר עכשיו בתל אביב, והתסרוקת שלו תישאר נורמלית. לא תהיה לו תסרוקת משוגעת. כשהיה צעיר צבע את השיער, אבל היום הוא לא רוצה משהו כזה".

חייו של וידאר קיארטנסון. באדיבות משפחת קיארטנסון, מערכת וואלה! NEWS
ארבעה דורות: וידאר קיארטנסון, חלוץ מכבי תל אביב, והבן, האבא והסבא/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות משפחת קיארטנסון

קיארטן איבד בן אחד בלידה, ווידאר הוא בן יחיד ולו ארבע אחיות. השיגעון האמיתי של המשפחה, אולי אפילו יותר מהמספרה, הוא האהדה לארסנל. קיארטן בעצמו ייסד את מועדון אוהדי ארסנל באיסלנד ב-1982 וכיהן כיו"ר במשך עשרים שנה.

"ארסנל פופולרית מאוד כאן, והשגתי 2,200 חברים למועדון האוהדים", הוא מתרברב. "0.7% מאוכלוסיית איסלנד היו חברים במועדון שלי", הוא מראה שלא רק זרים מספרים בדיחות אוכלוסין על המדינה הזו. "הפקנו עלון של המועדון, וטסנו למשחקים ביחד. הייתי ב-75 משחקים של ארסנל. גם וידאר אוהד ארסנל, כמובן. כשהיה בן שמונה לקחתי אותו למחנה קיץ של הקבוצה. פגשנו את ונגר ואת השחקנים. עשינו את זה במשך ארבע שנים ברציפות".

אז לשחק במדי התותחנים זה החלום…

"כמובן. כשהוא היה בן 12 הוא סיפר שהפנטזיה שלו זה לשחק בארסנל. זה יכול להיות קשה אבל מי יודע לגבי חלומות? הוא שמח במכבי, ובשנים הקרובות הוא ייתן הכול בשביל מכבי".

וידאר קיארטנסון בן 11, במדי ארסנל. עדיין פנטזיה משפחתית/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות משפחת קיארטנסון

כבר בינואר הסוכן של קיארטנסון התקשר לאבא וסיפר שמכבי תל אביב מאוד מעוניינת בשירותיו של בנו. על השולחן היתה הצעה ממאלמו. בסופו של דבר קיארטנסון העדיף את מאלמו. הוא הגיע לשבדיה, הצעיד את המועדון לאליפות שהושגה רק אחרי שעזב, אבל הספיק לסיים כסגן מלך השערים בליגה השבדית.

לקראת תום העונה בשבדיה במכבי הגבירו מאמצים, ושוב יצרו קשר עם הסוכן. "הם עדיין מעוניינים", מסר הסוכן לאבא. "אתה חייב לשאול את וידאר שוב". קיארטנסון ביקש עצה מאביו, שהסביר לו: "זו החלטה שאתה צריך לקבל לבד". יום לאחר מכן התקשר וידאר לאביו ומסר שאמר למכבי "לא". "אני רוצה לסיים עם מאלמו את העונה", הסביר, "אני רוצה להיות מלך השערים".

במכבי תל אביב לא הרפו. שם התקשרו שוב וביקשו: רק תבוא לישראל. אל תגיד 'לא' לפני שתראה את תל אביב, ותרגיש את העיר ואת המועדון. יום לאחר מכן וידאר, אביו והסוכן ביקרו בישראל לראשונה. כמה שעות לפני הטיסה עוד הספיק קיארטנסון לכבוש שער ניצחון ב-0:1 של מאלמו על סונדסוול. הם הגיעו לתל אביב ל-24 שעות. סיירו במועדון, נפגשו עם ארבלדזה ועם קרויף. לאחר שעתיים וידאר התקשר לאשתו: "היי, אני פשוט אוהב את המקום הזה!". באמצע הלילה הוא עבר בדיקה רפואית וחתם על חוזה. "וכך וידאר הפך לשחקן של מכבי תל אביב", חותם קיארטן.

ובכל זאת, יש לו רק 13 הופעות נבחרת, ורק שער אחד.

"ב-2009, אחרי שסלפוס שלנו ירדה ליגה, המאמן של IBV היימיר האלגרימסון הגיע אלינו ואמר שווידאר חלוץ נהדר ושהוא רוצה אותו. הסכמנו, כי ידענו שאם המאמן מתלהב ממנו, זה יעזור. היום האלגרימסון הזה הוא מאמן הנבחרת. הוא מכיר את וידאר כל כך טוב, וזה לא ייאמן שהוא לא מנצל אותו יותר. אבל אני לא יכול לדבר על זה, זה לא טוב לי", הוא לוקח צעד אחורה. "רק אגיד שמגיע לווידאר לקבל יותר צ'אנסים במדי הנבחרת".

סביב המשפחה רבץ גם הסיפור הרע שנגע לאמו, אסדיס. ההורים התגרשו ב-2002, ואמו החלה בקשר חדש. הקשר הסתיים בכך שהבחור הטריד אותה ממושכות, הפיץ תמונות פרטיות, השתמש באלימות לעיני ילדיה, שלח הודעות מטרידות ואפילו איים בסכין. בספטמבר האחרון, כך לפי עיתונאי מקומי, נכלא לשנתיים. "זה היה קשה לכולנו", קיארטן מספר ומבקש לא להרחיב בנושא. "זה השפיע על וידאר, וכמובן השפיע גם עליי. אבל המצב נהיה טוב יותר לאחרונה".

לארס לאגרבק מאמן נבחרת איסלנד עם היימיר האלגרימסון. AP
"הוא מכיר את וידאר כל כך טוב, וזה לא ייאמן שהוא לא מנצל אותו יותר". היימיר האלגרימסון/AP

קיארטן, "איש עסוק מאוד", גם היה שופט בליגות הנמוכות במדינה, במשך שלושים שנה. "אני חושב שהייתי שופט טוב, אבל יש כמה קבוצות שיטענו אחרת", הוא אומר. "כאיש מקצוע אני יכול לומר שרוב השופטים בישראל עושים עבודה טובה, וראיתי כל משחק של וידאר שם. בסין הם לא עשו עבודה טובה".

לסיום - ניבאת במדויק את המשחק של וידאר בקרית שמונה. ברביעי הוא משחק נגד מכבי פתח תקוה בגביע. תחזית?

"אתה חייב לזכור שהוא כבש שבעה שערי גביע בנורבגיה, ארבעה בגביע הסיני, ארבעה בגביע השבדי ובישראל כבר יש לו ארבעה. אז אני בטוח שהוא ימשיך לכבוש. לדעתי, וידאר יכבוש היום, והתוצאה תהיה 1:1".

ניפגש בגומלין.

orenjos@walla.co.il

וידאר קיארטנסון ובנו הנינג וידארסון, בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות משפחת קיארטנסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully