וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בלי השוואות למוריניו: מרקו סילבה משקם את האל סיטי בדרך לגדולה

5.2.2017 / 15:00

עד גיל 39 היה מרקו סילבה אחראי לסיפור סינדרלה מדהים, זכה בגביע הפורטוגלי ובאליפות יוון. כעת, בחודש הראשון על ספסל האל סיטי, הוא הספיק לנצח את מנצ'סטר יונייטד וליברפול. תכירו את הכישרון הפורטוגלי החדש שמדאיג מאוד גם את ארסן ונגר

מרקו סילבה מאמן האל סיטי מול יורגן קלופ מאמן ליברפול. רויטרס
עכשיו גם קלופ הפך לקורבן. סילבה מנצח את ליברפול/רויטרס

בספטמבר 2015 ז'וזה מוריניו שמח בפעם המי-יודע-כמה לאידו של ארסן ונגר. אולימפיאקוס הגיעה להתארח באיצטדיון האמירויות במחזור השני בשלב הבתים של ליגת האלופות, וניצחה את ארסנל 2:3 בתצוגת תכלית של התקפות מתפרצות. המיוחד, אז עדיין מנג'ר צ'לסי, התמוגג מאושר, בעיקר כי את היוונים הדריך חברו הטוב מרקו סילבה. לקראת המחזור האחרון, בו היתה אולימפיאקוס זקוקה לתיקו ביתי או הפסד מינימלי על מנת להעפיל לשמינית הגמר על חשבון התותחנים, הצהיר מוריניו: "זה יהיה פנטסטי עבור הקריירה של עמיתי הצעיר, ולכן אני מקווה שהם יעלו". זה לא קרה. ארסנל ניצחה 0:3.

פאיטים קסאמי במדי אולימפיאקוס מול אלכסיס סאנצ'ס במדי ארסנל ב-2015. GettyImages
כמעט השלימו סנסציה. אולימפיאקוס מול ארסנל ב-2015/GettyImages

קוטע רצף של מוריניו, מנצח את קלופ

לפני חודש מונה סילבה למנג'ר החדש של האל סיטי, ומוריניו קיבל אותו באנגליה בזרועות פתוחות, אך ממש לא התכוון לוותר לו בסדרת המפגשים שהגורל זימן. מנצ'סטר יונייטד התמודדה מול הטיגריסים שלוש פעמים בפרק הזמן הזה, ו"החבר הצעיר" עשה לשדים האדומים חיים קשים. מוריניו אמנם ניצח 0:2 במשחק הראשון בחצי גמר גביע הליגה, אך בגומלין האמינה האל שהיא מסוגלת לחולל סנסציה, ולא הייתה רחוקה מכך.

הניצחון 1:2 קטע בכל מקרה רצף של 17 משחקים ללא הפסד עבור יונייטד, והמיוחד המתוסכל העדיף להציג עובדות חלופיות בראיון אחרי שריקת הסיום. הוא רמז כי הפנדל שנשרק לזכות המארחת לא היה מוצדק, וקבע: "לא הפסדנו. ראיתי רק שני שערים". בחלוף פחות משבוע, הוא לא ראה כדורים ברשת כלל, כאשר האל סחטה תיקו 0:0 הרואי באולד טראפורד בליגה ופגעה בסיכויי יונייטד להעפיל לליגת האלופות.

אוהדי ליברפול, שלא היו מרוצים מקבוצתם בתחילת השנה, לפחות מצאו הנאה בצרות של היריבה המושבעת מול קבוצת התחתית הצנועה, אבל אתמול גם יורגן קלופ נפל קורבן למרקו סילבה. הפורטוגלי השיג 0:2 על האדומים, ומאזנו בליגה האנגלית עומד כעת על שבע נקודות מארבעה משחקים. לפתע, האל כבר ממש לא נתפסת כיורדת בטוחה. נהפוך הוא – היא צברה מומנטום חיובי מאוד. בגיל 39, כבר יש לסילבה ניצחונות על שלוש אימפריות אנגליות ברזומה, והוא מוכיח את עצמו לפרשנים האנגלים שמיהרו לפקפק במינויו.

עוד באותו נושא

אנגליה: טוטנהאם עלתה למקום השני, ליברפול נכנעה 2:0 מול האל

לכתבה המלאה
מרקו סילבה מאמן אשטוריל. מגד גוזני
ביקר בישראל כמאמן אשטוריל, אותה הפך לקבוצה בכירה בפורטוגל. סילבה/מגד גוזני

ממעמקי הליגה השנייה לליגה האירופית

פול מרסון, למשל, התייחס בביטול לזכייה באליפות יוון וטען כי כל אחד מסוגל לעשות זאת עם אולימפיאקוס. פיל תומפסון הצהיר: "מדהים בעיניי שהאל הימרה על זר אלמוני, כאשר יש אנשי מקצוע מקומיים שמבינים את החומר. אין לו מושג בפרמיירליג". במקביל נאלץ סילבה להדוף השוואות ביזאריות למוריניו. המיוחד עצמו טען שיש הקבלה מסוימת: "גם אני התחלתי כמוהו, בקבוצה קטנה – לייריה, ואז הלכתי למועדונים גדולים". ובכן, זה ממש לא מדויק, כי מוריניו רכש ניסיון עצום בפורטו ובברצלונה כעוזרם של בובי רובסון ולואי ואן חאל, ותפקידו הראשון כמאמן עצמאי היה דווקא בבנפיקה. לעומתו, סילבה באמת סלל את דרכו מלמטה, ללא הכשרה מוקדמת.

למעשה, הוא התגלה כמנהיג עוד לפני שתלה את הנעליים. ב-2009 עמדה אשטוריל הקטנטנה על סף פשיטת רגל בתחתית הליגה השנייה בפורטוגל, והשחקנים איימו לנטוש את הספינה. סילבה, על תקן הקפטן, שכנע אותם להישאר ולהמתין למשקיע, וכך הציל את המועדון מסגירה. פחות משנתיים מאוחר יותר הוא כבר היה המנהל הספורטיבי, ואז הוזעק לתפקד גם כמאמן כאשר הקבוצה שקעה במאבקי הישרדות. זו הייתה אמורה להיות משרה זמנית עבור הבחור בן ה-34, אבל סילבה הצעיד את אשטוריל לעליה כנגד כל הסיכויים, והתברר שזה ייעודו בחיים. הוא היה מוכן לאתגר, וכבר בעונתו הראשונה בליגה הבכירה סיימה אשטוריל במקום החמישי והעפילה לליגה האירופית. שנה מאוחר יותר, למרות שהכוכבים שטיפח נמכרו, הוא שיפר את המאזן עוד יותר. אשטוריל דורגה רביעית אחרי בנפיקה, ספורטינג ופורטו, והפכה ללהיט אמיתי.

אומר ניאס האל סיטי. רויטרס
כבר לא יורדת בטוחה. האל סיטי/רויטרס

פוטר "כי לא לבש חליפה"

סילבה חולל את הנס עם תקציב זעום וסגנון הרפתקני. אשטוריל לא היססה לתקוף מול כל יריבה, זכתה לאינספור מחמאות בתקשורת, ואיש לא הופתע כאשר ספורטינג בחרה בו בקיץ 2014 כמחליפו של לאונרדו ז'ארדים שעזב למונאקו, והעניקה לו חוזה לארבע שנים. זה לא היה טריוויאלי, אבל המאמן הצעיר שרד בהצלחה את המעבר החד מקבוצה ללא ציפיות למועדון ענק ורעב מאוד לתארים. סילבה אפילו קטע עבור האריות בצורת בת שבע שנים וזכה בגביע הפורטוגלי.

לרוע מזלו, בתום עונתו הראשונה בליסבון, הצליחה ספורטינג במשימה החלומית לפתות את ז'ורז'ה ז'סוס מבנפיקה, ולכן נדרשה להיפטר מהמאמן הצעיר. על מנת להתיר את החוזה ללא תשלום פיצויים גבוה, עמלו עורכי הדין על מסמך של 400 עמודים, בו פירטו הפרות שונות מצדו של סילבה, כולל הופעה למשחק ללא חליפה. ואולם, ז'סוס לא עמד בינתיים בציפיות, וספורטינג עדיין מחפשת אליפות ראשונה מאז 2002. לעומת זאת, סילבה נסע ליוון וצבר ניסיון חשוב – גם הופעה חיובית למדי בליגת האלופות, וגם אליפות חלקה במיוחד. אולימפיאקוס אמנם לוקחת את התואר באופן קבוע, אך מעולם לא עשתה זאת עם 28 ניצחונות ב-30 משחקים ופער 28 נקודות מהמקום השני.

מערכת היחסים הטעונה עם ההנהלה גרמה לסילבה לעזוב בקיץ האחרון, וזה בהחלט פעל לטובתה של הפועל באר שבע שניצחה את אולימפיאקוס במוקדמות ליגת האלופות. הפורטוגלי הצעיר סימן את המטרה הבאה – הוא רצה להגיע לליגה האנגלית, ולא נרתע מהאתגר העצום בהאל. "זה מינוי מרגש", נאמר בהודעת המועדון שעבר משברים לא מעטים מאז עלה דרך הפלייאוף. סטיב ברוס התפטר עוד לפני תחילת העונה, מייק פילאן קיבל גיבוי אך נכשל, והאל הימרה בפעם השניה בלבד בתולדותיה על מאמן לא בריטי. הראשון, יאן מולבי הדני, עבד חודשים ספורים ב-2002 כאשר הקבוצה הייתה בליגה הרביעית, כך שמעשית סילבה הוא פורץ הדרך.

אלפרד אנדיאיי חוגג עם שחקני האל סיטי. רויטרס
המרחק מהקו האדום צומצם לנקודה בלבד. האל סיטי/רויטרס

משקם שחקנים סדרתי

תחילת הקדנציה שלו מעודדת באופן יוצא דופן, והמאמן החדש הגיע עם רעיונות מגובשים גם לגבי שחקני הרכש. הקשר הברזילאי אבנדרו, אותו גילה וקידם באשטוריל, הוחתם מפורטו. המגן הנורבגי עומר אלעבדלאווי הגיע בהשאלה מאולימפיאקוס. את שניהם המאמן מכיר מקרוב, וסומך עליהם בעיניים עצומות. הבלם אנדראה ראנוקיה הושאל מאינטר שלא ראתה בו צורך. עומר ניאס הסנגלי, שנרכש על ידי אברטון לפני שנה תמורת 13 מיליון יורו, הושפל ונזרק לקבוצת המילואים, שוקם על ידי סילבה – וכבר הספיק לכבוש מול יונייטד וליברפול. גם הקשר הסנגלי אלפרד אנדיאיי, שלא התאקלם בוויאריאל, הגיע בהשאלה והבקיע אתמול בבכורה.

זו אולי התכונה החשובה ביותר של סילבה. בשונה ממוריניו, הוא יודע להפיק את המקסימום משחקנים שנמצאים בשפל בקריירה. הפורטוגלי מעניק הוראות טקטיות מדוקדקות, אך בו בזמן מטפח קשר אישי עם השחקנים וגורם להם להרגיש מוערכים הרבה יותר מבעבר. התוצאות באשטוריל היו לא פחות ממדהימות, וכעת גם שחקני האל מתלכדים ליחידה מגובשת. תראו את השוער השווייצרי אלדין יאקופוביץ', שהתייבש שנים על הספסל, ומספק לפתע הצגות ברמה העולמית הגבוהה ביותר ועוצר את כל הכדורים הקשים שכוכבי יונייטד וליברפול בעטו לעברו.

המרחק מהקו האדום צומצם לנקודה בלבד, וגם השחקנים הוותיקים, כמו טום האדלסטון, מאושרים משיתוף הפעולה עם הבוס החדש. באנגליה רק לומדים להכיר את סילבה, אבל בפורטוגל צירפו אותו כבר מזמן לרשימת המאמנים הצעירים המבטיחים במדינה, וכל עתידו לפניו. האתגר המיידי הבא – איצטדיון האמירויות בשבת, וארסנל יודעת שמצפה לה אתגר אמיתי. סילבה כבר ניצח אותה לפני שנה וחצי, והוא בהחלט מסוגל לעשות את זה שוב עם קבוצתו החדשה. מוריניו שוב מחזיק אצבעות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully