וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אברהם גרנט יעזוב עם תווית המאמן העצלן ביותר שהיה כאן אי פעם"

3.2.2017 / 14:40

השחקנים אהבו אותו, ההתאחדות נתנה גיבוי, אבל בגאנה חשו כי לא לקח את תפקידו ברצינות. שיחות עם עיתונאים ממחישות כי עם רצון טוב והשקעה אמיתית, הישראלי היה כובש לבבות בקלי קלות

אברהם גרנט מאמן נבחרת גאנה. GettyImages
בתחשות פספוס. גרנט/GettyImages

על מנת לסכם נכון את הקדנציה של אברהם גרנט בנבחרת גאנה, חשוב מאוד להבין לעומק את הסיבות שהביאו למינויו בנובמבר 2014 מלכתחילה. כאשר שואלים על כך את גרי אל סמית, פרשן בכיר לכדורגל גאנאי בפרט ואפריקאי בכלל עבור BBC, הוא מספק השוואה מעניינת: "המניעים דומים מאוד לאלה של ריאל מדריד שמינתה את קרלו אנצ'לוטי כמחליפו של ז'וזה מוריניו ב-2013".

אחרי עזיבתו של הפורטוגלי מיוחד, חדר ההלבשה של ריאל מדריד היה מפורק לחתיכות, והבוס האיטלקי הרגוע והנינוח הוזעק על מנת לשקם את האווירה. זו היתה המטרה הגדולה ביותר של אנצ'לוטי, והוא עמד בה בגדול. על הדרך, הוא גם הצליח לזכות בגביע האלופות העשירי הנכסף וקטע בצורת מתסכלת בת 12 שהפכה לאובססיה.

עוד בנושא:

נבחרת קמרון העפילה לגמר אליפות אפריקה בזכות 0:2 על נבחרת גאנה
אברהם גרנט: "היינו הקבוצה הטובה יותר והפסדנו. מתסכל ועצוב"

קרלו אנצ'לוטי מאמן באיירן מינכן. רויטרס
מזהים נקודות דמיון? אנצ'לוטי/רויטרס

ריפא את הפצעים אחרי המונדיאל

גם לנבחרת גאנה יש בצורת ארוכה מאוד – היא לא זכתה באליפות אפריקה מאז 1982, אבל המשימה החשובה ביותר של גרנט היתה להביא שקט תעשייתי. בתום הפיאסקו המהדהד בגביע העולם בברזיל, המצב פשוט לא יכול היה להיות חמור יותר. עוצמת הסכסוכים בסגל הגיעה לרמה מדהימה אפילו במונחים של גאנה. במהלך הטורניר, נזרקו מהנבחרת הכוכבים הבולטים – קווין פרינס בואטנג וסולי מונטארי – אחרי שתקפו לפי הדיווחים פיזית ומילולית את המאמן ג'יימס אפייה ואת אנשי הצוות המקצועי. השחקנים היו עסוקים בעיקר בדרישות לתשלום בונוסים, ואפייה ממש לא הצליח להשתלט על הרוחות. הביקורת בתקשורת היתה קטלנית, וכל צד הפיל את האשמה על מישהו אחר. נדרש כבאי מנוסה על מנת לכבות את הלהבות.

"מישהו היה צריך לשים משחה על הפצע, וגרנט היה האיש הנכון למשימה. הוא הביא גישה אחרת, מצא שפה משותפת עם השחקנים וגרם להם להרגיש רצויים. הוא הפך לדמות אבהית, והגן על חניכיו בתקשורת בכל מצב ובכל תנאי. הוא לא זרק אותם מתחת לגלגלי האוטובוס כמו קודמיו. לכן כולם נלחמו עבורו, ואפשר היה לראות זאת באליפות אפריקה הקודמת ב-2015. התוצאות על הדשא היו טובות, והפסדנו בגמר לחוף השנהב רק בפנדלים. ההישג ההיסטורי היה קרוב מאוד", אומר אל סמית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אברהם גרנט מאמן נבחרת גאנה באימון. AP
דמות אב. גרנט/AP

"השחקנים שמחו לשתף איתו פעולה"

הנכונות של גרנט לתת גיבוי מוחלט לשחקניו באה לידי ביטוי גם באליפות אפריקה הנוכחית. הדוגמא הבולטת ביותר לכך היא הבחירה לשתף אתמול (חמישי) בהרכב את השוער ראזאק ברימה, על אף שהוקלט בהתבטאויות חריגות וקשות נגד האוהדים והעיתונאים שביקרו אותו. ההערכות דיברו על כך שיודח לקראת הקרב הגדול מול קמרון, אבל גרנט בחר להשאירו, כי הוא סמך עליו, וגם השחקנים בטחו בו. לרוע המזל, היה ברימה אשם בשער הראשון שספגו הכוכבים השחורים בדרך להפסד 2:0, אבל המסר של המאמן היה חד וברור. הוא לא נתן לאיש לפגוע בשחקניו, והם העריכו אותו על כך מאוד.

"בשיחות סגורות, השחקנים הודו כי גרנט אינו מאמן מבריק מבחינה טקטית, אבל הם מעולם לא רצו למתוח עליו ביקורת, כי הם אהבו לעבוד איתו. יש מאמנים שיוצאים אנטגוניזם בקרב השחקנים. גרנט הוא ההיפך המוחלט. כולם תמיד הגיעו בשמחה כדי לשתף איתו פעולה", אומר אל סמית. זו גם הסיבה המרכזית לכך שההתאחדות הגנאית סירבה במשך יותר משנתיים להיכנע ללחץ ציבורי עצום לפטר את הישראלי. הוא זכה לגב רחב מאוד מצד הבוסים, למרות חילוקי הדעות הפוליטיים הפנימיים. למעשה, זה רק הופך את הפספוס שלו כה גדול. היתה לגרנט קרקע פוריה כדי לעבוד ולהותיר חותם אמיתי על הכדורגל הגנאי, והוא בחר להתעלם מכך ולא לעשות זאת.

שוער נבחרת גאנה ברימה עם בובת הספיידרמן שלו. רויטרס
ההימור לא הוכיח את עצמו. ברימה/רויטרס

מילת המפתח – עצלנות

מילת המפתח – עצלנות
כפי שמסביר אל סמית, "הכל היה טוב עד שגרנט הפסיק להתנהג כראוי". עיתונאי גנאי נוסף, גדעון ניאמקיה, אומר: "גרנט לא קיים את ההבטחות שנתן כאשר מונה. הוא היה אמור לגור בגאנה ולראות את המשחקים בליגה המקומית, אך לא עשה זאת. הוא גם התחייב לקיים סמינרים והשתלמויות עבור המאמנים הצעירים במדינה, וזה לא קרה". מתקבל הרושם שלא נדרש מגרנט מאמץ מיוחד על מנת לבסס את מעמדו, אך הוא בחר ביודעין לזלזל בחלק מתפקידיו המרכזיים ביותר. כתוצאה מכך, הוא גרר ביקורת נוקבת מכל עבר במשך כל הקדנציה.

אפשר למלא עמודים רבים בציטוטים שהופנו נגד גרנט על ידי אנשי מקצוע מוערכים בגאנה. היה נוח יותר מבחינתו אם אפשר היה לסווגן כהתנגדות לזר לבן ודרישה להחליפו במאמן מקומי. הגישה הזו אמנם פופולרית, אך אחרי תקופתו של אפייה היא נפוצה הרבה פחות, ורבים ידעו להעריך את הסמכותיות של הישראלי בעבודה עם שחקניו. הנרטיב המרכזי היה אחר לגמרי – גרנט הואשם בעצלנות.

"אמא שלי היתה בוחרת סגל טוב יותר", אמר ביוני 2015 המאמן אופלה בואטנג, "גרנט הוא מאמן עצלן, הוא לא נוסע לראות משחקים ולא יודע מי נמצא בכושר. הוא גר באנגליה, ושולח את עוזרו לכל מקום. זה מטופש, אי אפשר לנהל כך נבחרת". בחלוף שנה, טען יו"ר ההתאחדות לשעבר ניאהו טמאקלו: "לגרנט אין מה להציע לנו, כי הוא עצלן מאוד. הוא נשאר באירופה, לא עוקב אחרי הכדורגל שלנו, ומגיע לכאן מתי שמתחשק לו". את רשימת ההתבטאויות אפשר להמשיך עוד ועוד – ואי אפשר לומר שכולם טועים.

אברהם גרנט מאמן נבחרת גאנה. רויטרס
"הוא עצלן מאוד". גרנט/רויטרס

"לא טרח לעקוב אחרי הליגה המקומית"

לכן גם ההעפלה לגמר לפני שנתיים לא העניקה לגרנט אשראי בקרב הציבור. האוהדים והעיתונאים ראו בו אדם מנוכר, שלא מתעניין בהם מספיק. אהוד בקרב השחקנים וחלק מהפקידים, הוא נותר זר ולא רלוונטי מבחינת כל היתר, ורבים חיכו לו בפינה. התוצאות הגרועות בפתיחת השלב המכריע במוקדמות המונדיאל הפכו את הישראלי לפרסונה נון גרטה בעיני לא מעטים. אחרי ההפסד 2:0 במצרים ותיקו 0:0 ביתי מאכזב מול אוגנדה, הסיכוי לנסוע לרוסיה קטן, וגאנה צפויה להחמיץ השתתפות בגביע העולם אחרי שלוש העפלות רצופות.

גרנט לא יהיה שם כאשר טורניר המוקדמות יסתיים. חוזהו פג בתום אליפות אפריקה, והוא לא יוארך. כאשר שואלים את הפרשנים הגנאים איזו מורשת הוא מותיר אחריו, התשובה לא מעודדת ומסתכמת במילה אחת – כלום.

"גרנט יעזוב את גאנה עם תווית המאמן העצלן ביותר שהיה כאן אי פעם. הוא לא טרח לבחון את הצעירים המקומיים, לא קידם אף שחקן מקצועית, ולא ישאיר אחריו בסיס לעתיד טוב יותר עבור הנבחרת", אומר ניאמקיה, "השחקן המצטיין בליגה הגאנאית היה לאטיף בלסינג, שכבש 17 שערים וחתם עכשיו בספורטינג קנזס סיטי ב-MLS. כוכב עולה נוסף הוא קווסי דונסו, אשף הכדורים הנייחים הטוב ביותר שהיה לנו מזה שנים. גרנט לא זימן אותם, ולמעשה אפילו לא ראה אותם".

אברהם גרנט מאמן נבחרת גאנה. AP
לא חסיד גדול של הליגה המקומית/AP

"לא מותיר שום מורשת"

אל סמית נחרץ לא פחות. "בגאנה לא אוהבים את גרנט כי הוא לא מותיר אחריו שום מורשת – לא מבחינת סגל ולא מבחינת סגנון. הוא יטען שהתוצאות היו טובות, אבל הוא לא רשם אף הישג משמעותי באמת. גאנה נכשלה במוקדמות המונדיאל, ולא ניצחה את הנבחרות הגדולות גם באליפויות אפריקה", הוא אומר, "עם השחקנים המוכשרים שעמדו לרשותו, אוהדים ציפו לראות כדורגל הרבה יותר אטרקטיבי וסוחף, אבל זה לא קרה. הוא לא שיפר אף אחד, לא שילב שחקנים חדשים. הסגל הנוכחי לא שונה מהותית מזה שנסע לאליפות הקודמת לפני שנתיים, ועובדה זו לא פועלת לטובתו של גרנט. אפילו חבריו הטובים בהתאחדות ביקשו ממנו לשהות יותר זמן בגאנה".

וזה כל הסיפור. "גרנט יכול היה לכבוש לבבות בגאנה בקלי קלות, לו רק היה מראה נכונות להקדיש, ללמוד וללמד. הוא בסך הכל היה צריך להתייחס ברצינות לליגה המקומית ולאוהדים", מסכם אל סמית. זה לא קרה, ולכן גרנט יעזוב את אפריקה בלי להותיר חותם, וישאיר מאחור הרבה מאוד אנשים כועסים אשר ישכחו אותו ואת הקדנציה שלו במהרה.

עקבו אחרי מיכאל יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully