וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדן וניצן, סיפור אהבה: בחזרה לעונה הכי טובה של עדן בן בסט

ריבים על גרביים, צהובים מכוונים, אימונים עצלים באצטדיון אתלטיקה. לכבוד הקאמבק להפועל חיפה, אורן יוסיפוביץ חוזר לעונה בה ניצן שירזי הוציא מעדן בן בסט יותר מכל המאמנים הזרים במכבי תל אביב

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס
?אני חושב שהוא חלוץ מעולה?, סיפר שחקן מכבי תל אביב. ?פשוט לא הלך לו אצלנו, ואם לומר את האמת, הוא לא קיבל מספיק קרדיט. העונה עדן היה החלוץ היחיד במכבי שעשה תנועות של חלוץ אמיתי"

שחקן מכבי תל אביב היה מאוד נחרץ השבוע.

"זכור מה אני אומר", שיגר, "עדן בן בסט מסיים את העונה בהפועל חיפה בדו-ספרתי".

להמחשה נספר שאת הקדנציה שלו במכבי תל אביב, שהחלה בקיץ 2014, סיים החלוץ עם תשעה שערי ליגה. הגורם בצהוב לא היה המהמר היחיד שחזה המשך עונה פורה לבן בסט. זאת בניגוד מוחלט לרזומה הישראלי של עדן - עונה אחת בלבד בדאבל-פיגרס בליגה הבכירה. ג'ורדי קרויף, שחיזר אחריו בצרפת, הנחית אותו בקרית שלום ולא שש לשחררו עד השבוע, דיבר באותו כיוון: "אני בטוח שהוא יכבוש הרבה שערים במועדון החדש שלו".

אז מה קרה במועדון אותו עזב? הרי זה לא יום ולא יומיים שבן בסט נראה בצהוב כצל של מה שהיה. "אני חושב שהוא חלוץ מעולה", המשיך שחקן מכבי תל אביב. "פשוט לא הלך לו אצלנו, ואם לומר את האמת, הוא לא קיבל מספיק קרדיט. העונה עדן היה החלוץ היחיד במכבי שעשה תנועות של חלוץ אמיתי. מבין את המשחק, דינמי, לא מפסיק לזוז. לצערו, זהבי הפך להיות חלוץ בשנתיים האחרונות שלו במועדון, והעונה הביאו חלוץ כל כך יקר שהיה חייב לקבל קרדיט בכל מחיר. זה פגע בו".

נכון. מהרגע הראשון החלוץ שהגיע מטולוז לא הוכרז ולא נראה ככוכב הקבוצה — מאופציית רכש "רביעית או חמישית" בקדנציה השנייה של אוסקר גרסיה ועד רזומה עגום של 24 הופעות הרכב בליגה בשנתיים וחצי. לסיכום אפשר לומר באופן הוגן: בן בסט לא קיבל ובן בסט לא לקח. דווקא על רקע הצלחת מכבי, בלט עוד יותר כישלונו. הוא הפך לגימיק, לבדיחה, אפילו בעיני אוהדיו. ובכל דקה שלו על המגרש הראש תהה 'היכן לעזאזל הבחור שכבש 18 שערי ליגה בעונה?'

אז שווה לבדוק - מה היה שם, בהפועל חיפה 2010/11, שכן עבד? מה, או יותר נכון - מי?

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ניצן שירזי מאמן הפועל תל אביב. קובי אליהו
שיתוף הפעולה הטוב ביותר של בן בסט עם מאמן כלשהו. ניצן שירזי/קובי אליהו

"ניצן כל הזמן דיבר על עדן כבן טיפוחיו"

בתחילת העונה שירזי לקח אותו לשיחה אישית והבהיר: "אני פה בשבילך. זו הקבוצה שלך. תעשה איתה מה שאתה רוצה - זו תהיה העונה הכי טובה בקריירה שלך". ועדן בהחלט קיבל יחס של כוכב

יותר מחודשיים שעדן בן בסט לא כבש שער ליגה. אנחנו בפברואר 2010, והפועל תל אביב מגיעה לקרית אליעזר לסיבוב ח' בגביע המדינה. בחדר ההלבשה שמע בן בסט ממאמן הפועל חיפה שלומי דורה שהוא אינו נכלל בסגל. הוא הגיב רע - הרי במשחק הקודם נכנס כמחליף בדקה ה-88. הוא בעט בסל כביסה, הפך אותו ונטש. בן בסט הושעה עד לאחר משחק הליגה הבא, ובמשחק הגביע הדאבליסטית העתידית של אותה עונה תפרה את הכרישים 0:3 (לאלה, אניימה, שכטר). בליגה חיפה שהתה חמש נקודות מעל הקו האדום ויום לאחר ההדחה הבעלים יואב כץ החליט על מינויו של ניצן שירזי כמנהל מקצועי "לצד" שלומי דורה.

ביום שישי של אותו השבוע הגיע שירזי לראשונה לאימון הקבוצה בנשר. בן בסט ריצה את עונשו וישב ביציע, ולקראת תום האימון קרא אליו שירזי את אחד מאנשי המועדון.

"תגיד לעדן שיחכה לי", ביקש.

מה נאמר באותה הפגישה - כעת באופן טרגי רק אדם אחד יודע - אבל הסטטיסטיקה מספרת את הסיפור יפה מאוד: עד הגעת שירזי, בן בסט כבש שני שערי ליגה; בשלושת החודשים שנותרו בעונה זו הרשית שבעה גולים, כולל שלושער מול רעננה. בנוסף, הוכשל ברחבה מול הפועל רמת גן, בתוספת הזמן, אחרי סלאלום; ערן לוי תרגם את הפנדל לשער ניצחון, ובהפועל חיפה סימנו את המשחק הזה כאירוע שמנע את הירידה באותה העונה. בעונה שלאחר מכן בן בסט כבש 18 שערי ליגה. כלומר - 2 עד שירזי, 25 לאחר הגעתו. "אין ספק - ניצן שינה לעדן את הקריירה", קובע גורם בהפועל חיפה.

ואז הגיע הקיץ. דורה עזב, שירזי תפס פיקוד ולקח את שביט אלימלך כעוזרו. בנסיעות ממרכז הארץ לצפונה אלימלך הבין עד כמה שירזי בונה על החלוץ. "בדרך לאימונים ובחזרה ממשחקים ניצן כל הזמן דיבר על עדן כבן טיפוחיו", מספר שביט. "אהבנו אותו, ראינו אותו כפוטנציאל אדיר, וכל הזמן שאלנו וניסינו לברר - למה עד עכשיו זה לא הצליח? זו היתה אחת המטרות של ניצן - לקחת את הבחור הזה ולעשות אותו כוכב".

השיטה של שירזי מול עדן: לאט, לאט, בלי לחץ. שחקנים שהיו שייכים אז להפועל חיפה מספרים על אימוני קיץ באיצטדיון האתלטיקה בנווה שאנן. קצת כדורגל, הרבה על המסלול. מבחני כושר, ריצות 2,000 מטר וכו'. בן בסט, שאז כנראה טרם הבין את חשיבות השמירה על כושר בפגרה, הגיע בין חלוד לעצל. ברוב הריצות נשאר הרחק מאחור, אימון אחד היה תופס את הרגל, באימון אחר היה יושב קצת בצד. ובזמן ששחקנים אחרים ספגו גערות או עונשים על רגעים כאלה, עדן קיבל גב מנווה שאנן ועד שכונת התקווה.

בתחילת העונה שירזי לקח אותו לשיחה אישית והבהיר: "אני פה בשבילך. זו הקבוצה שלך. תעשה איתה מה שאתה רוצה - זו תהיה העונה הכי טובה בקריירה שלך". ועדן בהחלט קיבל יחס של כוכב. אם למשל חטפו לו כדור באימון והוא היה מתעצבן ומעיף שחקן באוויר, לא היו כועסים על עדן אלא מנסים להרגיע אותו. אבל כן, גם לשירזי היה גבול מסוים. לאחד האימונים הגיע בן בסט עם גרבי ספורט, בניגוד לדרישת המאמן - גרבי כדורגל. עדן עלה על הדשא בחיוך.

שירזי גער: "תחליף מיד".

עדן ניסה: "אוקיי, באימון הבא, באימון הבא".

שירזי לא ויתר: "גש, גש!".

"ניצן ידע מתי להכות ומתי ללטף", מבהיר אלימלך.

במחנה האימון בן בסט הציג יכולת סבירה, אבל כבר אז הבינו: העונה הוא יתפוצץ.

עדן בן בסט ב-2010. ברני ארדוב
זכה ליחס של כוכב - עד גבול מסוים. בן בסט בהפועל חיפה/ברני ארדוב

"רצית אירופה? קיבלת. רוץ, רוץ!"

?ניצן ביקש במפורש שנעזור לעדן לסיים כמלך השערים של אותה העונה?, משחזר חנן ממן, שהיה גם אז בקבוצה. ?ניסינו, מסרנו לו כל כך הרבה, אבל צ?יפים, משקופים, כלום לא נכנס?. החיפאים הפסידו בגרין להפועל עכו, הלך המענק והלך מלך השערים - ושוב תודה לאחמד סבע

ואכן, הפועל חיפה פתחה עם שלושה ניצחונות בשלושת משחקי הליגה הראשונים. בן בסט כבש שער אחד אבל היה הכרחי מאוד לשיטת המשחק וללחץ של האדומים על שחקני היריבה בסוף ספטמבר ספג כרטיס אדום בגביע הטוטו מול קרית שמונה, ובשלושת המשחקים שהחמיץ הפועל חיפה הפסידה - לאשקלון, לעכו, לקרית שמונה. מאז שחזר, הפועל חיפה שוב טיפסה.

בן בסט היה כה חשוב לאדומים באותה העונה - שירזי הסתמך עליו, כל הקבוצה נשענה עליו. כשהוא סחב ארבעה צהובים והפועל חיפה הגרילה את דליית אל כרמל בסיבוב ח', המאמן ביקש מהחלוץ לספוג בכוונה את הצהוב החמישי במשחק הליגה מול אשקלון, כדי לרצות את ההרחקה האוטומטית במשחק הגביע מול היריבה מליגה ב'. תוספת הזמן הגיע, 0:0, ובן בסט חף מצהובים. שירזי יצר עמו קשר עין והצביע על אדם שלבש חולצה צהובה. הרמז העבה נקלט, בן בסט בעט כדור ליציע וספג מאלון יפת את הצהוב החמישי. הקארמה כמעט והענישה את הפועל חיפה, שניצחה את הקבוצה הצנועה בקושי, רק אחרי 0:2 מלא זיעה בהארכה.

במשחק הליגה שבא לאחר מכן בן בסט חזר. זה היה יום חורפי בקרית אליעזר, כשהפועל עכו הגיעה לביקור. בשלהי המשחק בן בסט דפק גליץ' לתוך שלולית אל מול הספסל, קם, ובהומור זרק לשירזי תוך כדי משחק: "ניצן, זו פעם אחרונה שאני עושה גליץ' כזה בשבילך". שירזי השיב: "רצית אירופה? קיבלת מזג אוויר של אירופה. רוץ, רוץ!". בדקה ה-90 נרשמו חיוכים גדולים אף יותר כשבן בסט השווה ל-1:1. במשחק לאחר מכן כבש צמד. במשחק הבא עוד גול. במחזור ה-30 מול הפועל פתח תקוה, הפועל חיפה ניצחה 2:3 (בן בסט כבש את הראשון) והכרישים חיכו לתוצאה מנתניה. שם מכבי חיפה הובילה 0:1 אבל אחמד סבע השווה, ושער של אריק בנאדו שנפסל סמוך לסיום הותיר את הישג השיא של האדומים בתקופת כץ על פלייאוף אמצעי בלבד. נתניה עלתה בזכות הפרש שערים עדיף.

בפלייאוף האמצעי השומם לא היה הרבה על מה לשחק, אבל אל המחזור האחרון הגיעו הפועל חיפה ובן בסט עם מטרות גדולות. ראשית, לשחקנים רבים בקבוצה היה מענק על סיום במקומות 8-1. שנית: "ניצן ביקש במפורש שנעזור לעדן לסיים כמלך השערים של אותה העונה", משחזר חנן ממן, שהיה גם אז בקבוצה. "ניסינו, מסרנו לו כל כך הרבה, אבל צ'יפים, משקופים, כלום לא נכנס". החיפאים הפסידו בגרין להפועל עכו, הלך המענק והלך מלך השערים - ושוב תודה לאחמד סבע.

"לסיכום", אומר קאלה דרשלר, שוער הפועל חיפה דאז, "עדן וניצן זו היתה אהבה ממבט ראשון, ובגלל זה הוא עשה 18 גולים והפועל חיפה את העונה הכי טובה, ובגלל זה הוא יצא לצרפת". ובצירוף מקרים הזוי ומצמרר, ביום בו עדן בן בסט סיכם על חזרה לישראל, 22 ביולי 2014, נפטר ניצן שירזי זכרונו לברכה אחרי מאבק במחלת הסרטן.

שחקן הפועל חיפה עדן בן בסט. יוסי ציפקיס
"?עדן וניצן זו היתה אהבה ממבט ראשון". האם גם הקדנציה השנייה באדום תהיה מוצלחת? בן בסט באימון הבכורה/יוסי ציפקיס

"היו התלבטויות, היו עוד קבוצות, אבל משהו דגדג לי"

עידן ויצמן: "בתור אחד ששיחק איתו והתאמן איתו ראיתי איזו טכניקת בעיטה יש לו, איזה קור רוח, איזה צ?יפים היה דופק מול שוער. ואז כשאתה רואה אותו במכבי ופתאום הוא בטעות נוגח לכיוון הלא נכון או מרים קרן ליציע, אתה מבין כמה זה היה עניין של נטו ביטחון"

אז עכשיו, במובן מסוים, כץ מנסה להחזיר את הגלגל לאחור. ממן שוב שם, גם יוסי דורה ואושרי רואש. "יואב נקשר לאנשים", מסביר ממן, ששמח במיוחד על האיחוד עם בן בסט - לראיה הפוסט המלבב באינסטגרם. "והוא מצרף אנשים לקבוצה בגלל אופי ולא רק יכולת. במקרה של עדן, מדובר בגם וגם".

כץ כבר זמם על האיחוד הזה בחורף שעבר. "הבעיה היתה ש-40 דקות לפני תום החלון מיטש גולדהאר החליט לא לשחרר", הבוס מספר. "הפעם מכבי כן שחררה, וזה ההבדל".

עד כמה זה הימור שלך - לקחת שחקן שלא פורח כבר שנתיים וחצי?

"זה בהחלט הימור. אבל גם שלומי ארבייטמן היה הימור וגם סליחי וגם קוראץ', וכולם הימורים שהשתלמו".

אולי כי כלום לא עובד, אתה מנסה לחזור בזמן ל-2010/11?

"אני לא מנסה ללכת אחורה אלא קדימה, עם אותם השחקנים".

וכולם, כולל אלה שכבר עזבו או פרשו, בטוחים שהפועל חיפה שוב תהיה אופרה אחרת עבור בן בסט.

"הפועל חיפה זה הבית שלו", מספר עידן ויצמן. "הבית של ההורים נמצא מטר ממגרש האימונים, אין יותר מדי לחץ של קהל, הוא יקבל את הליטופים. בתור אחד ששיחק איתו והתאמן איתו ראיתי איזו טכניקת בעיטה יש לו, איזה קור רוח, איזה צ'יפים היה דופק מול שוער. ואז כשאתה רואה אותו במכבי ופתאום הוא בטעות נוגח לכיוון הלא נכון או מרים קרן ליציע, אתה מבין כמה זה היה עניין של נטו ביטחון שבמכבי לא היה לו ובהפועל חיפה כן יהיה".

"אני שמח שהוא חזר", מסכם ממן. "טוב לו, טוב לקהל".

אתה כרגע מלך השערים של הקבוצה. לא חושש שהוא יעקוף אותך?

"הלוואי".

עדן בן בסט ואחיו, שחקני הפועל חיפה. ספק 500
מרגיש בבית. עדן בן בסט ואחיו, רון/ספק 500

אז עדן שב הביתה. גיאוגרפית ומטפורית. המשפחה קרובה-קרובה, אפילו האח כבר במועדון.

"כאן גדלתי ואני מרגיש בבית, מרגיש שאנשים רוצים שאהיה פה, מרגיש שסומכים עליי", אמר בן בסט ביום חמישי. "היו התלבטויות, היו עוד קבוצות, אבל משהו דגדג לי, אמר לי 'פה אתה צריך להיות'. וכבר שהגעתי לחדר ההלבשה ראיתי את הפרצופים המוכרים והרגשתי כאילו חזרתי אחורה בזמן".

ואם אכן כך, הפועל חיפה תשמח.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully