וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכרז האצטדיון בבת-ים מעלה חששות למנהל לא תקין, אם לא למעלה מזה"

27.12.2016 / 18:05

"שאלתי מאיפה להפועל תל אביב יהיה כסף", "מדוע המכרז לא נפתח לכלל יזמי הנדל"ן?". למרות שהרעיון אמור להיגנז, הזכיה של אמיר כבירי במכרז להקמת האצטדיון בבת ים מעלה שאלות לא פשוטות. אור רביד עם הסיפור המלא

ניב אהרונסון

"המכרז להקמת קריית הספורט החדשה בעיר מעורר תהיות רבות", אומרת לוואלה! ספורט חברת מועצת עיריית בת-ים, קטי פיאסצקי-מורג. "כשכותבים במכרז שיינתן יתרון לחברות שבקשר עם קבוצות מליגת העל, זה כבר מעורר תהיות לגבי כשירותו של המכרז". הנושא הופך קשה יותר לפרשנות עבור פיאסצקי-מורג, אחת מהאוהדות השרופות של הקבוצה, "מי שקצת מבין בספורט ישראלי יודע שהעיר היחידה שבה אין אצטדיון עירוני ומשחקות בו קבוצות מליגת העל, זאת תל אביב. כך שהאופציות הן או מכבי או הפועל תל אביב".

לטענת פיאסצקי-מורג, מיום פרסומו של המכרז היה ברור שיתמודדו בו מספר מצומצם מאוד של קבוצות. ובפועל רק בעליה (לשעבר) של קבוצה אחת התמודד למכרז, אמיר כבירי. "מבחינת כל חברי המועצה, העסקה נסגרה מול הפועל תל אביב ולא מול החברה של אמיר כבירי, הרי הקבוצה היא זאת שתחזיק באצטדיון".

הבעלים של הפועל תל אביב אמיר כבירי. ניב אהרונסון
"מה יקרה אם יום בהיר אחד אדון כבירי יחליט לעזוב את הפועל תל אביב?"/ניב אהרונסון
"מדוע המכרז לא נפתח לכלל יזמי הנדל"ן? ולמה לא דרשו מהמתמודדים במכרז להציג ניסיון קודם? אתה שמעת פעם על מכרז שהיזמים לא נדרשים להציג עבודות ופרוייקטים שלהם? מה הקשר של הפועל תל אביב לפרוייקט כזה עצום?"

קצת רקע: בחודש דצמבר 2015 פרסמה עיריית בת-ים מכרז פתוח בו היא מזמינה יזמים להתמודד על תכנון, הקמת והפעלת קומפלקס לספורט, בילוי ומסחר ברחובות הקוממיות ודרך מנחם בגין בהעיר. במסגרת המכרז הדגישה העירייה כי לחברה אשר תספק התחייבות להתקשרות עם קבוצת כדורגל בליגת העל לשימוש באצטדיון יהיה יתרון משמעותי. בחודש אפריל הודיעה ועדת המכרזים כי עיריית בת ים אישרה את הצעתו של אמיר כבירי, בעליה של חברת "סופרמטיסט" ומי שהיה עד לאחרונה בעליה הפועל תל אביב, להקים את היכל הספורט החדש, בהשקעה של 800 מיליון ש"ח. אירועי החודש האחרון בהפועל תל אביב מעמידים בספק רב את היתכנות הפרויקט, אבל זכייתו של כבירי במרכז מעוררת מספר שאלות עליהן טרם התקבלה תשובה מגורם רשמי.

פיאסצקי-מורג משחזרת את ישיבת המועצה שהתקיימה לאחר פרסום הזכייה של כבירי והפועל תל-אביב במכרז. "שאלתי את ראש העיר בכר ואת מנכ"ל העירייה ארז פודמסקי, מאיפה יהיה להפועל תל אביב את הכסף לשלם על הפרויקט היקר, הרי המועדון נמצא בחובות עתק!", היא מספרת. "דבר שני ששאלתי היה - מה יקרה אם יום בהיר אחד אדון כבירי יחליט לעזוב את הפועל תל אביב, והנה הגענו ליום הזה. מי ישלם אז על הפרויקט?

"ניסיתי לקבל תשובות לגבי עוד אבסורד - מדוע המכרז לא נפתח לכלל יזמי הנדל"ן, ולמה לא דרשו מהמתמודדים במכרז להציג ניסיון קודם. אתה שמעת פעם על מכרז שהיזמים לא נדרשים להציג עבודות ופרוייקטים שלהם? מה הקשר של הפועל תל אביב לפרויקט כזה עצום? על כל השאלות האלה עדיין לא קיבלנו תשובה מאף אחד. כנראה שבבת-ים קיום ישיבות מועצה ומתן תשובות לחברי מועצה, הם רק בגדר המלצה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יוסי בכר מועמדת לרשות עיריית בת ים. ינואר 2015. ראובן קסטרו
"מכרז פתוח". יוסי בכר/ראובן קסטרו
"אלה אותם אנשים שפנו לראשונה לעירייה עם רעיון הקמת האיצטדיון גם הם מעלים חשש כבד לפגיעה במנהל תקין וחשש לתפירת מכרז"

במסגרת אותה ישיבה נשאל ראש העיר בכר ע"י חבר המועצה, עו"ד אלי יריב, מדוע המכרז לא פתוח לכלל היזמים. לטענת יריב, בתשובתו אמר בכר שמדובר ב"מכרז פתוח". כאן נשאלה השאלה האם הכוונה רק למי שמחזיק קבוצת כדורגל, ונציג הפרויקט, אישר ואומר "כי מישהו צריך לשחק".

כשרותו של המכרז מעוררת תהיות רבות. "צמצום האפשרויות לגשת למכרז על ידי קביעת תנאי של חבירה של קבלן לקבוצת כדורגל מליגת העל בלבד, מעלה חששות למנהל לא תקין, אם לא למעלה מזה", אומר לוואלה! ספורט ניצב משנה (בדימוס) ד"ר מאיר גלבוע, לשעבר יועץ מבקר המדינה למאבק בשחיתות, ומרצה בכיר בפקולטה למשפטים באוניבריסטת בר-אילן, "מאוד מפתיע שלבניית פרויקט גדול כזה לא נדרש ניסיון קודם בפרויקטים דומים, כפי שבדרך כלל נדרש. זו עובדה שמחזקת את החשש לתפירת מכרז ופגיעה במנהל תקין. העובדה שמי שזכה בסופו של דבר במכרז וקיבל את הפרויקט, אלה אותם אנשים שפנו לראשונה לעירייה עם רעיון הקמת האצטדיון גם הם מעלים חשש כבד לפגיעה במנהל תקין וחשש לתפירת מכרז".

גם אורי בוסקילה, לשעבר ממלא מקום ראש עיריית בת-ים ואחד ממתנגדי המכרז של קרית הספורט החדשה בעיר, מטיל ספק גדול ביציאתו לפועל של התהליך. "הבוקר הגשתי הצעה דחופה לסדר למועצת העיר בה אני קורא לבטל את המכרז, וזאת לנוכח הבעיות הכלכליות הקשות של הפועל תל אביב שעומדת לפני פירוק". בוסקילה טוען שבמצב הכלכלי בו נמצאת העיר, היא איננה זקוקה כיום לקרית ספורט חדשה בעיר, "עיריית בת ים נכנסה להרפתקה הזויה שהיא זורקת 40 דונם. זה לא הגיוני, אין שום שכל ושום הגיון. כל המכרז בנוי בצורה מטורפת עם הנחות יסוד לא הגיוניות. במהלך ישיבת המועצה שאלתי מה יהיו עלויות הפרוייט, וגורמים בעירייה זרקו סכומים לא הגיונים ולא אמפיריים. לאורך כל המכרז לא ראינו שום מסמך אחד כתוב. ממה בונים? מה העלויות? שום נייר לא קיבלנו. כששאלנו בישיבת המועצה מי זאת החברה של אמירי כבירי, לא קבלנו תשובה. שאלנו איך חותמים על מכרז עם מועדון שמצוי בקשיים כלכליים שנים רבות. יומיים לפני הישיבה שלחו לנו כל מיני תרשימים שרוב החברי המועצה לא מבינים בכלל מה כתוב שם, ואז אחרי יומיים מזמינים את המועצה לאשר החלטה כל כך משמעותית לעתיד העיר. אם המצב לא היה כל כך הזוי, הייתי בטוח שמספרים לי בדיחה והייתי צוחק".

בארי בן זאב יו"ר הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"האינטרס של בת ים שהמרכז הזה יצליח ויהיה עוגן של קבוצה ולא פיל לבן". בארי בן זאב/ברני ארדוב
"מכרז אמור לשקף את עיקרון השוויון בין המתחרים ולתת סיכוי שווה ויחס הוגן לכל מתחרה לזכות במכרז. לעומת זאת, במקרה שלפנינו, המכרז כולל בתוכו תנאי סף לא סבירים ולא ענייניים"

לאותה זכייה של הפועל תל אביב וכבירי במכרז קדמו מספר פגישות בין ראש עיריית בת-ים וגורמים בהנהלת המועדון. פגישות שבסיטואציה מסוימת יכלו, לכאורה, לשפר את תוצאת המכרז.

היו"ר לשעבר בארי בן זאב נזכר: "אני יזמתי את החיבור בין הקבוצה לעיריית בת-ים. לפגישה השנייה הזמנו גם נציג של מכבי תל אביב, והצענו להיכנס חלק בפרויקט – שהאצטדיון יהיה של שנינו. התנאי היה שיהיה בקרבת האצטדיון קומפלקס מסחרי והסכמנו. לאחר מכן מכבי נסוגו. זה היה המודל מאירופה. עזבתי את הפועל תל אביב לפני שפורסם המכרז. ברור שרק בעלים או גורם אחר שקשור לספורט יכול לבצע את הפרויקט. האינטרס של בת-ים שהמרכז הזה יצליח ויהיה עוגן של קבוצה ולא פיל לבן. יש פה רעיון יפה של עיריית בת-ים, שהאגודה תנהל את המתחם. מהרגע הראשון היה ברור שב-25 שנה הראשונות עיריית בת ים מחכירה את האיצטדיון לזוכים במרכז. באותו זמן הקבוצה הזוכה משלמת ארנונה, וכך בת-ים מוסיפה עוד רווח. היה סיכום עקרוני על הדברים, שתי הקבוצות היחידות שיכלו לקחת חלק בפרוייקט הזה אלו מכבי והפועל תל אביב. מכבי נסוגו ואז נשארה הפועל. אם לא הפועל תל אביב עומד שם פיל לבן, שעולה לבת ים 2 מיליון שקל בשנה. זאת טרגדיה שהאצטדיון בחיפה הוא לא של מכבי והפועל חיפה. ניהול פרטי מביא לך הכנסות נוספות".

עו"ד שני בראון, מהתנועה לאיכות השלטון מסמכת: "מכרז אמור לשקף את עיקרון השוויון בין המתחרים ולתת סיכוי שווה ויחס הוגן לכל מתחרה לזכות במכרז. לעומת זאת, במקרה שלפנינו, המכרז כולל בתוכו תנאי סף לא סבירים ולא ענייניים. חשוב להדגיש כי חובת המכרז נועדה להבטיח כי מי שיזכה תהיה החברה המתאימה והראויה ביותר הן מבחינת העלות הכלכלית והן מבחינת יכולותיה להביא להצלחת הפרויקט. ואולם, על פי התחקיר, במכרז בעלות מאות מיליוני שקל זכתה חברה שאין לה כל ניסיון בפרויקטים מסוג זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אורי בוסקילה, חבר מועצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעיריית בת-ים נמסר בתגובה: "פרנסי העיר בת ים נפגשים עם גורמים מרכזיים רבים במשק וזאת במטרה למשוך אותם להעתיק את משכנם ופעילותם לעיר בת ים, ולקדם את המשך תנופת הפיתוח העיסקי של העיר ואת ביסוס מעמדה של כ'סיטי החדש של גוש דן'. כחלק ממטרה זו הוחלט כי אחד התנאים במכרז יהיה הסכמה של קבוצה מליגה העל להעתיק את פעילותה לבת-ים וזאת על מנת להבטיח קיומו של איצטדיון פעיל ושוקק חיים, המושך אליו מדי שבוע עשרות אלפי אוהדים ומבקרים. על פי תחשיבים כלכליים, אצטדיון זה ושטחי המסחר שיבנו בסמוך אליו יניבו לעיר בת ים תועלת כלכלית שנאמדת בכ- 30 מיליון ¤ בשנה. כמו כן נקבע כי בתום 25 שנים יוחזר הנכס לידיה של הרשות וזאת מבלי שהעירייה תשקיע בהקמתו אף לא שקל אחד. המכרז להקמת האצטדיון זכה להתעניינות רבה מצד חברות והוא נוהל בשקיפות מלאה ועל פי כל דין, ובליווי צמוד של יועצים משפטיים וכלכליים".

מהפועל תל אביב נמסר בתגובה: "הפועל תל אביב לא לקחה חלק במכרז המדובר. גורמים בהנהלת הפועל תל אביב קיימו פגישה בעיריית בת ים במסגרת הליך קדם מכרז על מנת לקבל פרטים אודות הפרויקט. בשום שלב לא הציעה הפועל תל אביב למכבי תל אביב שותפות בפרויקט".

אמיר כבירי, בעליה של חברת "סופרמטיסט" ומי שהיה עד לאחרונה בעליה של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, מסר באמצעות עורך דינו אילון עישר שהוא מעדיף שלא להגיב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קטי פיאסצקי-מורג, חברת מועצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully