וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכו של מיני חוליט: נתן אקה מקבל הערכה בצ'לסי דווקא בזכות השער בבורנמות'

5.12.2016 / 11:30

אביו של נתן אקה שיכנע את בנו לעזוב את פיינורד לטובת האקדמיה של צ'לסי ב-2010. האם היתה זו טעות, והאם כדאי להולנדים לגדול בבית? כשהוא נושק לגיל 22, הבלוג של יוכין תוהה האם ההולנדי עשה את הבחירה הנכונה

AP

תנו לנתן אקה לשחק נגד ליברפול כל יום, והוא יהיה מאושר. בעונה שעברה, בדצמבר 2015, כבש ההולנדי של צ'לסי את שערו הראשון בפרמיירליג נגד האדומים כאשר שיחק בהשאלה בווטפורד. אדם בוגדן ההונגרי, שעמד בשער במקומו של סימון מיניולה הפצוע, שמט לרגליו כדור קרן פשוט בפתיחה, והצרעות חגגו עם 0:3 גדול. אתמול, כשהוא מתחיל להנות בהשאלה בבורנמות, ניצל אקה טעות קשה של שוער ליברפול בנסיבות דרמטיות הרבה יותר. הפעם היה זה בזמן פציעות, ולוריס קאריוס הגרמני שמט לרגליו כדור שגרתי. ההולנדי אמר תודה והשלים מהפך מופלא כדי להעניק לדובדבנים 3:4 מהדהד.

נתן אקה שחקן בורנמות' חוגג. רויטרס
אוהב לכבוש מול ליברפול. נתן אקה/רויטרס

שלושה שערים יש לו בליגה הבכירה, שניים מהם נכבשו מול החבורה של יורגן קלופ. אתמול זה היה גם שירות נהדר עבור הכחולים, ובסטמפורד ברידג' חגגו את הגדלת הפער מליברפול בפסגה בזכות הסנסציה בבורנמות. ג'ון טרי פירסם באינסטגרם שלו את התמונה של חברו צוהל, עם כיתוב מחמיא: "ברכות לנתן אקה, שחקן הצעיר המצוין עם הגישה הנהדרת", אשר זכתה לעשרות אלפי לייקים. כעת לומדים בצ'לסי להעריך את השחקן שהוגדר כ"מיני חוליט" כאשר הוחתם באקדמיה של המועדון בהיותו בן 15.

עוד בנושא

שער דרמטי של אקה נתן לבורנמות' 3:4 על ליברפול
ברחבי הרשת לועגים לליברפול, קלופ מתגונן
הגולשים לא ריחמו גם על פלאיני בעקבות העבירה המטופשת

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
רוד חוליט (משמאל), מילאן, מול דייגו מראדונה, נאפולי. Getty Images, GettyImages
יותר מסתם דמיון פיזי. רוד חוליט/GettyImages, Getty Images

"המועדונים האנגלים טורפים כמו כרישים"

והדמיון הרי באמת מדהים. לא רק הצמות, אלא גם תווי הפנים של אקה מזכירים מאוד את רוד חוליט. הוא נראה כמו הגרסה המודרנית של הסופרסטאר ההולנדי, אולם יש הבדל משמעותי מאוד בהתפתחות הקריירה שלהם. בגיל 21, היה חוליט שחקן מפתח בזכייתה של פיינורד בדאבל ב-1984. הוא היה העילוי לצידו של יוהאן קרויף הוותיק, וכבר הפך לכוכב במדי הנבחרת הכתומה. לאחר מכן, המשיך לאיינדהובן, ואת הצעד הגדול לאירופה עשה על תקן אחד השחקנים הטובים בתבל, עם הצטרפותו למילאן ב-1987.

על אקה עדיין מדברים במונחים של הבטחה, אבל הוא יהיה בן 22 בפברואר. קצב התקדמותו נפגע קשות בגלל המעבר המוקדם ללונדון, ולא כל האוהדים בהולנד מכירים אותו. על אף שהיה חיוני בכל הנבחרות הצעירות, ולמרות המשבר הגדול בנבחרת הבוגרת, הוא טרם קיבל את זימון הבכורה לסגל של דני בלינד. האם ההחלטה להסכים להצעה המפתה של צ'לסי בגיל כה מוקדם באמת היתה נכונה?

כאשר "חטפו" הסקאוטים של רומן אברמוביץ' את אקה הקטן בדצמבר 2010 תמורת 300 אלף ליש"ט בלבד, זעם ליאו ביינהאקר, המנהל הספורטיבי של פיינורד, אשר התכבד לעבוד בזמנו עם חוליט בנבחרת. "המועדונים האנגלים טורפים כמו כרישים. ארסנל, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי לוקחים את הילדים. היתה לנו הצעה נהדרת לנתן, והוא יכול היה להתקדם אצלנו, אבל הוא בחר בצ'לסי. אלה חדשות רעות מאוד עבור פיינורד. שוחחתי עם משפחתו, אבל לא היה לנו מה לעשות. התנהלות האנגלים הורסת את השוק. לא אכפת להם מכלום".

ריכדלי באזור שחקן אייאקס. GettyImages
הדוגמה ההפוכה. ריכדלי באזור/GettyImages

אבא של אקה מול אמא של באזור

לימים, סיפר אקה שהוא דווקא לא התלהב תחילה לעזוב את האקדמיה בה הרגיש בבית. אביו שיכנע אותו לקחת את הצ'אנס. "זה כמו ללמוד בהרווארד. גם אם לא תשרוד את התחרות, תלמד המון ותמיד תוכל לחזור לאוניברסיטה אחרת. זה מצוין לקורות חיים", הוא אמר לבנו. מסתבר שלא תמיד אפשר לשוב על עקבותיך. אקה נחשב לאחד הכשרונות הגדולים באקדמיה של צ'לסי, ובמצב כזה לא מהרהרים על אופציית עזיבה אלא שואפים לתקוע יתד בסגל הקבוצה הבוגרת. ובינתיים, הזמן עובר.

ריכדלי באזור, הצעיר מאקה בשנה וחצי, הוא הדוגמה ההפוכה. בגיל 16, הוא קיבל הצעה מהאקדמיה של מנצ'סטר סיטי והיה נלהב לעזוב, אבל אימו טירפדה בכוח את העסקה ועשתה הכל על מנת להשאירו באיאקס. לפני שנה, כאשר הפך לכוכב בהרכב ספינת הדגל מאמסטרדם וזומן לנבחרת, הצהיר באזור שהיא צדקה: "בדיעבד, אני שמח מאוד שאמא התעקשה כל כך. הייתי ילד, והראש שלי הסתובב, אבל היא חשבה בהגיון. איאקס היתה הבחירה הנכונה מבחינתי, ואני ממליץ לכל השחקנים הצעירים להישאר בהולנד כדי לקבל הזדמנות אמיתית. תראו את אקה – הוא שחקן נהדר, אבל לא משחק".

נתן אקה במדי צ'לסי עם גביע הליגה האירופית. AP
זכה לגעת בגביע. אקה בצ'לסי/AP

על הספסל בגמר הליגה האירופית

האיש שמנע מאקה לשחק היה ז'וזה מוריניו. אצל רפא בניטס, שאימן את צ'לסי על תקן מנג'ר זמני בתחילת 2013, התקוות היו בשמיים. הספרדי העניק לנער ההולנדי, אז רק בן 18, מספר הזדמנויות בהרכב, ואקה אפילו ישב על הספסל, לצד יוסי בניון, בגמר הליגה האירופית מול בנפיקה. אבל אז הגיע הפורטוגלי, וזרק את הכישרון חזרה לקבוצת המילואים. "זה היה קשה. ניסיתי להבין מה עשיתי לא בסדר", סיפר אקה, אבל התשובה הרי פשוטה. זו בכלל לא אשמתו. צ'לסי העדיפה להתבסס על כוכבים מנוסים במקום לקדם את הצעירים, והוא נפל קורבן למדיניות כמו יתר חבריו. בעוד שחקנים בגילו פורחים בפיינורד, איאקס ואיינדהובן, מחק אקה שנתיים מהקריירה. רק ההשאלה לווטפורד בקיץ 2015 שינתה את המומנטום.

על העסקה הזו היה אחראי המאמן הספרדי קיקה סאנצ'ס פלורס, שהסביר לאקה כי אצלו הצעירים כן משחקים והזכיר כיצד טיפח את קוקה באתלטיקו מדריד. "נתן הוא שחקן רב גוני", אמר סאנצ'ס פלורס, וזה נכון ביותר. ההולנדי עצמו העדיף תמיד לשחק בקישור האחורי, אבל הוא התנסה באקדמיות גם כבלם וכמגן שמאלי, ובווטפורד ייעד לו המנג'ר את התפקיד באגף. התקדמותו היתה מהירה, והשער המתוק מול ליברפול היווה פרס על ההשקעה. בהמשך, כאשר נדרש לכך בשל אילוצי פציעות, הוא עשה את העבודה גם במרכז ההגנה וזכה לשבחים מצד המאמן. היתה אירוניה לא מבוטלת בכך שווטפורד הקדימה את צ'לסי בטבלה במשך רוב העונה, אבל פיטוריו של מוריניו לא הביאו להחזרתו. זה לא היה הצעד המועיל אז, וכך פיספס אקה הזדמנות לעבוד עם בן ארצו הוותיק חוס הידינק.

קיקה סאנצ'ס פלורס מאמן ווטפורד (משמאל) עם ניית'ן אקה. GettyImages
ההשאלה לווטפורד שינתה את המומנטום. אקה עם סאנצ'ס פלורס/GettyImages

קונטה עוקב בעניין

אחרי שהוכיח את עצמו בפרמיירליג, היו לאקה שאיפות להיאבק על מקומו בצ'לסי, אך במהרה התברר שאין לו סיכוי, והוא ביקש לצאת להשאלה נוספת. הפעם היתה זו בורנמות שקפצה על המציאה, והמנג'ר אדי האו התפעל: "הוא שחקן בינלאומי עם יכולות מוכחות, וכולנו נרגשים שהוא מצטרף לסגל שלנו". בפועל, לקח לאקה זמן להתאקלם בקבוצתו החדשה, והוא היה מתוסכל מאוד בקצה הספסל בחודשים הראשונים. "זה אוכל אותי מבפנים. רציתי לבסס את המומנטום מהעונה שעברה, אבל זה לא קורה בינתיים", הוא אמר בראיון במולדתו באוקטובר.

למזלו, הצ'אנס בהרכב הגיע סוף כל סוף לפני שבועיים בגלל השעיה של אדם סמית, ואקה לקח אותו בשתי הידיים. הפעם הוא שולב כבלם, ולא רק גילה יכולת מצוינת בעורף בקרב הקשה בסטוק, אלא גם נגח את שער הניצחון. כאשר עולה ההולנדי לכדור גובה, עם הצמות שמתעופפות לכל עבר, באמת אפשר לדמיין את חוליט, בעל משחק הראש המשובח. האו היה מאושר, והוא שיבח את חניכו גם אחרי ההפסד 3:1 לארסנל לפני שבוע: "הוא היה מרוכז והתמודד בכבוד מול הכוכבים הגדולים".

לכן שמר אקה על מקומו בעורף גם אתמול. בורנמות אמנם ספגה שוב שלישיה, אבל הפעם היא ניצחה, וההולנדי הקפיץ באוויר את האוהדים של שתי הקבוצות. עכשיו הוא הגיבור של בורנמות ויקיר היציעים של צ'לסי, אבל לאן הוא יכול להתקדם, והאם יחזור בעונה הבאה לסטמפורד ברידג'. דויד לואיז וגארי קייהיל לא צעירים במיוחד, ואולי "מיני חוליט" הוא האיש הנכון להיכנס לנעליהם במערך של אנטוניו קונטה. מצד שני, לא צריך להיסחף. הדרך לשם עוד ארוכה מאוד, ולא כל יום משחקים דווקא נגד ליברפול.

  • עוד באותו נושא:
  • נתן אקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully