וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו דרקולה היה נבהל: סיפורה של הקבוצה הכי גרועה באירופה

4.11.2016 / 16:00

נסיעה של 13 שעות ברכבת למשחק, התייצבות עם 10 שחקנים, הפסדי 18:0, 16:0 ו-14:0, איטלקי שרלטן שניסה לברוח עם הכסף, בעלים שהפך למאמן בלית ברירה. פנקוטה, שמגיעה מאזור טרנסילבניה, ביתו של הרוזן האגדי, הפכה לבדיחה של היבשת, עד שברומניה החליטו לשים סוף לביזאר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הבדיחה של אירופה. שחקני פנקוטה/מערכת וואלה, צילום מסך

טיסה מאזור טרנסילבניה, במערב רומניה, הבית של דרקולה כפי שרובנו מכירים אותו, לבירה בוקרשט, לוקחת בערך שעה, אולי שעה וחצי. נסיעה ברכב אורכת כמה שעות יותר, אבל עדיין מדובר במסע סביר. ברכבת לעומת זאת, מומלץ שלא לעשות את הדרך הזו, אלא אם חייבים. לצערם של שחקני קבוצת פנקוטה, הם היו חייבים.

הקבוצה, שמגיעה מעיירה בת כ-7,000 תושבים השוכנת במחוז אראד בטרנסילבניה, ליד הגבול עם הונגריה, עשתה את הטיול למשחק שלה במחזור השלישי של העונה בליגת המשנה המקומית ברכבת. 13 שעות לקח התענוג הזה, והרכבת עוד איחרה. החבורה האומללה הגיעה ערב לפני המשחק ומאמן היריבה, יובנטוס בוקרשט, הריח דם: "אם נוכל לכבוש מולם 40 שערים מחר, נעשה את זה", הבטיח דניאל אופריטה.

הוא לא היה רחוק כמו שאתם חושבים. פנקוטה הגיעה למשחק בבוקרשט עם 10 שחקנים בלבד והנשיא שלה, פאבל פירוס, עמל כל הערב עד שהצליח לשכנע שחקן נוסף לעלות על רכבת הלילה ולהצטרף לחבריו בדיוק בזמן לשריקת הפתיחה, כדי להציב הרכב "מכובד". בהפסקת המשחק, התוצאה עמדה על 0:8 לבוקרשטים. בסיום, לוח התוצאות הראה 0:18 וזה עוד אחרי שהשוער של פנקוטה, אדלין פאסקה, הציל פנדל בתוספת הזמן ומנע מהברזילאי וואלאס עוד חגיגה.

לצערה של הקבוצה הכי עלובה בכדורגל האירופי העונה, זו הייתה רק עוד אפיזודה אחת מיני רבות בסיטואציה ההזויה אליה נקלעה. לשמחתה, אבל גם לצערה, בשבוע שעבר ה"חוויה" הזו הסתיימה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בפנקוטה נאלצו לנדוד לעיר השכנה כדי לשחק/מערכת וואלה, צילום מסך

בכל העונה שעברה בליגה השנייה ברומניה, פנקוטה ספגה 40 שערים. בשלושת המחזורים הראשונים של העונה הנוכחית, היא חטפה לא פחות מ-41. במשחק הפתיחה, מול העולה החדשה CS אפומאטי, הפסידה פנקוטה 16:0 במשחק בו היריבה כבשה חמישייה עד לדקה ה-15 ומשם חצי ריחמה על "הבזים", שבכלל לא הצליחו למצוא כסף כדי לשלם לצוות השיפוט על ההגעה למשחק, מה שהעמיד את ההתמודדות בסכנת ביטול. במחזור השני, פנקוטה קיבלה הנחה וחטפה רק 7:0 מספסי. אחרי 9:0 נגד אולימפיה סאטו מארה במחזור הרביעי, מאזן השערים שלה הצביע על 50:0 מבזה ביותר.

אז איך סוימיי פנקוטה הגיעה למצב הזה? הקבוצה, שנוסדה ב-1923, כונתה תחילה ספרטק פנקוטה. עשור וחצי לאחר מכן, ראשי המועדון החליטו להחליף את השם ואת הצבעים, מירוק-לבן, כצבעי השוק המקומי אשר בסמוך אליו שיחקו הבזים, לשחור ולבן. לאורך רוב השנים, שוטטה פנקוטה בליגות הנמוכות ורגע התהילה הראשון שלה היה הזכייה היחידה בתולדותיה באליפות האזורית, ב-1968. בתחילת שנות ה-80', היא הוכתרה כאלופת המחוז בליגה הרביעית וחזרה על ההישג הזה גם ב-1998 וב-2012, שנה לאחר שאותו פירוס לקח אותה והחל להשקיע במועדון ולקדם אותו בקצב מסחרר.

בעונה שלאחר מכן, פנקוטה רשמה עלייה שנייה ברציפות ולראשונה בתולדותיה, הגיעה לליגה השנייה ברומניה. את עונת 2014/15 סיימה עם הישג השיא בתולדותיה, המקום התשיעי בליגת המשנה. באותה עונה, גם העפילה לשלב 32 האחרונות בגביע ובמועדון החלו לחלום על הופעה היסטורית בליגה הבכירה, לצד כל המועדונים המפורסמים של הכדורגל הרומני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עבר חביב, הווה עגום/מערכת וואלה, צילום מסך

אלא שהכול השתנה אחרי הבחירות לראשות העיירה, שנערכו בקיץ. דן פוקריסר, שנבחר כראש העיר החדש, הבטיח עוד בחודש יוני: "הכדורגל בפנקוטה לא ימות", אך באותה נשימה הוסיף: "דיברתי עם מר פירוס ואמרתי לו שיחד עם מועצת העיר, נדאג לעתיד הקבוצה. אבל אני מעדיף שהקבוצה תהיה בליגה נמוכה ותשתף צעירים מקומיים, במקום לשפוך המון כסף על שחקנים מכל עבר, שאין להם שום חיבור לעיר ולאנשים שלה".

משם, העסק צלל למטה מהר מאוד. העירייה סגרה את ברז התקציב ופירוס לא עמד במעמסה לבדו. הקבוצה נקלעה לחוב של 270 לאו (מטבע רומני), וגורשה מהאצטדיון ששימש אותה במשחק עשרות שנים. היא נאלצה לנדוד לעיירה השכנה סיריה כדי לשחק ונותרה ללא כלים. פירוס ניסה להעביר את המועדון למקומות אחרים, כמו באיה מארה או גלאטי, אבל הדבר לא הסתייע וגם בהתאחדות שמו לו רגליים לא פעם. הנשיא עוד איים אפילו בתביעה לאופ"א, אך גם מזה כלום לא יצא.

בסוף, הוא החליט שפנקוטה תופיע למשחקים עם שחקנים חובבנים בלבד, מתכון לאסון. פירוס עוד ניסה להיעזר באנג'לו מאסונה ומכר לאיטלקי, שהחזיק בעבר בליבינגסטון הסקוטית, את המועדון. מאסונה הגיע מלא בהבטחות, מינה סביבו סגל עובדים נרחב ולבסוף, הביא את הקבוצה לאבדון, בדיוק כפי שקרה לו במועדון הקודם בו החזיק, צ'אלהול פיאטרה נמט: "למאסונה אין כסף. הוא רק מנסה לברוח עם המועדון לעיר אחרת כדי לקצץ בהפסדים. הוא הבטיח ולא קיים, שרלטן", נכתב ב"אראדון", העיתון המקומי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפרויקט של פירוס הלך לאיבוד/מערכת וואלה, צילום מסך

אחרי ארבעת מחזורי הפתיחה המשפילים, פנקוטה השתפרה מעט. במחזור החמישי היא הפסידה 2:0 בלבד ובשישי, 4:1, כאשר דומיטרו מיטו, בן 41, כובש עבורה את השער היחיד בחצי-עונה שאולי נמחקה מהספרים, אבל תיזכר לעד בכדורגל הרומני. אחר כך הגיעו הפסדי 6:0, 3:0 ו-2:0, בעוד משחק חוץ בבוקרשט, הפעם מול באלוטסטי. פנקוטה שוב עשתה את הדרך המסויטת ברכבת והגיעה עם 13 שחקנים הפעם.

המחזור העשירי היה רגע השיא של העונה. פנקוטה אירחה את ACS ברסני, עוד קבוצה מזעזעת, שהפסידה בעצמה את כל שאר משחקיה העונה, אם כי בתוצאות קצת יותר נורמליות. המשחק המונומנטלי הזה הסתיים בתיקו 0:0, הנקודה הראשונה, והאחרונה של פנקוטה (ואולי גם של יריבתה) העונה. אלא שדווקא אז, אחרי שהגיע מאמן חדש, הכסף שפירוס עוד הצליח לקושש נגמר אף הוא והבעיות חזרו. המאמן, ארגנטינאי בשם פדרו פבלו פאסקולי, התפטר ופנקוטה חטפה עוד 6:0 ואחריו, 3:0 טכני במשחק אליו כלל לא הופיעה, כי הייתה עסוקה בניסיון לבצע מעבר נואש של הרגע האחרון לעיר אחרת.

לקינוח, הגיע המשחק מול פוטבל פורסטה סוקבה. פנקוטה התייצבה להתמודדות הזו עם 10 שחקנים כשירים בלבד ואם זה לא הספיק, בדקה ה-82 גם הורחק לה שחקן. הבעלים האיטלקי, מאסונה, עמד על הקווים וניהל את המשחק ואת הדרך, תשע שעות וקצת של נסיעה, עשתה הקבוצה במיניבוס, מה שגרם לרוב השחקנים שלה לסבול מבחילות מהדקה הראשונה ועד לסיום, כאשר הם כמובן לא יכולים להיות מוחלפים. בדרך למשחק, החבר'ה אספו כמה שחקנים שהסכימו לבוא, אבל לא הצליחו להגיע עד 11.

זה נגמר בתבוסה 14:0, שהביאה את פנקוטה למאזן של 12 הפסדים ותיקו ויחס שערים של 90:1. זה היה גם אקורד הסיום של המסע המגוחך והארור הזה.

תקציר המשחק מול סוקבה

בסוף השבוע שעבר, זה נגמר. בהתאחדות הרומנית החליטו לעצור את הבדיחה/התעללות הזו, בשל מה שהוגדר כ"תוצאות מעוררות מחלוקת". פנקוטה נסגרה. "זה יום ראשון בלי פנקוטה בליגה השנייה, כל כך עצוב", צייץ בחשבון הטוויטר שלו העיתונאי הרומני עמנואל רוסו, שליווה את סיפורה ההזוי של הקבוצה מהקיץ ועד עכשיו. במחי החלטה, כל התוצאות של פנקוטה נמחקו, כאשר חלק מהקבוצות הרוויחו מכך וחלק נפגעו בשל יחס השערים שהשתנה להן.

אגב, למרות שלא התאמנה כלל בשלושת השבועות שלפני סגירתה, ראשי פנקוטה התעקשו שהם הולכים להופיע כמתוכנן למשחק הביתי שאמור היה להתקיים מול בראילה בסוף השבוע שעבר. כאשר המשחק בוטל לבסוף, אצל היריבה היו מרוצים ומאמן בראילה אף אמר: "אני שמח שלהתאחדות היה מספיק שכל כדי לסיים את הסיפור הזה. חסכנו הרבה כסף בכך שלא עשינו את הטיול המיותר הזה. הייתי נותן דקות לשחקנים שלא שיחקו הרבה, אבל עדיף ככה. הגישה של פנקוטה לליגה הזו הייתה ברורה ולא בריאה".

בדף הפייסבוק של פנקוטה, העדכון האחרון שמופיע הוא ראיון עם פירוס, שנערך ב"ספורט אראד" ביום בו הקבוצה, הפרויקט שלו בשנים האחרונות, נזרקה מהליגה: "ציפינו שזה יקרה כבר הרבה זמן, אבל זה עדיין רגע עצוב מאוד עבורי, כי הוא מסיים רשמית את הפרויקט שהתחלתי לפני כל כך הרבה זמן, אולי הדבר הכי חשוב בכדורגל הרומני עבורי", אמר פירוס הכאוב, "רציתי להציל את המועדון, אבל נתקלתי ביותר מדי אנשים לא רציניים. אני עדיין הנשיא של המועדון ונראה מה עושים מעכשיו, למרות ש'המיסטר האיטלקי' יכול לעשות איזה שינוי שהוא רוצה, בגלל שהוא הבעלים לפי בית המשפט. אולי נתחיל בהליך של פשיטת רגל".

נכון לרגע זה, פנקוטה הורדה לליגה השישית, שם תיפתח את העונה הבאה, אם תצליח להעמיד קבוצה. במידה שזה אכן יקרה, היא עשויה לפגוש שם, למשחק פיקנטי, את פנקוטה פאלקונס 1938, שהוקמה לפני כמה חודשים בגלל הבלגן בקבוצה המקורית. צפו לדרבי חם. ואולי גם לתוצאה נורמלית. אולי.

  • עוד באותו נושא:
  • פנקוטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully