וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השותף החדש של רונאלדו: פורטוגל מאוהבת באנדרה סילבה

11.10.2016 / 14:00

הבעיה הישנה של אלופת אירופה בעמדת החלוץ המרכזי עשויה להיפתר הודות לנסיקה המטאורית של אנדרה סילבה. החלוץ בן ה-20 של פורטו הבקיע שלושער באיי פארו, אבל בפורטוגל צפו לו עתיד מזהיר עוד באפריל. האם הציפיות מוצדקות ומה הקשר לדקו?

שחקני נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו, אנדרה סילבה. אינסטגרם, צילום מסך
חבר חדש בהתקפה. אנדרה סילבה עם רונאלדו/צילום מסך, אינסטגרם

פורטוגל באופוריה. אחרי שנים ארוכות, נדמה כי נמצא החלוץ המרכזי שמסוגל לפתור את הבעיה המטרידה ביותר של הנבחרת ולהפוך את אלופת אירופה ליעילה ודומיננטית הרבה יותר. התגובות לשלושער של אנדרה סילבה לרשת איי פארו היו נלהבות, ואולי אף מוגזמות, אך הציפיות לא מתבססות, כמובן, על משחק אחד מול יריבה נחותה באופן משמעותי ביותר. פריצתו של חלוץ פורטו הציתה את הדמיון כבר בשלהי העונה שעברה, וכעת מדברים עליו במונחים של יורש טבעי לסקוררים כמו פאולטה ונונו גומס.

המצוקה בעמדת חלוץ רחבה הייתה כה חמורה, עד שהמאמן פרננדו סנטוס שינה לחלוטין את המערך ביורו 2016, ויתר על 3-3-4 המסורתי, הימר על 2-4-4 מעט מוזר ובחר להסיט את נאני מהאגף למרכז. התוצאה הסופית הייתה חלומית, עם זכייה בזהב, אבל קשה לומר שפורטוגל סחפה את האוהדים הנייטרלים. עם אנדרה סילבה בחוד, יש תקווה לעתיד אטרקטיבי הרבה יותר.

עם כל ההמולה סביבו, קל לשכוח שאנדרה סילבה שיחק לראשונה בהרכב הפותח של פורטו רק באפריל האחרון. מעטים מחוץ לפורטוגל הכירו אותו עד אז, ומדובר בנסיקה מטאורית בזכות קור רוח מופתי מול השער וביטחון עצמי שאופייני בדרך כלל לשחקנים מנוסים הרבה יותר. אפשר לגחך על איי פארו, אבל זה לא באמת מומלץ. מדובר באגוז לא קל לפיצוח, כי הרי הנבחרת של לארס אולסן שמרה על רשת נקיה בתחילת הקמפיין הנוכחי נגד הונגריה ולטביה, וניצחה פעמיים את יוון במוקדמות יורו 2016. אתמול זה היה סיפור אחר לגמרי, והפורטוגלים הביסו את החבורה הצפונית 0:6, אולם זה התאפשר בעיקר בזכות סילבה. שלישייה ב-37 הדקות הראשונות הסירה את הספקות לגבי התוצאה, ומשם העסק היה קל הרבה יותר.

דקו, נבחרת פורטוגל. GettyImages
זכה לכינוי המחייב, אך הוסט לחוד. דקו/GettyImages

כונה דקו, אבל מצא את עצמו בחוד

אלה לא היו שערים עוצרי נשימה. נהפוך הוא – סילבה ניצל שלוש טעויות בהגנת איי פארו, אבל זה הרי התפקיד האולטימטיבי של מספר תשע טיפוסי. הוא צריך להיות במקום הנכון בזמן הנכון ולשים את הכדור ברשת. זה בדיוק השחקן שהיה חסר מאוד לפורטוגלים בשנים האחרונות. סילבה לא ניחן בטכניקה עוצרת נשימה או בראיית משחק פנומנלית, אך זה לא באמת נחוץ. הסגל של סנטוס עמוס בכשרונות צעירים נהדרים דוגמת ז'ואאו מריו, ברנרדו סילבה ואנדרה גומש, שלא לדבר על כריסטיאנו רונאלדו.

פעם, גם אנדרה סילבה רצה להיות קשר התקפי. אחרי ששוכנע לזנוח את ההוקי גלגיליות, בו הצטיין מאוד בילדותו, על ידי מאמן הנוער של סלגיירוש הצנועה, הוא תופקד במרכז המגרש וזכה לכינוי המחמיא דקו. הכוכב הברזילאי המתאזרח של פורטו, ברצלונה וצ'לסי לשעבר הוא הכשרון הבולט ביותר שעשה את צעדיו הראשונים בסלגיירוש, וההשוואה אליו גרמה לסילבה גאווה גדולה. אלא שאת הצעד המשמעותי הגדול לעבר התהילה הוא עשה כאשר הבקיע בגיל 15 שער ניצחון נגד הנערים של פורטו. הסקאוטים של מועדון הפאר התרשמו, והדרקונים החתימו אותו מיד תמורת כאלף יורו. למעשה, סלגיירוש עדיין מחכה לסכום הזניח הזה, בעוד פורטו קיבלה את הכשרון כמעט חינם וגילתה כי מדובר בסקורר בחסד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אנדרה סילבה שחקן פורטו. רויטרס
חתם בפורטו עוד בגיל 15. אנדרה סילבה חוגג/רויטרס

מספרת בגמר הגביע

בקיץ לפני שנתיים, הבקיע סילבה חמישה שערים באליפות אירופה עד גיל 19, ומצא את הרשת גם ב-0:3 על ישראל, בעוד פורטוגל העפילה לגמר. לפני שנה הוא כיכב במונדיאל עד גיל 20 עם ארבעה כיבושים. בפורטו סברו אז שהוא עדיין צעיר כדי להשתלב בקבוצה הראשונה, אבל באמצע העונה שעברה כבר אי אפשר היה להתעלם מביצועיו בקבוצת המילואים. הוא קודם לסגל הבכיר, ואחרי פיטוריו של ג'ולן לפוטגי ומינויו של ז'וזה פסיירו קיבל הזדמנות להוכיח את עצמו. הוא לקח אותה כך שפרשנים רבים קראו למאמן הלאומי לכלול אותו בסגל לאליפות אירופה.

מיותר לומר שהקמפיין התקשורתי היה מופרך. לא לוקחים נער כמעט ללא ניסיון לאליפות אירופה, ופרננדו סנטוס אף הדגיש: "הגעתי לצפות באנדרה סילבה במשחק נגד ספורטינג, אבל הוא שותף רק בחמש הדקות האחרונות". ובכל זאת, עוד לפני תחילת יורו 2016, עשה החלוץ כותרות גדולות מאוד בגמר הגביע הפורטוגלי. פורטו פיגרה 2:0 מול בראגה של רפא סילבה, כאשר אנדרה סילבה נכנס לפעולה. הוא צימק את התוצאה, ואז השלים צמד בזמן פציעות במספרת מרהיבה. בסופו של דבר, הפסידו הדרקונים בפנדלים, אבל זה לא שינה את הרושם שהותיר החלוץ. כבר אז הגדירו אותו כתקווה הגדולה בחוד של הנבחרת.

יש שחקנים שמאבדים כל קשר למציאות אם משבחים אותם אחרי הופעה גדולה אחת. סילבה התייחס למחמאות באופן שונה. הוא שמר את הרגליים על הקרקע, עבד קשה במחנה האימונים, היה המצטיין של פורטו במשחקי טרום העונה, ומאז פשוט אי אפשר לעצור אותו. הוא הבקיע חמישה שערים בשבעת המחזורים הראשונים בליגה הפורטוגלית, כבש בפנדל נגד רומא במוקדמות ליגת האלופות, והדרך לנבחרת כבר היתה סלולה.

מאמן ארסנל, ארסן ונגר. AP
עוקב. ונגר/AP

על הכוונת של ארסנל

בהפסד בשווייץ במחזור הראשון לפני חודש שולב סילבה רק אחרי ההפסקה במקום אדר, כי גיבור גמר היורו קיבל צ'אנס בהרכב. זה לא עבד, ולכן נגד אנדורה, ביום שישי האחרון, כבר פתח סילבה לצד כריסטיאנו רונאלדו והבקיע. "אני גאה לשתף פעולה עם רונאלדו, ומקווה לכבוש הרבה שערים יחד איתו", אמר הכוכב העולה. מול איי פארו הוא תפס את הבמה המרכזית, והפך לשחקן הצעיר ביותר אי פעם שכובש שלושער לזכות פורטוגל. אפילו אוזביו לא הצליח לעשות זאת בגיל 20.

פורטו פעלה בזמן, עוד במהלך הקיץ, כדי להאריך את חוזהו של אנדרה סילבה עד 2021 ולהעלות את סכום השחרור ל-60 מיליון יורו. היה זה צעד נבון, אבל לא בטוח שהוא ירתיע את הקונים הפוטנציאלים. עובדה – ארסן ונגר שלח לפי הדיווחים סקאוטים למשחקה של פורטו בלסטר בליגת האלופות על מנת לעקוב אחרי החלוץ. התותחנים מחפשים כבר מזמן אלטרנטיבה לאוליבייה ז'ירו, ולוקאס פרס הספרדי שהגיע הקיץ ממש לא עונה על ההגדרה. סילבה יהווה אופציה רלוונטית מאוד, אבל עוד מוקדם לדבר על כך.

בינתיים, סילבה צריך להמשיך בתנופה בקבוצתו ובנבחרת, ויהיה מעניין מאוד לראות אותו בפעולה בליגת האלופות מול קלאב ברוז' בשבוע הבא. אלופת בלגיה ספגה רביעייה בקופנהאגן ונמצאת במשבר, כך שזו תהיה הזדמנות נוחה יחסית עבור הסקורר החדש. נכון לעכשיו, הכול הולך לו. האם תהיה המשכיות? זה כבר סיפור אחר לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully