וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי אש: "הפודיום", על עלילות דה מוס ומגרלשווילי בוויטסה 2008

אצילי הושפל כשיצא 25 דקות לאחר שנכנס? ב-2008 אד דה מוס ("העוזרים שלי הטעו אותי לפני העסקה") סילק את חיים מגרלשווילי ("הייתי צריך לעשות בניון ולא לרדת") מהמגרש אחרי 6 דקות בלבד. ואז אחרי 16. "הפודיום", עם גרסת שני הצדדים. פלוס: מכבי תל אביב מפגיזה

קובי אליהו

בווידאו: בוחרים את הרגע הכי משפיל של ליגיונר ישראלי

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"לא הייתי צריך להכניס את אצילי", הסביר מאמן גרנאדה פאקו חמס את שקרה בליל שני מול אלאבס. "אני אשם במה שקרה איתו. אני יודע שזה קשה, אבל הוא עדיין לא מבין את הדרך שלנו. הוא לא מביא לנו רעננות".

גרנאדה דווקא התרעננה היום - חמס פוטר.

אם תשאלו את שחקן הרכש הישראלי מה מעליב יותר - כניסה למגרש בדקה ה-46 ויציאה בדקה ה-71 (והמחליף שלך כובש), או ציטוטים כאלה מהמאמן שלך - שתי האופציות יסריחו כנראה באותה המידה.

אז הנה עוד שאלה קשה: מה מעליב יותר - כניסה למגרש בדקה ה-46 ויציאה בדקה ה-71 (והמחליף שלך כובש), או לראות ששלט החילוף נושא את מספר החולצה שלך, כבר בדקה השישית?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדליית זהב: לגולש עומר אצילי - להלן תקדים מגרלשווילי

החילוף היה כה הזוי עד שקראו על שמו פרק בספר.

מרץ, 2008, חיים מגרלשווילי המגן השמאלי של ויטסה במשחק מול טוונטה. "כל השבוע הסברתי לו שבמשחק הזה הוא חייב לשים לב לקיצוני שלהם, רומאנו דנבום - לא לתת לו לחתוך", מאמן ויטסה של אז, אד דה מוס, מספר לוואלה! ספורט. בדקה הרביעית דנבום חתך פנימה, המגן הישראלי איבד אותו והכדור מצא את הרשת. 0:1 טוונטה.

לדה מוס זה הספיק. שתי דקות לאחר מכן שלט החילוף הורם, ומגרלשווילי ראה את המספר שלו מרצד. "הייתי המום", קשר הפועל חיפה כיום משחזר. "לא ידעתי מה קורה בכלל. פשוט יצאתי מהמגרש, בהלם". אלכסנדר בוטנר הצעיר, שבהמשך יעבור למנצ'סטר יונייטד וכיום שייך לדינמו מוסקבה, החליף את הישראלי, עזר לאורחים להשלים מהפך אך בהמשך ספג כרטיס אדום; הצהובים-שחורים הפסידו 4:3, ובתקשורת דיברו על דה מוס המשוגע שמחליף שחקנים בדקה השישית.

אנשי כדורגל מכל רחבי העולם התעניינו בחילוף הנדיר. ב"גרדיאן" מצאו אז שני מקרים מהירים יותר של חילופים טקטיים. לינקולן סיטי, ב-1998, שם החליף המאמן המעורער ג'ון בק את גראנט בראון אחרי שתי דקות בלבד בגלל טעות בחיזוי ההרכב של סוונסי שמנגד; וב-2006, במקרה הזוי אף יותר, ברינה הנורבגית מוכת הפציעות התמודדה מול טרומסדלן. בשל החוקים שאסרו הרכבת צעירים מתחת לגיל 18, חלוץ ברינה הווארד סקאריאסן עלה בהרכב, פצוע, רק כדי לפנות את מקומו - כעבור דקה אחת! - לשחקן ההגנה הצעיר אדגיר סאלטה. בעוד שני מקרים אלה לא השפילו את המוחלף, הסיפור של מגרלשווילי שלנו אחר לחלוטין, מעליב יותר, ועוד לא הגענו לדובדבן שבקצפת.

תקציר המשחק

?אולי הוא לא הבין, אולי לא ידע, אולי לא רצה - אבל הוא לא הצליח. מה לעשות, אני לא אימנתי למען מגרלשווילי ולא למען דה מוס - אימנתי למען הצלחת ויטסה. יש מאמנים שמחכים עד למחצית אבל אני לעולם לא מחכה. בשש דקות וב-16 דקות הבנתי שראיתי מספיק?

לאחר המשחק חיים היה כעוס, אך החליט להבליג. בשיחה שערך עמו דה מוס הבהיר המאמן שלאחר פגרת הנבחרות הוא יעניק לו צ'אנס נוסף, ושלא יתייאש מהחילוף ההוא. זה קורה, הסביר לו. מגרלשווילי ידע כבר אז על הצד הטמפרמנטי של הקואץ'. כשאתה חניך של דה מוס, אקט לא שגרתי זה דבר שבשגרה. במשחק הבא שותף כמחליף, ומשחק אחד לאחר מכן, כהבטחת ההולנדי, מגרלשווילי שוב בהרכב, מול אלקמאר - הפעם כקשר. אותה אלקמאר שתשחק העונה מול מכבי תל אביב בשלב הבתים של הליגה האירופית - אגב, בהרכב AZ אז נכחו סרחיו רומרו, הקטור מורנו, מוסה דמבלה, גרציאנו פלה וגם הבחור האריס מדוניאנין; בין קורות ויטסה של מגרלשווילי עמד השוער פיט פלטהאוזן - ששומר על שערו של חיים גם העונה בהפועל חיפה.

הישראלי ניסה לשים את הבאסה מאחוריו, אך לא פתח טוב את המשחק. "אז החלפתי אותו, הפעם אחרי 25 דקות", מספר דה מוס. טעות, קואץ' - זה היה אחרי 16. חמש דקות לאחר מכן ספגה ויטסה, בדרך להפסד 2:1. לאחר המשחק היה דה מוס מעודן כהרגלו: "הייתי צריך להחליף אותו אפילו קודם". אתמול אמר: "מגרלשווילי ביצע שוב את אותן הטעויות. הוא מסר שלוש מסירות מסוכנות שכמעט הגיעו ליריב, ומשם לשער. זה הסיפור. זה לא אישי. הייתי נגד מגרלשווילי השחקן, לא נגד מגרלשווילי האדם".

אז הפעם מגרלשווילי - האדם והשחקן - התעצבן. למחרת נכנס למשרדו של המאמן. "אמרתי לו שזה לא הגיוני שהוא מוציא אותי ככה. שאם אני לא שחקן מספיק טוב בשבילו, אז עדיף שלא ייתן לי לשחק". החילוף השני הביך את חיים. העניין רץ בתקשורת ההולנדית וזלג מעבר.

מאמן מעוטר דה מוס. זכה עם מכלן ואלי אוחנה (אזהרה: לדה מוס פטיש עצבני כלפי סמל בית"ר) בגביע המחזיקות ב-1988, ובחמש אליפויות הולנד ובלגיה. הוא כבר בן 69, אבל עדיין זוכר את הסתיו ההוא על קווי ארנהם. "אני לא עשיתי את הסקאוטינג על מגרלשווילי אלא העוזרים שלי", הוא פותח בהתנערות. "הוא כנראה היה רגיל לשחק בישראל רק כחלק מחמישיית הגנה, והיו לו בעיות לשחק בשיטה של רביעייה אחורית. היה לו קשה לשחק עם הבלמים שלנו, ובהולנד משחקים קיצוניים נהדרים. הסברנו לו איך לשמור עליהם, ובאימונים תרגלנו 11 נגד 11 ואחד העוזרים שלי, מומחה הגנה, עבד איתו באופן אישי. אולי הוא לא הבין, אולי לא ידע, אולי לא רצה - אבל הוא לא הצליח. מה לעשות, אני לא אימנתי למען מגרלשווילי ולא למען דה מוס - אימנתי למען הצלחת ויטסה. יש מאמנים שמחכים עד למחצית אבל אני לעולם לא מחכה. בשש דקות וב-16 דקות הבנתי שראיתי מספיק".

אד דה מוס, מאמן כדורגל הולנדי. AP
?העוזרים שלי והסקאוטים שלי עשו טעות, כי לפני שהחתמנו אותו שאלתי אותם כמה פעמים ?האם הוא יכול לשחק כחלק מרביעיית הגנה?? והם אמרו ?כן, כן, כן?. אז לקחנו אותו. אם הייתי רואה אותו בעיניים שלי, לא הייתי לוקח אותו?. דה מוס/AP
"טעויות יכולות לקרות, אבל להוציא שחקן אחרי שש דקות זה טמטום לא נורמאלי. אם דה מוס כזה מאמן גדול, איך הוא לוקח שחקן בלי לראות אותו, איך הוא מחתים שחקן שהוא לא באמת רוצה?"

"בכל משחק יש שחקן שלא ממש מגיע", אומר מגרלשווילי. "טעויות יכולות לקרות, אבל להוציא שחקן אחרי שש דקות זה טמטום לא נורמאלי, ועובדה שבתקשורת ההולנדית כולם תקפו את דה מוס". אכן, כך היה - דה מוס ספג ביקורת. אתמול שאלתי את המאמן: "אם התאכזבת ממנו כל כך בשש דקות וב-16 דקות, מדוע בכלל לתת לו לפתוח?".

"כי אימון זה לא משחק", ענה. "העוזרים שלי והסקאוטים שלי עשו טעות, כי לפני שהחתמנו אותו שאלתי אותם כמה פעמים 'האם הוא יכול לשחק כחלק מרביעיית הגנה?' והם אמרו 'כן, כן, כן'. אז לקחנו אותו. אם הייתי רואה אותו בעיניים שלי, לא הייתי לוקח אותו".

"אז למה הוא נתן לי לפתוח בחצי העונה שלפני כן?", חוקר המגן, שרשם 24 הופעות ליגה באותה העונה - 20 בהרכב. "שיחקנו נגד הקבוצות הכי טובות, ופתחתי". על ענייני האשמת הסקאוטים בהחתמתו עונה מגרלשווילי: "אם דה מוס כזה מאמן גדול, איך הוא לוקח שחקן בלי לראות אותו, איך הוא מחתים שחקן שהוא לא באמת רוצה?".

סביב דה מוס היה ערפל של אי ודאות. זמן קצר לאחר מכן עזב, אך גם בעת שהיה במועדון, הכאוס רדף אחריו. גם בתו, סוכנת שחקנים, לא הוסיפה לשקט בקבוצה. מגרלשווילי מספר שהוא המום מהתבטאויותיו הנוכחיות של דה מוס, שכן המאמן החמיא לו לא אחת בתקופה שקדמה לחודש מרץ ההוא.

דה מוס טוען שזו בעיה רחבה יותר. "יש פער טקטי גדול בין היכולת של שחקן ההגנה הישראלי לאירופה", הוא אומר. "זו לא בעיה אצל שחקנים כמו רונאלדו, מסי ואלי אוחנה", הוא ממשיך להמחיש את עומק הפטיש. "שחקנים יצירתיים - אתה אומר להם מה לעשות והם עושים מה שהם רוצים, וזה בסדר. אבל משחקן הגנה נדרשת טקטיקה ברמה גבוהה, ולשחקן הישראלי לא תמיד יש את היכולות הללו. היה עוד שחקן ישראלי שלא הצליח לשחק כאן, דן מורי. אותו הדבר. הם אולי שחקני הגנה טובים, אבל הם לא מתאימים טקטית לכדורגל הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרק בספר The numbers game, העוסק במגן השמאלי חיים מגרלשוילי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"משחקן הגנה נדרשת טקטיקה ברמה גבוהה, ולשחקן הישראלי לא תמיד יש את היכולות הללו. היה עוד שחקן ישראלי שלא הצליח לשחק כאן, דן מורי. אותו הדבר. הם אולי שחקני הגנה טובים, אבל הם לא מתאימים טקטית לכדורגל הזה"

מגרלשווילי כבר צוחק על זה היום. לטענתו, צחק על הסיפור כבר כמה ימים לאחר שהתרחש. אבל הוא אומר: "הקיצוניות של המקרים פגעה לי בהמשך קריירה האירופית, בלי ספק. מה שבטוח - אם זה היה קורה היום, התגובה שלי היתה אחרת".

- למשל?

"אני מצטער שאז לא סיפרתי את הצד שלי, לא הבאתי את הזווית שלי. זה פגע בי, ועיתונאים שאלו, אבל העדפתי לשתוק ולתת לזה לעבור".

- אולי היית צריך לעשות בניון-שריף ולא להתחלף?

"זה מה שהייתי צריך לעשות", הוא נדלק. "בפעם השנייה - לא לרדת מהמגרש. כמו בניון. חבל, אני מצטער שלא עשיתי את זה".

- מה לדעתך מעליב יותר - המקרה שלך או של אצילי?

"וואלה, לא יודע. קראתי מה המאמן של אצילי אמר. מבחינתי, גם זה מאמן קצת לא נורמאלי. כי אם אצילי לא שיחק בקצב, כמו שהוא רוצה, למה בכלל לתת לו לשחק? אני מאשים את המאמנים במצבים האלה. הבאת ילד צעיר, שחקן מוכשר, לא בן 40, תן לו זמן".

- קבל תסריט - שבת, אתם נגד רעננה, אלי כהן מוציא אותך בדקה החמישית. מה אתה עושה?

הוא צוחק. "אני נכנס אליו לשיחה - לא יום למחרת. באותו הרגע!".

חיים מגרלשווילי שחקן הפועל חיפה לפני רז כהן שחקן הפועל כפר סבא. אדריאן הרבשטיין
"קראתי מה המאמן של אצילי אמר. מבחינתי, גם זה מאמן קצת לא נורמאלי. כי אם אצילי לא שיחק בקצב, כמו שהוא רוצה, למה בכלל לתת לו לשחק? אני מאשים את המאמנים במצבים האלה. הבאת ילד צעיר, שחקן מוכשר, לא בן 40, תן לו זמן". מגרלשווילי/אדריאן הרבשטיין

חמש שנים לאחר החילוף ההוא, כתבו כריס אנדרסון ודייויד סאלי את הספר "The Numbers Game". כותרת הפרק התשיעי: "איך תפתור בעיה כמו של מגרלשווילי?". הפרק מגולל את אירועי מרץ 2008, ומציע חמישה פתרונות ל'בעיית החוליה החלשה של קבוצה'.

אחד הפתרונות: תחליף אותו. כך פעל דה מוס. בסוף הפרק, 27 עמודים טובים, נכתב:

"שמונה חודשים לאחר החילוף המחפיר, ויטסה הציבה את מגרלשווילי ברשימת ההעברות. אך הישראלי חסר האונים רשם ניצחון אחד קטן - הוא לא נמכר על ידי אד דה מוס". שישה שבועות לאחר החילוף בדקה השישית, ההולנדי פוטר. הוא המשיך לעוד שתי תחנות מינוריות, ומאז 2010 לא אימן בקבוצת כדורגל.

"היתה לו רגל שמאל טובה!", דה מוס, לקראת סיום, מנסה לרכך את הווייב כלפי מגרלשווילי.

הצעתי לו מפגש סולחה, בחיפה או בהולנד, רק שיחליט.

"תבוא איתו לפה", הוא אומר. "אין שום בעיה. תבואו, ונלך ביחד למשחק נבחרת. אה, ותביא איתך את אלי אוחנה וג'ורדי קרויף".

לפני ניתוק הוא מתעקש לספק תחזית: "שמע לי, דורטמונד תהרוג את ריאל הלילה". נגמר 2:2. "ובאר שבע שלכם - ראיתי אותם כמה פעמים העונה. יש להם כדורגל נפלא. מה שהם עשו לסלטיק, איך הם הרגו את אינטר של דה בור. כדורגל נהדר. שמעתי על המאמן שלהם, הוא טוב מאוד. ומה עם אלי אוחנה - מה הוא עושה היום?".

- הוא פרשן.

"הו… לכבוד הוא לי אם תכתוב שאני מוסר לו דרישת שלום חמה. ושחיים לא יכעס. מה חיים עושה היום?".

- משחק בהפועל חיפה.

"תדע שקיים סיכוי גבוה שיהיה מאמן. רוב השחקנים שלי גומרים כמאמנים".

דה מוס כבר מזמן לא בשיא הקריירה, אבל הוא עדיין שועל - השיחה עם מגרלשווילי נערכה בזמן שהמגן נסע לווינגייט. לשיעור בקורס מאמנים.

מדליית כסף: ההפגזות של מכבי תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החמישייה בדרבי שדרגה עוד יותר את מאזן המחץ של מכבי תל אביב מול יריבותיה, בתקופת ג'ורדי קרויף. להוציא את הפועל אשקלון, מולה לא שיחקה בליגה מאז הגיע ההולנדי למועדון, מכבי תל אביב ניצחה את כל יריבותיה למפעל הנוכחי בשלושה שערים ומעלה - ההגדרה הנורמטיבית לתבוסה. רק שלוש קבוצות - מ.ס. אשדוד, מכבי פתח תקוה והפועל רעננה - הצליחו לצאת עם תבוסות מינימליות. ראו הוזהרתן.

מדליית ארד: בעקבות פרסום סגל הנבחרת — נקנח בהצעת ייעול

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully