וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רוצים לישון, רוצים להשתגע: החיבור החלומי של דורטמונד החדשה

21.9.2016 / 6:30

תומאס טוכל מעסיק מומחים לשינה ולמדיטציה, ובורוסיה דורטמונד התחברה תוך זמן קצר למכונה אימתנית שכבשה 17 שערים תוך פחות משבוע. יש חיים אחרי הנריך מחיטריאן ומאטס הומלס

שחקני בורוסיה דורטמונד חוגגים. GettyImages
לא מפסיקים לכבוש. שחקני דורטמונד חוגגים/GettyImages

"טוכל כמו פפ", מכריזה הבוקר הכותרת הראשית של "ספורט בילד", והעיתון קובע: "מאמן דורטמונד מתקרב מאוד למודל לחיקוי, גווארדיולה". זו לא הגזמה, כי השבוע של בורוסיה היה חלומי מכל הבחינות, עם 17 שערים תוך שישה ימים.

זה התחיל עם 0:6 על לגיה ורשה בפולין, במשחקו הראשון בקריירה של תומאס טוכל בליגת האלופות, המשיך עם 0:6 על דרמשטאדט בשבת במופע שכלל שני שערים בעקב, והגיע לשיא עם 1:5 מטריף בוולפסבורג. הזאבים לא ספגו בשלושה המחזורים הראשונים בבונדסליגה, אבל אתמול הוציאו חמישה כדורים מהרשת. התוצאות מרשימות אפילו יותר אם לוקחים בחשבון כי לא פחות מ-12 שחקנים שונים נטלו חלק במלאכת ההבקעה, והמאמן ביצע רוטציה מכובדת בין המשחקים ותוך כדי המשחקים.

עוד בנושא:

דורטמונד הביסה את וולפסבורג 1:5 בחוץ

seperator

שינוי מהפכני במערך

את קיץ 2015 בילה טוכל במסע שכנועים והצליח להשאיר את כל השלד של יורגן קלופ, תוך שהוא מבטיח לשדרג את הכוכבים. ב-2016 המצב היה שונה בתכלית. הנריך מחיטריאן, שנהנה מהעונה הטובה ביותר בחייו אשתקד, בחר להגשים חלום ועבר למנצ'סטר יונייטד. הקפטן מאטס הומלס עזב בלחץ המשפחה לטובת באיירן מינכן אחרי התלבטות קשה. אילקאי גונדואן חבר לגווארדיולה במנצ'סטר סיטי. ואם זה לא מספיק, הרי שמרקו רויס הפצוע עדיין לא התחיל את העונה ומסתפק באימונים אישיים. הרביעיה הזו היתה קריטית להצלחת הצהובים-שחורים, צעירים חסרי נסיון הוחתמו במקומם, וטבעי היה לצפות כי תהליך הבניה מחדש יקח זמן. בפועל, שני משחקים בלבד הספיקו לטוכל כדי למצוא את הנוסחה הנכונה עם הסגל המתחדש. זה מרגיש כמו קסם אמיתי.

הפתיחה כללה ניצחון 1:2 קשה על מיינץ, שהיתה אגוז קשה לפיצוח, ונמשכה עם הפסד סנסציוני 1:0 לעולה החדשה לייפציג, במהלכו בעטה דורטמונד פעם אחת בלבד למסגרת. טוכל היה מהורהר במסיבת העיתונאים וטען כי יידרשו שינויים טקטיים על מנת להתגבר על המכשולים. ואכן, השינויים בוצעו בהקדם. בעונה שעברה התבססה דורטמונד העיקר על מערך 1-3-2-4, עם חילופי מקומות תכופים בין שלישיית הקשרים הקדמיים. זה היה הגיוני, כי רויס ומחיטריאן מצטיינים במיוחד בתפקידים חופשיים ואוהבים ליצור בעמדות מרכזיות יחסית. בלעדיהם, השיטה היתה הרבה פחות יעילה בשני המשחקים הראשונים, וטוכל הימר על משהו אחר לגמרי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מאמן בורוסיה דורטמונד תומאס טוכל. GettyImages
בינתיים הוא עושה עבודה מבריקה. טוכל/GettyImages

הצעירים החדשים פורחים

בשבוע האחרון, הלך המאמן הצעיר על 1-4-1-4 עם קיצונים מובהקים, תוך שהוא שולח למערכה את הנערים – עוסמאן דמבלה הצרפתי בן ה-19 שנרכש מראן אחרי שזהר כתגלית העונה בליג 1, וכריסטיאן פוליסיץ' האמריקאי שחגג זה עתה את יום הולדתו ה-18 והצטיין עם שער ושני בישולים בשבת. יוליאן וייגל, הברומטר שמנווט את המשחק, הפך לקשר האחורי היחיד ותופקד קרוב יותר לבלמים מבעבר.

בצעד מבריק ומהפכני, הוכנס להרכב רפאל גריירו הפורטוגלי בקישור המרכזי. אלוף אירופה בן ה-22 שיחק עד כה במשך כל חייו באגף השמאלי, הן כמגן והן כקשר. דורטמונד רכשה אותו מלוריין כבר בתחילת יורו 2016, והפרשנים הניחו שהוא יתמודד על המקום בהרכב עם מרסל שמלצר. בפועל, המגן קיבל את סרט הקפטן שהותיר הומלס, ובהיעדרו של רויס הוא המנהיג על המגרש. לעומת זאת, הפורטוגלי פורח בעמדה לא מוכרת עם תוצאות מהפנטות. אלה לא רק המספרים – גריירו תרם בישול מול לגיה והימם את וולפסבורג עם שער ואסיסט מבריק ב-16 הדקות הראשונות – אלא גם היכולת לשלוט בקצב המשחק. במובן מסוים, הוא ממלא את החלל שהותיר מחיטריאן. "רפאל מוכשר מדי כדי לשחק רק בתפקיד אחד", הסביר טוכל.

בסביבה זו, גם מריו גצה, שחזר הביתה אחרי התקופה הקשה בבאיירן, בא לידי ביטוי וחוזר לחיים. מארק בארטרה, שהוחתם מברצלונה כדי להחליף את הומלס בזכות ראיית המשחק המשובחת שלו שמזכירה את הקפטן האגדי, השתלב באופן מושלם. הוא בישל אתמול את השער הראשון של גריירו בסגנון הומלס, לפני שנאלץ לרדת מהמגרש בגלל מתיחה – בדורטמונד מקווים שמדובר בפציעה קלה בלבד.

מרקו רויס שחקן בורוסיה דורטמונד. רויטרס
יש לו מקום? מרקו רויס/רויטרס

איך ישולב רויס?

דורטמונד אמנם איבדה את הכוכבים הגדולים, אבל פעלה בתבונה בשוק ההעברות, וכעת הסגל שלה עמוק יותר בהשוואה לעבר. דמבלה, שהוכיח רב גוניות בצרפת אשתקד, פתח אתמול בוולפסבורג באגף השמאלי, ולהט באותה יעילות מימין אחרי ההפסקה כאשר פוליסיץ' הוחלף. אמרה מור הטורקי, עוד נער בן 19, הוא יהלום אמיתי, וגילה ניצוצות של גאונות כאשר שותף כמחליף. גונסאלו קסטרו מאותת על כך שהוא עשוי לחוות את העונה הטובה בקריירה ולקבל סוף סוף הזדמנות אמיתית בנבחרת. תרומתו כקשר מרכזי במסגרת החגיגות בשבוע האחרון היתה כבירה, עם שלושה שערים ושלושה בישולים. סבסטיאן רודה, שיובש על הספסל בבאיירן, מקבל דקות רבות הרבה יותר אצל טוכל.

במצב כזה, לשינג'י קגאווה כמעט ולא נותר מקום, וכלל לא ברור כיצד ישולב רכש יקר נוסף, אנדרה שורלה, שהיה פצוע בשבוע האחרון. ועוד לא דיברנו על רויס. זהו סגל נפלא, ופייר אמריק אובמיאנג צריך להיות מאושר שנשאר כדי לככב בו. אחרי שקיבל מנוחה בשבת, חזר אתמול הגבוני עם צמד, ופירגן כהרגלו לחבריו בראיון אחרי המשחק.

דורטמונד מרגשת בגמישות שלה. היא פורצת בקלילות הגנות צפופות, נהנית מהנעת כדור סבלנית, אבל קטלנית גם במתפרצות מהירות שמזכירות מאוד את עידן קלופ. וולפסבורג שלטה אתמול בתחילת המחצית השניה וחלמה על קאמבק, אבל נענשה ביעילות מופלאה על מרווחים שהותירה בעורף. טוכל הצליח ליצור תוך זמן קצר תיאום נהדר בין שחקנים שלא הכירו זה את זה עד לא מכבר, ועוד במערך טקטי שמיושם לראשונה.

כריסטיאן פוליסיץ' שחקן בורוסיה דורטמונד. Adam Pretty, GettyImages
חלק ממהפכת הצעירים. פוליסיץ'/GettyImages, Adam Pretty

האימונים קשים מהמשחקים

על מנת להבין כיצד הוא עושה זאת, צריך לדעת שהאימונים של טוכל אינטנסיביים ומצריכים מחשבה מאומצת. שחקנים רבים ציינו שהאתגר במהלך האימון גדול יותר מאשר במשחקים, וזו הרי המטרה – בזמן אמת הכל זורם לפתע בקלילות. המאמן דואג לכל פרט בחיי השחקנים, עם דיאטה נכונה ומאוזנת ללא פיצות ופסטה, וייעוץ מקצועי אישי בתחום השינה. ההמלצות כה מועילות, עד שאפילו סמי חדירה ביקש לקבל טיפים לגבי שינה מהמומחה של דורטמונד. "טוכל טוען ששעות השינה קריטיות לתפקודו של השחקן", אמר כוכב יובנטוס.

ואם זה לא מספיק, הרי שהקיץ הצטרף לצוות דורטמונד בהתנדבות גם מומחה למדיטציה. הוא עובד עם השחקנים על טכניקות רלקסציה אישיות על מנת "למקסם את רמת האנרגיה והיצירתית במשחקים" כהגדרתו.

אם לשפוט לפי השבוע האחרון, הרי שזה בהחלט עובד. כעת נותר לראות אם תהיה המשכיות בטווח הארוך, ואם דורטמונד מסוגלת לאיים על באיירן כדי להיאבק על התואר – וזו הרי המטרה המוצהרת. בינתיים, יש לריאל מדריד,שתבקר בדורטמונד בשבוע הבא, סיבה טובה לדאגה. עבור אוהדי הכדורגל הנייטרלים זו עשויה להיות הצגה נהדרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully