וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמתו של ריבאלדו החדש: הערב המטורף של טליסקה בליגת האלופות

14.9.2016 / 7:00

טליסקה הושאל מבנפיקה לבשיקטאש לפני שלושה שבועות אחרי שנדחק מחוץ לסגל, רק כדי לשוב לאצטדיון האור ולכבוש שער שוויון בזמן פציעות. מיכאל יוכין על הקריירה המשונה של הכוכב שנמצא כבר מזמן במעקב אצל מוריניו

עריכת וידאו: מרום שפיצר

כאשר טליסקה נכנס כמחליף במחצית בדרבי הנשרים הגדול בין בנפיקה לבשיקטאש, האוהדים הפורטוגלים ידעו היטב כי כדי לשמור על יתרון 0:1 אסור לבצע עבירות ליד הרחבה. הכוכב הברזילאי, שהיה הנשר האדום רק לפני שלושה שבועות, ועבר בהשאלה לשורות הנשרים השחורים מאיסטנבול, הוכיח לא פעם את כישוריו בביצוע בעיטות חופשיות מרהיבות. השחקנים המקומיים הבינו זאת טוב מכולם, אבל בנפיקה לא עמדה במשימה, ובשיקטאש קיבלה מצב נייח מ-25 מטר עמוק בזמן הפציעות. רגלו השמאלית האימתנית של טליסקה שלחה את הכדור פנימה, ואלופת טורקיה זכתה בנקודה יקרה.

טליסקה שחקן בשיקטאש חוגג שער מול האקסית בנפיקה. רויטרס
בדרך כלל כדורגלנים לא חוגגים מול האקסית. לא הפעם. טליסקה סוער/רויטרס

שחקנים מושאלים שכובשים נגד קבוצותיהם לא נוטים בדרך כלל להפגין שמחה יתרה, אבל טליסקה חגג – ועוד איך! הוא צהל והתחבק עם כל הספסל, ואחרי שריקת הסיום יצא במתקפה חזיזית על מועדונו הקודם. "בבנפיקה לא נתנו לי כבוד. לא קיבלתי את המשכורת האחרונה שלי למרות שבדיוק נולדה לי בת. אין לי מושג מדוע הם החליטו להיפטר ממני. אומרים שעזבתי בגלל כסף, אבל זה לא נכון", ירה הברזילאי. תגובת בנפיקה לא איחרה לבוא. "טליסקה כל הזמן אמר שהוא רוצה להרוויח יותר", הצהירו גורמים בקבוצה והדגישו כי הכפיל את שכרו בבירת טורקיה, שם הוא מקבל כיום 1.5 מיליון יורו לעונה. באשר להלנת שכר טוענת בנפיקה כי זהו שקר: "לפי הסכם ההשאלה, משכורת אוגוסט היתה באחריות בשיקטאש". במלחמה כמו במלחמה.

בקיצור, הנשרים האדומים לא מחכים לטליסקה בזרועות פתוחות – הוא הפך תוך דקות ספורות לפרסונה נון גרטה באצטדיון האור. מנגד, הנשרים השחורים פשוט מאוהבים בו. בטורקיה כבר הספיקו לכנות את הברזילאי "הרוצח השכיר", כלומר מחסל בהשאלה, וזה בהחלט משחק מילים נאה. כיף גדול להפוך לגיבור על כבר במשחק השני בקבוצה, על הבמה הגדולה מכולן, בתסריט האירוני ביותר שאפשר לדמיין. גם במשחק הבכורה של טליסקה בשבת, בליגה מול קראבוקספור, היה מצוין – הוא שלט בקישור ההתקפי וסיפק בישול. הוא יודע להיות שם ברגע האמת במשחקים הגדולים, וגם את זה אוהדי בנפיקה יודעים מצוין. למעשה, ההרגל הזה החל עוד במולדתו.

עוד בנושא

ליגת האלופות: ברצלונה - סלטיק 0:7, פ.ס.ז' - ארסנל 1:1, מסי כבש שלושער
סוארס: "התגעגעתי לשחק עם מסי וניימאר". הארגנטינאי קבע שיא חדש, באיירן שברה שיא

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ז'ורז'ה ז'סוס מאמן בנפיקה. GettyImages
"אנחנו מביאים שחקן שאף אחד לא הכיר, והוא יכניס מיליונים רבים לקופה שלנו". ז'ורז'ה ז'סוס/GettyImages

מלחמתו של מוריניו בז'סוס

טליסקה גדל בבאהיה, מועדון שהתפרסם בעיקר כי דני אלבס החל שם את הקריירה לפני המעבר לסביליה. ילדותו הייתה קשה מאוד, הוא התגורר בשכונת פשע בה אנשים נורו ברחובות על בסיס יומי, והיה רעב לאוכל באופן קבוע. הכדורגל היווה מסלול מילוט יחיד מחיים מזעזעים, והוא לקח את הצ'אנס בשתי הידיים. כבר במשחקו השני בהרכב באהיה ב-2013, בגיל 19, כבש טליסקה שער באצטדיונה של סאו פאולו החזקה. במחזור הלפני האחרון, בעוד הקבוצה נלחמת בתחתית, הוא הרשית בניצחון החוץ על האלופה קרוזיירו והבטיח את הישארותה בליגה. חצי שנה מאוחר יותר, בקיץ 2014, שילמה בנפיקה 4 מיליון יורו ופתרה לזמן מה את הבעיות הכלכליות של המועדון הברזילאי. עבור השחקן, הייתה זו נסיקה מטאורית.

מאמן בנפיקה ז'ורז'ה ז'סוס היה גאה מאוד בעבודת הסקאוטינג. "אנחנו מביאים שחקן שאף אחד לא הכיר, והוא יכניס מיליונים רבים לקופה שלנו", הוא הצהיר כבר במסיבת העיתונאים בה הוצג הרכש החדש. ככה זה בליסבון – חושבים על מכירה מיד אחרי הקניה, ומעדיפים לאתר שחקנים עם פוטנציאל רווח גבוה. באופן מעט ביזארי, התערב בסוגיה במהרה ז'וזה מוריניו, שלא אהב את ההתרברבות של ז'סוס. "בבנפיקה טוענים שטליסקה לא מוכר, אבל אנחנו עוקבים אחריו כבר שנתיים. לו יכול היה לקבל אישור עבודה באנגליה, הוא כבר היה פה, כי קבוצות אנגליות רבות הביעו בו עניין", אמר מנג'ר צ'לסי דאז, שרמז כי הברזילאי נמצא בתוכניות ארוכות הטווח של המועדון. ז'סוס הגיב, וכך נפתחה מלחמה פסיכולוגית מעט מיותרת. "אני גאה שהמאמנים הדגולים מדברים עליי", אמר הקשר הנבוך.

טליסקה, בשיקטאש. AP
גם טובי העיתונאים הפורטוגלים לא מסוגלים לפענח את הסאגה. טליסקה בעוד רגע של גאונות/AP

ריבאלדו או יאיא טורה?

בהחלט היה על מה לדבר. הפתיחה של טליסקה בבנפיקה הייתה מזהירה ועלתה על כל הציפיות האופטימיות. הוא כבש שמונה שערים עד אוקטובר, הוביל את טבלת הכובשים של הליגה, והקסים בשליטה נהדרת בכדור, בבעיטות מרהיבות בשמאל, וגם ביכולת להתגנב לרחבה מאחור. ז'ורז'ה ז'סוס נתן לו חופש פעולה מאחורי החלוץ, וכל פורטוגל עקבה בהתפעלות אחרי פריצתו של הכוכב החדש. גם בברזיל שמו לב. מאמן הנבחרת דונגה זימן את טליסקה לסגל חודשים ספורים אחרי החתמתו בבנפיקה, מיד אחרי שהבקיע שער ניצחון על מונאקו בליגתה אלופות.

ההשוואות החלו לעוף באוויר. בפורטוגל קראו לו יאיא, בגלל הטיפול הרך בכדור וגובה של 190 סנטימטרים. מנהל באהיה ניוטון מוטה לא הסכים: "הוא מזכיר לי יותר את ריבאלדו, כי גם הוא היה שמאלי, עם צעדים גדולים ובעיטות ממרחק. טליסקה יכול להיות ריבאלדו החדש". אוסקר, כוכב צ'לסי שפגש אותו בנבחרת, אישר: "ההקבלה לריבאלדו הגיונית". אלא שהיו אלה דברים קצת נמהרים, וטליסקה לא הצליח לשמור על היציבות. הוא לא זומן יותר לנבחרת, והעזיבה של ז'ורז'ה ז'סוס לספורטינג ליסבון בקיץ 2015 פגעה בו מאוד.

המאמן החדש, רוי ויטוריה, החליט לבנות את המשחק אחרת. ז'ונאס וקוסטס מיטרוגלו תופקדו כשני חלוצים, והיה צורך בקשרים מהירים ולוחמניים במרכז המגרש. טליסקה, שלא ענה על ההגדרה, ירד לספסל. "אני לא משחק מספיק עם המאמן החדש, למרות שאין לי סכסוך איתו. זו תקופה של חוסר בטחון, ואני זקוק להמשכיות", אמר הברזילאי באמצע העונה שעברה, אך לא קיבל את מבוקשו. כתוצאה מכך, ההברקות היו מעטות, ואפילו כדור חופשי מרהיב לחיבורים של מנואל נוייר ברבע גמר ליגת האלופות מול באיירן מינכן לא סייע. בקיץ האחרון התבשר טליסקה שהוא לא נמצא בתוכניות, ובנפיקה החליטה למכור אותו.

טליסקה, בשיקטאש. AP
מאמן שסומך עליו וקהל שמוכן לנשק את האדמה עליה הוא דורך. טליסקה יכול להמריא גבוה יותר/AP

הזאבים נעלמו, הנשרים הרוויחו

גם טובי העיתונאים הפורטוגלים לא מסוגלים לפענח את הסאגה מאז. ביוני דווח רבות כי ליברפול מוכנה לשלם את סעיף השחרור של טליסקה שעומד על 25 מיליון יורו, אך דבר לא קרה בפועל. מגעים הזויים עוד יותר התנהלו לכאורה עם וולבס המתעשרת, על אף שהסגנון האלגנטי והאיטי של הברזילאי לחלוטין לא מתאים לליגת המשנה באנגליה. במשך כמעט שלושה חודשים ישב הקשר על המזוודות ולא ידע מה יעלה בגורלו. על דרישותיו הכספיות יש כאמור גרסאות סותרות. לבסוף, שבוע לפני סגירת חלון ההעברות הגיחה בשיקטאש וסגרה את העסקה – השאלה לעונה אחת עם אופציה לעונה שניה, ואופציה נוספת לרכישה. אוהדי הנשרים התקשו להאמין שהיעד של ליברפול הגיע אליהם בקלות כזו, אך זו היתה המציאות.

ימים ספורים מאוחר יותר, הוגרלה בשיקטאש מול בנפיקה בשלב הבתים בליגת האלופות, ולוח המשחקים זימן את הביקור המיידי בליסבון. אז הנשר השחור, שהיה עד לא מכבר אדום, הגיע והרס את הקן. זו היתה הנקמה המושלמת, והוא חזר לכותרות בגדול. כעת, בגיל 22, עם מאמן שסומך עליו וקהל שמוכן לנשק את האדמה עליה הוא דורך, טליסקה יכול להמריא גבוה יותר. ואז מי יודע – אולי גם ההשוואות לריבאלדו יהיו שוב רלוונטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully