וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרבן פינוי: חואן מאטה לא מוכן לוותר על המקום במנצ'סטר יונייטד

10.9.2016 / 6:45

כשמוריניו מונה, הוא היה עם רגל וחצי בחוץ. אחרי הפיצוץ במגן הקהילה, כולם היו בטוחים שזה נגמר. אלא שבינתיים, חואן מאטה מפתיע את כולם ומשאיר את מחיטריאן על הספסל. עקיצות לחברים בנבחרת שמשחקים בסיטי ויכולת מצוינת על המגרש עושות את העבודה. כמה זמן זה יחזיק?

עריכת וידאו: בן אילן

למרות החזות השקטה משהו, חואן מאטה הוא אחד הכדורגלנים הכי סוציאליים בעולם. הקשר הספרדי של מנצ'סטר יונייטד מתחזק חשבונות פייסבוק (כ-10 מיליון עוקבים) וטוויטר (כ-5.5 מיליון עוקבים) פעילים מאוד ומשתף את מעריציו באופן קבוע בכל העובר עליו, דרך בלוג שבועי אותו הוא כותב.

השבוע, בשעה שנבחרת ספרד התכנסה לשני משחקיה הראשונים מאז יורו 2016, מפגש ידידות מול בלגיה (0:2) והמשחק במחזור הראשון של מוקדמות המונדיאל בבית הישראלי, מול ליכטנשטיין (0:8), מאטה חשף את המתרחש מאחורי הקלעים במחנה והודה: הגוף אולי נמצא עם הנבחרת, אבל הראש של כמה שחקנים כבר במקום אחר: "דויד דה חאה ואני עוקצים בימים האחרונים כל הזמן את נוליטו ודויד סילבה לקראת הדרבי", כתב.

ביום שבת, בשעת צהריים במנצ'סטר, ייערך המשחק הגדול הראשון של העונה באירופה: יונייטד נגד סיטי, מוריניו מול גווארדיולה וחואן מאטה, נגד כל הסיכויים.

חואן מאטה שחקן מנצ'סטר יונייטד חוגג שער. רויטרס
איך הוא בהרכב פתאום? מאטה/רויטרס

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, מאטה צפוי לעלות בהרכב של השדים האדומים, כפי שעשה בכל אחד משלושת מחזורי הליגה שחלפו עד כה והסתיימו כולם בניצחונות של יונייטד: "כולנו מודעים היטב לכך שמדובר במשחק מיוחד, אבל אסור להשתגע יותר מדי. פתחנו את העונה טוב וגם סיטי והציפיות בשמיים. זה דרבי מרגש", הוסיף מאטה בבלוג.

על פי כל הסימנים המקדימים, מאטה לא אמור היה להיות כאן. לא רק בהרכב של יונייטד לדרבי הזה, אלא בכלל, בסגל של הקבוצה. הכישרון הספרדי, שבקיץ 2011 נמכר מוולנסיה לצ'לסי תמורת 23.5 מיליון ליש"ט, קיבל מיד עם הגעתו לבלוז את החולצה מספר 10, כמחווה של רצון טוב מיוסי בניון. אחרי שנתיים לא רעות בצ'לסי, שכללו זכייה בגביע, בליגה האירופית ובעיקר, בליגת האלופות, המפגש בינו לבין מוריניו לא עבר בשלום. "המיוחד" לא ספר את מאטה כמעט מהרגע הראשון, הקפיא אותו על הספסל ובתום חצי עונה של עימותים סביב מוסר העבודה שלו, שלח את מאטה ליונייטד.

האדומים, בניסיון נואש להציל את עונת הבלהות של דייויד מויס, שברו את שיא ההעברות שלהם עד לאותו זמן ובינואר 2014 שמו על מאטה 37.1 מיליון ליש"ט. הוא נחת במתחם האימונים במסוק פרטי וחתם כהבטחה גדולה, אבל עד שהוא התאקלם, זה כבר היה מאוחר מדי כדי לשנות את המצב וגם כך, היכולת שלו לא הייתה מבריקה. לא רעה, אבל לא כזו ששווה סכום כמו ששולם עליו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ז'וזה מוריניו עם חואן מאטה שחקן מנצ'סטר יונייטד. רויטרס
פיצוץ בצ'לסי, תחייה מחודשת ביונייטד. מוריניו ומאטה/רויטרס

עוד לפני המעבר, לכולם היה ברור שהביקורות כלפי מאטה, שיצאו מצ'לסי בעילום שם, הגיעו מכיוונו של מוריניו. הוא סומן בתקשורת האנגלית הנושכת כ"שחקן מותרות", כזה שאפשר להחזיק בסגל, אבל ממש לא חייבים. "אם 'שחקן מותרות' כובש ומבשל בקצב שלי, אני שמח להיות אחד כזה", עקץ בחזרה והפנה אצבע רומזת ומאשימה לעבר המנג'ר הפורטוגלי, "כשמפסידים, הכי קל להאשים את השחקנים היצירתיים, כמוני. אני עדיין לא מבין למה נמכרתי מצ'לסי".

מויס עזב, לואי ואן חאל הגיע ולמרות שמאטה התחבר אליו היטב ודאג להדגיש את ההבדל בינו לבין מוריניו ("ואן חאל מחבק אותך באימון אם עשית משהו טוב, הוא מדבר איתך כל הזמן"), הרי שגם הוא וגם יונייטד המשיכו לעוד שנתיים בינוניות, בטח בסטנדרטים הגבוהים של המועדון. היחסים בין הקשר לאוהדים הגיעו לסף פיצוץ במרץ שעבר, כאשר מאטה חטף שני צהובים תוך 158 שניות והורחק בדקה ה-26 של משחק החוץ מול ווסט ברומיץ'. יונייטד הפסידה, הפסד שבדיעבד פגע קשות במרוץ הכושל שלה לליגת האלופות ומאטה פנה, כהרגלו, לבלוג שלו: "אני מבקש סליחה מהקהל. זו הרחקה ראשונה שלי אחרי כמעט 500 משחקים כמקצוען. מכל טעות לומדים".

אלא שהשילוב בין דעת הקהל למינוי של מוריניו בסיום העונה שעברה, לא השאיר למאטה הרבה צ'אנס. מיד לאחר ההכרזה על מוריניו, סומן מאטה כאחד השחקנים הראשונים שיעזבו (אגב, יחד איתו סומן גם השחקן שהגיע כנדוניה של מויס מאברטון, מרואן פלאיני, וגם הוא באופן מפתיע, בהרכב כרגע). "מאטה הוא האתגר הראשון של מוריניו", נכתב אז ב"מארקה" הספרדי, שם חששו לקריירה של היהלום שלהם, אם יישאר ביונייטד, "חואן רוצה לשוחח עם המנג'ר החדש לפני שיחליט לגבי עתידו. היכולת של מוריניו לטפל בסיטואציה החשובה הזו תיבחן היטב באנגליה".

לואי ואן חאל מאמן מנצ'סטר יונייטד מביט על חואן מאטה המורחק. רויטרס
חיבור טוב עם ואן חאל לא עזר/רויטרס

מוריניו מצדו, ביקש להרגיע את המצב: "יש למאטה עתיד במועדון, גם איתי כמאמן", הוא הצהיר, "מהיום הראשון שלי ביונייטד, הכל בינינו נקי וברור ואני לא מבטיח לאף אחד מקום, אבל הוא מוכשר ואני אוהב אותו וכן מבטיח לכבד אותו. אם הוא רוצה להישאר, הוא מוזמן ועד עכשיו לא קיבלתי ממנו אפילו רמז קטן לכך שהוא רוצה לעזוב". לגבי הנסיבות שהובילו לפרידה בצ'לסי הוסיף מוריניו: "מכרתי אותו כי הוא ביקש. אף אחד לא דחף אותו החוצה. הוא רצה לשחק בהרכב וזו הייתה החלטה שלו ללכת".

למרות הדברים האלה, השמועות עפו. ויאריאל פנתה ליונייטד לפי הדיווחים וגם אינטר ואברטון הוזכרו כמועמדות לקלוט אותו, אבל ביונייטד סירבו לשמוע. בשלב מסוים, אפילו מעבר ליובנטוס במסגרת עסקת פול פוגבה, כדי לחסוך לפחות חלק מהעלויות, הייתה אפשרות שצצה, אך למרות הכל, מאטה נשאר. ולא רק נשאר, אלא עשה זאת כשחקן משמעותי.

במסגרת מסע הרכש הגדול שלה בקיץ, יונייטד הביאה מבורוסיה דורטמונד את הנריך מחיטריאן. הארמני אמור היה לשדרג את העמדה עליה שיחק מאטה בשנתיים וחצי האחרונות. כולם היו בטוחים שיונייטד תנסה למזער את הנזקים ולהחזיר לפחות חלק מההשקעה בספרדי, עליו נטען לא פעם שהוא נחמד מדי וחסר את הרוח המתאימה לשחקן של האדומים. מאטה השאיר את כל הבעיות והדיבורים הללו בצד, השאיר את מחיטריאן על הספסל (לפחות בינתיים) ותפס לעצמו מקום בהרכב, בצדק.

שחקן מנצ'סטר יונייטד הנריך מחיטריאן מול שחקן בורוסיה דורטמונד סוון בנדר. רויטרס
כרגע הוא על הספסל. מחיטריאן/רויטרס

תחילת הדרך דווקא נראתה כמו מתכון בטוח לפיצוץ. במשחק הרשמי הראשון של מוריניו ביונייטד, מגן הקהילה מול האלופה לסטר, מאטה עלה מהספסל בדקה ה-63. זלאטן איברהימוביץ' כבש שער דרמטי ובתוספת הזמן, הספרדי, ששיחק קצת פחות מחצי שעה, הוחלף על ידי מחיטריאן. ב"סאן" סיפרו על "עימות קשה" בין מוריניו למאטה וטענו בתוקף כי השחקן בדרך החוצה: "אחרי שבעט במאטה וטרק עליו את הדלת בצ'לסי, מוריניו הולך לעשות זאת שוב". שון גיבסון מה"טלגרף", הוסיף: "המשחק הראשון של מוריניו היה המשך ישיר לעימותים בינו לבין מאטה מהימים המשותפים בצ'לסי. הם אפילו לא הצליחו לעבור 90 דקות ביחד בלי בלגן".

מאטה נראה כעוס מאוד על הספסל. הוא החל לקלל בקול רם, לעברו של מוריניו ורק אחרי שאנשי הצוות המקצועי חיבקו אותו, נרגע. מוריניו כלל לא ניגש אליו ורק התגונן בסיום והסביר כי הכניס את מחיטריאן כדי לקבל עוד שחקן גבוה, מול הכדורים הארוכים של לסטר, שניסתה להשוות בכל כוחה: "אני יודע שעשיתי משהו לא נחמד כשהוצאתי את חואן, אבל עכשיו הוא מבין את הסיבה והכל בסדר", הסביר מוריניו, "לא יכולתי לוותר על פלאיני או איברה, כי הם גבוהים. הייתי חייב להוציא את השחקן הכי קטן שיש לי. אני חושב שהוא שיחק טוב מאוד, נתן לי בדיוק מה שרציתי. אם ננצח, כולם יהיו שמחים".

למרות הדברים, לא כולם קיבלו את הגישה של מוריניו לגבי מאטה. שחקן העבר ופרשן ה-BCC, דני מרפי, תקף את ההחלטה: "אתה לא עושה דבר כזה, אלא אם אתה מנסה להעביר מסר לשחקן. יש לשניהם היסטוריה ארוכה בצ'לסי ועכשיו מוריניו הביך את מאטה, מול האוהדים והמשפחה שלו. הוא אמר לו 'אתה לא חשוב' ועשה את זה פומבית. אני לא רואה איך הוא נשאר במועדון אחרי אוגוסט". ועוד איך נשאר.

שחקן נבחרת ספרד, חואן מאטה. GettyImages
פספס את היורו, הגיע חד לעונה/GettyImages

שבוע חלף וכאילו כלום לא קרה, מאטה עלה בהרכב במחזור הראשון של הפרמיירליג, במשחק חוץ מול בורנמות'. בתוך המבוכות הרבות שהיו ליונייטד בעונה שעברה, ההפסד לצ'ריז היה חזק בצמרת, אבל הפעם הספרדי כבש את שער הליגה הראשונה של הקבוצה העונה והוביל אותה לניצחון 1:3. הוא הוחלף בדקה ה-75 על ידי מחיטריאן והתסריט הזה חזר על עצמו במדויק גם בניצחון על סאות'המפטון במחזור השני, כאשר מאטה שוב מצטיין. לפני הפגרה, הוא היה בהרכב נגד האל סיטי בחוץ ומרקוס רשפורד, שהחליף אותו, כבש את שער הניצחון בתוספת הזמן.

זו גם הייתה תזכורת עבור מאטה שכל ההצלחה הפתאומית הזו עלולה להיות זמנית. בינתיים הוא חד מאוד ושומר בצדק על מקומו ב-11 של מוריניו, אך העומק ביונייטד יכול לשנות את המצב ברגע. אחרי הדרמה מול האל, פול סקולס אמר: "אני חושב שמאטה חייב להשתפר תחת מוריניו. הוא כישרון ענק, אבל נכון להיום, הייתי מעדיף את מחיטריאן על חשבונו בהרכב".

העונה הלא מספיק טובה של מאטה אשתקד עלתה לו במקום בנבחרת והוא לא זומן על ידי ויסנטה דל בוסקה ליורו שנערך בקיץ. אולי זה גם עזר לו להגיע לליגה עם אנרגיות גבוהות יותר משחקנים רבים אחרים ובשלושת המחזורים הראשונים, הוא מסר ב-86.9 אחוזי דיוק ובעט 1.7 פעמים לשער ונמצא בתוך ה-20 האחוזים המובילים של הליגה בשתי הקטגוריות הללו. בכל משחק שיבוא מכאן והלאה, מאטה יצטרך להצדיק מחדש את הקרדיט שניתן לו והדרבי הוא התחלה מצוינת לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully