וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן פאולה רדקליף

רמי היפש

24.10.2002 / 19:59

2002 היא השנה של פאולה רדקליף. המרתוניסטית הבריטית לוקחת הכל - בשדה, בכביש ועל המסלול. את כל התוצאות שלה היא עושה נקיה מסמים

אחרי שעתיים 18 דקות ו-17 שניות, כשרוב הצופים על המסלול לא מצליחים לעכל את התוצאה שקבעה במרתון שיקאגו פנתה פאולה רדקליף וביקשה מהמארגנים שיבדקו אותה. רדקליף התנדבה לעבור בדיקות דם, היא לא רצתה שיהיה ולו ספק אחד שבקלים שהתוצאה שהיא קבעה לא כשרה. שלא יתלוננו שרדקליף - המטיפה המרכזית באתלטיקה העולמית נגד שימוש בסטרואידים ושימוש ב-EPO (המגביר את ייצור כדוריות הדם האדומות בגוף מה שעוזר לספורטאי להשיג תוצאות טובות יותר) - מתחסדת.

הצלמים והמארגנים איפשרו את הבדיקה רק אחרי שהיא הצטלמה עם לוח התוצאות שהראה את הזמן 2:18:17 שעות שיפור מדהים של כמעט דקה וחצי לשיא הקודם שקבעה קתרין נ'דרה מקניה במרתון שיקאגו בשנה שעברה.

התנאים של רדקליף במירוץ עצמו היו כמעט אופטימליים. מזג האוויר בשיקאגו היה קריר. רדקליף אמנם היתה עצבנית לפני המרוץ וחשה כבדות ברגליים, אבל מהרגע שהחלה לרוץ היא פרצה קדימה כהרגלה. נ'דרה והיפאנית הצעירה יוקו שיבוי דלקו אחריה אבל רדקליף הגבירה את הקצב לקראת החצי השני של המרתון. נ'דרה ויתרה על נסיון להשיג אותה בקילומטר ה-27 ורדקליף סיימה ראשונה בהפרש ניכר מהשאר ובמקום ה-22 בדרוג הכללי, כשרק 21 רצים מקדימים אותה באחד המרתונים המהירים והאיכותיים בשנים האחרונות. "זו השנה הטובה ביותר שלי", הודתה המרתוניסטית הבריטית בסיום, "הכל הלך כל כך טוב. הוכחתי שאני יכולה להצליח גם במירוצי שדה, גם במסלול וגם במרתון".



כמעט עוד שיא

רדקליף נולדה ב-17 בדצמבר 1973 בנורת'וויץ'. בגיל 11 עברה משפחתה לבדפורד במידלנדס ופאולה בתו של מרתוניסט חובב החלה לרוץ בשדות. ייתכן שהריצה הספוטנית בשדות יצרה את הסגנון של רדקליף. רדקליף רצה כפי שאף אחת לא רצה. ראשה נד למעלה למטה כמו מטרונום. לעיתים נדמה שמשהו מציק לה. אבל כנראה שעבור ספורטאים עם כשרון טבעי, כמו מייקל ג'ונסון ששבר שיאים מדהימים ב-200 ו-400 מטר כשהוא רץ בצעדי ברווז קטנים, הסגנון התיקני חשוב פחות.

רדקליף, שניצחה ב-1992 באליפות העולם לנוער במירוצי שדה, החלה להתחרות כבוגרת בשנת 1993. כעבור שנתיים היא סיימה חמישית בריצת 5,000 מטר באליפות העולם. באולימפיאדת אטלנטה 1996 היא סיימה חמישית באותו מרחק. כאן התקבע מעמדה בספורט העולמי כאתלטית טובה שמסיימת מחוץ לטווח המדליות. רדקליף פורצת לראש ומוליכה את הרצות הבאות אחריה במשך רוב ההקפות רק כדי לראות איך רצות בעלות סיומת טובה משלה חוצות לפניה. המראה הזה חזר על עצמו שוב ושוב, בין השאר ב-1997 בגמר אליפות העולם בריצת 5000 מטר. רדקליף נחשבה באותם זמנים לרצת מרוצי שדה מצויינת ואף זכתה בתואר האירופי ב-1998. באותה שנה החלה גם לרוץ 10,000 מטר על מסלול. הזמן שהשיגה בנסיון הראשון שלה במרחק הזה (30:48.58 דקות) הראה כמה הפונטציאל שלה במרחקים ארוכים גבוה.

רדקליף החלה להשקיע את מירב המאמצים בריצת ה-10,000 מטר. באליפות העולם בסוויליה היא הובילה רוב הדרך אבל הסתפקה במדליית הכסף. התופעה חזרה על עצמה באולימפיאדת סידני 2000. שוב היא הובילה את הריצה וסיימה רק במקום הרביעי. באליפות העולם באדמונטון שוב אותו מראה. רדקליף הובילה רוב הדרך ושוב סיימה רביעית.

רדקליף נודעה באדמונטון יותר בגלל מעשיה מחוץ למסלול מאשר עליו. לפני אליפות העולם החל ויכוח באתלטיקה האם לאפשר בדיקות EPO והאם האתלטים נקיים. גבריאלה סאבו הרומניה שהתחרתה על התואר ב-5,000 מטר האשימה את אולגה ייגורובה הרוסיה בכך שהיא משתמשת בתכשירים אסורים. ייגורובה שפרצה בשנת 2001 לאחר שנים של בינוניות בריצות הארוכות הכחישה נמרצות. במהלך ריצת 5,000 מטר באדמונטון בקרב בין ייגורובה לסאבו היתה רדקליף ביציע ונשאה שלט גדול עליו נכתב "EPO CHEATS OUT" (רמאי ה-EPO החוצה) והיה ברור שכוונתה לייגורובה שניצחה את המירוץ לקול שריקות בוז של הקהל וירדה בוכה מהמסלול.

אחרי האליפות והזהב של ייגורובה (שהשנה נעדרה מהמסלול) החלו גם האשמות נגד רדקליף על כך שהיא פוגעת באתלטית אחרת (ייגורובה). דייויד מורקרופט, שהיה אז יו"ר התאחדות האתלטיקה של בריטניה אמר שרדקליף תאלץ להתמודד עם חשדות שחומרים אסורים נמהלים במשקאות שלה לכל אורך הקריירה שלה. רדקליף הדפה את הטענות; "יותר מדי אנשים חושבים שכל האתלטים מעורבים בעניין הסמים ומקבילים את האתלטיקה לטור דה פראנס. אם היו רוכבי אופניים שהיו יוצאים נגד התופעה לא היו מסתכלים בחשדנות על הרוכבים. אני לא רוצה שתצא לאתלטיקה תדמית רעה, זה הענף שלי".

הגיעה שנת 2002. רדקליף שתמיד שילבה לצד ריצות המסלול גם את מירוצי השדה וריצות כביש כמו חצי מרתון (היא זכתה פעמיים באליפות העולם ב-2000 במקסיקו וב-2001 בבריסטול סיטי) החליטה בשנת 2002 לתקוף בכמה חזיתות. את המשימה הראשונה שלה היא השלימה בחודש מארס כשניצחה באליפות העולם במירוצי שדה באוסטנד שבבלגיה.

כעבור חודש היא ניצבה מול משימה חדשה עבורה, רדקליף עמדה לרוץ במרתון לונדון, המרתון הראשון בו השתתפה בקריירה שלה. למזלה של רדקליף השתתפותו של היילה גבריסילאסי שיאן העולם ב-10000 מטר במרתון לונדון, מרתון ראשון גם עבורו, איפשרה לה להתכונן בשקט. המרתון בלונדון היה איכותי. גבריסילאסי, שהוביל בגברים, נאלץ לראות את גבו של חאליד חאנוצ'י המרוקאי שהתאזרח בארצות הברית שקבע את התוצאה הטובה ביותר במרתון - 2:05:38 שעות. רדקליף עם נסיון בחצאי מרתון הובילה מהפתיחה וסיימה את המרתון הראשון בחייה בזמן של 2:18:56 שעות והיתה רחוקה רק תשע שניות מהשיא העולמי של נ'דרה.

בסך הכל רוצה חופש

המרתון בלונדון הציב את רדקליף סופית כאתלטית הבריטית הטובה ביותר בשנים האחרונות אבל הוא רק היה הפתיח לשנה האדירה שלה. ביולי השתתפה רדקליף במשחקי חבר העמים במנצ'סטר בריצת 5,000 מטר וניצחה בשיא אישי של 14:31.43 דקות. כעבור מספר שבועות היא היתה כוכבת היום הראשון באליפות אירופה במינכן. תחת גשם שוטף ותוך קביעת קצב מסחרר היא הובילה את ריצת ה-10,000 מטר והשאירה מאחוריה בהקפות מלאות מועמדות למדליות. בשלב מסוים נדמה היה שלמרות התנאים הקשים היא מסוגלת לאיים על השיא המפוקפק של ואנג ג'ונקסיה הסינית שנקבע לפני תשע שנים בבייג'ינג בתקופת תור הזהב של האתלטיות הסיניות שנעלמו לפני אולימפיאדת אטלנטה. אבל רדקליף למרות שנחלשה לקראת הסיום קבעה את התוצאה השנייה בכל הזמנים ושיא אירופי חדש - 30:01.09 דקות.

ביום ראשון היא עמדה בפני המשימה האחרונה שלה השנה. בתקופה שרוב האתלטים לוקחים פסק זמן לפני עונת החורף השתתפה רדקליף במרתון שיקאגו והשיגה את התוצאה המרשימה ביותר של אתלטית - שלא נעזרת בתכשירים. "הרגשתי טוב לאורך כל המרתון. קיבלתי הרבה ביטחון אחרי ההופעה שלי במרתון לונדון ואני יודעת שאני יכולה לרוץ מהר יותר אבל בעיקר אני מודה לאלוהים על כך שאני יכולה כבר לצאת לחופשה עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully