וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הגדול של ניימאר: גאנסו המסקרן מגיע לאירופה לראשונה בגיל 26

5.8.2016 / 18:30

הוא כיכב לצד ניימאר ובסנטוס היו בטוחים שייצא לאירופה לפניו, אבל בזמן שהחבר הטוב הפך לסופרסטאר, על גאנסו זרקו מטבעות בגלל בגידתו ועלבונות בגלל עצלנותו. עכשיו, בגיל 26, הוא מגיע לקבוצת ההיפסטרים של סביליה עם הבטחה מסמפאולי: "אתה תהיה פירלו החדש"

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: כמה מההעברות הבולטות של קיץ 2016

"איחוד משפחות" - כך הגדירו בברזיל את המפגש בין סנטוס לסאו פאולו בפברואר 2013. את המארחת הוביל "האח הקטן" ניימאר ומנגד, לראשונה כאורח, הופיע גאנסו, "האח הגדול" (הבדל של כמעט שנתיים) שערק לשורות סאו פאולו בגלל סכסוך חוזי עם קבוצת נעוריו. בעוד הראשון הוביל את סנטוס לניצחון 1:3 עם שער ושני בישולים, חברו הטוב ספג בוז צורם מהקהל המקומי, שכינה אותו "שכיר חרב" והשליך לעברו מטבעות עד לרגע שהוחלף ונמלט לחדר ההלבשה.

המשחק הזה בישר על העתיד לבוא. שני הילדים שפרצו יחד והיו שותפים לזכייה של סנטוס בגביע ליברטדורס ב-2011, פנו לכיוונים מנוגדים. כוכבו של ניימאר דרך והוא הפך במרוצת השנים לקפטן נבחרת ברזיל ולסופרסטאר בקנה מידה עולמי במדי ברצלונה, ואילו כוכבו של האח גאנסו רק הלך ודעך. בנבחרת הוא לא הופיע מאז 2012, פציעות חוזרות עיכבו לו את הקריירה בסאו פאולו ונראה היה כי הפוטנציאל העצום כבר לא ימומש.

גאנסו, פליימייקר מהזן הנכחד, התגלה כ"לייט בלומר" קלאסי. בעידן בו כישרונות ברזילאים נמכרים למועדוני פאר באירופה ביותר מ-30 מיליון יורו, הוא המתין עד גיל 26 וחצי לפני שעשה את המעבר ליבשת הישנה. תמורת סכום סביר (9.5 מיליון יורו), לקבוצה לא קפריזית ולמאמן שמתכנן להפוך אותו ל"פירלו החדש".

בכלל, סביליה שינתה את פניה והפכה לקבוצת ההיפסטרים החדשה בזכות מסע רכש מלהיב, ובמרכזו כאמור גאנסו. קבלו את אחת ההעברות המסקרנות של קיץ 2016.

פאולו הנריקה גאנסו (מימין) לצד ניימאר. AP
התחילו יחד, בהמשך נפרדו ובקרוב ישחקו באותה ליגה. גאנסו לצד ניימאר/AP

פאולו הנריקה צ'גאס דה לימה, המכונה "גאנסו" (האווז), התגלה על ידי ג'יובאני, מאמן נבחרת ברזיל לשעבר, ובגיל 15 הגיע לפאיסנדו. סנטוס הגדולה לקחה אותו בחלוף שנה, ותוך זמן קצר הקשר הגבוה עם האף הגדול כבר הוגדר בברזיל כיורש הטבעי של קאקה. ב-2008 ערך את הופעת הבכורה בקבוצה הבוגרת של סנטוס, האוהדים התפעלו מהנער הצנום שהכדור התמגנט לרגליו, וכשהחל לשתף פעולה עם ילד הפלא ניימאר, ההתלהבות כבר הייתה בשיאה.

השניים נחשבו לנושאי הדגל של נבחרת ברזיל העתידית, עוד לפני הזכייה המרגשת בליברטדורס, ובסנטוס היו משוכנעים כי גאנסו, המבוגר יותר, יהיה הראשון שיימכר לאירופה. העולם הונח אז לרגליו. תג המחיר שהוצמד לו היה 50 מיליון יורו וקבוצות גדולות באירופה הביעו עניין, אך פציעת ברך קשה עצרה אותו וכך היחידה ששילמה עבורו כסף בזמנו הייתה חברת DSI, שרכשה אחוזים מהכרטיס ובסופו של דבר גם גרמה לו להיפרד מסנטוס.

גאנסו אכן הקדים את ניימאר, אבל במקום לצאת לאירופה הוא חתם לחמש שנים בסאו פאולו. הוא עזב בטונים צורמים, עם טייטל של "בוגד" וכשמסביב משוכנעים כי הוא על המסלול הבטוח למחסן הכישרונות המבוזבזים של הכדורגל הברזילאי. גאנסו נתקע. הנגיעות בכדור היו אלגנטיות כתמיד ומסירות הסרגל הדהימו, אך זה קרה מעט מדי. ברוב הזמן השחקן פשוט הקרין אדישות. "הוא משחק בהילוך ראשון", ביקרו אותו בברזיל. קאקה חזר הביתה ושימש עבורו כמנטור, אבל כשהוא עבר לאורלנדו סיטי חלה דעיכה נוספת ביכולתו של גאנסו. ובמקום לדבר על אירופה, שמו נקשר פתאום במעבר דומה ל-MLS.

פאולו הנריקה גאנסו במדי סאו פאולו. AP
2016 שינתה עבורו את המסלול. גאנסו/AP

ב-2016 משהו השתנה. אדגרדו באוסה, מאמנה הטרי של נבחרת ארגנטינה, הגיע לסאו פאולו והעניק את המפתחות לגאנסו, שסוף כל סוף לא עוכב על ידי פציעות ונהנה מחלוץ פורה כמו ג'ונתן קאלרי שהיווה כתובת איכותית למסירות שלו. השניים הצעידו את סאו פאולו לחצי גמר גביע ליברטדורס, אלא שדווקא אז גאנסו נפצע. בלעדיו, הסיפור היבשתי הסתיים ללא כרטיס לגמר, אבל ההופעה המצוינת והשער שלו ב-1:1 מול ריבר פלייט בשלב הבתים, הותירו חותם. גאנסו חזר להיות רלוונטי.

מי שצפה אז במשחק ב-11 במרץ, היה המאמן הארגנטינאי חורחה סמפאולי. הוא הכיר היטב את הקשר הברזילאי, אבל באותו ערב במונומנטל קיבל החלטה: התחנה האירופית הראשונה שלי תהיה גם התחנה האירופית הראשונה של גאנסו. סביליה הייתה זו שפתחה את הדלת עבור המאמן בן ה-56 שמונה למחליפו של אונאי אמרי, וברשימת הבקשות שהגיש למנהל הספורטיבי מונצ'י הופיעו שני שמות: גאנסו ומתיאס קראנביטר.

הארגנטינאי צורף במהרה כמושאל מאתלטיקו מדריד, אבל עסקת גאנסו הייתה מסובכת יותר. שתי ההצעות הראשונות של סביליה נדחו, אך אז חברת DIS (המחזיקה בשני שלישים מהכרטיס) הפעילה לחץ, השחקן שוכנע על ידי סמפאולי כי זה הזמן מבחינתו לטעום קצת אירופה ולסאו פאולו כבר לא נותרה ברירה. הפרידה הייתה בלתי נמנעת, אלא שהפעם, בניגוד לעזיבת סנטוס, אלו היו דמעות של התרגשות ולא של בושה.

"סאו פאולו שינתה את חיי", הודה גאנסו בסרטון וידאו בו נפרד מאוהדי הקבוצה שלקחה אותו ב-2012 ולה תרם 24 שערים ו-49 בישולים ב-221 משחקים. "הרבה אנשים כבר התייחסו אליי כאל שחקן עבר, אבל בזכות המועדון הזה יכולתי להמשיך לשחק כדורגל בהנאה. אני אפילו לא יודע מה לומר, אני יכול רק להגיד תודה. אין לי ספק שיום אחד עוד אחזור".

מאמן נבחרת צ'ילה, חורחה סמפאולי. רויטרס
יצליח עם גאנסו כמו עם ואלדיביה? חורחה סמפאולי/רויטרס

כולם מקווים שהחזרה שלו לסאו פאולו לא תהיה מהירה. בניגוד לניימאר ולטאלנטים אחרים מארץ הסמבה, גאנסו לא היה בנוי לצאת לאירופה עד עכשיו. הוא מגיע לסביליה בשל ובוגר יותר, בשלב בו הוא יכול להסתגל לכדורגל אחר ולמנטליות אחרת בלי ליפול בדרך. הקשר הברזילאי בחר במועדון מכובד ומסודר, כזה שנותן זמן לשחקנים שלו ובדרך כלל פוגע ברכש.

מצד שני, הקיץ הדרום אמריקאי הזה של סביליה, ובמיוחד ההחתמה של גאנסו, מהווים כנראה את ההימור הכי גדול בקריירה של מונצ'י המוערך, שהגיע בעצמו לקבל את פניו של הברזילאי בשדה התעופה. כי הפליימייקר נחשב לשחקן די עצלן, האדישות שלו לעתים מרגיזה והוא בעיקר לא מודע לכמות הכישרון שלו, עם רגל שמאל אדירה ומהירות מחשבה נדירה. "הוא מסוג הכדורגלנים שמשחק עבור הקהל ולפעמים מעדיף להשחיל בין הרגליים או לרקוד עם הכדור, במקום להבקיע", נכתב עליו בעבר.

האיש שיצטרך להוציא את המקסימום מגאנסו הוא כמובן סמפאולי. והדוגמה מבחינת הרכש הברזילאי צריכה להיות חורחה ואלדיביה. "הקוסם" מעולם לא מיצה עצמו בנבחרת צ'ילה ובכלל היה מושעה כאשר סמפאולי מונה. הוא תמיד היה עוף מוזר, אבל סמפאולי דאג להחזיר אותו לנבחרת והפך אותו למוח, בדרך לזכייה ההיסטורית בקופה אמריקה ב-2015. "סמפאולי חיכה לי כל כך הרבה זמן, תמיד אהיה אסיר תודה על כך", אמר ואלדיביה כאשר המאמן עזב את צ'ילה.

בעוד ואלדיביה קיבל חופש באזור קדמי יותר, את גאנסו מייעד סמפאולי לתפקיד הפליימייקר האחורי, כזה שמארגן את המשחק כשהוא ניצב לפני חוליית ההגנה. או כמו שהאיטלקים מגדירים זאת: רג'יסטה. "אתה תהיה פירלו החדש", הבטיח סמפאולי לרכש הברזילאי, שמצדו הבהיר כי הוא מוכן להסתגל לכל שינוי בו יחפוץ המאמן. הוא גם מבין שכדי להצליח בסגנון האינטנסיבי של סמפאולי, עליו לעבוד קשה יותר. "אולי זה האיש שיעיר אותי", התבדח הקשר הישנוני.

seperator

בינתיים גאנסו פצוע, ואת הסופרקאפ האירופי מול ריאל מדריד הוא צפוי להחמיץ. גם אם יתאושש בזמן לסופרקופה הספרדי, מפגש שני אי פעם כיריב של החבר ניימאר לא יקרה החודש, מפני שהאחרון נמצא עם הנבחרת בטורניר האולימפי. השניים מבלים יחד מדי קיץ ופרסמו לאחרונה תמונה משותפת עם הילדים באינסטגרם. ניימאר אף היה השושבין בחתונתו של גאנסו ומקפיד להחמיא לו בכל הזדמנות. גם הוא נרגש מההגעה של חברו הטוב לליגה הספרדית.

אולם, הציפייה של כוכב ברצלונה היא כאין וכאפס לעומת ההתרגשות בסביליה. גאנסו מהווה את גולת הכותרת ב"אולסטאר ההיפסטרים" של האנדלוסים, הכולל את "מסי האוקראיני" ייבגני קונופליאנקה, "סימאונה החדש" קראנביטר, פרנקו "אל מודו" (האילם) ואסקס, כוכב הקט-רגל וויסאם בן ידר וגם לוסיאנו וייטו וחואקין קוראה, כשעל כולם מנצח "האיש הקטן" סמפאולי. זה יכול להיות עונג צרוף או כישלון מפואר. מה שבטוח, זה יהיה ניסוי מעניין.

פאולו הנריקה גאנסו במדי נבחרת ברזיל. AP
חלק מאולסטאר ההיפסטרים של סביליה. גאנסו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully