וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשפבליטו קנה את זה: איך פבלו אסקובר סידר לנסיונאל את הליברטדורס

16.7.2016 / 7:00

איומים ברצח, שוחד במיליונים, דם ותהילה. לפני שלושה עשורים, פבלו אסקובר החליט להביא תואר בינלאומי היסטורי לקבוצה שלו, אתלטיקו נסיונאל הקולומביאנית, ואיש לא העז לעמוד בדרכו. כעת, הקבוצה ממדיין רוצה לחגוג שוב, הפעם בלי בושה. רק שיפסיקו להזכיר להם את דון פבלו

צילום מסך

"פבלו אסקובר לא פחד לשפוך דם. בגלל זה הוא היה יותר חזק מכל אחד אחר, מכל קרטל אחר. והוא איים על כולם - 'או שנסיונאל תנצח, או שכולכם תמותו'. אז נסיונאל ניצחה, ופבלו השיג את המטרה שלו. הוא השיג את מה שהקרטלים האחרים לא הצליחו להשיג עבור הקבוצות שהיו תחת השליטה שלהם. הוא השיג את הקופה ליברטדורס".

אחיינו של ברון הסמים המנוח גונסאלו רודריגס גאצ'ה, שנודע בכינויו "המקסיקני" והיה בן חסותו של אסקובר ופעל בעיקר בבירת קולומביה, בוגוטה, הוא רק אחד מתוך המרואיינים הרבים שמספקים עדויות מדהימות באחד מסרטי הספורט הדוקומנטריים הטובים שנעשו אי פעם, "האסקוברים". הסרט, שמשרטט את הקווים המקבילים בהם הלכו חייהם של ברון הסמים הנודע פבלו אסקובר ושל בלם אתלטיקו נסיונאל ונבחרת קולומביה לשעבר, אנדרס אסקובר, עד אשר שניהם מצאו את מותם לקראת אמצע שנות ה-90', במסגרת מלחמות הקרטלים והמאבק בברוני הסמים שהתחוללו במדינה, אומנם עוסק בעיקר בשנותיהם האחרונות של השניים ובשער העצמי במונדיאל 1994 מול ארצות הברית, שהוביל לרצח של אנדרס, אולם הוא נפתח כחמש שנים קודם לכן, עם הזכייה ההיסטורית של אתלטיקו נסיונאל, הקבוצה הגדולה של מדיין, עירו של פבלו אסקובר, בליברטדורס.

זו הייתה הזכייה הראשונה, וגם האחרונה של נסיונאל בתואר היוקרתי ביותר בדרום אמריקה. למעשה, רק עוד קבוצה קולומביאנית אחת, אונסה קלדס, זכתה בתואר (ב-2004, לאחר שהדהימה את בוקה ג'וניורס בגמר). כעת, לאחר שהשאירה מאחור בחצי הגמר את סאו פאולו הברזילאית, מקווה נסיונאל להניף פעם נוספת את הגביע (המשחק הראשון בגמר ייערך בלילה בין רביעי לחמישי והגומלין כעבור שבוע) והפעם, באיחור של 27 שנים, לעשות זאת בצורה נקייה. בלי אקדחים, בלי כסף מלוכלך, בלי איומים. עם כדורגל טהור, וזהו.

פבלו אסקובר במשחק כדורגל ב-1984. AP
האיש שמאחורי הזכייה. אסקובר באצטדיון כדורגל ב-1984/AP

אמריקה דה קאלי הגדולה הייתה בשנות ה-80' תחת שליטתו של קרטל קאלי והעומד בראשו, מיגל רודריגס, אויבו המר של פבלו אסקובר. שלוש פעמים ברציפות, בין 1985 ל-1987, הגיעה אמריקה לגמר הליברטדורס ופעם אחר פעם היא הפסידה. פבלו ראה, והחליט שהוא רוצה לעשות את מה שהמתחרים לא מצליחים. הבעיה: הקבוצות של מדיין, דפורטיבו אינדפנדיינטה מדיין, אותה אהד אסקובר מילדות ואתלטיקו נסיונאל, הגדולה והחזקה יותר, היו די טובות, אבל לא מספיק. לכן, אסקובר נדרש "לסייע" להשגת המטרה.

מרגע שנכנס לעסקי הכדורגל בשנות ה-80' ועד שמצא את מותו בדצמבר 1993, אסקובר מעולם לא החזיק בתפקיד רשמי באתלטיקו נסיונאל. הוא אפילו לא שימש כספונסר של הקבוצה. אלא שכולם ידעו היטב מי עומד מאחורי הכסף הגדול שהחל לפתע לזרום. בספרו על ההיסטוריה של הכדורגל הקולומביאני כתב איבן אלבס פריירה: "לפבלו היה דחף להראות כוח. עבורו, כוח היה חשוב יותר מכסף אפילו ולכן הוא פנה לכדורגל. שם, הוא יכול היה להראות לשאר ראשי הקרטלים שהקבוצה שלו יותר חזקה מהקבוצות שלהם".

ב-1989, מגזין "פורבס" דירג את אסקובר כאדם השביעי העשיר ביותר בעולם, אבל זה היה רחוק מלהיות ההישג הגדול של "מלך הקוקאין" באותה שנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקני אתלטיקו נסיונאל ב-1989. צילום מסך
שחקני נסיונאל לפני הגמר ב-1989/צילום מסך

בעונה הקודמת, נסיונאל הובילה את הטבלה במשך מחזורים רבים, אבל מיז'ונריוס, הקבוצה הגדולה של קולומביה, שהייתה תחת חסותו של "המקסיקני", לקחה ממנה את האליפות ממש על קו הסיום. למרות זאת, גם המקום השני הספיק על מנת להכניס את נסיונאל לגביע הליברטדורס, שם שובצה בבית אחד עם אותה מיז'ונריוס ועם שתי קבוצות מאקוודור, דפורטיבו קיטו ואמלק.

הירוקים ממדיין, שמעולם לא עברו את שלב הבתים בליברטדורס עד לאותה עונה, פתחו עם שלוש תוצאות תיקו 1:1 רצופות בחוץ. במחזור הרביעי, הם הפסידו 2:0 בבית מול מיז'ונריוס והעסק נראה לא מבטיח. אלא ש-1:2 על קיטו ו-1:3 במחזור הסיום מול אמלק, בשני משחקי בית שנערכו תחת עינו המשגיחה של אסקובר, הספיקו על מנת להשיג את הכרטיס לשמינית הגמר. וולדמר איגלסיאס מהעיתון הארגנטינאי "קלארין" כתב על אותם ימים: "היריבות הגואה בין הקרטלים של מדיין וקאלי עברה לכדורגל. פבלו אסקובר רצה שאתלטיקו נסיונאל תהיה מקור לגאווה עבור קולומביה כולה".

והקבוצה אכן עמדה במטלה הגדולה. בסיבוב הנוקאאוט הראשון היא פגשה את מועדון הפאר מארגנטינה, ראסינג קלוב. נסיונאל ניצחה 0:2 בבית ונקלעה לפיגור 2:0 בגומלין באבז'נדה, לפני ששער חוץ בדקה ה-86 סידר לה כרטיס לשמונה הגדולות של היבשת. שם, פעם נוספת, ניצבה בדרכה מיז'ונריוס. הפעם, ידה של נסיונאל הייתה על העליונה, עם 0:1 בבית ו-1:1 בחוץ. ברגע שאסקובר החליט שהמטרה היא הליברטדורס, "המקסיקני" הבין שלא כדאי לעמוד בדרכו והקבוצה שלו הודחה אחר כבוד.

לא היה מומלץ לעמוד בדרכו של אסקובר, בעיקר כשמדובר בכדורגל

ההיילייט הגיע בחצי הגמר. נסיונאל יצאה למשחק חוץ קשה אצל דאנוביו האורוגוואית והצליחה לסחוט תיקו 0:0, כאשר בשער מככב רנה היגיטה האגדי ואת ההגנה המצוינת מוביל אנדרס אסקובר הצעיר והמבטיח. הגומלין כבר היה פארסה אחת גדולה. מבחינת "דון פבלו", כל האמצעים להצלחה וניצחון היו כשרים והוא הותיר לכל מי שהיה מעורביו בעסקיו שתי ברירות: Plata o Plomo. קחו כסף, הרבה כסף, או שנמלא אתכם בעופרת. הרוב, באופן לא מפתיע, לקחו את הכסף.

הגומלין מול דאנוביו, בחצי גמר גביע הליברטדורס של 1989, הסתיים בתוצאה הצנועה 0:6, כולל רביעייה של אלביירו "אל פאלומו" אוסוריאגה. לפני כמה שנים, שופט העבר הארגנטינאי, חואן באבה, התראיין בטלוויזיה המקומית ונזכר באירועים שקדמו לאותה שישייה: "נסעתי למשחק ההוא במדיין בתור קוון, כחלק מצוות השיפוט של קרלוס אספוסיטו. מהרגע שהגענו לעיר, מישהו מקומי ליווה אותנו ולא נתן לנו לצאת מהמלון, כי זה לא היה בטוח. הוא רק אמר לנו שכאן וכאן וכאן רצחו אנשים. בשלב מסוים, בערב שלפני המשחק, הדלת של החדר במלון נפרצה על ידי כמה בריונים. הם נכנסו לחדר ואני הסתתרתי בפינה. הציעו לכל אחד מאיתנו מיליון דולר, כדי להטות את המשחק לטובת נסיונאל. איימו עלינו עם אקדחים, שניקח את הכסף ונבצע את העבודה שלנו. אחרי שהם הלכו, קרלוס, השופט שהיה איתי, לא היה בטוח מה לעשות, אבל אני כל כך פחדתי, שהודעתי לו שאם עשר דקות לסיום עדיין יהיה תיקו, אני נכנס למגרש וכובש בנגיחה לטובת נסיונאל".

כאמור, הקבוצה ממדיין הסתדרה היטב גם בלי יכולות הנגיחה של באבה. איש מאנשי דאנוביו לא דיבר עד היום על הדברים שעברו עליהם לפני אותו משחק, אבל לא יהיה קשה להאמין לסיפורים דומים מצדם. האורוגוואים פשוט שקשקו על כר הדשא והבינו שהחיים חשובים להם הרבה יותר מניצחון כזה או אחר. אתלטיקו נסיונאל, לראשונה בתולדותיה, עלתה לגמר הליברטדורס.

נסיונאל זוכה בליברטדורס ב-1989

הגמר היה מורט עצבים במיוחד. נסיונאל יצאה לפרגוואי וחזרה עם הפסד 2:0 מול אולימפיה החזקה. שבוע חלף ובאורח פלא, הכול נראה אחרת ונסיונאל התאוששה כמו גדולה ובמשחק שנערך בבוגוטה (האצטדיון במדיין היה קטן מדי עבור 50 אלף הצופים שהגיעו), ניצחה 0:2. הדרמה עברה לפנדלים, כאשר אנדרס אסקובר כובש את הראשון והיגיטה את החמישי. הדו קרב נמשך ובאופן בלתי שגרתי, כל ארבעת הבועטים האחרונים של אולימפיה החמיצו את הפנדלים שלהם, אבל גם נסיונאל לא כבשה שלושה פנדלים רצופים. בסופו של דבר, ליאונל אלבארס הואיל בטובו למצוא את הרשת והביא, לראשונה אי פעם, תואר בינלאומי למועדון קולומביאני.

ג'ון חאירו ולאסקס, הנודע בכינויו "פופאי", היה לאורך השנים יד ימינו של אסקובר. האיש שטען כי רצח כ-300 אנשים במסגרת תפקידו, אך הורשע רק ברצח המועמד לנשיאות לואיס קרלוס גאלאן באוגוסט 1989, כחודשיים וחצי אחרי הזכייה בתואר ההוא, נזכר בחלוף השנים: "מעולם לא ראיתי את פבלו מאושר כמו באותו יום. הוא הזמין את כל השחקנים והצוות לחווה שלו והייתה שם מסיבה גדולה. כולם קיבלו בונוסים שמנים. הרבה מאוד כסף". כאשר פופאי נשאל האם אסקובר קנה גם את משחק הגמר, הוא השיב בנחרצות: "פבלו לא שם כסף בכלל על המשחק ההוא", אלא שברחבי דרום אמריקה ובעיקר בפרגוואי יודעים לספר איך אנשיו של אסקובר דאגו להבהיר היטב לשחקני אולימפיה: הפסד, או שלא תצאו חיים מקולומביה.

עד היום, אחד השירים החביבים ביותר על אוהדי אולימפיה, כמו גם על אוהדים של קבוצות כדורגל יריבות בקולומביה, הוא: "פבליטו קנה לכם את זה, אתם כבר לא המלכים, אתם כבר לא גדולים, אתם כלום, מכרתם את הרגשות שלכם ואתם בושה לאוהדים שלכם, אתם משחקים כמו קבוצה קטנה, לא תוקפים, אתם פחדנים. כמה עצוב היה לגלות ששילמתם בשביל להיות אלופים, פבליטו קנה לכם את זה...".

"פופאי" מדבר על הגמר ההוא (בספרדית)

"כולם זוכרים את הזכייה ההיא של נסיונאל בליברטדורס, אבל מעטים בקולומביה מדברים עליה. זו בושה גדולה עבור העם שלנו, עד היום", אמר בכתבה ל"בליצ'ר ריפורט" העיתונאי קרלוס אלמן. כמה שבועות לאחר הגמר ההוא והחגיגות, הבושה רק הפכה לגדולה יותר. ברוני הסמים הימרו בהרבה מאוד כסף על ניצחון של דפורטיבו מדיין 1:3 במשחק ליגה מול אמריקה דה קאלי, ההיא מהקרטל השנוא. אלא שהשופט באותו משחק, אלברו אורטגה, לא בדיוק עזר לתוצאה הזו להתממש, בניגוד לשופטים רבים אחרים בליגה. המשחק הסתיים בתיקו ועל פי השמועות, אסקובר הפסיד כשלושה מיליון דולר. כאשר אורטגה עשה את דרכו בחזרה למלון לאחר שריקת הסיום, חיכה לו מתנקש שרצח אותו.

הליגה הקולומביאנית נפסקה באותו רגע ועונת 1989, שהייתה אמורה להיות שנתה הגדולה של אתלטיקו נסיונאל בתור אלופת היבשת, בוטלה. בתקשורת העולמית החלו לכנות את הקבוצות הקולומביאניות "קבוצות סמים" (Narco-Teams) והתעוררו קריאות להדחת "הקפטרוס" ממונדיאל 1990. לפני שנסיונאל פגשה את אלופת אירופה מילאן בטוקיו, למשחק הגביע הביניבשתי המסורתי, נשיא הרוסונרי, סילביו ברלוסקוני, הצהיר: "אנחנו חייבים להילחם ולנצח אותם, את הצד המלוכלך של העולם". האיטלקים אכן ניצחו, משער בדקה ה-119.

"הדוד שלי בחיים לא היה רוצח מישהו כדי לנצח במשחק כדורגל. פבלו אסקובר היה רוצח כל אחד כדי לנצח במשחק כדורגל. זה היה ההבדל ביניהם ובגלל זה, הקבוצה של פבלו הצליחה להביא את הגביע", מספר ב"האסקוברים" אחיינו של "המקסיקני".

seperator

נסיונאל שמרה בשנים שלאחר הזכייה על כוחה. ב-1990 ושוב ב-1991 היא נעצרה בחצי הגמר ולאחר ששני האסקוברים מתו, היא הגיעה לגמר ב-1995 והפסידה לגרמיו הברזילאית. זו הייתה ההצלחה הגדולה האחרונה של הקבוצה על הבמה הגדולה של היבשת. אולי הפעם, הכתם סופסוף יימחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully