וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגמילה מצ'יפס: כיצד הגיע אנדריי ארשבין לקאיראט?

13.7.2016 / 10:30

האוהדים ברוסיה התייחסו אל אנדריי ארשבין כאל שחקן עבר והאשימו אותו בגישה לא מקצועית, אבל כוכב יורו 2008 לא ממהר לפרוש ומגלה מוטיבציה גבוהה במדי הקבוצה הקזחית. מיכאל יוכין על הקשר המשתקם שאמור להדאיג את מכבי תל אביב (חמישי, 17:45, ערוץ 20)

מסיבת העיתונאים בה קרלוס גרסיה נפרד ממכבי תל אביב/צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: מרום שפיצר

בווידאו: קרלוס גרסיה נפרד ממכבי תל אביב

אם תשאלו אוהד רוסי ממוצע לגבי האסוציאציה הראשונה שלו עם שמו של אנדריי ארשבין, סביר להניח שתקבלו תשובה מעט מפתיעה – צ'יפס. השתתפותו של הכוכב בסדרת פרסומות לחטיפים גרמה נזק עצום לתדמיתו במולדת, והוא נתפס לרוב כאדם שלא מנהל אורח חיים מקצועי, לא שומר על תזונה נכונה, עצלן ונהנתן. בהתחשב בכישרונו העצום, מדובר בפספוס בקנה מידה מפלצתי.

הפרסומת של ארשבין

כי הרי לפני מונדיאל 2010 בדרום אפריקה סימנה פיפ"א את ארשבין כאחד משישה הכוכבים הגדולים בתבל שהיו אמורים ליטול חלק בקמפיינים לקראת הטורניר. הוא היה אז על גג העולם, אחרי ההופעה הסנסציונית ביורו 2008 בו עלו הרוסים לחצי הגמר, והפתיחה המסחררת בארסנל כולל רביעייה ב-4:4 המיתולוגי מול ליברפול באנפילד. היתה רק בעיה אחת בתוכנית הזו – רוסיה לא העפילה לגביע העולם אחרי שהפסידה לסלובניה הקטנה בפלייאוף, והאכזבה העצומה מהפיאסקו פגעה קשות בארשבין. דיווחים על עישון נרגילה וגישה מזלזלת לנבחרת דלפו לתקשורת, והאוהדים הדביקו לו כינויים לא מחמיאים.

אנדריי ארשבין במדי ארסנל מול יוסי בניון במדי ליברפול. GettyImages
מעבר לשיאם. ארשבין מול בניון בימים אחרים/GettyImages

שריקות בוז במוסקבה

כל זה כלום לעומת הסערה שהתחוללה בתום יורו 2012. ארשבין דווקא גילה יכולת טובה, ובישל שלושה שערים בשני המשחקים הראשונים, אולם הפסד מפתיע ליוון של פרננדו סנטוס שלח את רוסיה של דיק אדבוקאט הביתה בתום שלב הבתים, והאוהדים שוב זעמו. אחד מחברי הפרלמנט שרצה לעשות רווח פוליטי על גבה של הנבחרת הקניט את ארשבין במלון אחרי המשחק, התלונן על הציפיות שלא מומשו, וזכה לתגובה המוחצת: "הציפיות שלך – אלה בעיות שלך". הציטוט הוקלט במכשיר סלולרי, עשה את דרכו לרשת, והרעש היה עצום. האמירה השלימה את העבודה שהחלה עם הצ'יפס, והפופולריות של ארשבין צללה למעמקים חסרי תקדים. הוא פשוט חוסל תדמיתית. אפילו התנצלות פומבית לא הועילה לו.

פאביו קאפלו לקח את הסכין הנעוצה בגבו של הכוכב וסובב אותה עוד קצת. במשחקו הראשון כמאמן רוסיה באוגוסט 2012, נגד חוף השנהב במוסקבה, הוא כלל את ארשבין בסגל ושילב אותו כמחליף במחצית השנייה, רק כדי לקבל שריקות בוז צורמות מהיציעים. זה העניק לו לגיטימציה לזרוק את הקשר מהסגל לצמיתות, וכך נגמרה הקריירה הבינלאומית עם 75 הופעות בלבד. קריאות להחזרתו של ארשבין כמעט ולא נשמעו כי יכולתו לא באמת הצדיקה זאת. הוא הואשם בחמדנות וברצון לקבל המון כסף בלי לעשות כלום. רק בעיר הולדתו, סנט פטרבורג, עדיין אהבו והעריצו אותו.

אנדריי ארשבין אחרי הזכייה עם זניט סנט פטרבורג באליפות רוסיה. GettyImages
הוא פשוט חוסל תדמיתית. אפילו התנצלות פומבית לא הועילה לו. ארשבין/GettyImages

יחס משפיל של וילאש בואש

לכן שב ארשבין הביתה לזניט, המועדון שגידל אותו והפך אותו לסופרסטאר עוד לפני עידן הכסף הגדול וגזפרום. אוהדי זניט שמחו לקבל אותו בהשאלה מארסנל לקראת יורו 2012. הם היו סקפטיים יותר בקיץ 2013, כאשר הכוכב חזר באופן סופי בתום עונה בה לא ראה דשא באצטדיון האמירויות, אך עדיין התלהבו לראותו. הם זוכרים עד היום את החיוך התמים שאפיין אותו בתחילת המילניום, כאשר שם את זניט על המפה יחד עם אלכסנדר קרז'אקוב. ואולם, אפילו הם ראו שהניצוץ בעיניו של ארשבין כבה. לוצ'יאנו ספאלטי השתמש בו באופן קבוע ברוטציה, אבל האווירה בחדר ההלבשה הייתה מזעזעת, ופיטוריו של האיטלקי בתחילת 2014 שמו קץ גם לקאמבק הצנוע של ארשבין. אנדרה וילאש בואש, האיש החדש על הקווים, פשוט לא ספר אותו.

כך הפך ארשבין לסוג של שחקן עבר מבלי להודיע על פרישה. "ארשבין מתאמן היטב, אבל יש שחקנים בכושר טוב יותר. אין לי ספק שהוא שחקן חכם ומוכשר, אבל יש גם שיקולים אחרים", הקפיד המאמן הפורטוגלי לומר בעונת 2014/15, במהלכה פתח ארשבין בארבעה משחקי ליגה בלבד. בסיומה, עם תום חוזהו, הוא פשוט שוחרר מהמועדון. "אין לנו כוונה לחדש את החוזה איתו", אמר בפשטות וילאש בואש, וזרק אותה הזדמנות גם שני ותיקים מיתולוגיים נוספים – קרז'אקוב ואנטולי טימושצ'וק. ארשבין לא קיבל משחק הוקרה מיוחד, אלא פשוט נמחק כאילו לא היה.

אנדרה וילאש בואש, מאמן זניט. GettyImages
פרידה לא נעימה. וילאש בואש/GettyImages

כישלון מהדהד בקובאן

מה עושה שחקן בן 34, שסוחב לא מעט פציעות, במקרה כזה? ברוסיה העריכו שארשבין עשוי לפרוש, מה גם שהוא הכין את הקרקע לקריירה פוליטית אפשרית ותמך במפלגתו של ולדימיר פוטין. זה היה בדיוק המסלול המצופה מכוכב חסר מוטיבציה עם אגו נפוח, כפי שהצטייר ארשבין בעיני רבים. בפועל, ההיפך המוחלט קרה. במקום לתלות את הנעליים, החליט ארשבין לחפש דרכים להאריך את הקריירה, גם במקומות נידחים למדי. כסף לא חסר לו, ודווקא התשוקה למשחק מביאה אותו להרפתקאות משונות למדי. האם כל הסטיגמות שהודבקו לו לא באמת נכונות?

התחנה הראשונה היתה קובאן, קבוצה קטנה יחסית מהעיר קרסנודר בדרום רוסיה. מושל המחוז שכנע את ארשבין ואת רומן פבליוצ'נקו, כוכב יורו 2008 נוסף בדעיכה, לחתום בקבוצה בדיוק לפני שנה. הוא נזרק היישר להרכב בתחילת העונה, עם עודף משקל, מבלי שהשתתף במחנה אימונים מסודר, והתוצאות היו עלובות. שמונה משחקים, מתוכם ארבעה בלבד בהרכב, יכולת דלה, אפס שערים, אפס בישולים – ואז בעיות רפואיות שמנעו ממנו לשחק במשך שבועות ארוכים. בפברואר, לקראת סיום פגרת החורף, התקבלה ההחלטה ההדדית לבטל את החוזה.

"החתמת ארשבין לא היתה טעות, אבל צריך להבין שהוא לא היה מוכן. היינו צריכים להיזהר ולתת לו זמן להיכנס לכושר. הלחץ הציבורי גרם לנו להכניס אותו לפעולה מוקדם מדי. אנשים חשבו שהוא יושיע אותנו, אבל אין נסים", אמר מנכ"ל קובאן ואלטר סטאצנקו. הקבוצה, אגב, ירדה ליגה בסיום העונה. באשר לארשבין, כולם היו בטוחים שזה הסוף. מה הוא כבר שווה אם אין לו מקום בקובאן? "אם יהיו הצעות, אבחן אותן. אם לא – אסיים את הקריירה", הצהיר הכוכב בקצרה. ואז הגיעה ההצעה המפתיעה מקזחסטן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכוכב נערץ לפלופ מהדהד. שלט לכבוד ארשבין ברוסיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיים חדשים בקזחסטן

היוזם היה אלכסנדר בורודיוק, חלוץ עבר מפורסם שעבד בזמנו כעוזרם של חוס הידינק ודיק אדבוקאט בנבחרת רוסיה, ופיתח קשר אישי טוב עם ארשבין. בורודיוק מונה למאמן קאיראט בתחילת 2016, והציע להנהלה לבחון את צירופו של הקשר הוותיק. על פניו, זו היתה הרפתקה מיותרת למדי מבחינת ארשבין, בליגה זניחה הרחק מהבית. גם הצוות המקצועי של קאיראט לא היה משוכנע בנכונות המהלך. לכן החוזה לא נחתם מיידית, אלא רק בתום מבחנים שארכו כמעט חודש. ובכל זאת, ארשבין רצה להיות חלק מהפרויקט. לא הכסף משך אותו לשם, אלא הרצון לשחק כדורגל. הוא רוצה לסיים את הקריירה עם טעם טוב בפה, וקאיראט הייתה האופציה האפשרית היחידה.

הפתיחה דווקא היתה קטסטרופלית. בבכורה של ארשבין הפסידה קאיראט לקבוצת התחתית איוקאיק על מגרש ירוד במיוחד, ובורודיוק הדהים עם התפטרותו, תוך שהוא מצהיר: "אני לא מרוצה מיכולת שחקני הרכש". האיש שהביא את הכוכב לאלמטי נטש בטריקת דלת, וניתן היה לצפות כי העסק יתדרדר. בפועל, גילה הרוסי התמדה, התחבר עם המאמן הגיאורגי החדש קחאבר צחדאדזה, עבד קשה באימונים, הפגין ניצוצות מהעבר, ואף נבחר לאחד המצטיינים בליגה הקזחית בחודש מאי.

אנדריי ארשבין כדורגלן רוסי. GettyImages
"תורם המון לקבוצה, וגם יוצר אווירה חיובית בחדר ההלבשה". ארשבין/GettyImages

"המטרה – להעפיל לשלב הבתים"

בעוד נבחרת רוסיה התבזתה ביורו 2016, ארשבין נהנה בקזחסטן, וצחדאדזה לא מפסיק לשבח אותו. "אני שמח מאוד שיש לנו כוכב ברמתו של אנדריי. הוא ממלא את כל ההוראות, תורם המון לקבוצה, וגם יוצר אווירה חיובית בחדר ההלבשה", אומר הגאורגי. לזכותו של ארשבין כבר חמישה שערי ליגה, ולפני שבועיים הוא אף הבקיע את שער הניצחון במשחקו הראשון בליגה האירופית – 0:1 על טאוטה באלבניה. בגומלין הביסה קאיראט את היריבה 0:5, וארשבין שוב הצטיין.

קאיראט כבר רחוקה ממאבק האליפות בליגה הקזחית, והליגה האירופית היא האתגר החשוב ביותר מבחינתה. המועדון רוצה לבסס את עצמו ככוח משמעותי בכדורגל האירופי, והצעד הראשון יהיה השתתפות בשלב הבתים בעונה הנוכחית. ארשבין עצמו הצהיר באופן חד משמעי: "חייבים להעפיל לשלב הבתים". זו גם תהיה ההזדמנות שלו לשחק שוב במפעל משמעותי באירופה ולהזכיר לכל היבשת על כך שטרם פרש. הוא כבר לא רוצה להיות מזוהה עם הצ'יפס. בדרך עומדת מכבי תל אביב, והצהובים חייבים לדעת – המוטיבציה של ארשבין בשיאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully