וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה בלעדיך: מה עובר על בית"ר ירושלים מאז פרשת עומר אצילי?

9.5.2016 / 14:00

אחוזי ההצלחה צנחו פלאים, שכטר נפגע, דראפיץ' נותר ללא תשובות. פרט לאווירת סוף העונה שאופפת את בית"ר ירושלים, נראה שהנפילה בפלייאוף נבעה מחסרונו של עומר אצילי. הבלוג של אופיר סער עם הסיבות לטרייד אפשרי עם מכבי חיפה, ההשוואה לאלירן עטר והסיוטים מבאר שבע

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: רן צימט

בווידאו: הפרק החמישי של 'עמה יעמיק'

כלל לא בטוח שסלובודאן דראפיץ' הכיר את המונח אס"ק (אווירת סוף קורס) לפני שהגיע לבית"ר ירושלים. דווקא עכשיו, כשהכרטיס לליגה האירופית כבר מזמן בידיו ובעונה שלפחות מבחינתו עלתה על כל הציפיות, הוא זכה להיתקל לראשונה באווירת האס"ק. אווירה שנובעת קודם כל מהעובדה שהמקום השלישי הובטח מזמן, אבל גם מפרשת עומר אצילי.

אז מה באמת קרה לבית"ר ירושלים בפלייאוף העליון בלי אצילי? איך הקבוצה שהפסידה רק חמש פעמים במהלך העונה הסדירה, השוותה את הכמות תוך שבעה משחקי פלייאוף? ומה יש לה להציע בבאר שבע? התשובות לפניכם.

שחקני בית"ר ירושלים, עומר אצילי. ניב אהרונסון
יש מעט מאוד שחקני הכרעה ישראלים, הוא אחד מהם. עומר אצילי/ניב אהרונסון

בבית"ר ירושלים יודעים לספק לא מעט תירוצים למצב בתקופה האחרונה, אבל מעל כולם ישנו ההסבר המקצועי הפשוט. קוראים לו עומר אצילי. עד להגעתו של איתי שכטר, אצילי היה השחקן עליו נשענה הקבוצה. החל מרגע הפיצוץ עם אלי טביב והמועדון, אצילי נעדר מהמשחקים (אנחנו לא לוקחים בחשבון את הדקות המועטות שקיבל בשני המשחקים האחרונים) וההיעדרות הזו מורגשת היטב בנסיגה המקצועית של הקבוצה.

קצת מספרים: עד לאחר המחזור ה-25 בו הפסיק לשחק, מאזנו של אצילי עמד על 7 שערים ו-9 בישולים, משמע אצילי היה מעורב ב-16 שערים של בית"ר. עד לאותו רגע כבשה בית"ר 36 שערים. סך הכל אצילי היה מעורב ביותר מ-44 אחוזים משערי הקבוצה. עד שהפסיק אצילי לשחק, צברה בית"ר 48 נקודות מתוך 75 – 64 אחוזי הצלחה. מהיום שאצילי לא משחק, הקבוצה הוסיפה עוד תשע נקודות מתוך 24 – רק 37 אחוזי הצלחה.

אפשר לקחת גם את המספרים של איתי שכטר ליד אצילי ובלעדיו. לשכטר יש העונה שני שערים ושישה בישולים. צמד השערים וארבעה מהבישולים היו לו בחמישה משחקים ליד אצילי, אך מאז שאצילי הושבת יש לשכטר רק שני אסיסטים בשמונה משחקים. לא במקרה שכטר אמר כי חשוב לו שאצילי יישאר ובתחילת הפרשה הוא גם ניסה לתווך בין הצדדים. גם הוא יודע שיש מעט מאוד שחקני הכרעה ישראלים שבאמת עושים את ההבדל.

שחקני בית"ר ירושלים, לידור כהן, איתי שכטר, עומר אצילי. ניב אהרונסון
צריך אותו. איתי שכטר קופץ על עומר אצילי/ניב אהרונסון

אצילי לא מסי ואפילו לא ערן זהבי, אך הוא אחד השחקנים הישראלים הבודדים שיודע לשחק מול הגנות צפופות, לייצר מצבים ולספק מספרים. הוא עשה קפיצה אדירה השנה. העובדה שעדיין לא חגג 23 ואת מרבית ההתקדמות שלו עשה בשנה האחרונה, הופכת אותו לשחקן עם טווח שיפור אדיר בעתיד. ברמת הקצב, המספרים וגם ביכולת ההנהגה של קבוצה.

הבעיה הגדולה אצל בית"ר ירושלים היא שבקאדר הנוכחי אין לה אף קשר יצירתי שיכול למלא אפילו חלק מהחלל של אצילי. בתחילת העונה עדיין היו לטביב את הפנטזיות שדני פרדה יחזור לחיים, אך הוא כבר מזמן נזרק מבני לוד אליה הושאל. נס זמיר נראה בתחילת העונה כאחד שיכול לקחת עליו חלק מהתפקיד ולפחות להשלים את אצילי, אך פרט לנסיעות המשותפות לאימונים זה לא קרה. בשלב מוקדם יחסית דראפיץ' החליט כי זמיר הוא לא שחקן מהדי.אנ.איי שלו כמאמן בכל הקשור לעבודה על המגרש, והוא יצא מהרוטציה. בדיעבד, אומרים היום בבית"ר כי ייתכן שהיה צריך לשלב את זמיר בצורה יותר טובה כדי שיהיה איזשהו פתרון לעמדה כאשר אצילי לא משחק.

במבט לעונה הבאה, בית"ר תהיה חייבת קשר יצירתי ברמה גבוהה. אם לא תהיה הפתעה בסגנון החלטה של טביב להגיש לאצילי הצעה כספית גבוהה שתגרום ל"סולחה" ולהישארות של השחקן במועדון, בית"ר תתחיל לחפש קשר יצירתי שייכנס למשבצת של אצילי. ישראלים אין בנמצא והכיוון יהיה לחיפוש זר. חן עזרא יכול להוות תוספת כח לבית"ר, אך ממש לא במקומו של אצילי. עזרא מתקשה לשחק מול צפיפות, אינו מדויק תחת לחץ והיתרונות שלו באים לידי ביטוי בעיקר כשיש לו שטחים. זה סוג אחר של שחקן ולא במקרה מכבי חיפה לא "מתאבדת" על עזרא אך מוכנה לשלם הרבה כסף על אצילי.

שחקן מכבי חיפה, אלירן עטר. טל לוי
מתקשה למצוא קבוצות שנלחמות עליו. אלירן עטר/טל לוי

הרבה אוהדים של מכבי חיפה לא כל כך מבינים למה בכלל מדברים על אופציית חילופי שחקנים של אצילי ואלירן עטר, ובכלל מתרעמים על כך שחיפה תצטרך להוסיף כסף בעסקה שכזו. אולי הדברים הבאים יעשו קצת סדר.

ראשית, עטר כבר בן 29 ואצילי רק בקיץ יהיה בן 23. אבל זה לא רק הגיל, אלא הרבה מעבר. יעקב שחר מתייעץ בחודשים האחרונים עם מספר אנשי מקצוע שינתחו לו את מצב המועדון ויסבירו אילו פעולות הוא צריך לבצע כדי שהקבוצה תיראה אחרת בשנים הבאות. הבעלים של מכבי חיפה מקבל דו"חות והמלצות ומייחס להם חשיבות גדולה בהכנות. אחת ההמלצות הגדולות ששחר קיבל היא שאצילי צריך להיות השחקן הראשון שיצרף למועדון. הקהל רואה בעיקר את החלק ההתקפי של שחקנים - חלק בו בכל הקשור למספרים וסיכון השער עטר לא פחות טוב מאצילי ואולי אף יותר טוב - אך במכלול הכול נראה אחרת.

אלירן עטר רץ בממוצע במכבי חיפה כ-8 קילומטר במשחק, עומר אצילי רץ בממוצע 10. מספר פעולות הלחימה וחילוצי כדור של עטר עומר על מספר חד ספרתי של בין 5 ל-7 פעולות במשחק, בעוד זה של אצילי עומד על כ-20. גם במדדים הקטנים רואים הבדלים משמעותיים בין השניים. מעבר לכל זה, ישנה בעיית האישיות. לא במקרה אצילי מבוקש אצל כל הגדולות, בעוד עטר מתקשה למצוא כאלה שנלחמות עליו, במיוחד לא מכבי תל אביב והפועל באר שבע. מבחינת אנשי המקצוע, אצילי הוא שחקן לבנות עליו את הקבוצה בשנים הבאות. עטר? הרבה פחות.

אנתוני וואקמה שחקן הפועל באר שבע מול אלעד גבאי שחקן בית"ר ירושלים. יוסי ציפקיס
טראומה בהמשכים. אלעד גבאי לא מצליח לעצור את אנתוני וואקמה/יוסי ציפקיס

לחזור בשלום מבאר שבע

לפני כחודשיים התראיין דוד קלטינס לוואלה! ספורט, וכשנשאל על קבוצת הנוער שלו אמר כי "הקבוצה התבססה בעיקר עליי ועל אבישי כהן, כשסתיו שושן בשער היה מציל אותנו". אותו שושן צפוי לערוך הערב (שני, 20:55, ערוץ 1) הופעת בכורה בליגת העל, כאשר הפעם הקבוצה הבוגרת מקווה כי יעמוד במשימה ויציל אותה. לשושן צפויה הרבה עבודה וגיא סולומון עבד איתו לא מעט על הצד המנטאלי השבוע. לא פשוט לשחקן להיכנס למשחק ליגה ראשון במחזור ה-34, אך מנגד גם אין לו יותר מדי מה להפסיד.

שושן הוא לא ברירת מחדל כשוער השני של בית"ר ירושלים. הוא בחירה של מאמן השוערים סולומון, שהתבקש להחליט בקיץ מי יהיה השוער שיחליף את בן רהב כאשר זה עבר לכפר סבא. כשטביב שאל, סולומון ענה: "צריך ללכת על סתיו שושן. חסרים לו מעט יסודות, אך הוא מוכשר מאוד ואפשר לבנות אותו לעתיד". תמיד כיף לראות ישראלים צעירים מקבלים הזדמנות, ובמקרה של בית"ר ירושלים ההנאה משושן יכולה להיות כפולה שכן מדובר גם בשחקן בית שמשתלב בהרכב הבוגרים. ולנוכח מצבה של מחלקת הנוער, זה צפוי להיות מצרך נדיר בשנים הקרובות.

בית"ר תעלה למשחק בטרנר עם שלושה בלמים, כאשר דושאן מאטוביץ' יצטרף לחסוס רואדה וטל כחילה. זהו לקח משלושת המשחקים הקודמים בין הקבוצות, בהם באר שבע סגרה עניין כבר במחצית הראשונה. מעבר לעובדה כי לקבוצה לא היה פתרון לשליטה האבסולוטית של ג'ון אוגו במרכז השדה, החלק הקדמי של מוליכת הטבלה פירק את בית"ר די בקלות. בשני המשחקים הראשונים העונה בין הקבוצות, אנתוני וואקמה "הרג" את בית"ר דרך האגף. הבדיחה בבירה היא שלאלעד גבאי יש סיוטים מהמשחקים מול באר שבע, ולא רק בגלל וואקמה. במשחק השלישי בטדי וואקמה לא שיחק, בן שהר תופקד במקומו בכנף וסיים גם הוא עם צמד. גבאי הוחלף במחצית באבישי כהן, וגם הוא סבל מאוד משהר.

הטראומה הזו נותרה גם אצל דראפיץ', שלא בדיוק יודע את מי להציב בעמדה. השבוע הוא תרגל את אבישי כהן ואלעד גבאי, והחליף ביניהם גם באימון המסכם. גם אורי מגבו בשמאל צפוי להרבה מאוד עבודה מול מאור מליקסון, כך שהמעבר לשלושה בלמים אמור להיות השינוי שיסייע להם. הדקות האחרונות שמגבו קיבל היו נגד מכבי תל אביב, אז השמירה הלקויה על האריס מדוניאנין עלתה בשער של ערן זהבי בדקה ה-90. לאחר מכן הוא ירד לספסל ויחזור הערב נגד באר שבע. כנראה שבבית"ר "שומרים" אותו בעיקר למשחקים הגדולים.

עם כל הבעיות, נקודה תהווה הישג גדול עבור דראפיץ' ושחקניו. אם ידאגו לסנסציה וינצחו, יהיה זה ניצחון ששווה הרבה כבוד ויוקרה, ואולי גם כזה שיכניס 200 אלף יורו לחשבון המועדון. כדי שזה יקרה, טביב צריך לראות את מכבי תל אביב מניפה שוב את צלחת האליפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully