וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הבין את רוח המועדון? פפ גווארדיולה בקרב על המורשת

3.5.2016 / 14:00

הספסול של מולר וריברי היה תמוה, הדחה עשויה להיות השלישית שלו בחצי גמר הצ'מפיונס כמאמן באיירן ופרשנים קבעו ש"אינו מבין מה זה MIA SAN MIA". גווארדיולה במבחן קריטי ומקווה שלא "יהרגו אותו"

עריכת וידאו: מרום שפיצר

"כולם כבר הרגו אותי, אבל אני עדיין לא מת, חברים. יש לנו עוד משחק חשוב. אחרי המשחק הזה אתם יכולים להרוג אותי אם נעוף נגד אתלטיקו, אבל עדיין נשאר לי כדור אחד", כך אמר פפ גווארדיולה במסיבת העיתונאים שלו בשישי לקראת משחק הליגה של באיירן מינכן מול בורוסיה מנשנגלדבאך (1:1), "אני, וואו, מלא באנרגיה לקראת השבוע הקרוב. ההופעה נגד אתלטיקו הייתה טובה מאוד, התוצאה לא טובה. יש לנו 90 דקות - וכבר הראינו למה אנחנו מסוגלים במצבים קשים. אני מאושר שאני עומד בראש הקבוצה הזו לפני משחקים כל כך חשובים. אני חי בשביל הסיטואציות הללו".

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן (ימין) עם תומאס מולר. GettyImages
זה מה שיזכרו לגווארדיולה מהקדנציה בבאיירן?/GettyImages
גווארדיולה בוודאי ירצה מאוד לעזוב את המועדון הזה עם זכייה בליגת האלופות או לפחות הגעה לגמר במילאנו. גם בגלל האהבה לבאיירן, אבל גם בגלל שהדחה תגרור אחריה ביקורת חריפה ותסמן בכוכבית קטנה את הקדנציה שלו בקבוצה שזכתה בעבר חמש פעמים בגביע/ליגת האלופות

כשגווארדיולה אומר שכולם כבר "הרגו אותו", הוא מתכוון לביקורת שספג לאחר ההפסד 1:0 לאתלטיקו מדריד בחצי גמר ליגת האלופות. ביקורת שנגעה בעיקר להרכב שהעלה, שהיה נטול תומאס מולר ופרנק ריברי. ואכן, המאמן הקטלאני למד להכיר שוב כמה כלי התקשורת והמומחים בגרמניה בכלל ובמינכן בפרט יכולים להיות קטלניים במקרים של כישלונות. גווארדיולה יסגור בקרוב מאוד שלוש עונות בבאיירן מינכן לפני שיארוז את החפצים שלו לחופשה קצרה ומשם למנצ'סטר כדי לאמן את סיטי. כרגע, באיירן שלו בדרך לאליפות שלישית תחתיו ורביעית ברציפות והיא בגמר גביע מול בורוסיה דורטמונד.

גווארדיולה זוכה למחמאות רבות והערכה עצומה על ההישגים שלו והדומיננטיות של באיירן בזירה המקומית. עם זאת, אם אלופת גרמניה תודח הערב מליגת האלופות על ידי אתלטיקו מדריד בחצי הגמר, זו תהיה הדחה שלישית בשלוש שנים באותו שלב ועל ידי קבוצה ספרדית (ריאל מדריד, ברצלונה ועכשיו אתלטיקו). בשנתיים שקדמו לגווארדיולה, תחת יופ היינקס, הגיעה באיירן פעמיים לגמר ליגת האלופות, הפסידה בראשון לצ'לסי בדו קרב פנדלים במשחק בו הייתה עדיפה על יריבתה בצורה משמעותית וזכתה בגביע בוומבלי ב-2013 עם 1:2 מול בורוסיה דורטמונד.

כאשר גווארדיולה התראיין במסיבת העיתונאים בוויסנטה קלדרון לקראת המשחק הראשון, הוא נתבקש לסכם את התקופה במינכן. המאמן בן ה-45 החמיא מאוד לכל המעורבים במועדון הפאר הבווארי ואמר שהוא נהנה מכל רגע, למד המון ואוהב את המועדון אותו הוא עוזב. לכן, הוא בוודאי ירצה מאוד לעזוב את המועדון הזה עם זכייה בליגת האלופות או לפחות הגעה לגמר במילאנו. גם בגלל האהבה לבאיירן, אבל גם בגלל שהדחה תגרור אחריה ביקורת חריפה ותסמן בכוכבית קטנה את הקדנציה שלו בקבוצה שזכתה בעבר חמש פעמים בגביע/ליגת האלופות.

שחקני העבר פאביו קנבארו, לותר מתיאוס. Robert Cianflone, GettyImages
"באיירן תנצח בגומלין אם מולר ישחק". מתיאוס עם קנבארו/GettyImages, Robert Cianflone

אם מדברים על קווים מקבילים בין שתי ההדחות הקודמות של באיירן מליגת האלופות בחצי הגמר מול קבוצות ספרדיות לבין ההפסד בוויסנטה קלדרון, יש שם אחד שעולה: תומאס מולר. גווארדיולה חטף ביקורת קשה על הספסול המפתיע של מספר 25 שלו במשחק הראשון מול אתלטי, אבל זו היתה המשך של מגמה. בכל אחד מחמשת המשחקים בשלב חצי גמר ליגת האלופות אצל פפ גווארדיולה, מולר לא השלים 90 דקות. מול ברצלונה בחוץ הוא הוחלף בדקה ה-79 ובפיגור 1:0, זה נגמר ב-3:0. ב-2:3 מול בארסה באליאנץ ארנה הוא הוחלף בדקה ה-87. נלך שנה אחורה, למשחק הראשון בברנבאו מול ריאל מדריד. מולר ממתין על ספסל עד הדקה ה-74, אז הוא נכנס במקום בסטיאן שווינשטייגר בהפסד 1:0 לבלאנקוס. שבוע לאחר מכן, בתבוסה 4:0 הביתית והמשפילה, מולר הוחלף בדקה ה-72 על ידי קלאודיו פיסארו. הקו הזה נמשך בוויסנטה קלדרון כשמולר המתין על הספסל במשך 70 דקות עד שנכנס במקום טיאגו אלקנטרה. קו מקביל נוסף הוא הכישלון של באיירן להשיג שער חוץ בשלושת המפגשים המדוברים.

אז אמנם לא הרגו את גווארדיולה בגלל ההרכב איתו עלה נגד אתלטיקו, אבל הוא בהחלט ספג לא מעט ביקורת. לותר מתאוס, פרסונה נון גרטה בבאיירן ומי שנחשב לדמות קאלט בגרמניה אבל גם מפרשן בבילד ובסקיי, ניצל את חשבון הטוויטר שלו כדי להעביר ביקורת בזמן אמת. "אני לא בטוח למה תומאס מולר על הספסל", הוא צייץ במהלך המשחק. לאחר מכן, עדיין במהלך המשחק, צייץ כוכב העבר של באיירן, לרוב צייצן קלישאתי במיוחד: "איפה מולר? באיירן חייבת להכניס אותו כדי לשנות את המשחק". עם שריקת הסיום, מתאוס צייץ: "לילה בלתי נשכח לאתלטיקו, אבל בואו נחכה למשחק השני במינכן. מולר צריך להיות בהרכב ואז באיירן לא תפסיד".

בכל הציוצים הללו תייג מתאוס את מולר עצמו ואת המועדון. את המילים "פפ גווארדיולה" הוא נמנע מלהזכיר. גווארדיולה עצמו אמר שחיפש מישהו עם רגל שמאל ועוד קשר באמצע ולכן לא פתח עם מולר. את התקשורת הגרמנית, כאמור, זה לא שכנע במיוחד והכותרת של הבילד בחמישי בבוקר הייתה: "האם פפ Mullered את הסיכוי של באיירן לעלות לגמר?". מאמן העבר של באיירן, אוטמר היצפלד, אמר בפרשנות שלו בטלוויזיה כי "תומאס מולר הוא בשביל באיירן מה שמסי בשביל ברצלונה, אתה פשוט לא יכול להסתדר בלעדיהם במשחקים הגדולים באמת".

נשיא באיירן מינכן לשעבר אולי הנס. GettyImages
יצא להגנת גווארדיולה. אולי הנס במשחק בוויסנטה קלדרון/GettyImages
תומאס מולר הוא לא הטיפוס שיעשה פרצופים על הספסל או יריב עם המאמן בגלל ספסולו. הוא גם לא ידליף ויגרום לפרשנים לתקוף את המאמן. זה לא האופי שלו

בניגוד לכריסטיאנו רונאלדו למשל או מסי בעצמו, תומאס מולר הוא לא הטיפוס שיעשה פרצופים על הספסל או יריב עם המאמן בגלל דבר כזה. הוא גם לא ידליף ויגרום לפרשנים לתקוף את המאמן. זה לא האופי שלו. ברור שהוא שנא את ההחלטה לספסל אותו דווקא במשחק כל כך קריטי, אבל שמר על איפוק כשאמר בראיון בסיום: "לא הייתי מאושר מההחלטה הזו, אבל אני צריך להתנהג כמקצוען ולהתמודד איתה. חשוב לזכור שמה שהכי חשוב זו הקבוצה. אם כל מי שלא משחק יתחיל להשתולל, אנחנו יכולים לשכוח מהעונה הזו".

פיליפ לאהם הביע אמון בחברו לקבוצה כשאמר שהוא בטוח שמולר עוד יכבוש בחצי הגמר. מיותר כמעט להרחיב בדיבור על מולר, שתמיד היה שחקן מצוין ובשנים תחת גווארדיולה הפך לאחד השחקנים הטובים בעולם. הוא כבש העונה 20 שערי ליגה, ארבעה בגביע ושמונה בליגת האלופות, כולל שער השוויון הקריטי מול יובנטוס בדקה ה-90. בסך הכול: 32 שערים ב-45 משחקים. מאזן מצוין, בטח עבור מי שכמעט אף פעם לא מתופקד כחלוץ, אלא כשחקן מתחת לרוברט לבנדובסקי. לכן, ההחלטה לא לתת למולר את חולצת ההרכב הפתיע רבים וגררה ביקורת רבה. אין ספק שאם באיירן תסיים את דרכה האירופית מול אתלטיקו, ההחלטה לספסל את ריברי המנוסה והמסוכן ובעיקר את מולר במשחק הראשון תהיה מה שיזכרו לגווארדיולה מהתקופה שלו בבאיירן. זה יהיה חבל מבחינתו, אבל אלה החיים בכדורגל.

פרשן העיתון TZ הבווארי והמאוד פרו-באיירן מינכן סוון וסטרשולצה העביר ביקורת קשה על גווארדיולה כשכתב: "העובדה שפפ גווארדיולה הוא מאמן מצליח מאוד היא כזו שאין עליה ויכוח. בדיוק כמו העובדה שהוא קרוב להיות אחראי לכך שהקבוצה מודחת בפעם השלישית ברציפות בחצי גמר ליגת האלופות. בפעם השלישית הספרדי הימר. נגד ריאל מדריד לפני שנתיים באיירן שלטה לחלוטין בברנבאו והפסידה 1:0. שנה לאחר מכן הוא לא הסתפק בהפסד 1:0 בברצלונה וזה נגמר ב-3:0. בהפסד לאתלטיקו מדריד, באיירן שיחקה טוב ושוב הפסידה.

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן (שמאל) עם אשתו כריסטינה. GettyImages
"לא הבין את מהות המועדון, את ה-MIA SAN MIA, בכל השנים שהוא פה". גווארדיולה באוקטוברפסט/GettyImages

"עם כל האהבה לכדורגל היפה של גווארדיולה - כדורגל הוא ספורט של תוצאות. הוא היה חייב לשקול את זה כשהשאיר את מולר על הספסל. האם פפ הרשה לעצמו להשאיר על הספסל את מסי בחצי גמר ליגת האלופות כשהיה בברצלונה? אין שום סיכוי. אולי מולר לא מלהטט כמו מסי עם הכדור, אבל הוא חשוב לבאיירן כמו שמסי חשוב לברצלונה. לא רק בגלל שהוא הכובש המוביל שלה בליגת האלופות, אלא כי הוא דוחף את החברים לקבוצה, משקיע ונלחם. גווארדיולה רצה להתאים את עצמו לאתלטיקו וזו הייתה טעות גדולה. היריבה צריכה להתאים את עצמה לבאיירן ולא להפך. באיירן לא צריכה לרדוף אחרי היריבות שלה. זה המוטו של המועדון, ה-MIA SAN MIA, אבל פפ בכל מקרה לא הבין את זה בשלוש השנים שהוא כאן". TZ הוביל קו די ברור כשפרשן נוסף שלו, יורג היינריך, כתב: "פפ גווארדיולה טעה. לא לפתוח עם תומאס מולר, 'מר MIA SAN MIA', המפלצת המנטאלית, זה כמו שהרולינג סטונס יעלו להופעה בלי מיק ג'אגר. זה כמו לתת לרוג'ר פדרר לשחק בווימבלדון עם מחבט של פינג פונג או להשאיר את ניקו רוזברג בלי דלק ברכב".

לשמחתו של גווארדיולה מי שחזר לאחרונה לעניינים אחרי שיצא מהכלא הוא נשיא המועדון לשעבר, אולי הנס. האחרון, שיצא עם הקבוצה למשחק החוץ במדריד, חזר למינכן בפוזיציה האהובה עליו: כשעשרות מיקרופונים מקיפים אותו. הנס זכור בזכות דברים רבים, ביניהם המשפט הנהדר שאמר בעבר: "אף מאמן בבאיירן לא ישמע אותי מדבר בתקשורת. כל מה שהוא צריך לעשות כדי לשמור את הפה שלי סגור זה רק לנצח בכל משחק". אז באיירן לא ניצחה במדריד והנס דיבר.

למזלו של גווארדיולה, נשיא העבר מעריץ גדול שלו ולכן אמר: "אני משוכנע שיהיה לנו משחק קשה, אבל אני גם משוכנע שנגיע לגמר במילאנו כי אני מאמין שהקבוצה והמאמן יעו הכול כדי להגשים את החלום שלנו". לאחר מכן, כהוא בארוע יחצני של באיירן לראשונה מאז שוחרר מהכלא ובשל היעדרו של יושב הראש קרל היינץ רומניגה, התייחס הנס לגווארדיולה ואמר: "החלום שלו הוא לזכות כאן בטרבל. בשביל זה הוא צריך לנצח בשלישי, אחרת זה לא יקרה".

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן. GettyImages
אחד השבועות המכוננים בקריירה שלו. גווארדיולה/GettyImages

לא על המולר לבדו. גם רוברט לבנדובסקי לא פתח ובכלל לא שותף ב-2:2 מול בנפיקה בגומלין רבע הגמר וסביר להניח שקצב פעימות הלב של גווארדיולה גבר כשהפורטוגלים עלו ל-0:1 והשוו את ההתמודדות כולה. גם ריברי לא פתח נגד אתלטיקו במשחק הראשון וגווארדיולה ספג לא מעט ביקורת גם על ספסולו של טיאגו אלקנטרה בגומלין שמינית הגמר מול יובנטוס. בסופו של דבר הוא הכניס את הקשר הספרדי, שגם כבש את השער השלישי בהארכה בדרך לרבע הגמר.

אחת התכונות הבולטות של גווארדיולה, אם לא הבולטת שבהן, שבאה לידי ביטוי בצורה משמעותית בשלוש השנים שלו בבאיירן, היא העקשנות שלו. שחקנים כמו מריו מנדז'וקיץ' רבו איתו ואיבדו כל קשר לקבוצה. את מריו גצה הוא לא הצליח להרים ולגרום לו לשחזר את היכולת המבריקה שלו מדורטמונד. במקרים רבים גווארדיולה מוכן ללכת בדרך שלו או בדרך שלו. לאחר החתימה שלו בסיטי התפרסמו כמה סיפורים על אותה עקשנות מפורסמת בכך שלא היה מוכן להתגמש אפילו על הדברים הקטנים ביותר לאורך השנים שלו בבאיירן, כשהמקרה הבולט והמשמעותי ביותר הוא כמובן של הריב עם רופא הקבוצה ד"ר וולפרט מולר.

מעבר לכך ופרט להצלחות והתארים בבאיירן, גווארדיולה חתום גם על קידום שחקנים אחרים בצורה משמעותית והפיכתם לשחקנים מהרמה הגבוהה ביותר בעולם. את ג'רום בואטנג הוא הפך לאחד הבלמים הטובים בעולם - כן, למרות השער ההוא מול מסי - וגם עזר לו לשפר את הטכניקה שלו ולהיות בלם שמסוגל לשלוח כדורים ארוכים מצוינים, להניע כדור ולנהל את המשחק של באיירן מאחור; דייויד אלאבה השתפר מאוד תחתיו והפך לאחד הבאנקרים היחידים בהרכב; דוגלאס קוסטה הפך במהרה לרכש כמעט מושלם למרות לא מעט ספקות שהוטלו ביכולתו להשתלב בקבוצה כמו באיירן אחרי שכיכב בשחטאר דונייצק; חואן ברנאט נחשב לרכש טוב בסך הכול וקינגסלי קומאן הפך משחקן רוטציה ביובנטוס לכזה שיש לו ערך אמיתי.

לגווארדיולה נותרו עוד ארבעה משחקים לפחות כמאמן באיירן מינכן: שניים בליגה, גמר הגביע מול דורטמונד בברלין והגומלין מול אתלטיקו מדריד הערב. אם באיירן תעבור את אתלטיקו, יהיה גם חמישי במילאנו והמאמן הקטלאני יוכל אפילו להצפין לאי הבריטי עם טרבל חלומי. אם יודח מול אתלטיקו, תמיד יזכרו אותו כזה שהודח שלוש פעמים בחצי גמר ליגת האלופות מול שלוש ספרדיות למרות הצלחה גדולה בליגה וכדורגל מושלם לפרקים. מסקרים שנערכים בקרב אוהדי באיירן, רובם מביעים אופטימיות רבה לגבי התקופה שצפויה עם קרלו אנצ'לוטי החל מהקיץ הקרוב וגם הם ישכחו כנראה מהר מאוד את גווארדיולה במקרה של הדחה הערב. איך אומרים הפרשנים הקלישאתיים שלנו? אין מה לעשות, זה הכדורגל. כמה שגווארדיולה מקווה לא לחוות את הקלישאה הזו על בשרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully