וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מנע בג"ץ את חיסול הקריירה של השחיין הצעיר טל רבינוביץ'

14.4.2016 / 12:04

רבינוביץ', שחיין צעיר וכשרוני מעומר, עומד בקריטריונים לקבלת מעמד של ספורטאי מצטיין, אך שלוש פעמים החליטה ועדת הספורט, מסיבה שאינה ברורה, שלא לדון בעניינו. לפני כשבועיים הוא היה אמור להתגייס, אך התערבות של בג"ץ בהחלטה תקדימית מנעה ממנו את סיום הקריירה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תקדים. רבינוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

את הסיפור של השחיין הצעיר טל רבינוביץ' אולי כדאי להתחיל דווקא מהסוף. רבינוביץ', שחיין בן 19 מהפועל עומר, שנחשב לשחיין חתירה איכותי לגילו, היה אמור להתגייס בסוף החודש שעבר לצה"ל, ורק בהתערבות בג"ץ בהחלטה תקדימית הוחלט לדחות את גיוסו. בעתירה שהגיש השחיין נגד צה"ל, מפקד מיטב, אל"מ ערן שני וכנגד סגן ראש מנהל הספורט, דודו מלכא, עלתה בעיקר השאלה מדוע לא הובא עניינו של רבינוביץ' שלוש פעמים לדיונים במסגרת ועדת הספורט שמכריעה באשר למעמדם של ספורטאים מצטיינים.

שלושה ימים בלבד לפני שאמור היה לעלות על מדים וככל הנראה לסיים את הקריירה שלו כשחיין, נדרש לנושא שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, שהוציא צו זמני שנחשב לתקדימי המורה על דחיית מועד הגיוס של רבינוביץ' לצה"ל עד להחלטה אחרת. בנוסף, הוא ביקש מהמשיבים בעתירה למסור את תגובתם המקדמית לעתירה ולצו הביניים תוך ארבעה ימים. בעתירה, שמתפרסת על פני 28 עמודים, מובא סיפורו של רבינוביץ', כישרון צעיר שבקלות עלול היה להתפספס אלמלא הוא עירב עורך דין, במקרה הזה עו"ד עידן פסח, שדרך הערכאות המשפטיות מנע את חיסול הקריירה שלו.

רבינוביץ', שעתיד להתגייס ככל הנראה לחיל התותחנים, נמצא בדירוג הראשון של נבחרת השחייה באגודת הפועל עומר. על פי התכנון והערכת מאמנים בכירים בענף, הוא צפוי לייצג את ישראל באליפויות בינלאומיות כבר בחודשיים הקרובים ואולי בעתיד כחבר בסגל למשחקים האולימפיים. מי שמאמן אותו הוא גרי קלונטרוב, אביו של השחיין הצעיר זיו קלונטרוב, שכתב עליו בחודש שעבר: "טל רבינוביץ' הוא שחיין מוביל בנבחרת הפועל עומר. גיוס השחיין עלול לשבש את שגרת האימונים לקראת אליפות קריטריונים לאליפות אירופה הקרובה. לקראת אליפות קריטריונים הקרובה חשוב לטל להקפיד על אימונים כדי להיות במיטבו בתחרות. לאור הנסיבות, אני מבקש לאפשר לטל להתאמן לקראת אליפות הקריטריונים לאליפות אירופה בשחייה ולהתקדם בדרכו כשחיין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד עידן פסח/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעתירה מפורטים גם הישגיו של השחיין, שבאליפות ישראל האחרונה (דצמבר 2015) הוא דורג במקום השני בארץ לגילו במשחה ל-50 מטר חופשי (אחרי זיו קלונטרוב), ובאותה אליפות הוא עלה למקצי הגמר בארבעה משחים שונים (50 חופשי, 50 חזה, 100 חופשי ו-100 מעורב). "מועד גיוסו העדכני של העותר, הצפוי ביום 28/3/16, מעמיד בסכנה ממשית את השתתפותו והישגיו הצפויים של העותר בכלל התחרויות, מחנות האימונים ומנגנוני קביעת הקריטריונים לאליפות אירופה הקרובה, שמיועדות לעותר על פי תוכנית התחרויות הקבועה לו מטעם האגודה", נכתב בעתירה.

הטיעון המרכזי בעתירה הוא שעניינו של רבינוביץ' כלל לא נדון במסגרת שלוש ועדות ספורט שונות שהתקיימו עוד לפני מועד גיוסו, "והכול בשל החלטתו הבלעדית של דודו מלכא, שהוא שהחליט, ולא המשיבים 1-2 (צה"ל ומפקד מיטב, א.ק) כי עניינו של העותר כלל לא יידון במסגרת ועדות הספורט שהתקיימו, על אף שהאיגוד העביר כדת וכדין את כלל המסמכים הנדרשים לידי מלכא והגיש את העותר לקראת ועדות הספורט כפי שנדרש", נכתב בעתירה. עוד הודגש בעתירה כי בצה"ל ציינו כי מלכא הוא זה ששלל מלכתחילה את העלאת שמו ועניינו של רבינוביץ' במסגרת ועדות הספורט שהתקיימו.

בהקשר הזה צריך לציין כי כמו של רבינוביץ' אמור היה לעלות בפני הוועדה בחודש אוקטובר האחרון, שכן תאריך הגיוס הקודם שלו נקבע חודש לאחר מכן. אלא שוועדת הספורט כלל לא דנה בעניינו, ורק לאחר פנייה לאיגוד השחייה ולצה"ל בבקשה לדחות את הגיוס למרץ, נעתר צה"ל לבקשה, כל זאת במטרה שניתן יהיה להעלות אותו בפני הוועדה שהתכנסה בפברואר האחרון. אלא שגם בפברואר לא דנו בעניינו של רבינוביץ'. ומה ההסבר לכך? כי בוועדה הזו עולים לדיון רק מתגייסי יולי.

"במסגרת הגשת מועמדותו של רבינוביץ' על ידי איגוד השחייה ב-20/12/15 לקראת ועדת הספורט שתתכנס בפברואר 2016, הוגש רבינוביץ' בציון דירוג גבוה ביותר: 719 נקודות בדירוג, שהינו ציון המזכה בקלות רבה את העותר במעמד ספורטאי במסגרת שירותו הצבאי", צוין בעתירה. "עניינו של העותר מציף שאלות עקרוניות ביחס להתייחסות צה"ל ומנהל הספורט לאזרחי ישראל שניחנו בכישרון נדיר בתחום הספורט, החייבים בשירות ביטחון ושעומדים בפני גיוס לצה"ל. העותר נאלץ להגיש את העתירה לאחר שכל מאמציו לשכנע את המשיבים לחדול מאפלייתו לרעה זו ולמנוע את הנזק הצפוי לו עלו בתוהו. בקשתו היא כי הגורמים האמונים על כך יבחנו, ולא פעם אחת, לגופו של עניין את מועמדותו והישגיו הספורטיביים וייבחנו כפי מצוות הדין האם ספורטאי ברמתו ומעמדו זכאי להכרה כספורטאי פעיל או מצטיין במסגרת שירותו הצבאי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
seperator

תגובות:

עורך דין עידן פסח ממשרד קוזניץ, פסח ושות' המייצג את החייל בבג"ץ מסר: "מדובר במקרה מובהק של רצף החלטות שרירותיות והתנהלות בלתי תקינה בעליל מצד רשויות המדינה, בטיפולן בעניינו של ספורטאי מצטיין העומד בפני שירות צבאי. אילו פעלו הרשויות כפי המצופה מהן על פי החוק, היה מרשנו מצוי זה מכבר בשירות צבאי פעיל, תורם למדינה בשירותו הצבאי ובמקביל היה ממשיך ומייצג את המדינה בתחום השחייה התחרותית. אלא שרשויות צה"ל ניסו לגייסו בכוח, בלא הפעלת שיקול דעת ראוי ומבלי שהתייחסו לכשלים שהתרחשו בעניינו, הן על ידי צה"ל והן על ידי מנהל הספורט. אנו מקווים כי בג"ץ, שעיכב באורח חריג את גיוסו של מרשנו, יקבל את העתירה ואף יעביר ביקורתו על התנהלות הרשויות במקרה ייחודי זה".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "משרד הספורט פעל על פי הקריטריונים והנהלים לקבלת מעמד ספורטאי מצטיין המפורסמים באתר המשרד. בשלב זה, הנושא תלוי ועומד בפני בג"ץ ובמסגרת זו תוגש עמדת המשרד כמקובל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "עניינו של טל רבינוביץ' תלוי ועומד בפני בג"ץ. התייחסות לעניינו תובא במסגרת תגובת המדינה לעתירה שהגיש. נציין כי דחיית הגיוס ניתנה ללא קשר להגשת העתירה ולבקשתו להיות מוכר כספורטאי פעיל או מצטיין בעת שירותו הצבאי. דחיית גיוסו ניתנה בעקבות מסמכים שהוגשו בעניינו, מטעמים אחרים שלא נוכל לפרט עליהם מטעמי צנעת הפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully