וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במבט לאחור: מה צריך חנן ממן כדי לחזור לעצמו ולהציל את הפועל חיפה?

9.4.2016 / 6:30

ההבטחה של ניצן שירזי ז"ל, ההשפעה על עומר אצילי, התקווה בדרבי. חנן ממן חזר הביתה להפועל חיפה כדי להוביל, אך מצא עצמו בסכנת ירידה וכעת הוא מקווה לשמש עבורה חבל הצלה. כיצד? אורי אוזן ממליץ: "הוא צריך לעשות צעד אחורה בקישור. כמו גווארדיולה אצל קרויף"

מגד גוזני

לפני כמעט ארבע שנים, כאשר ניצן שירזי ז"ל הביא את חנן ממן מהפועל חיפה להפועל תל אביב, הוא שמע את הלחשושים מסביב, ואמר בביטחון מלא לכל מי שהרים גבה: "עכשיו אתם מלכלכים, אבל עוד כמה שנים כשיעשו עליו מיליון יורו לאירופה, יגידו לי תודה".

האמת, חצי העונה הראשונה אצל שירזי באמת הייתה נראית כזו בה ממן יצדיק את הסופרלטיבים שהרעיף עליו מאמנו, אך לאחר מכן הגיעה ירידה ובעקבותיה רכבת הרים שהחזירה את הקשר לנקודה בה התחיל. שוב בהפועל חיפה.

אלא שעכשיו האדומים מהכרמל נמצאים בצרות, אימת הליגה הלאומית מרחפת מעל ראשם ואם יש מישהו שעוד יכול להושיע זהו ממן בן ה-26. גם יואב כץ, שעדיין זוכר את המשא ומתן המתיש מהקיץ, מחכה שההשקעה תצדיק את עצמה.

19:15, ספורט2: הפועל חיפה מתארחת אצל הפועל עכו

חנן ממן שחקן הפועל תל אביב עם ניצן שירזי ועם שביט אלימלך. ברני ארדוב
הרעיף מחמאות. ניצן שירזי ז"ל עם חנן ממן/ברני ארדוב

אז מה קרה מאז אותה התחלה מבטיחה בהפועל תל אביב? שירזי חלה ועזב, ומחליפו יוסי אבוקסיס כבר לא ראה בממן שחקן מוביל. הקשר פילס דרכו לבוורן, אבל גם בבלגיה מיעט לשיחק וחזר ארצה אחרי שנה. בקיץ שעבר ממן הגיע לבית"ר ירושלים. הוא חזר לחייך והשתלב מצוין מבחינה מקצועית. בשליש הראשון הוא היה סוג של ברומטר, שחקן שמרבית הכדורים עברו דרכו וחלק משלישיית קישור איכותית שכללה גם את קלאודמיר ושלומי אזולאי. ההשפעה החיובית שלו הייתה גם מחוץ למגרש, על שחקנים כמו עומר אצילי, אופיר קריאף ואחרים. אצילי נהג להדגיש בשיחות בעונה שעברה כי "אני לומד מחנן המון, הוא אומר לי כל הזמן לחייך ולהיות חזק. הוא גם מלמד אותי דברים בתנועה במהלך משחק, איך לחשוב נכון. הוא מכוון ועוזר לי המון". אגב, בגלל הקרבה הזו, לאצילי היה קשה להתמודד בתחילת העונה עם העזיבה של חברו הטוב.

ממן רגיל להוביל, עוד מקבוצות הילדים. ובמצב הנוכחי שלו בהפועל חיפה, הוא לא נמצא בפוזיציה הכל כך מוכרת. הוא רגיל להיות דומיננטי - לטוב ולרע. רגיל שהכדורים עוברים דרכו. כאחד שגדל כפליימייקר או כשחקן כנף, נראה לעתים שהוא תקוע בין התפקידים. לא מביא את המספרים של קשר קדמי ולא בדיוק עומד בסטנדרטים של קשר אחורי כאשר משחקים עם שניים באמצע.

כאשר הגיע לעמדת הראיונות לאחר משחק הפלייאוף של בית"ר ירושלים מול מכבי חיפה בעונה שעברה בטדי (1:1), ממן נשאל על העובדה שהוא מוחלף קבוע וירה: "אני לא חושב שהייתי צריך לצאת. אם זה היה קורה פעם או פעמיים לא הייתי מדבר, אבל כשזה קורה 10 פעמים אז משהו לא בסדר. אני לא מתוסכל, אני פשוט חושב שאני צריך לשחק 90 דקות, וגם כשאני פחות טוב אני מסוגל לעשות שינוי. במרבית החילופים שלי הרמה של הקבוצה ירדה אחרי שיצאתי. קשה לי לבוא לידי ביטוי בצורה הזאת".

הדברים של ממן לא נאמרו במקרה. זה סוג השחקן שהוא. הוא צריך את הביטחון להוביל, אחרת הוא הולך לאיבוד. טל בנין אמר עליו: "יש לו איכויות גבוהות והוא יכול לעשות את השינוי בהפועל חיפה, אבל הוא תמיד צריך מאמן שיאמין בו וייתן לו להוביל בביטחון מלא. לא פשוט לו, אבל הוא מסוגל להעלות את הרמה ולעזור להפועל חיפה גם השנה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עומר אצילי שחקן בית"ר ירושלים (שמאל) עם חנן ממן. ברני ארדוב
"הוא מלמד אותי גם תוך כדי משחק". עומר אצילי, משמאל, עם חנן ממן בעונה שעברה בבית"ר/ברני ארדוב

אז זהו, שגם החזרה הביתה, בקיץ רביעי ברציפות בו הוא מחליף קבוצה, לא הייתה פשוטה. האווירה חסרה לו. לא פשוט לעבור מהאמוציות של אוהדי בית"ר לאצטדיון כמעט ריק בחיפה. אורי אוזן, שהיה עוזרנו של מנחם קורצקי בעונה שעברה בבית"ר, הסביר: "חנן אמנם שב הביתה, אך בשבילו זו הליכה אחורה. הוא כבר עשה מהפועל חיפה את הקפיצה להפועל תל אביב, לבלגיה, בא לבית"ר, ופתאום לחזור להפועל חיפה זה שונה. הוא כיוון את הקריירה אחרת לגמרי וציפה מעצמו להרבה יותר, אז בטוח שהקטע המנטאלי עם החזרה לחיפה לא היה פשוט לו".

עונה לא קלה עוברת על ממן בהפועל חיפה. לפעמים מקבל קרדיט, לפעמים פחות. פציעה באמצע. הוא לא הצליח להתרומם מעבר לבינוניות (עד חולשה) של הקבוצה כולה. ובכל זאת, אם יש נקודה בה אלי כהן והפועל חיפה הבינו שחנן הוא הסיכוי האמיתי שלהם לשרוד, היא הייתה בדרבי, כאשר ממן נכנס לאחר ההפסקה ושינה את המשחק. התחושה הזו נותרה על אף ההפסד 3:2 והעובדה שהקשר הורחק ברגעי הסיום.

מאז אותו חילוף, ממן מקבל את הקרדיט בהרכב. במשחק האחרון נגד הפועל כפר סבא, בסביבות הדקה ה-60 הרגישו בצוות המקצועי שממן עייף. הוא תוכנן להיות מוחלף, אך הגיע לאלי כהן, אמר לו שהוא יכול להמשיך והחילוף השתנה. אם אלי כהן לא ידע בהתחלה איך לאכול אותו, היום ממן במצב שכל עוד הוא יכול לשחק המאמן רוצה אותו על המגרש. גם הוא מאמין שזה האיש שמסוגל לעשות את השינוי ולהשאיר את הפועל חיפה בליגה, כנגד כל הסיכויים.

אחת הסיבות לכך היא שבלחץ של תחתית לשחקנים רועדות הרגליים והם מתקשים לתפקיד. לטוב ולרע, ממן הוא שחקן מסוג אחר. אורי אוזן מבהיר: "בסיטואציה הזאת יש לו את התכונה החשובה שהוא לא מפחד מהכדור ומכך שהדברים יעברו דרכו ברגעי הלחץ. במצב הנוכחי של הפועל חיפה זה מאוד משמעותי, אבל יותר חשוב מזה יהיה שיחד עם כל החברים שלו הוא יעמוד נכון והם לא יספגו. במצבם, ההגנה היא לפני הכול. לייצר משהו בהתקפה הם תמיד יצליחו. זו קבוצה לא רעה בכלל".

חנן ממן שחקן הפועל חיפה עטאא ג'אבר שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
מעבר לעמדה אחורית יותר תצעיד אותו קדימה? חנן ממן בדרבי/יוסי ציפקיס

העונה הזאת בהפועל חיפה - לא משנה איך תסתיים - תצריך את ממן לחשב מסלול מחדש. הוא יידרש להבין היכן טעה ומה צריך לעשות אחרת. להיות מגוון יותר ולמצוא משבצת בה הוא יוכל להיות שוב מהטובים בארץ בתפקידו.

לאורי אוזן די ברור איך זה צריך לקרות: "חנן צריך לעשות צעד אחד אחורה. בישראל מרבית הקבוצות משחקות עם שני קשרים אחוריים, והוא צריך להביא את עצמו למצב שהוא מספיק איכותי להיות אחד מהשניים. את הנתונים יש לו, הוא צריך פחות לפנטז על המשבצת של מספר 10 ולהבין איזה תפקיד הכי מתאים לו כדי להיות ברמות הגבוהות. מבחינת איכויות יש לו את האגרסיביות, התנועה, ראיית המשחק ויכולת המסירה. הוא צריך יותר לעבוד על הראש ולהבין מה הכי נכון לו".

לאוזן תמיד יש הקבלות למקרים מהעולם. כשהתבקש לסיים עם הסבת תפקיד דומה שעשתה טוב לשחקן, הוא הפציץ: "להבדיל אלפי הבדלות, יוהאן קרויף העביר בזמנו את פפ גווארדיולה יותר אחורה, לעמדה מספר 6, ושם הוא עשה את הקריירה האדירה שלו, כפי שבוסקטס עושה היום". האם גם ממן יעשה צעד לאחור כדי להתחיל לדהור קדימה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully