וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שטהא: כך לואי טהא הפך מרכש אלמוני לבאנקר של הפועל באר שבע

9.4.2016 / 6:30

אחרי קריירה מוזרה ומסע נדודים מתיש, לואי טהא היה בינואר שעבר על סף חתימה במכבי תל אביב, אבל אז הגיעה אלונה ברקת שעשתה סוף להרהורים על פרישה ולימודי רפואה. הבלוג של יצחקי שואל מי יותר מהיר, טהא או איתן טיבי, ומוצא קווים מקבילים לעסקת סוארס

מגד גוזני

בווידאו: משדר הפלייאוף של וואלה! ספורט

את ההחלטה הקשה בחייו קיבל לואי טהא קצת אחרי גיל 18. אחרי שסיים בגרות מלאה בהצטיינות יתרה, המשפחה לחצה, החברים דחפו, וטהא שקל לתלות את הנעליים ולעבור לתחום אחר לגמרי: לימודי רפואה. אביו מנהל את התיכון המקיף בעראבה וטהא היה זוכה להמון כבוד, גם עבור משפחתו, אם היה לוקח החלטה כזאת ויוצא ללימודים בחו"ל. בדיוק בגלל זה הוא השאיר את כל החלומות בצד והבהיר למשפחה: רוצה להיות דוקטור. דוקטור לכדורגל. בבאר שבע אומרים שכדי להדיח את וויליאם סוארס צריך כנראה לעבור פרופסורה. אז תואר אחד כבר יש לו, והעונה הוא חולם להביא לבאר שבע תואר שני. M.A במדעי ה"איך לנצח את פטר בוס". נו, תשאלו את בכר איך עושים את זה.

שבת, 20:00, ספורט1: הפועל באר שבע מארחת את מכבי חיפה

סדרת הפלייאוף "עמה יעמיק", והפעם: אביתר אילוז והצצה ייחודית למחנה האימונים של המוליכה

שחקן הפועל באר שבע, לואי טהא. יוסי ציפקיס
הדרך לצמרת לא הייתה פשוטה. לואי טהא/יוסי ציפקיס

"ראיתי אותו בליגה הלאומית, במדי עראבה, הוא תופקד כבלם ומגן ימני לפעמים. מאז אני מלווה אותו. כבר יותר משבע שנים. ואני זוכר את ההתלבטות ההיא היטב", מספר סוכנו ניר קרין, שמלווה אותו עד היום, בגיל 26. "משפחת טהא היא משפחה אקדמאית, מכובדת, מלומדת. ההחלטה הזאת לא הייתה פשוטה. עזרתי להורים להשתכנע שעדיף שיתמקד בכדורגל. כנראה שזה הצליח".

אבל הדרך לשם לא הייתה פשוטה. טהא עבר לא מעט תחנות בקריירה ולעתים היה נדמה שהיה עדיף לו להתמקד בלרפא חולים מאשר לרפא את לבם של אוהדי עראבה המשתקמת, אום אל פאחם המסובכת או אפילו הפועל כפר סבא המפורקת, שגרמו לו לחשוב שוב ושוב אם עשה את הבחירה הנכונה. את הדרך הארוכה לצמרת ליגת העל הוא עשה דרך מחלקות הנוער של הפועל חיפה וסכנין, ולאחר מכן באמצעות התחנות שהזכרנו קודם, הוא עבר גם דרך הפועל כרמיאל, מ.ס אשדוד שקלטה אותו והשאילה אותו לקבוצות אחרות כי לא חשבה שיש לו מקום בהרכב, והפועל רעננה אליה עבר ללא תמורה מאשדוד, שהסיקה שהפוטנציאל לא קיים.

ברעננה, ממנה עבר לבאר שבע בינואר אשתקד, הוא מצא בית חם. שם הוא פרץ לתודעה של אוהדי הכדורגל בישראל, ובבאר שבע הוא הפך לאחד הבלמים החזקים והקשוחים בליגה. גם בעזרת שיר צדק, אבל בעיקר דרך החלטה נכונה שלקח אלישע לוי כשהביא אותו וברק בכר, שאזר את האומץ להראות לסוארס שהתאוששות מפציעה לא מבטיחה את החזרה להרכב.

לואי טהא שחקן הפועל כפר סבא. קובי אליהו
התמודד עם בעיות כלכליות בלא מעט מועדונים. לואי טהא במדי הפועל כפר סבא/קובי אליהו

"מאמנים אוהבים בלמים כמוהו. 1.90, חזק מאוד אבל גם מהיר מאוד. לרוב, אין את כל התכונות האלה בבלם אחד", הסבירו לנו בבאר שבע. טהא מהיר, הוא גם בדק את זה. בסביבות 33.9 קמ"ש - זו המהירות אליה הוא מגיע כשהוא עושה ספרינט. זה הרבה. איפה זה עומד ביחס לאיתן טיבי? יש כאלה שסבורים שקצת יותר, ויש כאלה שסבורים שקצת פחות.

"הוא יותר מהיר מטיבי. אין לו מהירות של בלם מהיר, אלא מהירות של חלוץ מהיר, וזה מחפה על המון דברים אחרים", סבור מנחם קורצקי, שיחד עם תומר קשטן (אימן אותו בשתי קדנציות) וחיים סילבס היה האיש שנתן לו את המפתחות להרכב. "הנתונים שלו הם כאלה שלא רואים כל יום אצל הכדורגלן הישראלי, בעיקר מהירות ופיזיות. הוא מקצוען ברמות גבוהות, ראיתי שיש לו פוטנציאל והבנתי שרק צריך לתת לו רק ביטחון. כל השאר בא ממנו. בתקופה שלי, הייתה לו פציעה טורדנית שהוא היה מאוד לחוץ ממנה. הוא פחד שיאבד את המקום בהרכב, אבל הבהרתי לו: 'כשאתה חוזר אתה תקבל את חולצת ההרכב בטוח. הרווחת את זה ביושר, אז תתמקד באיך להיות בריא'. והוא הבריא". אחד משחקני מכבי תל אביב, שמכיר את טהא מקרוב, סיפר לנו השבוע: "במהירות הם מאוד דומים. ההבדל ביניהם הוא שטיבי יותר טכני ממנו".

בחדר ההלבשה מעידים על אדם חיובי ושקט יחסית, גם במגרש. "בחיים הוא מעט מרחף, אבל במגרש זה אחרת לגמרי. קווי דמיון בין החיים למגרש? הוא טיפוס עקשן, עקשן ויציב", הסביר שחקן בקבוצה. אחד ממקורביו סיפר ש"טהא התמודד עם בעיות כלכליות בלא מעט מועדונים. בכפר סבא המפורקת בתקופת רייכמן, באום אל פאחם שלא היה לה כסף לשלם, אבל הוא תמיד האמין בעצמו ולא שמעת שהוא מתלונן. אלה בדיוק העניינים שבגללם שחקנים נופלים, והוא לא נשבר לרגע". בבאר שבע הוא משחק עם אנתוני וואקמה, אותו הוא מעריץ מתקופת רעננה, אבל צמוד בעיקר למהראן ראדי ולעיתים למוחמד גדיר.

שחקן מכבי תל אביב, איתן טיבי, לפני שחקן הפועל באר שבע, מוחמד גדיר. קובי אליהו
קורצקי משוכנע שטהא מהיר ממנו. איתן טיבי/קובי אליהו

סביב ההגעה להפועל באר שבע מסתתר סיפור מעניין. מכבי תל אביב ניהלה משא ומתן חשאי עם טהא בינואר שעבר, ממש לפני שהצטרף לבאר שבע, אבל ברקת הייתה ראשונה לדוג אותו כששמה 550 אלף שקל על השולחן של אשר אלון. "אשר היה מאוד מרוצה מהעסקה, באותה תקופה הוא לא חשב שיקבל סכומים כאלה", סיפר לנו השבוע מקורב לבעלי רעננה. היום טהא שווה יותר, ובדומה לסיפור סוארס, אם יגיע בקרוב לנבחרת ישראל המחמאות שוב יופנו לברקת. היא אולי הפכה לבדיחה בתקשורת כשרכשה את הבלם הברזילאי תמורת חצי מיליון דולר ופאבל פרגל, אבל יותר מחמש שנים מאז ההעברה ההיא, בעלי באר שבע מוכנה לשלם אחוזי מס כפולים על שחקן זר רק כדי להשאיר אותו בקבוצה.

"השיפור של טהא מראה שאולי יהיה קל יותר להיפרד מסוארס בקיץ", מסביר לנו גורם במועדון. כזכור, לאחרונה פרסמנו כי באר שבע לא מתכוונת להשאיר את הברזילאי אם לא יקבל אזרחות בתום העונה. סוארס עצמו הבהיר שבינתיים, למרות הלחץ מצד באר שבע, הוא עדיין לא בשל לתהליך שעשוי להפוך את טהא לעוגן של ברקת בשנים הקרובות. וטהא עדיין כאן. חולם על אירופה, אבל טוב לו בבאר שבע, עובד פחות בחדר הכושר כי הוא נזהר לא לעלות במשקל (85 קילו) כדי לא לפגוע במהירות וגם כי בליגה שלנו "לא צריך להיות פיזי יותר מדי".

אז איך בכל זאת ברקת גברה במאבק על מכבי תל אביב, אתם שואלים? קצת יותר כסף, אבל בעיקר בגלל סידור עבודה חדש: אשתו, מורה לחינוך גופני שעבדה באזור הצפון, קיבלה מהר מאוד משרה בבית ספר באזור באר שבע והסכימה למעבר. מכיתה י' היא וטהא ביחד, שומרים על יציבות וצניעות בחיים הפרטיים ועל המגרש. בבוקר היא מריצה ילדים בבית הספר, בערבים היא הופכת לשחקנית מן המניין בקבוצת הכדורסל של אס"א באר שבע, עוד ג'וב מהצד. בלילות, שניהם חוזרים מותשים הביתה. היא מאסטרית בחינוך גופני, הוא חולם על תואר שני במשפחה. וזה יקרה עוד העונה, אם תשאלו אותו.

יאללה, לעבודה.

שחקן הפועל באר שבע, אליניב ברדה, חוגג עם לואי טהא. קובי אליהו
סידור עבודה לאישה גרם לו להעדיף את באר שבע על פני מכבי תל אביב. לואי טהא/קובי אליהו
  • עוד באותו נושא:
  • לואי טהא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully