וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעת השנה: סיפורו של השפן של וולפסבורג שהדהים את ריאל מדריד

7.4.2016 / 7:30

עד אתמול אפילו אוהדי הזאבים לא הכירו את ברונו הנריקה, שנשלח להופעת בכורה בהרכב דווקא ברבע גמר ליגת האלופות, והפך לגיבור הניצחון. הבלוג של יוכין מתלהב מאחד ההימורים המטורפים שראינו בכדורגל המודרני, ותוהה האם יהיה לו המשך

עריכה: מרום שפיצר

"ברונו הנריקה היה שחקן המפתח עבורנו. תיכננו להפתיע את ריאל מדריד עם השחקן הזה", אמר אמש (רביעי) מאמן וולפסבורג דיטר הקינג במסיבת העיתונאים אחרי הניצחון הגדול (0:2). רבותיי, זהו ציטוט השנה, ואולי אפילו מעבר לכך. תחשבו על זה לרגע – הזאבים הצליחו לשלוח למערכה שחקן אלמוני לחלוטין. פעם, לפני עשרות שנים, זה קרה לא מעט. כיום, כאשר כל המידע בעולם נגיש, בעידן גוגל וטוויטר, אי אפשר יותר לשמור סודות כאלה. כולם מכירים את כולם. כל הנתונים הסטטיסטיים מוזנים למחשבים ומנותחים על ידי אנשי מקצוע לפני כל משחק ומשחק. אפשר להכין הפתעות טקטיות, לשנות תפקידים, להתאים מערכים וסגנונות, אבל לא להדהים עם שחקן חדש.

והנה לכם, צץ לו לפתע ברונו הנריקה, אשר שאיש לא ידע על קיומו. זה לא קרה במשחק גביע שולי בתחילת העונה, ואפילו לא במשחק ליגה שגרתי. הקינג שלף שפן מהכובע ברבע גמר ליגת האלופות, בחודש אפריל, והשפן הזה היה המצטיין על הדשא בהופעת בכורה בהרכב, בישל את השער השני, עשה בית ספר למרסלו באגף הימני, סיכן את השער פעמיים ברבע השעה הראשונה, יצר הזדמנויות לחבריו, והפך מיידית ליקיר היציעים.

ברונו הנריקה באמת הפתיע את ריאל. התוכנית עבדה אפילו יותר טוב מהמצופה. לא מדובר בנער מהאקדמיה, אלא בבחור בן 25. זה הזוי יותר ממדע בדיוני, מופרך יותר ממשחק נטול טעויות של דויד לואיז, מטורף יותר ממאמן ששורד 10 שנים בפאלרמו. זה פשוט לא יכול לקרות. אבל זה קרה, ועוד איך.

ברונו הנריקה שחקן וולפסבורג. AP
מאיפה הוא צץ? ברונו הנריקה הרבה מעל מרסלו/AP

פקיד קבלה שנזרק מקרוזיירו

אז מיהו לעזאזל ברונו הנריקה, אותו לא הכירו עד אתמול אפילו אוהדי וולפסבורג? ובכן, עד לפני ארבע שנים הוא עבד כפקיד קבלה במשרד עורכי דין. הוא אמנם אהב כדורגל ולמד באקדמיה של קרוזיירו, הקבוצה הבכירה בעיר הולדתו בלו הוריזונטה, אך המאמנים לא ראו בו פוטנציאל, ולכן נאלץ ברוניניו, כפי שהיה ידוע באותה תקופה, להתפרנס בעבודה רגילה. בשלב מסוים, הוא החליט לקדם את הקריירה בכל זאת, ולשם כך נדד ב-2012 לקבוצה זעירה בשם אוברלנדיה. בחלוף שנתיים, חל קידום מסוים כאשר הגיע למועדון עם שם נהדר לא פחות – איטומביארה מהליגה הרביעית. אולי נדמה לכם שהמצאתי את השמות האלה, אך זה לא המצב.

הצעד המשמעותי קדימה התרחש לפני קצת יותר משנה, בינואר 2015. איטומביארה נמצאת במחוז גויאס, משחקת בליגה המחוזית, ושם משך ברונו הנריקה את תשומת הלב של קבוצת גויאס – ספינת הדגל של האיזור. היא החתימה את החלוץ לשנה בלבד על מנת לבחון את כישוריו, וקיבלה שחקן מוביל לכל דבר. הפתיחה בליגה המחוזית היתה מבטיחה, ההמשך בליגה הברזילאית הבכירה טוב אפילו יותר. אמנם גויאס עצמה הסתבכה בשנה שעברה בתחתית וירדה לליגה השניה, אבל ברונו הנריקה בלט עם שבעה שערים ו-10 בישולים, שליטה מרהיבה בכדור בשתי הרגליים והמון יצירתיות. לאור זאת, הוא הוחתם מיד על חוזה חדש על 2018 על מנת לא לאבד אותו ללא תמורה.

עוד באותו נושא

רבע גמר ליגת האלופות: וולפסבורג גברה 0:2 על ריאל מדריד

לכתבה המלאה
ברונו הנריקה (בלבן) במדי גויאס. GettyImages
פרץ משום מקום גם בברזיל. ברונו הנריקה במדי גויאס/GettyImages

הקפטן המיתולוגי מתווך

קבוצות רבות בברזיל חשקו בשירותיו. סאו פאולו סימנה אותו כרכש פוטנציאלי במקום פאטו ולואיס פביאנו שעזבו. גם סנטוס, פלומיננזה ואינטרנסיונל שלחו נציגים כדי לעקוב אחריו. ואולם, גויאס נפרדה משני כוכבים חשובים אחרים, ולא רצתה לוותר גם על ברונו הנריקה. הוא התכונן לשחק ב-2016 בליגה השניה בברזיל, עד שהגיעה וולפסבורג והחתימה אותו ביום האחרון של חלון ההעברות בינואר. הזאבים שילמו 4.5 מיליון יורו על שחקן עם ניסיון של עונה אחת בלבד בליגה הבכירה. הם היו היחידים באירופה שידעו עליו, ויש לכך סיבה טובה. יש להם יועץ פנומנלי בגויאס.

ז'וסואה הוא אחד השחקנים החשובים והאהובים בתולדות וולפסבורג – קשר אחורי שקט ומסור שבילה שש שנים נפלאות בבונדסליגה, והיה קפטן הקבוצה שזכתה באליפות הסנסציונית ב-2009. אמנם הוא הגיע לגרמניה מסאו פאולו ועזב ב-2013 לאתלטיקו מיניירו, אך במקור הוא צמח בגויאס, ולשם חזר לפני מספר חודשים אחרי שתלה את הנעליים. ז'וסואה ידע הכל על ברונו הנריקה ותיווך בין שני הצדדים. "הוא חבר טוב שסיפר לי דברים טובים על וולפסבורג", אמר הכוכב אחרי החתימה המפתיעה. למעשה, יש לזאבים מזל עם שחקנים שעברו בגויאס, כי הרי גם גראפיטה, מלך השערים ששיתף פעולה עם אדין דז'קו באותה אליפות קסומה, כיכב בה בעברו. ההיסטוריה הזו נתנה תחושה טובה וזירזה את קבלת ההחלטה.

ז'וסואה שחקן וולפסבורג מעל יז'י שטיינר שחקן האנובר. Eckehard Schulz, AP
אגדת העבר של הזאבים תיווך בעסקה. ז'וסואה במדי וולפסבורג/AP, Eckehard Schulz

המספר - תאריך החתונה

"אני רוצה להודות לגויאס ולאוהדים על כל מה שעשו למעני. אתמוך בכם מרחוק, ואני מקווה שתחזרו למקום הטבעי בליגה הראשונה", כתב ברונו הנריקה בהודעת פרידה מרגשת. הוא בחר בוולפסבורג את החולצה מספר 16 מסיבה מקורית – הוא התחתן ב-16 באוגוסט. "המטרה היא להעניק לנו אופציות מגוונות יותר בהתקפה", אמר המאמן הקינג. המנהל הספורטיבי קלאוס אלופס סיפר כי הברזילאי הוחתם כמחליפו של החלוץ המרכזי ההולנדי באס דוסט שסבל משבר בכף רגלו: "חיפשנו חלוץ שיתאים לנו מבחינה מקצועית וכלכלית, ומצאנו את ברונו הנריקה, אבל הוא יזדקק לתקופת התאקלמות".

ההתאקלמות באמת לא היתה מהירה, או כך לפחות זה נראה כלפי חוץ. עד כה, נכנס הברזילאי חמש פעמים בלבד כמחליף במשחקי הבונדסליגה, ולא הותיר רושם כלשהו. ההופעה הכי ארוכה שלו היתה ביום שישי, כאשר שיחק במחצית השניה בתבוסה 3:0 בלברקוזן, והיה חלש כמו כל חבריו. בשני המשחקים מול גנט בשמינית גמר ליגת האלופות הוא נותר על הספסל. שמועות על שילובו האפשרי בהרכב נגד ריאל הופיעו בעיתונות הגרמנית בימים האחרונים, אך איש לא לקח אותן ברצינות. הופעת בכורה נגד ריאל? זו הרי פשוט בדיחה לא מוצלחת. בסוף, הבדיחה היתה על חשבון המדרידאים.

ברונו הנריקה שחקן וולפסבורג. AP
הבדיחה היתה על חשבון המדרידאים. ברונו הנריקה אתמול/AP

בכורה בעמדה פחות מוכרת

דרושה תעוזה יוצאת דופן כדי לחשוב על רעיון כזה, קל וחומר לבצע אותו, ועוד כאשר הקבוצה נראית במשבר עמוק. וולפסבורג בקושי תיפקדה בחודשים האחרונים, והידרדרה למקום השמיני עם שלושה ניצחונות ליגה בלבד ב-15 המחזורים האחרונים. במצבה הנוכחי היא נראתה כמו טרף קל עבור ריאל שחגגה ניצחון מפואר בקלאסיקו בשבת, אבל להקינג היו תוכניות אחרות. הוא לא רק הימר על ברונו הנריקה, אלא גם שלח אותו לעמדה פחות מוכרת באגף הימני – כי הרי בקבוצתו הקודמת הוא תופקד בעיקר כחלוץ שני.

גויאס חגגה אתמול 73 שנה להיווסדו של המועדון. אולי לא תאריך עגול במיוחד, אך אצל ברזילאים מנצלים כל סיבה למסיבה, והשמחה היתה גדולה. הבכורה הלא צפויה של הכוכב שלהם בליגת האלופות שידרגה את האירוע אפילו יותר. וולפסבורג פופולרית מאוד באיזור בזכות ז'וסואה, וכעת יש להם סיבה נוספת לגאווה. הרי ב-2014 עוד שיחק ברונו הנריקה בליגות זניחות בברזיל. ב-2016 הוא היה גיבור ניצחון ענק על קבוצת פאר בליגת האלופות.

האם יהיה המשך לסיפור הקסום הזה? ממש אי אפשר לדעת, אך צריך לקוות לטוב, כי הפרק הראשון של האגדה היה פשוט עוצר נשימה, ויהיה כיף לצפות בפרקים החדשים בעלילה. ברונו הנריקה היה ידוע במולדתו בזכות אופי צנוע ומוסר עבודה גבוה - הוא תמיד דאג לעזור בהגנה ומעולם לא הרים את האף. התכונות האלה עשויות לסייע לו למנף את הבכורה המיתולוגית להצלחה גדולה הרבה יותר. תחזיקו לו אצבעות.

דיטר הקינג מאמן וולפסבורג. GettyImages
דרושה תעוזה יוצאת דופן כדי לחשוב על רעיון כזה. דיטר הקינג/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully