וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוץ הגרנד נשיונל: כל מה שצריך לדעת על מרוץ הסוסים היוקרתי

7.4.2016 / 7:12

המרוץ הייחודי ייצא לדרך ב-9 באפריל במסלול איינטרי שליד ליברפול. ההיסטוריה, השיאים השונים, המלחמות שגרמו להפסקתו, האוהדים הצבעוניים וכל העובדות: הכירו את אחד ממרוצי הסוסים האהובים בעולם

גרנד נשיונל 2015. GettyImages
מרוץ המכשולים עם הפרסים הגבוהים ביותר/GettyImages

מרוץ הגרנד נשיונל, המתקיים מדי שנה במסלול איינטרי ליד ליברפול נחשב למרוץ מיוחד במינו. בזמן ששאר המרוצים הנערכים במהלך השנה ברחבי העולם מושכים אליהם את חובבי הענף בלבד, את מרוץ הגרנד נשיונל פוקדים גם כאלו שלא ממש בקיאים בעולם מרוצי הסוסים. הסיבה לכך? המסורת ארוכת השנים של המרוץ היוקרתי, שנערך לראשונה אי שם ב-1839.

עשרות האלפים הפוקדים את הפסטיבל, שנמשך שלושה ימים ושיאו מרוץ הגרנד נשיונל, הופכים את העיר ליברפול לצבעונית במיוחד. רבים מבאי הפסטיבל חושקים יותר באווירה הססגונית שמסביב, בכמויות הבירה האדירות שנמזגות במתחם מדי יום ובתלבושות המסורתיות של הרוכבים השונים והאוהדים הצבעוניים.

קצת על המרוץ. מדובר במרוץ מכשולים לאורך כשבעה קילומטרים במהלכו הסוסים מזנקים מעל ל-30 מכשולים. מכשולי הקפיצה במרוץ הינם ייחודיים, ויחד עם האורך הבלתי נתפש שלו נוצר לגרנד נשיונל שם ומוניטין רב, שהפכו אותו למרוץ הסוסים האולטימטיבי, הקשה והחשוב ביותר.

הוא גם מתגמל במיוחד, כשמיליון הליש"ט שיחולקו כפרסים למנצחים הופכים אותו למרוץ המכשולים עם הפרסים הגבוהים ביותר.

אז איך הכול התחיל? בשנת 1829 הוכשר המסלול הראשון, שכלל מכשול אחד בלבד בצורת קיר לבנים מאולתר, ואף נבנה יציע לצופים. ומתי נערך המרוץ הראשון? על כך קיימת מחלוקת.

.

"האסון הגדול ביותר בהיסטוריה של המרוץ"

יש הטוענים כי המרוץ הראשון נערך ב-1836 וכאלו הגורסים כי הסוסים הראשונים שהתחרו ראש בראש בליברפול עשו זאת שלוש שנים לאחר מכן. בכל מקרה, מאז נערך הגרנד נשיונל כמעט ללא הפסקה, כשבשנים 1916-1918 – עת נערכה מלחמת העולם הראשונה – הועתק המרוץ לגטוויק.

מדוע כמעט ללא הפסקה? עם פריצתה של מלחמת העולם השנייה המרוץ עוד נערך כרגיל, אך בשנים 1941-1945 הוא בוטל, כשמאז הוא בוטל רק פעם אחת נוספת, ב-1993, בעקבות בעקבות מה שכונה על ידי אחד הפרשנים כ"אסון הגדול ביותר בהיסטוריה של המרוץ".

גרנד נשיונל 2015. GettyImages
המרוץ הלא שגרתי הזה מזמין גם סיפורים לא שגרתיים/GettyImages

טעויות של צוות המזניקים גרמה להסתבכות אחד הרוכבים בסרט ההזנקה שלא התרומם. הוכרזה הזנקה פסולה והרוכבים הוזנקו בשנית. באופן מפתיע, התקלה על עצמה וגם ההזנקה השנייה הוכרזה כפסולה. עקב ליקויי תקשורת של שופטי ההזנקה עם שופטי המסלול, 30 מבין 39 הרוכבים שהוזנקו לא שמו לב והמשיכו במרוץ כרגיל.

השופטים ניסו לסמן להם לעצור אך ללא הועיל. חלק מהרוכבים עצר בהמשך אך שבעה רוכבים סיימו את המסלול, והמרוץ בוטל, אולם הסוס המנצח קבע את הזמן השני בטיבו בהיסטוריה, אך לרוע המזל הוא אינו מוכר באופן רשמי.

כדי למנוע נפילות ופציעות של סוסים ורוכבים, נערכו במהלך השנים שינויים רבים במבנה המסלול. למשל, התווספו מגבלות על מספר הסוסים המזנקים (לא יותר מ-40 נכון לימים אלו) ועל המשקל המקסימלי אותו הם נושאים, ובכך קטנה כמות הפציעות במרוץ באופן משמעותי.

בנוסף בשל הוראות בטיחות חדשות שנכנסו לתוקף ב-2013 נקודת ההזנקה הוזזה כ-80 מטרים קדימה, כדי להרחיקה מהיציעים השונים.

קצת עובדות לסיום

המרוץ הלא שגרתי הזה מזמין גם סיפורים לא שגרתיים, כמו הניצחון של הסוס טיפרארי טים במרוץ בשנת 1928. סוכנויות ההימורים באנגליה העניקו לסוס סיכוי של 1 ל-100 לנצח את המרוץ, ולפני הההזנקה, הג'וקי שלו, וויליאם דאטון, שמע את חבר שלו צועק לו מהיציע: "הסיכוי היחיד שלך לנצח את המרוץ הוא רק אם שאר הסוסים ייפלו". וזה בדיוק מה שקרה כש-41 מתוך 42 הסוסים שזינקו למרוץ נפלו במהלכו.

- שמותיהם של רוב הסוסים שזכו בגרנד נשיונאל מתחיל באות ר'.

- 66 סוסים החלו את המרוץ של 1929 - המספר הגבוה ביותר של סוסים במרוץ זה בכל הזמנים

- המספר הנמוך ביותר של סוסים שהוזנקו היה ב-1883(10 סוסים בלבד).

- הניצחון המהיר ביותר שייך למיסטר פריסק, שחצה את קו הסיום אחרי 8.47 דקות ב-1990.

- הזמן האיטי ביותר? 14.53 דקות שקבע לוטרי במרוץ הראשון ב-1839.

- רד רום הוא הסוס המצליח ביותר בתולדות הגרנד נשיונל עם שלוש זכיות (1973, 1974 ו-1977).

- פיטר סימפל היה לסוס המבוגר ביותר שזוכה במרוץ כשניצח במרוץ של 1853 בגיל 15.

- טום אוליבר הוא הג'וקי בעל הניסיון הרב ביותר במרוץ הגרנד נשיונאל אחרי שלקח חלק ב-19 מרוצים (זכה בשלושה) - זאת למרות שריצה מספר שנים בבית סוהר.

- ברוס הובס הוא הג'וקי הצעיר ביותר שזכה במרוץ, שניצח ב-1938 כשהיה בן 17 בלבד.

- המבוגר ביותר - דיק סאונדרס, שזכה ב-1982 כשהיה בן 48

מור מרקוס בשיתוף רייסר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully